مشارکت مراجع علمي‌با بانک مرکزي


مديرعامل بانک قوامين گفت: فعاليت‌هاي پژوهشي در حوزه پولي و بانکي نبايد محدود به بانک مرکزي شود و مراجع دانشگاهي، حوزه‌هاي علميه و ساير پژوهشگاه‌ها بايد مکمل اين مجموعه باشند. به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومي‌پژوهشکده پولي و بانکي، غلامحسين تقي نتاج درباره اهميت پژوهش در نظام بانکي، اظهار داشت: گام آغازين بانکداري بدون ربا از سال ۶۲ تحت عنوان قانون عمليات بانکي بدون ربا برداشته شد و رسيدن به هدف آرماني اين صنعت نيازمند فرآيندهايي بوده که يکي از مهمترين آنها پژوهش است. وي افزود: به دليل اطلاعات محدودي که از نظام پولي و مالي اسلامي‌وجود دارد، براي رسيدن به اين سطح مطلوبي از نظام پولي در کشور نياز به کارهاي عملي داريم که از فرآيند مطالعاتي و پژوهشي به دست مي‌آيد. نتاج تصريح کرد: فعاليت‌هاي گسترده‌اي در حوزه پژوهش در انواع موسسات اعتباري اعم از بانک‌هاي دولتي، غير دولتي، موسسات اعتباري غير بانکي و صندوق‌هاي قرض‌الحسنه ذيل هدايت‌هايي که از طريق نهاد نظارتي بازار پول يعني بانک مرکزي صورت گرفته تاکنون انجام شده است.
مديرعامل بانک قوامين ادامه داد: پژوهشکده پولي و بانکي از گذشته در اين حوزه مشغول کار است و به ويژه در سال‌هاي اخير شاهد فعاليت‌هاي عميق و گسترده پژوهشي در اين مرکز بوده‌ايم، همچنين موسسه عالي بانکداري ذيل بانک مرکزي به ويژه در حوزه‌اموزشي فعال است و مجموعه اقدامات در چهار دهه گذشته قابل تقدير است اما کافي نيست و هيچگاه نبايد از اقدامات پژوهشي دست برداريم.
وي با تاکيد بر لزوم گسترش فعاليت‌هاي پژوهشي، خاطرنشان کرد: فعاليت‌هاي پژوهشي در حوزه پولي و بانکي نبايد محدود به بانک مرکزي شود و مراجع دانشگاهي، حوزه‌هاي علميه و ساير پژوهشگاه‌ها بايد مکمل اين مجموعه باشند.
نتاج با بيان اينکه بحث‌هاي علمي‌و پژوهشي مابه‌ازاي مالي مشخصي ندارد و کساني که در حوزه‌هاي علمي‌ورود مي‌کنند از اين راه نمي‌توانند تامين مالي شوند، گفت: در حوزه‌هاي پژوهشي مرتبط با حوزه پولي و مالي نياز عميقي در اقتصاد کشور وجود دارد که بايد با اختصاص منابع مالي مناسب افراد را به اين حوزه جذب کرد.
مديرعامل بانک قوامين با اشاره به برگزاري مراسم تقدير از پژوهشگران برتر در حوزه پول و بانک به مناسبت هفته پژوهش، افزود: برگزاري اين مراسم اقدامي‌شايسته است و مي‌تواند پژوهشگران را به فعاليت بيشتر در اين حوزه ترغيب کند.  گفتني است؛ هفتمين مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و فناوري در حوزه پول و بانک روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ در سالن اجتماعات بانک مرکزي برگزار و از آثار منتخب حوزه پول و بانک و پژوهشگران برتر نظام بانکي تقدير خواهد شد.