خوب، نامحسوس، ناکافی

حسن روحانی، رئیس‌جمهور دوباره به تلویزیون آمد و با مردم سخن گفت این بار به بهانه ارائه نخستین گزارش عملکرد خود در 100 روز نخست دولت دوازدهم. روحانی که سه‌شنبه‌شب طبق وعده‌ای که در روزهای قبل داده بود در مقابل دوربین‌های تلویزیون حاضر شد، قسمت اعظمی از حرف‌هایش را به  اقتصاد اختصاص داد. از کاهش تورم  و اشتغال حرف زد و گفت که با گرانی نان مخالف بوده است. دوباره از برجام دفاع کرد و از منفعت‌های اقتصادی توافق هسته‌ای سخن گفت. کارشناسان می‌گویند اغلب حرف‌های او مانند گذشته بوده و تقریبا مطلب جدیدی در حوزه اقتصاد از او نشنیده‌ایم. مانند گذشته از حوزه اشتغالزایی دفاع کرد و میزان سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر را بی‌سابقه خواند. اظهارات دو شب گذشته او و بررسی عملکرد دولت دوازدهم بهانه‌ای شد تا سراغ کارشناسان و فعالان اقتصادی برویم و از آنها بپرسیم نظرشان درباره حرف‌های دو شب گذشته روحانی و به‌طور کلی عملکرد دولت دوازدهم در 100 روز نخستش چگونه بوده است.     اقدامات خوب بود، ولی محسوس نبود! عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی در واکنش به عملکرد ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم به «فرهیختگان» گفت: «در این چهار ماه همان سیاست‌های قبلی دنبال شده است. دولت به دنبال ثبات و آرامش در بازار است تا تکانه‌های شدید ایجاد نشود. البته سیاست بر این است که همچنان تورم کنترل شود و تک‌رقمی باقی بماند.» وی ادامه داد: «اقدامات خوبی صورت گرفته است ولی محسوس نیست. نرخ سود سپرده‌های بانکی باید بیشتر کاهش یابد تا پول به فعالیت‌های مولد بیاید و سرمایه‌گذاری افزایش یابد.»

  فعلا در رکودیم سیدحسین سلیمی، عضو اتاق بازرگانی نیز در این باره به «فرهیختگان» گفت: «از دیدگاه اقتصادی تغییراتی را در چند ماه نخست دولت دوازدهم شاهد نبوده‌ام و وعده‌های داده شده محقق نشد.» وی ادامه داد: «رونق اقتصادی را که علاقه‌مند بودیم اتفاق بیفتد فعلا رخ نداده است.» وی ادامه داد: «فکر می‌کردیم با تیم اقتصادی جدید تغییراتی را شاهد باشیم، ولی رکود همچنان ادامه دارد.» سلیمی ادامه داد: «تورم را خوشبختانه در گذشته و حال یک رقمی حفظ کرده‌اند ولی اگر کاهش تورم با حفظ رکود اتفاق بیفتد درست نیست.»



  ابتدا ایده‌های خوبی داشتند محمدحسین برخوردار، فعال بخش خصوصی و دبیرکل سابق مجمع واردات نیز در این باره به «فرهیختگان» گفت: «هر دولتی بیاید باید منابع در اختیار داشته باشد تا بتواند کاری صورت دهد. وقتی 64 درصد منابع صرف هزینه‌های جاری و حقوق و دستمزد می‌شود، چیزی برای بودجه‌های عمرانی باقی نمی‌ماند. سرمایه‌های خارجی نیز جذب نمی‌شود پس فعالیت خاصی نمی‌تواند انجام گیرد.» وی ادامه داد: «دولت‌ها در شروع ایده‌های خوبی دارند ولی در کشور باید پروژه‌های عمرانی انجام گیرد تا شرکت‌های بزرگ کار داشته باشند.»

