فروش کالای دست‌دوم به جای آکبند؛

گروه فناوری - رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به وقوع تخلف فروش کالای دست‌دوم IT به جای کالای آکبند در برخی واحدهای صنفی، گفت: بروز این تخلف‌ها باعث دلزدگی مصرف از بازار می‌شود و همین بازاری که داریم را هم از دست خواهیم داد. برای جلوگیری و پیشگیری از این تخلف، ارائه فاکتور رسمی توسط فروشنده الزامی شده است.مدتی است که فروش کالا‌های دست‌دوم به جای کالا‌های نو در بازار دیجیتال کشور وارد شده و این بازار را به بی‌اعتمادی کشانیده است. این درحالی است که فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی که نظارتی بر آنها نیست، به این روند دامن می‌زنند.
دلزدگی مصرف‌کنندگان از بازار
در این خصوص، مهدی میر مهدی رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران از وقوع تخلف فروش کالای دست‌دوم به جای کالای آکبند در برخی واحدهای صنفی خبر داد و اظهار داشت: متخلفان با روش‌هایی کالای دست‌دوم، کارکرده و مرجوعی را بازسازی می‌کنند و در قالب کالای نو به فروش می‌رسانند.وی تصریح کرد: بروز تخلف‌های اینچنینی باعث دلزدگی مصرف‌کنندگان از بازار خواهد شد و اگر مصرف‌کننده در بازار نباشد واحدهای صنفی نیز به کار نخواهند آمد و همین بازاری که داریم را نیز از دست خواهیم داد، بنابراین برخورد با تخلف‌ها برای حفظ بقای صنف وظیفه اتحادیه و اعضای آن است.
الزام ارائه فاکتور رسمی توسط فروشنده


رییس اتحادیه فناوران رایانه استان تهران به فارس گفت: برای جلوگیری و پیشگیری از این تخلف، ارائه فاکتور رسمی توسط فروشنده الزامی شده است.
وی ادامه داد: مشتریان باید هنگام خرید حتما از فروشنده فاکتور رسمی بگیرند. فاکتور رسمی باید با خط فروشنده و مهمور به امضا و مهر فروشنده با اسم، شماره تلفن و آدرس واحد صنفی باشد و شماره سریال دستگاه در آن قید شود.
میرمهدی خاطر‌نشان کرد: ارائه فاکتور رسمی تا‌حدودی باعث ایجاد بازدارندگی از ارتکاب تخلف در واحدهای صنفی می‌شود‌ زیرا فروشنده از امکان‌پذیر بودن پیگیری تخلف نگران خواهد شد.
به گفته وی، پس از الزامی شدن اخذ فاکتور رسمی از فروشنده، قرار است نتیجه این الزام به صورت عینی مشاهده شود و در یک برنامه زمانبندی پیگیری شکایات و اعتراض‌های خریداران از فروشندگان در اتحادیه منوط به داشتن فاکتور رسمی شود.
میر‌مهدی، از فروش کالای دست‌دوم کامپیوتری به جای نو در فروشگاه‌های فیزیکی و اینترنتی خبر داد و گفت: این کالاها با اسپری امبرسیل و روی میزکیوسی تمیز و آکبند می‌شوند.وی افزود: در صورت بروز تخلف کارشناس اتحادیه می‌تواند زمان استارت خوردن دستگاه، زمان اتصال دستگاه به برق و حتی میزان ساعات روشن بودن دستگاه را تشخیص دهد که داشتن فاکتور معتبر احقاق‌حقوق را برای مصرف‌کننده ممکن می‌کند.
به گفته رییس اتحادیه فناوران رایانه، در حال حاضر پرونده‌های متعددی درباره فروش کالای دست دو به جای کالای نو در اتحادیه بررسی شده می‌شوند. در یک مورد شکایت فروشنده متخلف کالای دو سال کار کرده را به جای نو فروخته بود و حتی دستگاه‌های گران‌قیمتی در اتحادیه کارشناسی شده‌اند که استوک بودن آنها محرز شده است که به پلمپ چندین واحد صنفی متخلف به مدت یک هفته منجر شد.
