دسترسی موشکی به تمام آمریکا

کره‌شمالی پس از دو ماه و نیم سکوت، یک موشک احتمالا دوربرد بالستیک را آزمایش کرده است‌. دونالد ترامپ گفته به این موضوع رسیدگی خواهد کرد‌. دبیر کل سازمان ملل نیز این اقدام پیونگ‌یانگ را محکوم کرده است‌.
پس از دو ماه و نیم سکوت و انجام ندادن اقدامات تحریک‌آمیز، کره‌شمالی یک بار دیگر دست به آزمایش موشکی بالستیک زد‌. بر اساس گزارش خبرگزاری یونهاپ از کره‌جنوبی، این موشک دوربرد از استان پیونگان پرتاب شده است‌. پنتاگون گفته موشک پرتاب‌شده پس از حدود هزار کیلومتر پرواز به داخل آب‌های سواحل شرقی کره‌شمالی سقوط کرده است‌.
کره‌شمالی پیشتر ادعا کرده بود موشک‌هایش می‌توانند خاک آمریکا را هدف قرار دهند‌. به گفته پیونگ‌یانگ آزمایش موشک نوع «هواسونگ ۱۵» هم با موفقیت انجام شده است‌. متخصصان اما در موفقیت این آزمایش موشکی تردید دارند چراکه مسافت طی‌شده حین پرواز نسبتا کوتاه بوده است‌. به‌طور طبیعی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما می‌توانند تا پنج هزار کیلومتر پرواز کنند‌. آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی پس از این اقدام تحریک‌آمیز کره‌شمالی خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند‌.
محکومیت جهانی


رهبران شماری از کشورها تازه‌ترین آزمایش موشکی کره‌شمالی را محکوم کرده‌اند‌. تحلیل‌های فعلی حاکی ا‌ست موشک تازه احتمالا به برد بیشتری از تمام موشک‌های پیشین دست پیدا کرده‌ است‌.
دونالد ترامپ ساعتی پس از انتشار گزارش‌ها در مورد آزمایش موشکی تازه، به خبرنگاران گفت: فقط می‌توانم این را به شما بگویم که ما این مساله را حل‌‌وفصل می‌کنیم‌. این وضعیتی‌ است که به آن رسیدگی خواهد شد‌.
او در حساب کاربری خود در توئیتر نیز نوشت: پس از آزمایش موشکی کره‌شمالی، مهم است که بودجه دولت و ارتش را تامین کرد! دموکرات‌ها نباید بودجه ارتش را به خاطر عفو و مهاجران غیرقانونی، گروگان بگیرند‌. من قول توقف مهاجران غیرقانونی را داده بودم و به پیروزی بزرگی دست پیدا کردم‌. آنها نمی‌توانند تهدید به تعطیلی دولت کنند تا به خواسته‌های خود برسند‌.
رییس‌جمهور ایالات متحده در عین حال با همتای خود در کره‌جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن هم گفت‌وگو کرده ‌است‌. آن‌طور که کاخ سفید می‌گوید در تماس تلفنی میان ترامپ و نخست‌وزیر ژاپن، دو طرف در مورد آزمایش موشکی گفت‌وگو کرده‌اند‌. دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی نیز می‌گوید مون جه‌این و رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرده‌اند لازم است به‌دنبال افزایش تحریم‌ها و فشارهای بیشتر علیه پیونگ‌یانگ بود‌. رییس‌جمهور فرانسه نیز اقدام کره‌شمالی را محکوم کرده ‌است‌. پاریس می‌گوید اگر از امنیت ورزشکارانش مطمئن نباشد، ممکن است تیم المپیک خود را به بازی‌های زمستانی پیش‌رو در کره‌جنوبی اعزام نکند‌. خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از اظهارات پیشین وزیر خارجه آن کشور تاکید کرده مسکو آزمایش‌های موشکی و اتمی کره‌شمالی را نمی‌پذیرد چراکه ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند‌.
آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی و نیز شـشمین آزمایش هسته‌ای آن کشور، در ماه‌های گذشته به تنش‌ها و ابعاد بحران در شبه‌جزیره کره افزوده ‌است‌. با این همه پیونگ‌یانگ بیشتر از دو ماه بود که دست به آزمایش نظامی تازه‌ای نزده بود. در جریان سفر طولانی‌مدت ترامپ به شرق و جنوب‌شرقی آسیا نیز اقدام چالش‌برانگیزی انجام نداد‌.
اما تنها یک روز پیش، ژاپن خبر از ثبت سیگنال‌های رادیویی داد که گفت ممکن است ناشی از آماده‌سازی برای انجام آزمایش موشکی تازه باشد‌. کره‌جنوبی و ایالات متحده نیز گفتند در حال رصد رخدادها هستند‌. در نهایت صبح هفتم آذرماه پیونگ‌یانگ یک موشک بالستیک تازه آزمایش کرد که به گفته وزیر دفاع آمریکا به بالاترین سطح از دریا، در مقایسه با تمام آزمایش‌های پیشین دست یافته‌ است‌.
واکنش دومای روسیه
موشک‌های جدید بالستیک کره‌شمالی تهدیدی برای امنیت جهانی است‌. معاون کمیته دومای روسیه گفت: اطلاعات منتشرشده در مورد راه‌اندازی موشک‌های جدید بالستیک در کره‌شمالی بسیار گیج‌کننده است و کره‌جنوبی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا می‌توانند اقدامات متقابل داشته باشند‌. وی افزود: آزمایش موشک‌های جدید دوربرد بالستیک با برنامه‌های حل و فصل صلح‌آمیز شبه‌جزیره کره متناسب نیست و به حل آن کمک نمی‌کند‌.
