باز هم گرانی و استمرار خطا

ضیاء مصباح- حجم انبوه اخبار، اطلاعات، تفسیرها، نقدها، حدس و گما‌ن‌ها، پیش‌بینی‌ها و‌‌.‌‌.‌‌. در هر مورد بدون تردید به شکلی به سیاست خارجی و به تبع آن اقتصاد، روابط اجتماعی و مسایل اساسی که به برابری نرخ ارز پیوند خورده، معیشت، کار و زندگی روزمره جامعه‌ را تحت‌تاثیر قرار داده و اقشار گوناگون جامعه با نگرانی شدید توام باعلاقه و احساس مسوولیت میهنی و فردی، به ناچار پیگیر آن هستند‌‌.
چگونگی عملکرد حکومت در تثبیت نرخ خدمات و ارزاق‌، با تعریف‌، تفاسیر و برداشت متفاوت از اصل خبر مواجه و ادامه نابسامانی‌، بی‌قراری جامعه از لحاظ فرهنگی‌، اقتصادی مخصوصا مسایل زندگی روزمره را باعث
شده است‌‌.
این روزها در پی تصمیم به افزایش نرخ نان که عملا به جای 15 درصد به بیش از 30 درصد می‌رسد «گویا به دلایلی امنیتی فعلا موکول شده»، وزیر راه نیز گفته که تا نرخ سوخت (منظور ایشان نرخ بنزین در مرحله اول است و سیاست گام به گام) ارزان باشد، تصادفات جاده‌ای رو به نقصان نخواهد گذاشت و احتمال ادامه این قبیل دیدگاه‌ها «آن هم برآمده از صدای گرم در این روزهای سرد».


آنچه در این رابطه زنجیروار در مسیر گرانی پیش خواهد آمد و آن وقت نرخ تورم را کمتر از هشت درصد اعلام و افزایش دستمزدها را در بودجه سال بعد معادل همین درصد «برابر نرخ تورم صوری» اعلام می‌کنند و‌‌.‌‌.‌‌. که رعایت اخلاق و انصاف و عرق ملی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد‌‌.
در این میان انبارداران و محتکران از ارائه کالا بیش از حدی مشخص یا از ترخیص کالاهای واردشده به طمع گران شدن خودداری و از سویی مصرف‌کنندگان از خرید حتی مایحتاج هفتگی در هر زمینه‌ای امساک و خرید خود را روزانه انجام می‌دهند‌.
در این وضعیت دارندگان درآمد ثابت در انتظار کاهش قیمت‌ها «با توزیع سکه به نرخ یک میلیون و دویست هزار تومان و ارز معادل 41 هزار ریال به روال دولت از جنس مردم متحصن در شاه‌عبدالعظیم» نشسته‌اند‌‌.
تولیدکننده و واردکننده به نوعی نیز در این چرخه دچار چه کنم چه کنم هستند و خلاصه همه و همه در تردید و دودلی و نگرانی از اوضاع و احوال معیشت خود، نتیجه آن روزمرگی مطلق و خانمان‌ برانداز فعلی است‌‌.
اصطلاح «حالی خوش باش» در میان هموطنان بی‌خیال گرامی‌مان هم در این شرایط دیگر نمی‌تواند به دلیل نگرانی‌هایی که بحث آن رفت، مصداق یابد به عبارتی دیگر باید گفت حال خوش بودن با تشویش و نابسامانی‌ای که رایج است همراه نمی‌آید‌‌.
اگر برنامه‌ریزی اصولی در هر کار و اقدامی به صورت علمی انجام می‌شد- که نمی‌گیرد و قرار نیست بگیرد چون التهاب و چکنم درماند‌گی‌ها را در پی دارد و فرصتی برای پرداختن به معقولات نمی‌گذارد- این چرخه دور و تسلسل که به نابودی ارزش‌ها و اخلاق می‌انجامد بر همه چیز مسلط نمی‌شد‌‌.
غرض از آنچه آمد توصیه به دولتیان است و اینکه خواه‌ناخواه چگونگی تفکر، اندیشه، برنامه‌ریزی، برنامه‌پذیری و‌‌.‌‌.‌‌. پاسخگویی به اولویت‌های جامعه ایران - که در مرز روزمر‌گی و امرارمعاش نگهداری‌شان کرده‌اند- در گرو باور و ارائه طریق آنان است‌‌.
