دولت برای افزایش تولید و اشتغال تلاش می‌کند

گروه سیاسی- روز گذشته نشست هیات دولت در حالی برگزار شد که پیش از آن رییس‌جمهور در برنامه زنده تلویزیونی گزارش عملکرد 100 روزه دولت دوازدهم را تشریح کرده بود. اگرچه در این برنامه چندین بار تاکید شد که این گزارش در حقیقت بیان راهبردهای کلی دولت دوازدهم است اما گزارش ارائه شده از سوی حسن روحانی نتوانست موافقان و مخالفان دولت را قانع کند. با این حال روز گذشته برخی از اعضای کابینه دولت دوازدهم در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران در حیاط پاستور حاضر شدند و به تشریح برنامه‌های وزارتخانه و سازمان‌های خود پرداختند.
مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به این پرسش که عملکرد صد روزه این وزارتخانه چه بوده است، گفت: ما در سال تولید ملی و اشتغال یکی از سیاست‌های‌مان هم همین بوده است که تولید و اشتغال را بالا ببریم و در برنامه ابلاغی به تمامی وزرا نیز همین موضوع در نظر گرفته شده تا رشد تولید سالانه به هشت درصد برسد. وی افزود: یکی از زمینه‌های عملی کردن این کار، تامین اعتبار مالی از خط اعتبار خارجی از جمله از کشورهایی مانند چین، کره‌جنوبی، دانمارک، اتریش و روسیه بوده که تا‌کنون به بیست و سه میلیارد دلار رسیده که به تصویب شورای پول و اعتبار هم می‌رسد. همچنین از این تامین اعتبار از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی تا‌کنون خوشبختاته میزان پنج میلیارد و چهارصد میلیون دلار در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان بوده که در صد روز اخیر انجام شده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا با کاهش نرخ تورم، گرانی در جامعه محسوس است، گفت:‌ نرخ تورم روش علمی دارد که آن را نمی‌توانیم تغییر دهیم و در تمام دنیا ثابت است. ممکن است این موارد نسبت به شاخص مصرف‌کننده و نرخ تورم مورد محاسبه قرار گیرد که نمی‌تواند ملاک محاسبه نرخ تورم باشد. کرباسیان با اشاره به تغییر قیمت نان و تاثیرش بر خانوار و اقدام دولت در این زمینه‌ گفت:‌ قیمت نان تغییر زیادی نداشت اما تورم آن به دلیل اینکه در خانوار دارای ضریب بالاست و در دهک‌های پایین سهم بیشتری دارد و حتی برای برخی از خانوار قوت غالب محسوب می‌شود، تاثیر زیادی داشت که بنابراین این موضوع با تصمیم صحیح رییس‌جمهور‌ از آن جلوگیری شد. وی در پایان تاکید کرد: نرخ تورم نرخ صحیحی است و رییس‌جمهور هم در صحبت‌های شب گذشته خود به آن اشاره داشتند و گفتند این نرخ نسبت به سال قبل هفت تا هشت درصد تغییر کرده است.
نرخ سود قانونی سپرده‌گذاران موسسات مالی ۱۵ درصد است
محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس‌جمهور در پایان جلسه هیات دولت درباره آخرین تصمیمات در حوزه بازگردان سپرده سرمایه‌گذاران موسسات مالی منحل شده، گفت: دو هفته قبل عرض کردم کمیته منتخب سران قوا تصمیماتی گرفتند که برای تایید خدمت روسای قوا فرستاده شده است. این کار در همان روزهای اول شروع و انجام شد. وی تاکید کرد: اطلاعیه‌هایی درباره این موسسات صادر شد، تصمیماتی گرفته و جدول زمانی مشخص شد و نهایتا پرداخت آغاز شد. نگرانی‌ای که بیش از یک میلیون ۳۰۰ هزار نفر از هموطنان را درگیر کرده بود، قابل درک است. بانک مرکزی با تصمیم گرفته شده به میدان آمد چون زمان می‌برد که دارایی این موسسات نقد شود. وی افزود: به سپرده سرمایه‌گذاران سود قانونی که ۱۵ درصد است، تعلق می‌گیرد. افرادی که تا ۱۰۰ میلیون تومان سپرده دارند، شامل پرداخت می‌شوند البته آنهایی که سپرده آنها بیش از ۱۰۰ میلیون است تا ۱۰۰میلیون دریافت می‌کنند بقیه بدهی با نقد کردن دارایی پرداخت می‌شود. نهاوندیان تشریح کرد: خوشبختانه این مساله مدیریت شد. البته عبرت آموخته شد که اگر مردم قصد سرمایه‌گذاری دارند به نرخ بالای سود توجه نکنند. اثر این موسسات که اختلال ایجاد می‌کردند الان نرخ رشد در نظام بین‌بانکی تا ۱۸ درصد پایین آمده و آمار سپرده بانکی ۲۱ درصد افزایش یافته است و باعت شده بانک‌ها تسهیلات برای تولید را افزایش دهند.


