قطع ارتباط فلسطيني‌ها با دولت ترامپ


فلسطيني‌ها تهديد کردند اگر دولت دونالد ترامپ دفتر ديپلماتيک آنان را در واشنگتن ببندد هر گونه ارتباط خود را با آمريکا به حال تعليق درمي‌آورند.به گزارش اي پي تي ان ، صائب عريقات ، مذاکره کننده ي ارشد فلسطيني ، روز شنبه گفت شکاف در روابط بين رام الله وواشنگتن ، تلاش رئيس جمهور ترامپ را براي برقراري (به اصطلاح) صلح در خاورميانه با مشکل روبرو مي‌سازد. اين ماموريتي است که ترامپ به دامادش ، جرد کوشنر واگذار کرده است. عريقات افزود: تصميم آمريکا ( براي تعطيل کردن دفتر ديپلماتيک فلسطين در واشنگتن) بسيار ناخوشايند و غيرقابل پذيرش است. ترامپ درست زماني که ما داريم براي رسيدن به توافق نهايي همکاري مي‌کنيم زير فشارهاي بنيامين نتانياهو ، نخست وزير اسرائيل سر خم کرده است. او در پيامي‌ويديويي که در پايگاه‌هاي اجتماعي منتشر شده گفت: ما همه ي ارتباطات خود را با دولت کنوني آمريکا به حال تعليق در مي‌آوريم. عريقات گفت: وزارت امور خارجه‌امريکا در نامه اي رسمي‌به ما اطلاع داده که ديگر نمي‌تواند فعاليت دفتر سازمان آزاديبخش فلسطين را در واشنگتن تصديق کند زيرا ما داريم دادگاه جنايات بين المللي را تشويق و ترغيب مي‌کنيم. ما هم در نامه اي رسمي‌پاسخ داديم اگر آنها بخواهند دفترمان را در واشنگتن تعطيل کنند ما نيز همه ي ارتباطات خود را با اين دولت به حال تعليق در مي‌آوريم. اين خيلي ناخوشايند و غير قابل پذيرش است و فرآيند (به اصطلاح) صلح را تضعيف مي‌کند.يادآور مي‌شود رياست تشکيلات خودگردان فلسطين روز شنبه با صدور بيانيه اي از اقدام اخير آمريکا براي مسدود کردن دفتر سازمان آزادي بخش فلسطين در واشنگتن ابراز شگفتي و تعجب کرد. در بيانيه اي که از سوي دفتر رياست تشکيلات خودگردان فلسطين منتشر شده است، رويکرد آمريکا براي بستن دفتر سازمان آزادي بخش فلسطين اقدامي‌بي سابقه در روابط واشنگتن و فلسطين عنوان شده است.«نبيل ابو ردينه» سخنگوي رياست تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرد که اقدام اخير آمريکا مي‌تواند پيامدهاي خطرناکي بر روند مذاکرات صلح در خاورميانه و روابط آمريکا و جهان عرب داشته باشد و به تلاش براي رسيدن به صلح در خاورميانه ضربه مي‌زند.منابع مطبوعاتي روز شنبه تاکيد کردند که‌امريکا به طور رسمي‌به سازمان آزاديبخش فلسطين خبرداد با تمديد مجوز فعاليت دفتر سازمان آزاديبخش فلسطين مخالف است.
