ترامپ در مخاطره

واشنگتن‌پست:
شمارش معکوس برای استیضاح
مشاور امنیت ملی سابق آمریکا شاید با ارائه شواهدی درباره تبانی ترامپ با روسیه در انتخابات، پایان کار دولت آمریکا را رقم بزند.
پس از گزارش رسانه‌های آمریکا درباره اینکه مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید آماده اقرار به جرم خود درباره دروغگویی به اف‌بی‌آی در پرونده تحقیقات درباره دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکاست، واشنگتن‌پست نوشت او ممکن است ضربه نهایی را به دونالد ترامپ وارد کند.


واشنگتن‌پست نوشته است: اعتراف فلین، نشانه‌ای شوم برای کاخ سفید است‌ زیرا اسناد دادگاهی نشان می‌دهند که فلین اکنون در حال همکاری در پرونده تحقیقات روی همکاری‌های ستاد تبلیغاتی ترامپ با کرملین برای اثرگذاری بر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ است.
ای‌بی‌سی‌نیوز گزارش داده مایکل فلین قول داده با تیم رابرت مولر، دادستان ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا همکاری کند و او آماده است شهادت دهد که دونالد ترامپ به او دستور برقراری ارتباط با روس‌ها را داده است.
واشنگتن‌پست به نقل از کارشناسان مسایل امنیت ملی نوشته اعترافات فلین می‌تواند در چندین زمینه‌ موثر و سودمند باشد. او می‌تواند جزییاتی درباره نحوه فعالیت روس‌ها فراهم کند. او همچنین می‌تواند درباره مراوداتش با جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ زبان به سخن بگشاید و درباره کانال‌های مخفی او با روس‌ها‌ یا معاملات فعلی‌اش با آنها نکاتی را بازگو کند.
اما نکته‌ای که بیش از همه برای ترامپ نگران‌کننده است این است که فلین بتواند شواهدی فراهم کند مبنی بر اینکه ترامپ با اخراج رییس وقت اف‌بی‌آی، جیمز کومی، در روند تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا اخلال ایجاد کرده است. بنابراین‌ در صورتی که گزارش ای‌بی‌سی‌نیوز دقیق باشد، متهم شدن ترامپ به کارشکنی در پرونده تحقیقات است که می‌تواند برای ریاست‌جمهوری او گران تمام شود.
واشنگتن‌پست نوشته است: در صورتی که فلین شواهد مستقیمی درباره تبانی ترامپ با روس‌ها ارائه دهد، شمارش معکوس برای پایان روزهای ترامپ در قدرت آغاز شده است.
مایکل فلین اعتراف کرد که درباره ارتباطات خود با روسیه به پلیس دروغ گفته و آمادگی خود را برای همکاری با مقامات قضایی و پلیس فدرال اعلام کرد.
مشاور پیشین دونالد ترامپ در امور امنیت ملی در برابر دادستانی ایالات متحده اعتراف کرد که در مورد ارتباطات خود با دولت روسیه در چند مورد به ماموران پلیس فدرال دروغ گفته دانست.
دادستانی کل آمریکا از پایان ماه اکتبر مشغول تشکیل پرونده‌ای برای تحقیق و رسیدگی به رابطه احتمالی اطرافیان دونالد ترامپ با مقام‌های روسیه است. به نظر دادستانی کل در جریان کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ میان برخی از اطرافیان او تماس‌هایی پنهانی و غیرقانونی با مقام‌ها و ماموران روسی برقرار شده است. مایکل فلین قرار بود جمعه گذشته در برابر دادگاه به این اتهامات پاسخ دهد اما او پیشاپیش قبول کرد که دروغ گفته و خود را مقصر می‌داند.
فلین پس از این اعتراف تاکید کرده که با گروه حقیقت‌یاب درباره آنچه دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامیده می‌شود، همکاری خواهد کرد. فلین نخستین فرد در دولت ترامپ بود که از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه و مسوول تحقیق درباره ادعای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا مورد بازجویی قرار گرفت.
دادستان در جریان دادگاه مایکل فلین را متهم کرده که با علم و از روی تعمد در بازجویی خود، از شرح ماوقع مکالمات خود با سرگئی کیسلاک، سفیر روسیه در واشنگتن سرباز زده و به پلیس آمریکا اطلاعات ساختگی داده است. این تماس‌ها چند هفته پیش از آن برقرار شده بود که دونالد ترامپ قدرت را در آمریکا دست بگیرد. بر اساس گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، فلین در جلسه دادگاه خود که صبح جمعه گذشته برگزار شد، تنها با بله یا خیر به پرسش‌های قاضی پاسخ می‌داد.