قیمت طلا از تغییرات بین‌المللی تبعیت می‌کند
ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هیات وزیران درباره افزایش نرخ سکه و دلار و تدابیری که دولت در این رابطه اندیشیده است، گفت: یکی از بحث‌های اساسی برای بانک مرکزی پایش آرامش در بازار ارز و سکه است. وی افزود: روند تغییر قیمت ارز را که مرور می‌کنیم، می‌بینیم به طور معمول نزدیک آغاز سال میلادی فشاری متوجه قیمت ارز خواهد شد که بعد از گذشتن آن کاهش می‌یابد و روند نزولی پیدا می‌کند و این تغییر قیمت ارز از همین قاعده پیروی می‌کند. سیف تاکید کرد: مساله خاصی در زمینه تغییر قیمت ارز وجود ندارد و بازار ارز از ثباتی برقرار است که تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. وی با اشاره به تغییر و افزایش قیمت طلا و سکه گفت: قیمت طلا به هیچ‌وجه تغییر نکرده بلکه از تغییرات بین‌المللی تبعیت می‌کند. رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: حبابی بین سکه و طلا ایجاد شد که با توجه به ذخایر طلایی که بانک مرکزی دارد به روند غیرمنطقی دچار نمی‌شود و اکنون شاهد تخلیه این حباب هستیم.
مردم از 14 آذرماه گوشی
رجیستر نشده نخرند
محمدجواد آذر جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران تغییر مدل تعرفه‌گذاری اینترنت را یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارتخانه متبوع خود طی 100‌روزه نخست فعالیت دولت دوازدهم عنوان و اظهار کرد: در 100‌روزه اول دولت، بیشترین زمان جهت مطالعات و مذاکرات فشرده در زمینه تغییر مدل تعرفه‌گذاری بود. وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فضاسازی‌ها نسبت به اجرای طرح رجیستری افزود: از 14 آذر به بعد در بدو خرید افراد متوجه می‌شوند که گوشی ثبت شده یا خیر، بنابراین گوشی رجیستر نشده را تحت هر شرایطی نخرند. وی با تاکید بر اینکه در اجرای این طرح تلاش می‌شود مردم با کمترین چالش رو‌به‌رو شوند، اظهار داشت: خریداران گوشی‌های همراه بعد از قرار دادن سیم‌کارت پیامکی برایشان ارسال می‌شود که ثبت بودن گوشی را مشخص می‌کند در غیر این‌صورت مشکل برای خریداران به وجود خواهد آمد. وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات اظهار داشت: فاز دوم طرح رجیستری از 14 آذرماه شروع می‌شود که تغییر بزرگی در مدل ارائه سرویس در بازار به شمار می‌رود و به طور معمول در برابر هر تغییر، مقاومت‌هایی وجود دارد.
در کرمانشاه نماینده تام الاختیار تعیین کردم
سیدحسن قاضی‌زاده‌ هاشمی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نیز در حیاط دولت درباره آخرین اقدامات صورت گرفته از نظر بهداشت و درمان در مناطق زلزله‌زده گفت: خوشبختانه تاکنون اقدامات زیادی انجام شده و نیروهای ما در وزارت بهداشت توانسته‌اند کارشان را درست انجام دهند، اما باید از مصدومان این حادثه مراقبت کرد که کارهای فیزیوتراپی‌شان انجام شود، بیماری‌های واگیردار در آن منطقه شیوع پیدا نکند و آب سالم به دست مردم برسد. وزیر بهداشت با بیان اینکه مرحله دیگر ساخت و ساز در مناطق زلزله‌زده است، اظهار داشت: من نماینده‌ای را به عنوان نماینده تام‌ا‌لاختیار تعیین کرد‌ه‌ام که در آن مناطق مستقر می‌شود و ساخت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی به زودی شروع خواهد شد.
