نمایندگان مجلس طرح عضویت پیروان ادیان الهی در شورای اسلامی شهر و روستا را تصویب کردند؛

حمایت خانه ملت از اقلیت ها
گروه سیاسی- روز گذشته جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر کشور برگزار شد تا عبدالرضا رحمانی‌فضلی در این جلسه به سوال نماینده مردم فلاورجان درباره علت بی‌برنامگی وزارت کشور نسبت به توسعه و مدیریت روستاها پاسخ دهد. در نهایت در این جلسه وزیر کشور با ارائه توضیحاتی توانست این نماینده را قانع کند. همچنین نمایندگان مجلس دیروز، بررسی جزییات طرح مربوط به عضویت پیروان الهی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را در دستورکار خود قرار دادند و آن را تصویب کردند. علاوه بر این در این جلسه نمایندگان با طرح اصلاح قانون بودجه 96 برای تخصیص اعتبار به زلزله‌زدگان نیز موافقت کردند.
افزایش 93 درصدی سهم سرانه اعتبارات روستایی
عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در پاسخ به سوال سید ناصر موسوی‌لارگانی، نماینده مردم فلاورجان درباره علت بی‌برنامگی وزارت کشور نسبت به توسعه و مدیریت روستاها گفت: موضوع روستا و توسعه روستایی جزو مواردی است که در کشور دارای متولی خاصی نیست. وی ادامه داد: توسعه روستایی به چند‌بخشی بودن فعالیت‌ها در روستاها برمی‌گردد. بنده می‌توانم بگویم نبودن یک متولی متمرکز در روستا که بتواند مباحث و موارد روستایی را اولویت‌بندی و متناسب با آن اولویت‌ها در راستای توسعه برنامه‌ریزی کند یکی از ضعف‌های اساسی است که با آن مواجه هستیم. رحمانی‌فضلی افزود: بنابراین وزارت کشور نقشی که در امور روستایی دارد بیشتر به مباحث و موضوعات اداری روستا بر‌می‌گردد که این نقش هم بیشتر در گرو مشارکت و همکاری خود شوراها و دهیاری‌هاست. وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته تلاش‌مان این بوده است که با نقش هماهنگ‌کنندگی که فرمانداران و استانداران دارند بتوانند منابع بخش‌ها را به گونه‌ای تخصیص دهند که اولویت‌ها مدنظر قرار گیرد. وزیرکشور یادآور شد: در این دوره در زمینه برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه‌ رویکرد همگرایی، همکاری و اولویت‌بندی را در دستور کار قرار دادیم. با توجه به نقشی که برای دهیاری‌ها قائل هستیم معتقدیم با تجربه‌ای که دهیاری‌ها پیدا کردند می‌توانند نقش بیشتری را بر عهده بگیرند. وی در ادامه گفت: در حوزه تعادل‌بخشی توزیع اعتبارات دهیاری‌ها فعالیت‌های خوبی صورت گرفته که در این حوزه سهم 20 درصدی دهیاری‌ها را از قانون مالیات بر ارزش افزوده به 35 درصد رساندیم. در روستاهایی که فاقد دهیاری بودند و مناطق عشایری نیز این موضوع را در نظر گرفته‌ایم به گونه‌ای که سهم سرانه اعتبارات تخصیصی به هر روستایی از 744 هزار ریال در سال 92 به هزار و 435 ریال در سال 95 رسیده است یعنی سرانه روستایی‌ها را معادل 93 درصد اضافه کردیم که این اقدام باعث شده کارهای بزرگی در روستاها صورت بگیرد. وزیر کشور افزود: 72 درصد از مجموعه اعتبارات توزیع شده بین دهیاری‌ها از بدو تاسیس تاکنون مبلغی حدود 10 هزار و نهصد میلیارد تومان بوده است که از این مبلغ حدود 7 هزار و نهصد میلیاردتومان آن یعنی حدود 79 درصد آن در این چهار سال تخصیص یافته است. پس از توضیحات رحمانی‌فضلی، موسوی لارگانی اعلام کرد که از پاسخ‌های وزیر رضایت دارد و امیدوار است که وزارت کشور به برنامه‌های خود در زمینه توسعه روستایی عمل کند.


قانون اساسی شورای نگهبان را مفسر اصلی خود می شناسد
نمایندگان در جریان نشست علنی دیروز خود کلیات طرحی در مورد امکان عضویت پیروان ادیان الهی در شوراهای اسلامی شهر و روستا را بررسی کردند و این طرح را با بیش از ۶۰ درصد آرا به تصویب رساندند. پیش از رای‌گیری موافقان و مخالفان تصویب این طرح در صحن علنی مجلس نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را تشریح کردند. مجتبی ذوالنور، نماینده اصولگرای قم در مجلس که به عنوان مخالف اظهار‌نظر می‌کرد، گفت: نمی‌خواهم در صلاحیت کار اقلیت‌های دینی در مشاغل مملکتی خدشه وارد کنم اما مساله این است که شورای نگهبان بنابر ملاک‌های دینی و شرعی به تشخیص رسیده است. وی افزود: قانون اساسی شورای نگهبان را به عنوان مفسر اصلی خود می‌شناسد و این در حالی است که اقلیت‌های دینی همواره وصلت خود را با ملت مسلمان اثبات کرده‌اند و با این حال اگر شورای نگهبان چنین نظری دارد نباید کشور تحت فشار قرار گیرد.