  رویکرد دولت دوازدهم مثل دولت یازدهم است ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران در واکنش به سخنان اقتصادی دو شب پیش رئیس‌جمهور حسن روحانی به «فرهیختگان» گفت: «رویکردهای اقتصادی دولت دوازدهم همان رویکردهای سابق است و تفاوتی با گذشته نکرده است. مانند گذشته عزم دولت جزم است که تورم را یک‌رقمی نگه دارد، هرچند نشانه‌‍‌های افزایش آن در آینده مشهود است.»  وی در ادامه درباره طرح‌های اشتغالزایی دولت دوازدهم نیز گفت: «در اشتغال دولت برنامه‌هایی را دنبال می‌کند ولی بیشتر مُسکن است. علاج اصلی اشتغال افزایش رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری است. اقدامات فعلی نظیر طرح کارورزی جنبه کوتاه‌مدت دارد. دولت باید تلاش کند رشد و سرمایه‌گذاری را افزایش دهد تا تولید رونق گیرد.»   تورم مثل قبل جزء برنامه‌های اصلی دولت دوازدهم است اکبر امینی مهر، عضو هیات‌علمی دانشگاه پیام نور نیز درباره عملکرد 100 روز نخست دولت دوازدهم و اظهارات دیشب رئیس‌جمهور به «فرهیختگان» گفت: «بررسی پارامترهای مختلف نشان نمی‌دهد دولت دوازدهم متفاوت‌تر از قبل عمل کرده باشد. دولت در دوره قبلی هدف را مبارزه با تورم و کنترل آن قرار داده بود. در این راستا برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌هایش موجب رکود اقتصادی شد.» وی افزود:‌ «به آقای کرباسیان خوشبین‌تر هستم ولی در مجموع پارامترهای اشتغال و رشد اقتصادی فعلا چیزی را نشان نمی‌دهد.» امینی‌مهر در ادامه با بیان اینکه به‌ طور معمول در چهار ماه آخر سال قیمت ارز افزایش می‌یابد، گفت درست است که رئیس‌جمهور افزایش قیمت ارز برای تامین کسری بودجه را رد کرده ولی متاسفانه در اقتصاد ایران کسری بودجه با افزایش قیمت ارز جبران می‌شود.  وی ادامه داد: «در سخنان روحانی درباره اشتغال حرف‌های جالبی زده شد که نشان از وضعیت نسبتا خوب اشتغال دارد، اما واقعیت این نیست. به گواه مرکز آمار حدود 50 درصد جمعیت کشور فاقد شغل هستند. البته این عدد به معنی نرخ بیکاری نیست ولی نشان از وضعیت بد اشتغال در کشور دارد.»  

  اتفاق خاصی نیفتاده است! محمد نصر اصفهانی، عضو هیات‌علمی دانشگاه خوارزمی نیز در این باره به «فرهیختگان» گفت:‌ «بعید می‌دانم تغییری در 4.5 سال اخیر به‌خصوص 100 روز نخست دولت دوازدهم اتفاق افتاده باشد. تصورات، تفکرات و تصمیمات افراد دست‌اندرکار اقتصادی تغییر نکرده است.» وی افزود: «تغییر جدی در تیم اقتصادی دولت رخ نداده است، تقریبا همان افراد با رویکرد سابق هستند. در کل تغییر رویکرد مشهودی مشاهده نمی‌شود.»

  تداوم سیاست‌های گذشته است! میثم موسایی، عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران نیز درباره عملکرد 100 روز نخست دولت دوازدهم به «فرهیختگان» گفت: «سیاست‌های اقتصادی دولت فعلی تداوم و دنباله چهار سال گذشته است، تغییر مهم و قابل توجهی در رویکردها و عملکردها مشاهده نمی‌شود.» وی افزود: «به نظر می‌رسد دولت در این ۱۰۰ روز با مسائل جدیدی روبه‌رو شده است. یک استارت نااطمینانی نسبت به نتایج برجام و نوعی بلاتکلیفی در این حوزه مشاهده می‌شود.» موسایی ادامه داد: «نسبت به دوره گذشته انتظار دولت از نتایج و پیامدهای برجام کاهش یافته است. این نکته‌ای مهم و تاثیرگذار روی اقتصاد ایران است. البته این کاهش انتظارات منطقی‌تر است. برای دولت چنین پیامدی غیرمنتظره بود، چون تصور می‌کرد برجام شاه‌کلید حل مشکلات اقتصادی است. البته معتقدم کار در این ۱۰۰ روز پیچیده‌تر شده است؛ دولت باید بر اقتصاد مقاومتی تاکید بیشتری داشته باشد اما فعلا جنب‌و‌جوش خاصی دیده نمی‌شود.» وی افزود: «جز نرخ ارز که افزایش یافته است، سایر شاخص‌ها همان قبلی‌ها هستند. در اشتغال نیز تغییر خاصی رخ نداده است. من معتقدم دولت در تورم سیاست‌های قبلی را پیگیری می‌کند که ثبات قیمت‌ها را به دنبال داشته است. در مبارزه با رکود نیز توفیقی حاصل نشده است. تعداد بیکاران نیز به‌طور خالص افزایش یافته است. بهتر است به دلیل عدم پیش‌بینی‌های صحیح لشکر بیکاران درست شده است.»