آمريکا صلاحيت نظارت برروند صلح را ندارد
اما در پي اقدام جنجالي دونالد ترامپ در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسرائيل، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرد، آمريکا ديگر صلاحيت نظارت بر روند صلح خاورميانه را ندارد.به گزارش ايسنا، به نقل از روسيا اليوم، محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين گفت: ما مخالف موضع آمريکا درقبال قدس هستيم و معتقديم ديگر آمريکا شايستگي نظارت بر روند صلح در خاورميانه را ندارد.عباس از اجماع بين‌المللي و نشست شوراي امنيت درخصوص قدس به منظور محکوم کردن تصميم ترامپ درباره قدس استقبال کرد.وي تاکيد کرد: سخنان نماينده ايالت متحده‌امريکا در شوراي امنيت درباره قدس را رد مي‌کنيم. اين موضع مخالف با موضع تمامي‌کشورهاست.تصميم ترامپ مخالف تمامي‌قطعنامه‌هاي مشروع بين‌المللي و اصولي است که روند صلح براساس آن پايه گذاري شده است.عباس بر اين موضع‌گيري در مخالفت با تصميم آمريکا تاکيد کرد و آن را به منزله پيامي‌در راستاي حمايت جدي از حقوق ملت فلسطين و مساله عادلانه آن که در راسش قدس شرقي به عنوان پايتخت کشور فلسطين قرار دارد، خواند.وي در براي ادامه تلاش‌هاي خود در مقابله با اين تصميم دونالد ترامپ متعهد شد.
شهادت ۲ فلسطيني 
منابع عربي هم از شهادت دو فلسطيني در حمله روزشنبه جنگنده‌هاي اسرائيلي به نوارغزه خبر دادند.به گزارش ايسنا، به نقل از شبکه اسکاي نيوز عربي، منابع محلي اعلام کردند که جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي به نوارغزه حمله کردند و طبق آمار اوليه در جريان اين حملات دو فلسطيني به شهادت رسيدند.در پي اقدام جنجالي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا در اعلام قدس به عنوان پايتخت اسرائيل اعتراضات شديدي در اراضي فلسطيني به وقوع پيوست که روز جمعه اين درگيري‌ها به خشونت گراييد و در پي آن ده‌ها فلسطيني به شهادت رسيده و زخمي‌شدند.
تنش جدي در روابط اروپا با اسرائيل
منابع سياسي آگاه در اروپا هم از بروز تنشي جدي در روابط اسرائيل با اتحاديه اروپا در پي انتقاد موگريني از تصميم اخير ترامپ در مورد قدس و نيز حضور "تحميلي" نتانياهو در نشست سران اروپا خبر داده‌اند.به نوشته روزنامه فرامنطقه‌اي الشرق الاوسط، برخي منابع سياسي آگاه در تل‌آويو و بروکسل اعلام کردند: در پي انتقاد فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا از تصميم دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا براي به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي و انتقال سفارت کشورش به اين شهر، در روابط اسرائيل با اتحاديه اروپا تنشي جدي به وجود آمده است.اين منابع پيش‌بيني کردند که تنش فعلي در سفر بنيامين نتانياهو، نخست وزير رژيم صهيونيستي به بروکسل که روز دوشنبه انجام مي‌شود، به شکلي ويژه افزايش يابد. اين منابع گفتند: تنش فعلي به طور مشخص از زماني آغاز شد که اتحاديه اروپا فاش کرد نتانياهو خود را به نشست سران اتحاديه اروپا تحميل کرده بدون اينکه دعوتي از وي به عمل آمده باشد. نتانياهو در سخنراني که در کنست داشت، مدعي شد از سوي ليتواني براي حضور در اين نشست دعوت شده است.برخي مسئولان در بروکسل اين اقدام نتانياهو را نوعي دور زدن و نقض پروتکل‌هاي ديپلماتيک اتحاديه اروپا دانسته‌اند.در پي اين اقدام نتانياهو، مسئول سياست خارجه اتحاديه اروپا از محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين براي سفري مشابه در اوايل سال آتي ميلادي دعوت کرده که اين امر منجر به خشم اسرائيلي‌ها شده است.پس از آنکه موگريني به انتقاد از تصميم ترامپ درمورد قدس پرداخت خشم اسرائيلي‌ها بالا گرفت و وزارت خارجه اين رژيم با صدور بيانيه‌اي به شدت از موگريني انتقاد کرد.موگريني گفته بود: تصميم ترامپ براي به رسميت شناختن پايتختي قدس به عنوان پايتخت اسرائيل ما را به عقب برده و به دوره‌اي تاريک بازمي‌گرداند. ما باور داريم که تنها راه حل واقعي براي پايان يافتن درگيري‌ها، تشکيل دو کشور مستقل و پايتختي قدس براي هردو است.