تصمیمات شورای نگهبان باید مستدل باشد
علی مطهری، نماینده مردم تهران که به عنوان موافق اظهارنظر می‌کرد گفت: این درست است که قانون اساسی اختیار تفسیر را به شورای نگهبان سپرده و اختیار تطبیق قوانین با شرع نیز بر عهده این شوراست اما تصمیمات باید مستدل باشد. وی با اشاره به استدلال شورای نگهبان درباره حذف تبصره ۲۶ قانون شوراها، استدلال سه‌گانه شورای نگهبان را ضعیف دانست و گفت: شورای نگهبان به سخنان سال ۵۸ امام استناد کرده که می‌فرماید که دشمنان حساسیتی در بحث شوراها داشته و می‌خواهند نیروهای خود را به شورا بفرستند. ایشان درباره اعضای شورا تاکید دارد که باید مسلم باشند و این روشن است که اشاره امام به این است که اعضای حزب توده، کمونیست‌ها و منافقین نباشند. وی ادامه داد: شورای نگهبان همچنین با استناد به اصل ۴ قانون اساسی می‌گوید هر زمان که بخواهد می‌تواند بگوید فلان مصوبه خلاف شرع است که اگر این استدلال درست باشد، ممکن است بسیاری از قوانین اقتصادی یک‌شبه ملغی شوند. مطهری اضافه کرد: این شیوه فلسفه مجمع تشخیص مصلحت نظام را زیر سوال می‌برد. ما مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم و این در حالی است که اگر مثلا این مجمع در بحثی به نفع مجلس رای بدهد شورای نگهبان بلافاصله می‌تواند با این استدلال بگوید این قانون خلاف شرع بوده و آن را لغو کند.
اصلاح قانون بودجه ۹۶ برای کمک به زلزله‌زدگان کرمانشاه
در این جلسه نمایندگان مردم بررسی اولویت‌دار گزارش کمیسیون برنامه‌و‌بودجه درباره اصلاح قانون بودجه ۹۶ را تصویب کردند. قانون اصلاح بودجه 96 با 147 رای موافق، سه رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموعه 197 نماینده حاضر در جلسه تصویب شد. عبدالرضا مصری، نماینده مردم کرمانشاه درباره این تقاضا گفت: طرح کمیسیون برای کمک به زلزله‌زدگان در راستای اعطای 40 میلیون وام به روستاییان و 50 میلیون وام به شهرنشینان بود و مقرر شد سود تسهیلات وام از طرف دولت تامین شود زیرا مراکز درمانی به طور صد‌درصد تخریب شده و مجتمع‌های آبرسانی نیز مشکلات زیادی پیدا کرده‌اند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درخواستی برای پرداخت یارانه سود مسکن برای ویرانی‌ها نیز صورت گرفت. کرمانشاه قبل از جنگ در تمامی حوزه‌ها رتبه نخست را داشت بنابراین این طرح کمیسیون آماده شده تا مردم این منطقه راحت‌تر بتوانند مشکلات‌شان را حل کنند.
سایر اخبار این روزنامه
دولت برای افزایش تولید و اشتغال تلاش می‌کند معاون وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد؛ نمایندگان مجلس طرح عضویت پیروان ادیان الهی در شورای اسلامی شهر و روستا را تصویب کردند؛ جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه مذاکرات دشوار در انتظار اوپک؛ با لغو قوانین دست اپراتورها باز می‌شود؛ لزوم حمایت از گردشگران داخلی؛ مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا؛ ژن خوب‌، فکر بد اولین مرد محجبه تاریخ‌! بانک ها قربانی می شوند عقب‌ماندگی ایران از بازار 4 هزار میلیارد دلاری صنعت حلال؛ عملکرد 100 روزه کلانتری بر مسند سازمان حفاظت محیط‌زیست دسترسی موشکی به تمام آمریکا باز هم گرانی و استمرار خطا دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: روایتی از دیدار روز گذشته عضو سابق شورای نگهبان با مهدی کروبی علی عبدالله صالح: استاندار سیستان‌وبلوچستان: رییس‌جمهور هفته آینده به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کند خرج که از کیسه مهمان بود... معاون پارلمانی رییس‌جمهور: باز هم گرانی و استمرار خطا باز هم گرانی و استمرار خطا