عدم نظارت بر فروشگاه‌های اینترنتی
در واحدهای صنفی فیزیکی کالا در معرض بازدید است و اگر بازرس به آن شک کند امکان بررسی وجود دارد، اما در فروشگاه اینترنتی کالا در معرض دید نیست و از این رو تعداد کالاهای دست‌دومی که به جای نو فروخته و از سوی مشتری مرجوع می‌شوند در فروشگاه‌های اینترنتی بیشتر از بازار سنتی است.متخلفان برای تغییر ظاهر کالاهای دست‌دوم با اسپری‌ براق‌کننده امبرسیل کالای صوتی و تصویری، لوازم خانگی و IT را مانند کالای نو تمیز می‌کنند. کالای آکبند پس از باز شدن بوی نویی دارد که این اسپری همان بو را ایجاد می‌کند و باعث گمراهی خریدار می‌شود.همچنین فروشگاه‌های اینترنتی از داشتن میز کیوسی منع هستند. روی این میز بدون گرد و غبار، خاک و اثر انگشت کالای دست‌دوم بازسازی و تمیزسازی می‌شود. این در حالی است که به دفتر فروشگاه‌‌های اینترنتی که مراجعه کنید میز کیوسی دارند و با وجود اینکه باید کالای مرجوعی را به تامین‌کننده کالا بازگردانند اما آن را بازسازی می‌کنند و بار دیگر به مردم می‌فروشند.
واردات کالاهای دست‌دوم
از سوی دیگر کامپیوتر دست‌دوم برند‌های اچ‌پی، دل و لنوو به بازار کامپیوتر ایران راه یافتند و با قیمت‌های پایین‌تر بازار کامپیوتر PC ایران را با چالشی جدید روبه‌رو کرده‌اند.
اگرچه برخی بر این باورند که این کامپیوترها از نظر سخت‌افزار به کامپیوتر‌های نویی که از بازار‌های چینی به کشور وارد می‌شوند برتری دارند چون سخت‌افزار این کامپیوتر‌ها از کیفیت بالایی برخوردار است بنابراین این کامپیوتر‌های دست‌دوم در بازار از تقاضای خوبی برخوردارند.
اما طبیعتا فروشندگان لزوما کارکرده بودن این دستگاه‌ها را باید به مشتریان اعلام کنند اما متاسفانه این اتفاق معمولا نمی‌افتد و برخی فروشندگان برای کسب سود بیشتر با تغییر ظاهر این کامپیوتر‌ها، آنها را مشابه کالای نو می‌کنند و با قیمت کالای نو به فروش می‌رسانند.
در این صورت بسیار کم اتفاق می‌افتد که خریدار این نوع کالا‌ها متوجه شود که کامپیوتر خریداری شده دست‌دوم و فروشنده مرتکب تخلف شده است.این تخلفات تنها در بازار کامپیوتر و مربوط به کالاهای کامپیوتری نمی‌شود بلکه شامل تجهیزات شبکه و حتی کابل‌های ارتباطی نیز می‌شود‌. همچنین در بازار موبایل نیز شاهد این تخلفات و شمار بالای شکایت‌های مردمی از فروشندگان متخلف هستیم.
در بازارموبایل نیز فروش کالای دست‌دوم به جای نو سود خوبی برای فروشندگان متخلف رقم زده است که بسیاری از فروشندگان به این روش کلاهبرداری روی آورده‌اند.
برخی فروشندگان موبایل، گوشی‌های دست‌دومی که از مشتری خریداری می‌کنند را با تغییراتی در سیستم عامل آنها و نیز تغییر ظاهری این گوشی‌ها را مشابه کالا‌های نو کرده و حتی در برخی مواقع دیده شده است که این گوشی‌ها را همانند کالای نو آکبند می‌کنند و در معرض فروش قرار می‌دهند.