مجازات تنها راه اصلاح بازار نیست
علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره از آمادگی این وزارتخانه در اصلاح قوانین ناکارآمد تعزیزاتی خبر داد و گفت: فکر می‌کنم که سازمان تعزیرات در مسیر متعادلی قرار دارد. تلاش‌مان این است که از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و اگر موارد خاصی باشد که مجازات، نامتناسب باشد، آمادگی داریم قوانین را اصلاح کنیم. وی درباره تدبیر وزارت دادگستری در زمینه بازدارندگی مجازات‌ گفت: مجازات باید بر مبنای قانون اتفاق بیفتد، گاهی ممکن است گفته شود خود مجازات قانونی بازدارنده نیست یا اینکه بگویند مجموعه کسانی که متولی این امر در حوزه تعزیرات هستند از ظرفیت‌های قانونی استفاده نمی‌کنند. وی افزود: جایی که قانون بازدارنده نیست باید به دنبال اصلاح آن رفت که من این امر را کمی بعید می‌دانم. ضمن اینکه دوستان ما در شعب تعزیرات باید همه جوانب، مقتضیات پرونده، سابقه فرد و بازتاب آن مجازات را در مجموعه قضایی ببینند؛ چراکه مجموعه اقتصاد ما یک مجموعه به هم پیوسته است، حتما معتقدم که مجازات در این مسایل موثر است اما اینکه تصور کنیم بحث اصلاح بازار ما فقط با مجازات اتفاق می‌افتد، به نظرم کمتر کسی چنین نظری دارد اما با متخلفان حتما باید برخورد کنیم.
امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات وزارت دفاع برای تقویت نیروی دریایی‌ گفت: برای نیروی دریایی یک الحاق درنظر داریم که طی آن «ناو سپر»، کلاس پیکان را تا روز دوشنبه یا سه‌شنبه هفته آینده تحویل آنان خواهیم داد. وی همچنین درباره اقدامات وزارت دفاع در زمینه ساخت زیردریایی فاتح گفت: ساخت این زیردریایی در مراحل آخر است اما چون ارزیابی‌ها باید با دقت انجام شود، عرضه این زیر‌دریایی کمی طول کشیده است. حاتمی درباره طراحی و ساخت تانک کرار هم گفت: درباره تانک کرار باید بگویم کار طراحی آن به پایان رسیده و برای ساخت آن زمینه‌سازی‌های لازم در مرحله اجراست.
سایر اخبار این روزنامه
دولت برای افزایش تولید و اشتغال تلاش می‌کند معاون وزیر راه‌وشهرسازی خبر داد؛ نمایندگان مجلس طرح عضویت پیروان ادیان الهی در شورای اسلامی شهر و روستا را تصویب کردند؛ جزییات فعالیت اولین صندوق ارزی بازار سرمایه مذاکرات دشوار در انتظار اوپک؛ با لغو قوانین دست اپراتورها باز می‌شود؛ لزوم حمایت از گردشگران داخلی؛ مراسم بهترین‌های فوتبال آسیا؛ ژن خوب‌، فکر بد اولین مرد محجبه تاریخ‌! بانک ها قربانی می شوند عقب‌ماندگی ایران از بازار 4 هزار میلیارد دلاری صنعت حلال؛ عملکرد 100 روزه کلانتری بر مسند سازمان حفاظت محیط‌زیست دسترسی موشکی به تمام آمریکا باز هم گرانی و استمرار خطا دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب: روایتی از دیدار روز گذشته عضو سابق شورای نگهبان با مهدی کروبی علی عبدالله صالح: استاندار سیستان‌وبلوچستان: رییس‌جمهور هفته آینده به سیستان‌وبلوچستان سفر می‌کند خرج که از کیسه مهمان بود... معاون پارلمانی رییس‌جمهور: باز هم گرانی و استمرار خطا باز هم گرانی و استمرار خطا