امضای قرارداد ۷۲۰ میلیون یورویی ساخت واگن با کره

تفاهم- گروه گزارش: قرارداد تولید ۴۵۰ واگن مسافری ریل باس بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت واگن سازی ایریکو و شرکت روتم کره‌ جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید. وزیر راه و شهرسازی در مراسم امضای این قرارداد گفت: این قرارداد به ارزش 720 میلیون یورو به امضا رسیده و قرار است 450 واگن در طول 6 سال و6 ماه تولید و به مرحله بهره برداری برسد. عباس آخوندی  با بیان اینکه هم اکنون 100 دستگاه واگن ریل باس در شبکه فعال است، افزود: 150 واگن دیگر در دست ساخت است که با این 450 واگن خودکششی شاهد تحولات بزرگی در توسعه قطارهای حومه ای
خواهیم بود. وی با بیان اینکه با ورود این ناوگان به شبکه قطار های حومه ای، سالانه 70 میلیون مسافر می توانند در شبکه حومه ای جابجا شوند، گفت: تولید این واگن ها در ایران برای یک هزار نفر اشتغال مستقیم و برای 1700 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند.همچنین 2 هزار نفر نیز پس از ورود این ناوگان به شبکه ریلی کشور مشغول به کار خواهند شد.
وی اجرای این قرارداد را در راستای برنامه ششم توسعه دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه در آستانه زمستان هستیم و هرساله با وارونگی هوا در این دوره زمانی مواجه می شویم، لازم بود برای حل مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا بخشی از حمل و نقل جاده ای را به ریل منتقل کنیم که خرید ناوگان ریل باس در همین راستا است.
مدیرعامل راه آهن نیز در حاشیه امضای این قرارداد گفت: این واگن ها در 78 ماه برای شرکت قطارهای حومه ای راه آهن ساخته می شود و اولین سری آن در کمتر از 1.5 سال آینده تحویل راه آهن خواهد شد. سعید محمدزاده افزود: مالک اصلی این ریل باس ها دولت و راه آهن خواهد بود و


بهره برداری از این واگن های را در شبکه حومه ای به بخش خصوصی واگذار می کنیم. وی از نهایی شدن اساسنامه شرکت قطارهای حومه ای خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در ماه جاری با امضای وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان برنامه و بودجه، تشکیل شرکت قطارهای حومه ای زیرنظر راه آهن نهایی شود. محمدزاده با بیان اینکه این پروژه اولین اقدام جدی برای تأمین ناوگان قطارهای حومه‌ای است، گفت: امیدواریم این قرارداد زودتر اجرا شود، ‌حدود یک سال است‌ که در حال پیگیری انعقاد این قرارداد هستیم؛ سهم این قرارداد برای طرف ایرانی نسبت به سهم قرارداد قبلی (150 دستگاه واگن) بیشتر است. وی با بیان اینکه این قرارداد در راستای سیاست‌های برنامه ششم مبنی بر توسعه ریلی و تشکیل قطارهای حومه‌ای است، افزود: انتقال دانش فنی از سوی سازنده تجهیزات کره‌ای انجام می‌شود و ایریکو لیسانس ساخت را از شرکت هیوندای کره دریافت می‌کند.