وی همچنین به قاضی گفت که مجبور به اعتراف نشده و وعده خاصی نیز برای این کار به وی داده نشده است. در حالی که انتظار می‌رود وی به دلیل اتهام خود به پنج سال زندان محکوم شود، قاضی دادگاه گفته که امکان تشدید یا کاهش میزان مجازات وی وجود دارد. مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای گفته که کارش اشتباه بوده و به واسطه ایمانی که به خدا دارد، تلاش می‌کند همه چیز را جبران کند. وی با اشاره به پذیرفتن همکاری با دادگاه، افزوده که این تصمیم را به خاطر منافع خانواده و کشورش اتخاذ کرده و وی مسوولیت همه کارهایی را که انجام داده شخصا می‌پذیرد.
واکنش کاخ سفید
کاخ سفید جمعه گذشته در واکنش به اعلام جرم دادستان ویژه پرونده تحقیق درباره دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا علیه مشاور پیشین امنیت ملی رییس‌جمهور‌، گفت این موضوع وضعیت هیچکس را غیر از خود او پیچیده‌تر نمی‌کند. مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید پیشتر جرم خود را در مورد دروغ به اداره پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی پذیرفته و بازپرس ویژه پرونده دخالت روسیه در روند انتخابات سال گذشته، علیه او رسما اعلام جرم کرده است. تای کاب، از وکلای کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت اظهارات خلاف واقع مایکل فلین به اف‌بی‌آی بازتاب همان اظهارات دروغی است که به مقام‌های کاخ سفید گفته بود و در فوریه سال جاری منجر به استعفای او شد.
رسانه‌های آمریکا جمعه گذشته گزارش دادند رابرت مولر، مسوول تحقیقات درباره نقش روسیه و ارتباط کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ با مسکو، به دلیل اظهارات و بیانات نادرست، جعلی و فریبکارانه، علیه مایکل فلین اعلام جرم کرده است. مایکل فلین از مشاوران انتخاباتی دونالد ترامپ بود و در مجمع ملی حزب جمهوریخواه از او حمایت کرد. وی با روی کار آمدن ترامپ مشاور امنیت ملی کاخ سفید شد‌ اما کمتر از یک ماه بعد به دلیل ارائه اطلاعات غلط به معاون رییس‌جمهور‌ کناره‌گیری کرد.
مایکل فلین عالی‌ترین مقام دولت ترامپ است که خود را تسلیم اف‌بی‌آی کرده است. پیشتر پل منافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ نیز خود را تسلیم اف‌بی‌آی کرده بود. منابع نزدیک به رییس‌جمهور‌ آمریکا هرگونه ارتباط با روسیه را در کارزار انتخابات سال گذشته رد می‌کنند.
پیشتر وکلای ترامپ گفته بودند فلین اطلاع‌رسانی به آنها را متوقف کرده و به نظر می‌رسد با رابرت مولر برای جرایم و مجازاتش به توافق رسیده است. رسانه‌های آمریکایی از جمله ای‌بی‌سی گزارش داده‌اند، فلین در بخشی از توافق پذیرفته درباره ارتباط کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه همکاری کاملی داشته باشد و شهادت دهد. مسایل تازه مرتبط با پرونده روسیه بر بازارهای بورس تاثیر منفی باقی گذاشت. در روزهای گذشته دلار نوسان‌هایی شدید را تجربه کرد در حالی که بر قدرت یورو، پول واحد اروپا، افزوده شد.
افشاگری جدید علیه داماد ترامپ
از طرفی دادستان در جلسه دادگاه جمعه گذشته گفته که برخی تماس‌های فلین و مقامات روسیه با همکاری یکی از مقامات ارشد تیم انتقالی دولت جدید آمریکا انجام شده است اما این گزارش اشاره‌ای به نام آن مقام یادشده ندارد.
براساس گزارش‌ها این جارد کوشنر، داماد ترامپ بوده که از مایکل فلین خواسته نزد روس‌ها رفته و از آنها بخواهد رای‌گیری در سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های اسراییل را به تاخیر بیندازد، وی در عین حال علاوه بر روسیه در این رابطه نزد کشورهای دیگر نیز لابی کرده است.
به گزارش رویترز، دیپلمات‌هایی که نام‌شان را فاش نکردند، گفتند: فلین ساعاتی قبل از رای‌گیری شورای امنیت سازمان ملل در ۲۳ دسامبر گذشته درباره شهرک‌سازی‌های اسراییل تماس‌هایی با هیات‌های کشورهای اروگوئه و مالزی در سازمان ملل به منظور لابی‌گری با آنها به نفع اسراییل انجام داده و همچنین کوشنر نیز با کیم داروچ، سفیر انگلیس در سازمان ملل ارتباط برقرار کرده بود.
