مدیریت مناسب منابع مالی لازم و ضروری

عباس آرگون*- فاینانس از مهم‌ترین منابعی است که روند اقتصادی و چرخه آن را رشد می‌بخشد و باید بیشترین بهره‌ ممکن را از آن برد‌. این بهره‌وری مناسب اما فراهم نمی‌شود مگر در سایه مدیریت مناسب منابع مالی و دسترسی به پروژه‌های مزیت‌دار با توجیه اقتصادی کافی در جهت استفاده از فاینانس‌.
یکی از مشکلات اقتصادی کشور، گستردگی دولت و همچنین حجم بالای مسوولیت‌ها و برنامه‌هایی است که دولت موظف به اجرایی کردن آن است‌. این نکته در تقابلی جدی با چابکی دولت قرار دارد‌. چابک نبودن دولت خود منجر به کند شدن توسعه و پیشرفت اقتصادی و همچنین افزایش تعهدات دولت خواهد شد‌.
در همین راستا بهترین تصمیم آن است که به سمت فعال کردن بخش خصوصی و کارآمدی آن قدم برداشته شود‌. بخش خصوصی با نقش‌آفرینی جدی در لایه‌های اقتصادی کشور و قبول مسوولیت‌های جدی‌تر، نه‌تنها ریشه‌های اقتصاد را قوی‌تر خواهد کرد بلکه بازویی قوی خواهد بود در مسیر چابکی دولت‌.
از آنجا که بخش خصوصی برای کاهش هزینه‌های جاری و بلندمدت تلاش کرده و به سوی درآمدزایی و همچنین جذب سود بیشتر قدم برمی‌دارد، بی‌شک در این مسیر موفق‌تر پیش خواهد رفت‌.


استفاده از فاینانس و نگرانی بازپس‌دهی آن در بخش خصوصی نه‌تنها حجمی از مسوولیت دولت را کم می‌کند بلکه موجب افزایش رونق و برنامه‌ریزی‌های متناوب در بخش خصوصی نیز می‌شود‌. بنابراین به نظر می‌رسد راه نجات کشور در حال حاضر توسعه بیشتر بخش خصوصی است‌.
مدیریت مناسب منابع مالی خود اهمیتی ویژه دارد که نباید از آن به سادگی گذر کرد‌. هرچند پیشنهاد اصلی برای استفاده از فاینانس بخش خصوصی است اما بخش‌خصوصی برای توانمند ماندن در این روند نیازی مبرم به برنامه‌ریزی بر اساس قیمت نهایی ارز دارد‌. این در حالی است که بی‌توجهی به حفظ بهای ارز و جابه‌جایی‌های شدید آن گاه موجب آغاز مشکلات بخش خصوصی خواهد شد‌.
جهش در نرخ ارز گاهی برنامه‌ریزی‌ها را از روال عادی خارج کرده و موجب می‌شود در بازه زمانی تعیین‌شده طرح اقتصادی توجیه‌پذیر نباشد و گاهی با شکست‌های سنگین و حتی در پی آن زیان‌های اقتصادی مواجه شود‌. از همین‌رو است که حفظ نرخ ارز اهمیتی بسیار ویژه دارد‌.
علاوه بر این نکته مهمی که در این بین نباید فراموش کرد تغییر روند از فاینانس به سمت سرمایه‌گذاری مستقیم است‌. سرمایه‌گذاری مستقیم به هیچ عنوان نافی استفاده از امتیاز فاینانس در ادوار مختلف نیست اما حضور مستقیم کشورهای خارجی در ایران موثرتر خواهد بود‌. جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی کمک بیشتری به پیشبرد اهداف اقتصادی خواهد کرد و در پی آن همراه با جذب سرمایه، تکنولوژی نیز وارد کشور می‌شود‌.
* عضو اتاق بازرگانی