همچنین رییس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه گفت: آزمایش موشک‌های جدید در کره‌شمالی می‌تواند نشانه‌های سرخوردگی این کشور از موضع آمریکا باشد‌.
کنستانتین کاساچف افزود: این یک واقعیت است که کره‌شمالی در دو ماه گذشته جامعه جهانی را تحریک نکرده است، در پیونگ‌یانگ به احتمال زیاد انتظار داشتند غرب در ارزیابی‌های خود اقداماتی را برای کاهش محدودیت‌ها انجام دهد که متاسفانه این اتفاق رخ نداد‌. فرانتس کلینتسویچ، معاون شورای فدراسیون روسیه در امور دفاعی نیز گفت: این لفاظی‌ها همانند بسیاری از تلاش‌ها برای تحمیل مجازات، شرایط را سخت‌تر می‌کند‌. به گفته وی شروع جنگ آسان است اما خاتمه آن بسیار دشوار خواهد بود و هر شخص نظامی این موضوع را درک می‌کند‌. هم‌اکنون هیاتی پارلمانی متشکل از نمایندگان تمام احزاب روسیه برای گفت‌وگو با مقامات کره‌شمالی در این کشور به سر می‌برد که رایزنی‌های آنان تا اول دسامبر ادامه خواهد داشت‌.
ظرفیت‌های تازه موشکی پیونگ‌یانگ؟
ستاد مشترک ارتش کره‌جنوبی گفته است موشک بالستیک اخیر کره‌شمالی به ارتفاع ۴۵۰۰ کیلومتری رسیده و ۹۶۰ کیلومتر را پیموده ‌است تا در نهایت در آب‌های غربی آن کشور فرود بیاید‌. نخست‌وزیر ژاپن در جریان نشست دولت خود گفته ارتفاع موشک چهار هزار کیلومتر و برد آن هزار کیلومتر بوده ‌است‌.
آزمایش قبلی در دو ماه و نیم پیش، بردی حدود ۳۷۰۰ کیلومتر و ارتفاعی نزدیک به ۷۷۰ کیلومتر داشت‌. خبرگزاری ژاپنی کیودو به نقل از کارشناسان می‌گوید این موشک که احتمالا قاره‌پیماست، بالقوه توان پیمایش مسیری طولانی‌تر از تمام موشک‌های آزمایش‌شده پیشین را دارد و به‌راحتی می‌تواند به ساحل شرقی ایالات متحده برسد‌.
دیوید رایت، عضو اتحادیه پژوهشگران اندیشناک که مقر آن در ایالات متحده است، در بیانیه‌ای می‌گوید اگر این موشک از زاویه معمول برای انجام حمله احتمالی به جایی پرتاب شود، قادر است حدود ۱۳ هزار کیلومتر پیمایش داشته باشد به این معنی که می‌تواند به‌راحتی به واشنگتن و در واقع هر نقطه‌ای از آمریکا برسد‌.
شماری از دیگر برآوردها حاکی‌ است که برد بالقوه موشک تازه بیشتر از ۱۰ هزار کیلومتر است‌. ایالت ‌هاوایی آمریکا در ۷۵۰۰ کیلومتری کره‌شمالی قرار دارد‌. آزمایش تازه چندی پس از آن انجام شده که ایالات متحده در راستای افزایش فشارها بر پیونگ‌یانگ، کره‌شمالی را دوباره در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داد‌.
سازمان هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی وابسته به سازمان ملل، می‌گوید پیونگ‌یانگ در مورد آزمایش موشکی تازه به این نهاد اطلاع‌رسانی نکرده بود‌. این تشکل بین‌المللی دو ماه پیش نیز در مورد آزمایش قبلی، بدون آنکه اطلاع‌رسانی انجام شود و خطرات احتمالی آن برای هوانوردی غیرنظامی، شدیدا هشدار داده بود‌.
سایر اخبار این روزنامه
دولت برای افزایش تولید و اشتغال تلاش می‌کند معاون وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد؛ نمایندگان مجلس طرح عضویت پیروان ادیان الهی در شورای اسلامی شهر و روستا را تصویب کردند؛ جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه مذاکرات دشوار در انتظار اوپک؛ با لغو قوانین دست اپراتورها باز می‌شود؛ لزوم حمایت از گردشگران داخلی؛ مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا؛ ژن خوب‌، فکر بد اولین مرد محجبه تاریخ‌! بانک ها قربانی می شوند عقب‌ماندگی ایران از بازار 4 هزار میلیارد دلاری صنعت حلال؛ عملکرد 100 روزه کلانتری بر مسند سازمان حفاظت محیط‌زیست دسترسی موشکی به تمام آمریکا باز هم گرانی و استمرار خطا دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: روایتی از دیدار روز گذشته عضو سابق شورای نگهبان با مهدی کروبی علی عبدالله صالح: استاندار سیستان‌وبلوچستان: رییس‌جمهور هفته آینده به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کند خرج که از کیسه مهمان بود... معاون پارلمانی رییس‌جمهور: باز هم گرانی و استمرار خطا باز هم گرانی و استمرار خطا