این در حالی است که این لابی‌گری پیش از آنکه ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه رسما ریاست‌جمهوری خود را آغاز کند، انجام شده بود و با این حال در نهایت شکست خورد و شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را با ۱۴ رای موافق و یک رای ممتنع آمریکا تصویب کرده و در آن از اسراییل خواست به شهرک‌سازی‌هایش در اراضی فلسطینی‌ها پایان دهد.
این تلاش‌هایی که به نمایندگی از اسراییل صورت گرفت بعد از چندین روز دیپلماسی غیرعادی انجام شدند. یک مقام ارشد اسراییلی گفت: مقام‌های اسراییل با تیم انتقال قدرت ترامپ در سطحی عالی ارتباط برقرار کرده و از آنها خواهان کمک شدند. این اقدام آنها بعد از شکست‌شان در قانع کردن دولت باراک اوباما برای وتو کردن پیش‌نویس قطعنامه انجام شد.
براساس اسناد مربوط به دادگاه در آمریکا که جمعه گذشته علنی شدند یک عضو تیم انتقال قدرت ریاست‌جمهوری ترامپ که بعدا منابع او را جارد کوشنر معرفی کردند، به فلین در تاریخ ۲۲ دسامبر گفت تا با مقام‌های دولت‌های خارجی از جمله روسیه تماس برقرار کرده و آنها را برای به تاخیر انداختن این رای‌گیری یا وتو کردن قطعنامه متقاعد کنند.
طبق این اسناد، فلین سپس با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در آمریکا در همان روز صحبت کرد و یکبار دیگر نیز روز بعد از آن با او تماس گرفت. در عین حال در تاریخ ۲۲ دسامبر ترامپ با عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر درباره این قطعنامه مذاکره کرد.
براساس یک قانون کمتر استفاده شده در آمریکا به نام قانون ۱۷۹۹ لوگان، شهروندان غیرمجاز و خصوصی در آمریکا که خود ترامپ، فلین و کوشنر در آن زمان به دلیل عدم شروع به کار رسمی دولت ترامپ شامل حال‌شان می‌شد، اجازه مذاکره با دولت‌های خارجی را ندارند. با این حال در تاریخ آمریکا تنها در دو مورد در سال‌های ۱۸۰۲ و ۱۸۵۲ دو آمریکایی در این ارتباط محاکمه شدند که در نهایت نیز محکوم نشدند.
واکنش جیمز کومی: عدالت در حال پیروزی است
مدیر اخراجی اداره تحقیقات فدرال آمریکا در واکنش به اخباری مبنی بر اینکه مایکل فلین به دروغگویی به این نهاد اقرار کرده است، گفت عدالت در حال پیروزی است.
به نوشته ایندیپندنت، جیمز کومی که دونالد ترامپ او را مجبور به استعفا کرد، به اخباری مبنی بر اینکه مایکل فلین به دروغگویی به اف‌بی‌آی اقرار کرده است و اکنون با شورای ویژه رابرت مولر که مسوول بررسی درباره ارتباطات احتمالی میان کمپین ترامپ و روسیه است، واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: اما اجازه دهید همچون آبی روان و عدالت همچون نهری جریان داشته باشد.
مایکل فلین و جیمز کومی جزو مقام‌هایی در دولت ترامپ بودند که تحت شرایط کاملا متفاوت اما مرتبط از کار برکنار شدند. کومی در آن زمان به عنوان رییس اف‌بی‌آی، مسوول هدایت تحقیقات درباره مداخله روس‌ها در انتخابات آمریکا بود؛ اتهامی که روسیه نمی‌پذیرد. یکی از دلایل ترامپ برای اخراج کومی مسایل روسیه بود اما دولت او توجیهات دیگری هم داشت.
وی پس از آنکه اخراج شد یادداشت‌هایی درباره دیدار با ترامپ منتشر کرد که در آن رییس‌جمهور‌ آمریکا با تاکید از او خواسته بود از خیر رسیدگی به پرونده مرتبط با فلین بگذرد. این تلاش مذبوحانه ترامپ گرچه با تصمیم او برای اخراج کومی همراه شد اما منجر شد تا نهایتا رابرت مولر به ریاست شورای ویژه درآید و درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا تحقیق کند. توئیت کومی احتمالا اشاره‌ای به این مساله بوده باشد.