پیام دوستی روحانی


‌رئيس‌جمهور با تاکيد بر اينکه ايران به دنبال ثبات در منطقه است، گفت:اگر بعضي کشورها از ما فاصله گرفتند تقصير خود آنهاست. ما نمي‌خواهيم بين ايران و کشورهاي همسايه تفرقه بيافتد. ماخواهان روابط دوستان با تمامي‌کشورهاي منطقه هستيم.حالا بعضي از کشورها جنگ شاهزادگان دارند تقصير ما نيست.
به گزارش ايلنا، حجت الاسلام حسن روحاني در ورزشگاه زابل با اشاره به اوضاع منطقه اظهار داشت: در اين ايام در يمن، عراق، سوريه و آفريقا بين اقوام و گروه‌ها اختلاف مي‌بينيم ما مشاهده کرديم مردم دلاور ايران از شيعه و سني در کنار يکديگر در مقابل تروريسم‌ها متحد هستند. تروريست‌ها در همه شهرها و کشورهاي اين منطقه رخنه کرده‌اند جز ايران عزيز. آن هم به دليل ايمان مردم و اسلام معتدلي که در کنار اسلام متعادل قرار دارد. در سرزمين ما هيچ‌گاه براي تروريست‌ها فرصتي ايجاد نشد.
رئيس دولت دوازدهم با بيان اين که‌امروز ما خوشحاليم که ملت‌هاي منطقه در کنار ارتش‌هاي خودشان و کمک کشورهاي ديگر توانستند بر تروريسم فائق شوند، گفت: نقشه شومي‌که‌امريکا و اسرائيل براي اين کشور کشيده بودند برملا کردند. بنا ‌نبود داعش ظرف چند سال از بين برود،‌ بنا بود که منطقه را با داعش و تروريست نابود کنند. آن‌ها مي‌خواستند تروريسم و اهداف خود در آسيا و جهان اسلام توسعه دهد و اسلام را از بين ببرند و اسرائيل را در منطقه جا بياندازند. اما مردم بيدار و هوشيار ما توانستند اين توطئه‌ها را خنثي کنند.
وي افزود: امروز ما خوشحاليم که پايگاه داعش در منطقه از بين رفته است. عشق ما پيامبر، خاندان رسالتش و کتاب ما قرآن مجيد است ما يک قبله، کتاب، پيامبر، حج، عيد فطر و مبعث داريم ما يک اخلاق داريم و آن اخلاق محمدي است ما همه از شيعه و سني عاشق خاندان رسالت هستيم و دست به دست هم مي‌دهيم و ما همواره يار و ياور همه مسلمانان هستيم.
روحاني ادامه داد: سرزمين سيستان و بلوچستان سرزمين پهلوانان و دلاوران است، سرزميني که توسعه شرق کشور ايران از اينجا آغاز خواهد شد، دولت يازدهم همه تلاشش اين بود که کمبودهاي تاريخي سيستان و بلوچستان را جبران کنند. مقدار بودجه عمراني دولت يازدهم براي سيستان و بلوچستان دوبرابر چهار سال قبل است.
وي افزود: در جلسه وزرا براي طرح‌هايي که در دولت دوازدهم در نظر داريم مقرر شد براي اين استان ۲۴ طرح و پروژه مهم به ارزش ۱۳۰۸ ميليارد تومان اختصاص يابد و اولين سفر استاني خود را از سيستان و بلوچستان آغاز کردم. استاني که در مشارکت مردم در انتخابات رياست جمهوري ۹۶ در سطح بالايي قرار داشت و مردم با حضور خود دين‌شان را نسبت به انقلاب، اسلام، ايران به خوبي ادا کردند.
روحاني با بيان اينکه قول من به مردم زابل اين بود که بتوانيم ۴۶ هزار هکتار زمين با کشاورزي مدرن آباد کنيم و در اختيار مردم بگذاريم، گفت: از اين ۴۶ هزار هکتار ۱۰ هزار هکتار از نظر کارهاي زيربنايي آماده است و از لحاظ برق‌رساني در اين ايام ۱۵۰۰ هکتار برق‌رساني مي‌شود و کار آغاز شده که‌اميدواريم تا پايان سال جاري ۱۰ هزار هکتار زمين فعال و بقيه در سال ۹۷ فعال شود و در اوايل سال ۹۸ بتوانيم از تمام ۴۶ هزار هکتاري که قول داده شده بهره‌مند شويم و تحول بزرگي به حول و قوه الهي آغاز شود.
روحاني تاکيد کرد: در زمينه ساماندهي بازارچه‌هاي مرزي هم به وزير کشور تاکيد مي‌کنم همه توان‌شان را براي اين منظور به کار گيرند.
رييس‌جمهور با بيان اينکه بزرگترين بندر تجاري ما در آينده در ايران، بندر چابهار خواهد بود، اظهار کرد: تنها بندر اقيانوسي ما بندر چابهار است. بندر چابهار بايد سيستان را به آسياي مرکزي و افغانستان متصل کند. خوشحال هستيم که اولين محموله گندم از طريق بندر چابهار به دست مردم افغانستان رسيده و اين طرح ادامه خواهيد يافت.