  در اشتغال اوضاع خوب نیست مرتضی افقه، عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز درباره عملکرد 100 روز نخست دولت دوازدهم به «فرهیختگان» گفت: «سه، چهار ماه برای ارزیابی شاخص‌های اقتصادی زمان مناسبی نیست، اما با توجه به اینکه دوره دوم دولت است، می‌توان رفتار اقتصادی دولت را تحلیل کرد. امسال دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی و مالیاتی با مشکلات شدید بودجه‌ای مواجه است. در چهار ماه اخیر دولت دو اقدام مشخص اقتصادی را صورت داده است.» وی ادامه داد: «یکی چشم بستن به افزایش قیمت ارز بود که تعمدی و از جانب خود دولت صورت گرفت، با اهدافی که قابل نقد است. دیگری کاهش نرخ سود بانکی است که این کاهش هنوز آثار مورد نظر دولت را نشان نداده است.» وی درباره عملکرد اشتغال دولت نیز گفت: «در اشتغال نشانه محسوسی مشاهده نمی‌شود و همان روند گذشته در حال تداوم است. البته در نرخ تورم که به ادعای دولت زیر 10 درصد است، مانند گذشته وضعیت مطلوب است.» افقه اضافه کرد: «رکود گسترده همچنان ادامه دارد. درست است که رشد اقتصادی صورت گرفته است ولی این رشد در واحدهای بزرگ دولتی یا شرکت‌های بزرگ خصوصی رخ داده است. هنوز آثار آن به واحدهای کوچک و متوسط نرسیده است. شاید پایین آوردن نرخ سود سپرده‌های بانکی به امید تسری به این واحدها اتفاق افتاده است.»

  هیچ تغییری را شاهد نیستیم مسعود دانشمند، دبیرکل خانه اقتصاد ایران نیز درباره عملکرد 100 روز نخست دولت دوازدهم به «فرهیختگان» گفت: «رویکردهای اقتصادی دولت هنوز تغییری نکرده است و همان روال قبلی است. با تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت هنوز تغییراتی حتی در سطح معاونانش صورت نگرفته است. گمرک تغییری نکرده است و با همان روال قبلی فعالیت می‌کند. در وزارت اقتصاد با آمدن کرباسیان شاهد تغییری در رفتارهای این وزارتخانه نبوده‌ایم. بقیه وزارتخانه‌ها نیز تغییر آنچنانی را تجربه نکرده‌اند.» وی درباره گزارش 100 روز روحانی نیز گفت: «گزارش ۱۰۰ روزه رئیس‌جمهور مثل سابق بود و آن هم تغییری نکرده بود. گفته‌اند که افق باز می‌شود و برای تورم و اشتغال برنامه داریم ولی کار عملی دیده نمی‌شود. روند اشتغال مانند چهار سال پیش است.

