دیدارهای فشرده «جانسون‌» در تهران


بوريس جانسون وزير خارجه انگليس به ايران سفر کرد و با محمدجواد ظريف وزير امور خارجه، علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت و حجت الاسلام حسن روحاني ديدار کرد. اين در حالي است که روزنامه انگليسي گاردين به نقل از همسر نازنين زاغري اعلام کرد که وزير خارجه انگليس در سفر به تهران تلاش خواهد کرد که با رئيس قوه‌قضائيه ايران ديدار کند تا در ارتباط با پرونده نازنين زاغري رايزني کند.
تعهد انگليس بر اجراي برجام
در ابتدا بوريس جانسون وزير خارجه انگيس با همتاي خود محمدجواد ظريف ديدار و گفتگو کرد. در اين ديدار دو طرف در خصوص موضوعات مختلف روابط دو جانبه، از جمله روابط اقتصادي، بانکي و تجاري و اهميت گسترش آن، مسائل منطقه‌اي، موضوعات بين‌المللي به ويژه تعهدات همه طرف‌هاي برجام به اجراي آن رايزني و تبادل نظر کردند.وزير خارجه انگلستان در اين ديدار با اشاره به اين‌که برجام از اهميت و ارزش بالايي براي انگلستان برخوردار است، بر تعهد کشور متبوعش بر اجراي کامل آن تاکيد کرد.وي خواهان گسترش همکاري‌ها و روابط و نيز تداوم رايزني‌ها با جمهوري اسلامي‌ايران شد.
سپس وي به ديدار علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي‌رفت و در خصوص مسايل مورد علاقه طرفين رايزني و گفتگو کرد.
انفعال طرف‌هاي برجام مقابل آمريکا
در ادامه اين ديدارها وزيرخارجه انگليس با علي شمخاني دبير شوراي عالي امنيت ملي ديدار کرد. جانسون در ديدار با علي شمخاني با تاکيد بر مخالفت لندن با تصميم آمريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسراييل و انتقال سفارت خود به اين شهر گفت: اقدامات يک‌جانبه دستيابي به صلح را دشوار مي‌سازد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در اين ملاقات گفت: در حال حاضر و در شرايط پسابرجام مبادلات و همکاري‌هاي اقتصادي ميان دو کشور رضايت بخش نيست و تسهيل روابط بانکي در اين زمينه مي‌تواند مقدمه‌اي براي گسترش همکاري‌ها در ديگر بخش‌ها باشد. شمخاني با انتقاد از کشورهاي اروپايي و آمريکا به دليل عدم اجراي تعهدات خود نسبت به برجام تاکيد کرد: رفتار آمريکا در قبال برجام فاجعه‌اي تمام‌ عيار بوده و ادامه اين رويکرد ضمن بي‌اعتباري سياسي اين کشور، موجب زير سوال رفتن توافقات بين‌المللي مي‌شود.
وي با بيان اين‌که عدم تاييد توافق هسته‌اي توسط ترامپ به معناي پايبند نبودن آمريکا به توافقات بين‌المللي است افزود: جمهوري اسلامي‌ايران با توجه به انفعال طرف‌هاي ديگر در برابر رفتارهاي ناشايست واشنگتن بر اساس منافع ملي و مسووليت‌هاي خود، تصميمات لازم را در مقابله با اقداماتي از اين دست و در صورت لزوم بازگشت به شرايط پيش از توافق اتخاذ کرده است.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با انتقاد از مواضع بي‌پايه برخي کشورها عليه سياست‌هاي منطقه‌اي ايران اذعان کرد: ما در مقابله با تروريسم جدي هستيم و اگر سياست‌ها و اقدامات عملي جمهوري اسلامي‌به بهاي تقديم صدها شهيد نبود، امروز داعش حکومت عراق و سوريه را در دست داشت و به همسايگي اروپا رسيده بود.
شمخاني با اشاره به تصميم ترامپ در به رسميت شناختن قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي، اين اقدام را خدمت ناخواسته به جهان اسلام دانست و گفت: فلسطين کشوري يک‌پارچه با پايتخت واحدي بوده و تصميم جديد آمريکا به طور قطع موجب بازگشتن موضوع فلسطين به عنوان مساله اصلي جهان اسلام و انسجام بيش‌تر مسلمانان براي مقابله با رژيم کودک‌کش صهيونيستي و احقاق حقوق مردم مظلوم فلسطين خواهد شد.وي با تاکيد بر حق انتخاب دولت و نام حکومت از سوي مردم اصلي سرزمين فلسطين افزود: بدون شک مردم فلسطين نام اسرائيل را براي کشور خود انتخاب نخواهند کرد و اين ترجمان حذف اسرائيل از نقشه جهان است.
دريابان شمخاني با انتقاد از رويه دولت انگليس در فروش سلاح و تجهيزات امنيتي به کشورهاي ناقض حقوق بشر مانند عربستان سعودي و بحرين خاطر نشان کرد: در حالي که تمامي‌نهادهاي بين‌المللي، محاصره و بمباران مردم مظلوم و بي‌دفاع يمن را محکوم کرده‌اند قطعا شرکاي اين جنايت نيز در دادگاه افکار عمومي‌بين‌المللي محکوم و ناقض حقوق بشر معرفي خواهند شد.نماينده مقام معظم رهبري گفت: کشورهاي غربي نه تنها اجازه نمي‌دهند که نهادهاي بين‌المللي به وظيفه خود در شناسايي جنايات عربستان در يمن و پيگرد مسووليت آن اقدام کنند، بلکه حاضر نيستند روند فروش و انتقال سلاح به عربستان را متوقف کنند.
هم‌چنين بوريس جانسون، وزير امور خارجه انگليس نيز در اين ديدار با اشاره به ضرورت تلاش بيشتر براي حل و رفع مشکلات و موانعي که در مسير اجراي کامل تعهدات برجام به ويژه در بخش مبادلات مالي و روابط بانکي وجود دارد اظهار کرد: برجام توافق‌نامه‌اي چند جانبه و بين‌المللي است که اجراي کامل آن به نفع صلح و ثبات جهاني است.
وزير امور خارجه انگليس با تاکيد بر مخالفت لندن با تصميم ايالات متحده‌امريکا در به رسميت شناختن قدس به عنوان پايتخت اسراييل و انتقال سفارت خود به اين شهر افزود: اقدامات يک‌جانبه دستيابي به صلح را دشوار مي‌کند.جانسون خاطرنشان کرد: انگليس تصميمي‌براي انتقال سفارت خود به قدس نداشته و ما سفارت خود را در تل‌آويو نگه مي‌داريم.