روحاني با بيان اينکه فاز اول بندر شهيد بهشتي چابهار فردا افتتاح خواهد شد، گفت:‌ افتتاح اين بندر توسعه‌اي براي کل استان سيستان و بلوچستان خواهد بود. آنچه که فردا افتتاح مي‌شود ظرفيت ۸ و نيم ميليون تن است که البته فازهاي بعدي آن ادامه خواهد يافت.
او در مورد طرح راه آهن چابهار نيز گفت: از ديگر برنامه‌هاي دولت اين است که از طريق راه‌آهن، چابهار را به زاهدان و از زاهدان در آينده به بيرجند و مشهد متصل کند. اين کار شروع شده منتهي براي اجراي راه آهن چابهار به زهدان ۴ هزار ميليارد تومان نياز است که اين کار را آغاز کرديم که ان شالله با سرمايه داخلي يا خارجي تکميل خواهيم کرد.
رييس شوراي عالي امنيت ملي به اهميت بحث تامين آب در منطقه اشاره کرد و گفت: به دنبال استفاده کامل از قرارداد با افغانستان براي استفاده از رود هيرمند و حق آبه‌هامون از کشور افغانستان هستيم. امروز با دولت افغانستان رابطه برادرانه داريم و در تمام ملاقات براي آنکه يک قرارداد بلند مدت جامع ميان ايران و افغانستان بسته شود اين موضوع را نيز پيگيري مي‌کنيم.
رييس‌جمهور تاکيد کرد: دولت تمام تلاش خود را کار خواهد کرد تا مردم از آنچه حق آنها است استفاده کنند. سرزمين سيستان و بلوچستان مرزي ميان ايران و افغانستان و پاکستان و در جنوب با عمان است. تلاش ما اين است که رابطه‌مان با اين سه کشور از هميشه بهتر باشد و در حال حاضر نيز رابطه ما با افغانستان، عمان و پاکستان از هر زمان ديگري بهتر است.
روحاني با بيان اين که ما خواستار منطقه‌امن هستيم گفت:ما با همسايگان خود در توسعه در رفاقت هستيم نه رقابت،‌ما خواستار منطقه قدرتمند و آباداني ايران، افغانستان عمان و همه همسايگان هستيم و اين قولي است که به کشورهاي همسايه داده‌ايم.
وي ادامه داد: اگر بعضي‌ها کشورها از ما فاصله گرفتند تقصير خود آنها است. ما نمي‌خواهيم بين ايران و کشورهاي همسايه تفرقه بيافتد. ماخواهان روابط دوستانه با تمامي‌کشورهاي منطقه هستيم.حالا بعضي از کشورها جنگ شاهزادگان دارند تقصير ما نيست. اگر بعضي از کشورها سه سال است همسايه را بمباران مي‌کنند و داعش را بنيان مي‌گذارند اما خود گرفتار مي‌شوند تقصير ما نيست. رئيس دولت دوازدهم افزود: ماخواهان دوستي با همه کشورها هستيم من به همه مردم دورود مي‌فرستم، من به همه بانوان ايران، زابل و افغانستان درود مي‌فرستم. ما قصد داريم مسئوليت‌هايي را دولت دوازدهم بانوان و جوانان واگذار کنيم من خوشحالم در شورها و فرمانداري‌ها بانوان همه حضوردارند اصل بر شايستگي شيعه بودن سني بودن مرد زن بلوچ و سيستاني بودن امتياز نيست ملاک براي ما برادري و برابري است. به همه اقوام، بانوان و جوانان ايران، استان و زابل قول مي‌دهم مديريت‌ها قدم به قدم به آنان واگذار شود.
وي با اشاره به مشکلات کشاورزي استان سيستان و بلوچستان گفت:در زمينه کشاورزي و حق آب مردم، تالاب‌ها، راه آهن گاز، صنايع ،نيروگاه‌ها،آب‌هاي بهداشتي و مسئله گردش گري مسر هستيم.اين جا بايد سرزمين گردشگري باشد و اين امر از طريق توسعه‌امکان پذير است.


چراغ 155 روستا در سيستان و بلوچستان روشن شد
وزير نيرو گفت: 155 روستاي سيستان و بلوچستان در سفر روز شنبه رئيس جمهوري و اعضاي هيات دولت از نعمت برق بهره مند شدند که 41 روستا با اعتبار بيش از 11 ميليارد تومان در شهرستان سراوان قرار دارد. به نقل از ايرنا، رضا اردکانيان روز شنبه در جمع مردم سراوان گفت: با گذشت کمتر از يک ماه از مسئوليتم به عنوان وزير 2 سفر به استان‌هاي مرزي خوزستان و سيستان و بلوچستان داشته‌ام. وي افزود: اميدوارم با کمک همکاران در وزارت نيرو بتوانيم در هر دو بخش آب و برق به وظايف خود به نحو احسن عمل کنيم و منشا تغيير وتحول و حرکت به سمت جلو باشيم. وزير نيرو اظهار داشت: در بخش آب مهمترين اولويت مهار روان آب‌هاي مرزي است تا بتوانيم با مهار روان آبها ماموريت و مسئوليت خود را در اين منطقه به خوبي ايفا کنيم. وي با اشاره به محروميت‌هاي تاريخي سيستان و بلوچستان افزود: اميدواريم با کمک و مشارکت مردم منطقه در زمينه رفع محروميت موفقيت‌هاي خوبي حاصل شود.