  از رکود خارج نشده‌ایم قدرت‌اله امام‌وردی، هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز نیز در این باره به «فرهیختگان» گفت: «هیچ تغییر خاص و محسوسی در دولت دوازدهم نسبت به یازدهم دیده نمی‌شود. دولت در اشتغال و خروج از رکود عملکرد مثبتی ندارد. رشد اقتصادی که پنج درصد اعلام شده است، محسوس نیست چون با این وجود باید خروج از رکود اتفاق می‌افتاد.» وی ادامه داد: «در بازارهای مالی و در مسکن تغییری رخ نداده است. در بخش واقعی اقتصاد چیز خاصی مشاهده نمی‌شود و اتفاق خاصی نیفتاده است.» امام‌وردی افزود: «یکی از نکات مثبت سرمایه‌گذاری خارجی و قرارداد با توتال بود که متاسفانه آن هم به دلیل تحریم‌های آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. تنها عملکرد مثبت دولت ثبات نسبی بازارهاست. ثبات موجود در بازارهای کلان اقتصاد به تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی درباره آینده کمک می‌کند.»     ارزیابی محتوای گزارش  100 روزه رئیس‌جمهور در گفت و گو با ۳ نماینده مجلس بازتاب  یک گزارش   فرهنگی -  عضوهیات رئیسه: وقتی در کشور عمرانی رخ نمی‌دهد  طبیعی است خیلی نباید انتظار داشت آنچه در قالب گزارش رئیس‌جمهور ارائه می‌شود دربردارنده مطالب مهمی باشد نقوی حسینی- فراکسیون ولایی: واقعیت این است که آقای روحانی گزارش دقیقی نداشت و گزارش حاوی محتوای امیدوارکننده یا اقدامات خاص در 100 روزه گذشته نبود بادامچی- فراکسیون امید: ا میدواریم تا دولت روحانی با پتانسیل درونی بتواند مشکلات را کنار بزند اما در مجموع با وجود مشکلات اقتصادی و منابع آبی گزارش رئیس‌جمهور مناسب و امید بخش بود.   شامگاه سه‌شنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهور بار دیگر در مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت و به صحبت با مردم نشست. بهانه این گفت‌وگو اما این بار گزارش100 روزه از عملکرد دولت دوازدهم بود. گزارشی که البته ارائه‌اش به صدوپانزدهمین روز کشید. روحانی همان حرف‌هایی را زد که انتظارش می‌رفت؛ ادامه تعامل سازنده با جهان، بازخوانی آثار برجام، سه برابر شدن مستمری افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و بهزیستی در سال جاری، ایجاد سالانه متوسط 685 هزار شغل، افزایش یارانه نقدی، ادامه سیاست کنترل تورم، تلاش برای حل مشکلات نظام بانکی، لزوم یافتن بازارهای صادراتی و... .  البته از دایره انصاف نباید خارج شد. رئیس‌جمهور حرف‌های نویی هم داشت و بخشی از گفته‌های او اصلا قابل پیش‌بینی نبود. ازجمله آنکه مشکل 98 درصد از سپرده‌گذاران موسسات غیرمعتبر در 100 روز گذشته حل شده هرچند که واقعیات جاری در متن جامعه چیز دیگری می‌گوید. واقعیاتی عینی که نمود آن در تجمع‌های گاه‌وبیگاه مال‌باختگان قابل مشاهده است. بخشی از صحبت‌ها هم تکرار وعده‌هایی بود برای آینده، وعده‌هایی که البته به گوش مردم حسابی آشناست. ازجمله «تلاش برای ایجاد بالای900 هزار شغل، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بیش از میزان تورم، واگذاری بنگاه‌های اقتصادی و...» برای بررسی این گزارش به سراغ تعدادی از نمایندگان مردم در مجلس رفتیم. نمایندگانی که خاستگاه‌شان در طیف‌های مختلف حاضر در بهارستان تعریف می‌شود. در همین رابطه سیدحسین نقوی‌حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به صحبت‌های سه‌شنبه شب رئیس‌جمهور گفت: «واقعیت این است که آقای روحانی گزارش دقیقی نداشت و گزارش حاوی محتوای امیدوارکننده یا اقدامات خاص در 100 روزه گذشته نبود.» وی با بیان اینکه مطالبی که از سوی آقای روحانی مطرح شد تکراری بود، ادامه داد: «گزارش ارائه شده از سوی رئیس‌جمهور همان مطالبی