اعتبار ثبت سفارش ۳ ماهه شد


گروه صنعت، معدن و تجارت: حاشيه‌هاي بسته شدن سايت ثبت سفارش براي واردات خودرو هنوز هم ادامه دارد. در روزهايي که گزارش‌هاي منتشر شده از وضعيت بازار خودروهاي وارداتي نشان دهنده افزايش قيمت آنها است، مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت از شرايط جديد براي واردات خودرو به کشور خبر مي‌دهد. در حالي که پيش از اين واردکنندگان خودرو پس از انجام ثبت سفارش، شش ماه اعتبار براي ورود خودرو به کشور زمان داشتند، طبق صحبت‌هاي خسروتاج اين زمان به سه ماه تقليل پيدا کرده است. با اين همه موضوعات مطرح شده در نشست خبري روز گذشته معان وزير صنعت، معدن و تجارت نبود.
مجتبي خسروتاج، رئيس سازمان توسعه تجارت ديروز در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: صادرات غيرنفتي کشور براساس آمار گمرکات کشور در 8 ماه سال‌جاري رقم 28.5 ميليارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته هنوز يک درصد عقب هستيم. خسروتاج بيان داشت: البته به جز ميعانات گازي مي‌توانيم نتيجه بگيريم رشد صادرات داشته‌ايم، اما طي 4 ماهه گذشته رشد صادرات آغاز شده است. رئيس سازمان توسعه تجارت بيان داشت: آنچه ما در سازمان دنبال مي‌کنيم، اين است که بستر حرکت را براي فعالان اقتصادي در زمينه صادرات بيشتر از گذشته مهيا کنيم و کاري کنيم تا ارتباطات بيشتري با بخش خصوصي و صادرکننده‌ها داشته باشيم. وي با بيان اينکه در 4 ماه گذشته رشد صادرات داشته‌ايم، افزود: در مردادماه‌امسال 16.6 درصد رشد صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده و در شهريورماه‌امسال نسبت به يک ماه شهريور 95 هفت و يک درصد و مهرماه نسبت به مدت مشابه 3.6 درصد رشد و در آبان امسال نسبت به مهرماه سال 95 هم رشد صادرات 5.8 درصد بوده است.
خسروتاج بيان داشت: در بخش واردات در هشت ماه‌امسال 32.5 ميليارد دلار واردات داشته‌ايم و تراز تجاري آن 4 ميليارد دلار منفي بوده است. وي بيان داشت: در صادرات متانول نزديک 31 درصد در 8 ماهه ابتداي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته‌ايم. رييس سازمان توسعه تجارت با بيان اينکه صادرات کود اوره در 78 ماه ابتداي امسال کاهش داشته است: در بخش شوينده 3 درصد رشد صادرات داشته‌ايم و در بخش محصولات پليمري مثل صنايع پايين دست پتروشيمي‌رشد خوبي در صادرات داشته‌ايم و در بخش محصولات سنگ آهن 34 درصد رشد صادراتي در طي 7 ماه‌امسال نسبت به مدت مشابه داشته‌ايم. وي بيان داشت: در بخش کشاورزي و در زمينه محصولات پسته و کشمش در 7 ماه‌امسال به ترتيب 35 و 20 درصد نسبت به مدت مشابه کاهش صادرات داشته‌ايم، اما در بخش خرما 13 درصد رشد صادرات و هندوانه 23 درصد رشد صادراتي داشته‌ايم.
خسروتاج در زمينه بازار قطر گفت: در چندماه اخير رشد خوبي در صادرات به قطر داشته‌ايم و در 7 ماهه‌امسال به 140 ميليون دلار صادرات به قطر رسيده‌ايم، در حالي که در سال گذشته فقط 90 ميليون دلار صادرات به اين کشور انجام شده بوده است. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت بيان داشت: حداکثر دوره اعتبار ثبت سفارش از هفته گذشته 90 روز شده و از 6 ماه به 3 ماه کاهش يافته است و کارمزد را حداکثر ظرف 72 ساعت بعد از ثبت سفارش بدهند و اگر فرد بخواهد از طريق شبکه بانکي اعتبار سفارش کند، در چارچوب مقررات بانک مرکزي بايد عمل کند و اين کار در راستاي کنترل نظام واردات صورت گرفته است.