اردکانيان ادامه داد: ادامه روند خشکسالي در منطقه و ايران امکان کشاورزي را محدود کرده است اما بايد از ساير ظرفيت‌هايي که در منطقه و استان وجود دارد بهره برد و آنها را به فعليت و شکوفايي رساند. وي گفت: اصلي‌ترين ظرفيت در شهرستان سراوان براي رسيدن به فعليت نيروي انساني و ارتقاي سطح آموزشي منطقه است. وي افزود: يکي از مهمترين خواسته‌هاي مسئولان ارتقاي مجتمع آموزش عالي سراوان به دانشگاه بود که دارا بودن 80 درصد دانشجوي بومي‌مي‌تواند موجب ارتقاي شاخص‌هاي آموزشي شود که اين مساله در هيات وزيران و مصوبات سفر به استان به عنوان خواسته مردم مطرح خواهد شد. وي گفت: با تاکيدات رياست جمهوري همه مسائل و مشکلات به صورت جامع و مدون مطرح و پيگيري خواهد شد. دکتر روحاني رئيس جمهوري اسلامي‌به اتفاق اعضاي هيات دولت روز شنبه براي سفري 2 روزه وارد زابل در شمال سيستان و بلوچستان شد. رئيس جمهوري در اين سفر به شهرهاي زاهدان و چابهار نيز سفر خواهد کرد و شماري از وزرا نيز به ساير شهرهاي استان سفر مي‌کنند.
برنامه وزير نيرو در سفر هيات دولت به سيستان و بلوچستان
همچنين فرماندار شهرستان سراوان گفت: اردکانيان، وزير نيرو به عنوان نماينده شخص رئيس جمهور و هيات دولت، در شهرستان سراوان حضور يافت و شرکت در جلسه مشترک شوراي اداري شهرستان با حضور مردم سه شهرستان سراوان، سيب و سوران و مهرستان از مهم‌ترين برنامه‌هاي سفر وي بود. درويش نارويي پروژه‌هاي مهم زيرساختي حوزه وزارت نيرو همچون احداث مجتمع آبرساني منطقه، انتقال آب از دشت مک سوخته به سراوان، احداث شبکه آبرساني و تصفيه خانه همزمان با اجراي سد ماشکيد، ادامه احداث سدهاي منطقه، انتقال شبکه‌هاي برقرساني، توسعه شبکه‌هاي روستايي، تأمين برق روستايي و تقويت آنها، خشکسالي و کم آبي‌هاي منطقه و... را از مهمترين مطالبات مردم منطقه از وزير نيرو برشمرد. نارويي در همين راستا مبحث اشتغال، تسريع در تکميل سايت مجتمع آموزش عالي و تغيير به دانشگاه، محورهاي مواصلاتي و احداث باند دوم جاده سراوان خاش، فضاي آموزشي، تبديل مرز کوهک به پايانه رسمي‌مسافر و بار، کمک به زير ساخت‌هاي شهرهاي تابعه، تقسيمات کشوري و ارتقاء مناطق شهرستان، گازرساني، مطالعات و اجراي پروژه فاضلاب شهر سراوان و... را از ديگر مطالبات مردم شهرستان از هيات دولت بيان کرد.
احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به‌زودي آغاز مي‌شود
همچنين رئيس جمهوري با بيان اين‌که احداث خط لوله گاز از زاهدان به زابل به‌زودي آغاز مي‌شود، گفت: اين خط لوله به شکلي طراحي و اجرا خواهد شد که گاز منتقل شده کفاف استفاده در صنايع را نيز بدهد و از مهرماه سال آينده گاز به زابل خواهد رسيد. حسن روحاني که به استان سيستان و بلوچستان سفر کرده بود، در جمع مردم زابل گفت: سيستان و بلوچستان در مرز مشترک و مرز آبي جمهوري اسلامي‌ايران و افغانستان، پاکستان و عمان قرار گرفته و محل اتصال ايران به سه کشور مهم منطقه است، سه کشوري که‌امروز روابط ما با آنها از هر زمان ديگر بهتر است. رئيس جمهوري افزود: سيستان و بلوچستان سرزمين پهلوانان و دلاوران است که توسعه شرق کشور از اين منطقه آغاز مي‌شود و همه تلاش دولت يازدهم اين بود که کمبودهاي انباشته تاريخي در سيستان و بلوچستان تا حد امکان جبران شود.