بود که در دوره انتخابات هم مطرح شد و برخی از آنها در حد شعار و بیان شفاهی و بدون انطباق با واقعیت‌ها بود که این نشان‌دهنده آن است که هنوز شرایط خاص کشور را درک نکرده‌ایم.» عضو فراکسیون ولایی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «انتظار این است که رئیس دولت در متن کشور باشد و شرایط خاص کشور را درک کند و برای آینده نوید شفاف و روشنی ارائه دهد ما در تولید با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم درحالی که رئیس‌جمهور اذعان دارد مشکلی نداریم.» وی اظهارداشت: «کشور در جذب سرمایه خارجی یا در زمینه اشتغال با مشکلات جدی روبه‌رو است ولی ایشان آمارهای عجیبی ارائه می‌دهند. به‌عنوان مثال 368 هزار شغل برای بانوان قابل درک نیست. خوب است ریز این مسائل مستند ارائه شود تا به شهروندان توضیح داده شود.» نقوی‌حسینی با بیان اینکه بیانات رئیس‌جمهور استخوان‌دار، جدی و دارای محتوای قوی نبود و تکرار حرف‌های گذشته بود، خاطرنشان کرد: «یکی از موضوعاتی که به‌شدت با آن روبه‌رو هستیم موسسات مالی است که ایشان اشاره کردند 98درصد مشکلات این موسسات حل شده است. ایشان یا مطلع نیستند یا اطلاعات نادرستی به ایشان داده می‌شود. چند درصد اینها با مشکلات جدی روبه‌رو هستند؟» وی ادامه داد: «شهروندی با من تماس گرفته بود و می‌گفت در موسسه توس 30 میلیون تومان دارد و اعلام شده 10 میلیون را فعلا بگیرید تا بقیه معلوم شود که داده می‌شود یا خیر و سودهایی که تاکنون دریافت شد از نقدینگی کسر می‌شود. این فرد با بانک قرارداد داشته و سود پول او حق اوست و شما اصل پول را نمی‌دهید که هیچ ، سودهایی که دریافت کرده را از اصل پول کسر می‌کنید. آقای روحانی اینها را جزء آمار 98 درصدی خود وارد می‌کند و از این نمونه‌ها زیاد است.» نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: «قدری واقعی‌تر به مسائل نگاه کنیم و در جهت حل مشکلات همت بیشتری داشته باشیم. وقتی عملکرد دولت را ارزیابی می‌کنیم، احساس می‌کنیم دولت کار را رها کرده است وپیگیر کارها نیست واحساس می‌شود چون نیاز به رای ندارند پس پیگیری امور مردم مهم نیست.» وی با بیان اینکه موضوع دیگر هم اشتغال است که باید آن را جدی‌تر گرفت و با شعار و آمار نمی‌توان مشکل اشتغال را حل کرد، تصریح کرد: «همین چندوقت پیش شاهد اخراج 600 نفر از کارمندان بانک صادرات بودیم و شاهد اخراج و تعدیل در دستگاه‌های مختلف هستیم. نمی‌توانیم ادعای ایجاد شغل داشته باشیم و از سوی دیگر دسته دسته اخراج شوند. این هم یکی دیگر از موضوعاتی است که دولت باید به آن بپردازد.» محمدحسین فرهنگی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی هم به «فرهیختگان» گفت: «آقای روحانی صحبت‌های مهمی را مطرح نکردند. برخی از آمارهایی که مراجع رسمی داده بودند را بیان کردند و به برخی عواملی که باعث ناصحیح بودن اطلاعات بود، اشاره نکردند.» وی ادامه داد: «به‌عنوان مثال آمار مشاغل جدید را دادند و به واحدهای تعطیل شده و کارکنان بیکار شده اشاره نکردند که تاثیر در این موضوع در چه حد و میزانی است و این نشان‌دهنده آن است که جمع‌بندی‌ها دقیق نیست.» عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اطلاعات واصله از دستگاه‌ها گفتن نداشت ودر نتیجه آنچه آقای روحانی مطرح کرد بحث‌های روزمره دستگاه‌ها بود، تصریح کرد: «وقتی در کشور عمرانی رخ نمی‌دهد یا واحد فعالی وجود ندارد یا واحدهای موجود کمتر از ظرفیت موجود فعالیت دارند، طبیعی است خیلی نباید انتظار داشت آنچه در قالب گزارش رئیس‌جمهور ارائه می‌شود دربردارنده مطالب مهمی باشد.» وی در ادامه به ارائه بحث سه برابر شده مستمری از سوی روحانی اشاره کرد و افزود: «بحث مستمری در مجلس مطرح شد و از محل یارانه‌ها تامین منبع شد. دولت هم موافق نبود. بنابراین دولت در زمان انتخابات انجام داد و در مقطعی قطع کرد و الان دوباره می‌خواهند انجام دهند.» فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا بحث برطرف شدن مشکل 98 درصد سپرده‌گذاران صحت دارد، گفت: «خیر. 98 درصد منظور آمار کسانی است که تسهیلات کمتر از 200 میلیون را در موسسات داشتند. تا جایی که ما اطلاع داریم این افراد تامین مالی می‌شوند و 10درصد از مبلغ را نگه می‌دارند و سودهایی که در گذشته گرفتند از مبالغ کسر می‌کنند که این موجب نارضایتی افراد است چراکه اصل مال خود را می‌خواهند و در اثر سودهایی که گرفته‌اند و در نیازهای روزانه هزینه کردند و الان احساس می‌کنند مال‌باخته هستند. بنا بر این نبود و قرار بود سودهای سال‌های اخیر کم نشود و از رقم سرمایه‌گذاری کاسته نشود و موضوعی است که مورد انتقاد سپرده‌گذاران است ولی در مجلس بیان شد و آقای روحانی هم بیان کرد که روند حل مشکل 98درصد است.» وی درخصوص اینکه آقای روحانی در گزارش خود به سیاست خارجی نیز اشاره کردند و گفتند ما به دنبال حل مشکلات منطقه در گفت‌وگو هستیم، تصریح کرد: «رویکرد درستی است و از امتیازات دولت ایشان است که باب جدیدی را باز کردند هرچند خسارت‌هایی متوجه کشور شد اما منافعی داشت ازجمله توجیه افکار عمومی در داخل و توجیه افکار عمومی سیاستمداران در دنیا و همچنین کسانی است که در حوزه‌های سیاست خارجی ما منشا ابهاماتی شده بود و احساس می‌شد ماهستیم که با سیاست بسته‌ای با جهان مخالفت می‌کنیم. در منطقه ایشان صراحتا گفتند هم ابزار نظامی را به‌کار گرفتند و هم ابزار سیاسی را و این سیاست درستی است. بین صحبت‌هایی که بیان شد صحیح‌ترین بحث همین مساله است ولی در حوزه اقتصاد سخنان چندانی ارائه نشد.» بر این اساس باید گفت گزارش رئیس‌جمهور تکان خاصی به افکار عمومی نداد. تصور حامیان رئیس‌جمهور البته ظاهرا چیز دیگری بود. محمدرضا بادامچی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گزارش 100 روزه روحانی را امیدوار‌کننده خوانده و تاکید می‌کند که در عین حال ناهماهنگی هم در عملکرد دستگاه‌های مختلف دولتی به چشم می‌خورد. وی افزود: «امیدواریم تا دولت روحانی با پتانسیل درونی بتواند مشکلات را کنار بزند اما در مجموع با وجود مشکلات اقتصادی و منابع آبی گزارش رئیس‌جمهور مناسب و امید بخش بود.» نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که آقای روحانی در گزارش خود اعلام کرده که مشکل 98 درصد مردم درگیر با موسسات مالی و اعتباری برطرف شده است، آیا این اتفاق از نظر شما عینی و قابل مشاهده است، تصریح کرد: «آقای روحانی اعلام کردند که سه میلیارد 400 نفر دچار این مشکل شده‌اند وتعدادی از سپرده‌گذاران، تعاونی‌ها بودند که مبالغ کمتر از 200 میلون تومان را مشکل‌شان را حل کردیم.» وی درخصوص اینکه آیا امروز مشکل 98درصد سپرده‌گذاران حل شده است، ادامه داد: «بله به بانک مرکزی دستورداده شد و تا 200 میلیون تومان خط اعتباری باز شده است. اکثر رقم‌ها ریز هستند و دو درصد رقم‌ها به دیگران یا سپرده در آنهاست که متاسفانه رقم‌های خیلی بالایی بودند که آنها را اسم نبردند ولی این رقمی که اعلام کردند تا حدودی بیراهه نبود.» بادامچی با اشاره به بخش ارائه گزارش دولت در حوزه سیاست خارجی، گفت: «با توجه به مقطعی که در آن هستیم اگر بخواهیم مسائل‌مان را حل بکنیم باید با رویکرد گفت‌وگو به سراغ حل آن حرکت کنیم.» وی خاطرنشان کرد: «این پیام خیلی خوبی برای دنیاست که ما با کسی جنگ نداریم مگر اینکه کشوری بخواهد تعرض کند. در این وضعیت پیچیده‌ای که داریم، این پیام خوبی بود.»