اگر روابط خارجی و منطقه‌ای سامان نیابد و کماکان دچار توهم مانده و بر طبل اختلاف بکوبیم‌، کاهش نرخ ارز و سکه به تبع آن دیگر اقلام حتی اقلام مورد نیاز روزانه تخیلی بیش نیست و روابط انسانی و اجتماعی فعلی را دگرگون نخواهد کرد و از شرایط خانمان‌برانداز امروز دور نخواهیم شد‌‌.
تشکیل حدود 17 میلیون پرونده میان حداقل 34 میلیون نفر از افراد ساکن این مرز و بوم کهن و مراجعه به دادگستری در سال گذشته‌، افزایش خلاف، عدم تمایل به ازدواج، توسعه اعتیاد، دروغ، کم‌کاری، وجود فساد در سیستم اداری و بسیاری حالت‌های منفی اخلاقی‌، اجتماعی دیگر نشان از چه دارد؟‌
تا زمانی که ثبات واقعی در قیمت تمام‌شد‌ه‌ خدمات و تولیدات دولت از هر لحاظ که اصلی‌ترین آنها در این مقوله گاز،‌ آب و برق و به عبارتی هزینه‌های مربوط به قیمت تمام‌شده‌ سوخت است، به وجود نیاید و در هر لحظه به دلایل بی‌تدبیری مطلق نرخ تمام‌شده این کالاها و خدمات به علت‌ کاهش پول ملی و ناکارآمدی افزایش ‌یابد، حقوق‌بگیران به علت عدم تکافوی مخارج در رابطه با دریافتی ماهانه و تولیدکنندگان با عدم دستیابی به سود معقول‌، فاقد انگیزه و دلسوزی و سرمایه‌گذاری خواهند بود و این قافله تا به حشر لنگ می‌ماند‌‌.
نمونه‌ کاملی از معیارها، ارزش‌ها و برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان حکومت و‌‌.‌‌.‌‌. ادامه موضوع یارانه‌ها با گذشت این همه زمان‌‌، با همه طول و عرض آن است‌‌. آیا مردم بافرهنگ و متمدن ایران شایسته این‌گونه برنامه‌ریزی‌هایی آن هم با این مبالغ اندک بوده و هست و آیا در درون جامعه از سویی ادامه این تمهیدات در منطقه نفتخیز خاورمیانه با منافع ملی ما منطبق است‌‌.‌‌.‌‌. اگر پاسخ منفی است، چه کسانی مسوولند و سیستم پاسخگویی بعد از حدود 40 سال حکومت و این همه ادعا‌، چگونه است‌‌؟!
مدیریت اقتصادی مغفول و مدعی مجموعه نظام در ماه‌های مانده سال اقتصاد مقاومتی باید راهکارهایی را در اتاق فکر خود ارائه دهد و مطبوعات یعنی چشم و گوش جامعه در این میان بدون نگرانی‌های مختلف به این نکات که مطلقا نباید سیاسی شناخته شود‌، حسب وظیفه بپردازند‌‌.‌‌.‌‌.
‏Z.Mesbah1944i@gmail.com
سایر اخبار این روزنامه
دولت برای افزایش تولید و اشتغال تلاش می‌کند معاون وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد؛ نمایندگان مجلس طرح عضویت پیروان ادیان الهی در شورای اسلامی شهر و روستا را تصویب کردند؛ جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه مذاکرات دشوار در انتظار اوپک؛ با لغو قوانین دست اپراتورها باز می‌شود؛ لزوم حمایت از گردشگران داخلی؛ مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا؛ ژن خوب‌، فکر بد اولین مرد محجبه تاریخ‌! بانک ها قربانی می شوند عقب‌ماندگی ایران از بازار 4 هزار میلیارد دلاری صنعت حلال؛ عملکرد 100 روزه کلانتری بر مسند سازمان حفاظت محیط‌زیست دسترسی موشکی به تمام آمریکا باز هم گرانی و استمرار خطا دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: روایتی از دیدار روز گذشته عضو سابق شورای نگهبان با مهدی کروبی علی عبدالله صالح: استاندار سیستان‌وبلوچستان: رییس‌جمهور هفته آینده به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کند خرج که از کیسه مهمان بود... معاون پارلمانی رییس‌جمهور: باز هم گرانی و استمرار خطا باز هم گرانی و استمرار خطا