خرج که از کیسه مهمان بود...

نادر کریمی‌جونی
دولت‌های ایران خرج کردن از جیب ملت را به خوبی فرا گرفته‌اند و آن را به اجرا می‌گذارند. کمتر از یک دهه گذشته و حتی در همین دولت تدبیر و امید، هنگامی که بدهی دولت به نهادهای عمومی مانند بانک‌ها زیاد شد، دولتمردان تصمیم گرفتند آشغال‌هایی که زیر فرش پنهان کرده بودند را به جای بدهی به بانک‌ها و شرکت‌ سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی واگذار کنند.
به این ‌ترتیب بخش قابل‌ توجه یا همه سهام شرکت‌های از رده خارج، زیان‌ده یا در حال ورشکستگی به این نهادها واگذار شد. روشن است که مجموعه‌های فوق که براساس پول‌های سهامداران، پرداخت‌کنندگان حق بیمه یا سپرده‌گذاران تشکیل و تاسیس شده بود، هیچ یک حق اعتراض یا شکایت نداشتند. به همین دلیل در سکوت کامل- که علامت رضایتمندی نبود- شرکت‌های از رده خارج و زیان‌ده دولتی یا شبه‌دولتی به نهادهایی تحمیل شده که با و بر اساس پول مردم راه‌اندازی و اداره می‌شد.
جالب است در همین دوران بنگاه‌ها و مجموعه‌های سودده و فعال تحت عنوان‌های گوناگون یا با فریبکاری به خود مجموعه‌های دولتی واگذار شد و مجموعه‌هایی مانند صندوق‌های بازنشستگی وزارتخانه‌ها یا تعاونی‌های کارکنان، این بنگاه‌های جذاب را تصاحب کردند. این بنگاه‌ها همان است که اکنون خصولتی نامیده می‌شود و در واقع لقمه‌های جذابی است که دولت با حسادت و تنگ‌نظری از رسیدن این بنگاه‌ها به مردم یا حتی نهادهای عمومی مانند بانک جلوگیری کرد. جالب آن است که براساس همین واگذاری‌ها، دولت چندی پیش بدهی‌های خود به بانک‌ها را تسویه‌شده حساب و تاکید کرد که بانک‌ها به خاطر بدهی مالیاتی و از جمله بدهی مالیاتی همان بنگاه‌های زیان‌ده یا ورشکسته به دولت بدهکار نیز هستند.


جالب‌ترین پرده این سناریو در اظهارات حسن روحانی رقم خورد. وی در گزارش 100 روزه خود اظهار کرد که قرار است این بنگاه‌ها به مردم واگذار شود. معنای این حرف آن است که بنگاه‌های زیان‌ده که وبال تامین‌اجتماعی و بانک‌ها شده بودند، قرار است به مردم فروخته شوند تا هم بانک‌ها و هم صندوق تامین‌اجتماعی از شر این مجموعه‌های ورشکسته آسوده شوند.
آیا واقعا دولت تصور کرده است که یک مجموعه ورشکسته و نابودشده را می‌توان دوبار به مردم فروخت؟
سایر اخبار این روزنامه
دولت برای افزایش تولید و اشتغال تلاش می‌کند معاون وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد؛ نمایندگان مجلس طرح عضویت پیروان ادیان الهی در شورای اسلامی شهر و روستا را تصویب کردند؛ جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه مذاکرات دشوار در انتظار اوپک؛ با لغو قوانین دست اپراتورها باز می‌شود؛ لزوم حمایت از گردشگران داخلی؛ مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا؛ ژن خوب‌، فکر بد اولین مرد محجبه تاریخ‌! بانک ها قربانی می شوند عقب‌ماندگی ایران از بازار 4 هزار میلیارد دلاری صنعت حلال؛ عملکرد 100 روزه کلانتری بر مسند سازمان حفاظت محیط‌زیست دسترسی موشکی به تمام آمریکا باز هم گرانی و استمرار خطا دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: روایتی از دیدار روز گذشته عضو سابق شورای نگهبان با مهدی کروبی علی عبدالله صالح: استاندار سیستان‌وبلوچستان: رییس‌جمهور هفته آینده به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کند خرج که از کیسه مهمان بود... معاون پارلمانی رییس‌جمهور: باز هم گرانی و استمرار خطا باز هم گرانی و استمرار خطا