خسرو تاج در مورد واردات خودرو اظهار داشت: آيين‌نامه‌اي که بايد واردات خودرو در قالب آن انجام شود، به دولت ارسال شده است که البته دستورالعمل پس از مدتي اجرا و دوباره اصلاح شد، ولي فکر مي‌کنم پس از بررسي بودجه اين دستورالعمل در دولت مطرح شود و ما بايد بررسي کنيم که کدام خودروساز خارجي براي توليد خودرو در داخل با ما در بخش خودرو و قطعات يدکي مشارکت مي‌کند و بنابراين بايد صبر کنيم که دولت چه زماني آن را تصويب مي‌کند. وي با بيان اينکه خودرو مانند بقيه کالاهاست و ما مانند بقيه کالا در مورد واردات آن تصميم گيري مي‌کنيم، اظهار داشت: پرداختن به اين موضوع بيش از اندازه از سوي رسانه‌ها براي ما جاي سوال است.
وي افزود: در 8 ماهه‌امسال نزديک به 54 هزار دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخيص شده است که نسبت به 45 هزار دستگاه مدت مشابه سال گذشته نزديک 26 درصد افزايش واردات صورت گرفته و ارزش واردات آن در 8 ماهه‌امسال يک ميليارد و 460 ميليون دلار که نسبت به مدت مشابه سال قبل 260 ميليون دلار ارزش واردات بيشتر بوده است. خسروتاج بيان داشت: واردات کالا به کشور در سال گذشته نزديک به 42 ميليارد دلار بوده و اين رقم واردات خودرو و قطعات منفصله در 8 ماهه نسبت به واردات کلي کشور رقم بالايي است. رئيس سازمان توسعه تجارت در بخش هدفمندي واردات گفت: از ابزار تعرفه‌اي براي هدفمندي اين بخش استفاده مي‌کنيم و تکيه بر همين است و سياست حاکم اين است که خواسته‌هاي کلان مسولان مملکت را در اين بخش فراهم کنيم، اما برخي معتقدند، به دليل شرايط مرزها و کنترل قاچاق نظام تعرفه‌اي نمي‌تواند کارايي لازم داشته باشد.
رئيس سازمان توسعه تجارت تصريح کرد: اگر دنبال نظام هدفمندي واردات هستيم بايد ببينم براي هر کالايي چه ارزشي قائل هستيم و ميزان واردات خودرو همواره در سال‌هاي گذشته 5 تا 8 درصد توليد داخل بوده است. خسروتاج بيان داشت: ما در شرايط عادي نيستيم و بايد منابع ارزي کشور را مديريت کنيم و با اين شرايط فکر مي‌کنيم ميزان واردات خودرو 5 درصد ميزان توليد داخلي مان باشد رقم خوبي است. خسروتاج اظهار داشت: در 5 ماهه اي که جلوي ثبت سفارش واردات خودرو گرفته شده 26 درصد واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيشتر بوده است.
معاون وزير صنعت از ابلاغ جدول طبقات تعرفه‌اي با 368 رديف طي روزهاي آينده خبرداد و گفت: برخي اقلام تغييرات تعرفه اي آنها آثار تورمي‌داشت، اما برخي ديگر اين آثار تورمي‌را ندارند. وي افزود: بنابراين تعرفه برخي اقلام کاهش و تعرفه برخي ديگر افزايش مي‌يابد که البته افزايش يک پله اي تعرفه‌اي حداکثر 5 تا 6 درصد است. خسروتاج در مورد بودجه مشوق‌هاي صادراتي بيان داشت: در بودجه‌امسال 120 ميليارد تومان رديف بودجه با عنوان جايزه و يارانه صادراتي و 100 ميليارد تومان با عنوان کمک سود وام‌هاي صادراتي در نظر گرفته شده بود که عليرغم اينکه موافقت نامه آن به‌امضا رسيده بود، ولي هنوز رقم آن پرداخت نشده است. معاون صادراتي وزير صنعت با بيان اينکه پيش بيني درباره اينکه تا پايان امسال اين رقم پرداخت مي‌شود يا خير سخت است و گفت: پرداخت اين رقم در اختيار سازمان برنامه و بودجه است، البته حدود 2 ماه قبل در شوراي عالي صادرات تصويب شد که اين رقم پرداخت شود. خسروتاج بيان داشت: قرار است که 2300 ميليارد تومان منابع از صندوق توسعه ملي و همچنين 2300 ميليارد تومان از طرف بانک صنعت و معدن، کشاورزي و توسعه صادرات براي پرداخت تسهيلات با نرخ سود ميانگين حداکثر 13 و نيم درصد در نظر گرفته شده است.