شاخص بورس ۹۱ هزار واحدی شد

گروه بورس- این روزها‌ برای سهامداران بهترین روزهای چند سال اخیر است چرا‌که شاخص بورس نه‌تنها به فکر اندکی اصلاح یا استراحت نیست بلکه پی‌در‌پی با رکوردشکنی‌های خود، همه چشم‌ها را به سمت خود خیره کرده است. بعد از آنکه در ابتدای هفته جاری شاخص بورس با ورود به کانال 90 هزار واحد، رکورد 50 ساله این بازار را شکسته بود، روز گذشته با ورود به محدوده 91 هزار واحد عدد پیشین را ارتقا داد و یک تاریخ‌سازی دیگر را در کمتر از سه روز در تالار شیشه‌ای به ثبت رساند. این گزراش می‌افزاید: شاخص بورس در ادامه رکوردشکنی‌ها، در پایان معاملات روز گذشته با ۵۹۹ واحد افزایش وارد کانال 91 هزار واحد شد و به ۹۱ هزار و ۲۵۵ واحد رسید. داد‌و‌ستد سهام از سوی سهامداران در تالار شیشه‌ای روز گذشته باعث ثبت یک رکورد تازه دیگر در این بازار شد به طوری که این متغیر با قرار گرفتن روی رقم ۹۱ هزار و ۲۵۵ واحد، باز هم در کمتر از یک هفته با سقف‌شکنی تازه، عدد جدیدی را در تاریخ بورس برای شاخص در عمر پنجاه ساله بازار سهام رقم زد. آمار معاملات روز گذشته بورس نشان می‌دهد، شاخص کل با ۵۹۹ واحد افزایش به ۹۱ هزار و ۲۵۵ واحد، شاخص قیمت «وزنی - ارزشی» با ۱۹۲ واحد رشد به ۲۹ هزار و ۲۵۶ واحد، شاخص آزاد شناور با ۶۶۳ واحد صعود به ۹۸ هزار و ۶۵۴ واحد، شاخص بازار اول با ۷۳۴ واحد افزایش به ۶۴ هزار و ۹۷۹ واحد، شاخص بازار دوم با (۳۵۱) واحد کاهش به ۱۹۳ هزار و ۴۹۲ واحد، شاخص کل هم وزن با (۴) واحد افت به ۱۷ هزار و ۶۲۸ واحد و شاخص قیمت هم وزن با (۳) واحد کاهش به ۱۳ هزار و ۲۹۸ واحد رسید. افزون بر این، روز گذشته پنج نماد «فولاد با ۱۶۹ واحد، کگل با ۱۰۰ واحد، وامید با ۶۵ واحد و کچاد با ۶۰ واحد و پارسان با ۵۵» بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص گذاشتند.
تحرک شاخص‌ها
در مقابل شاخص صنایع روز گذشته با رشد روبه‌رو شدند به طوری که شاخص‌های «محصولات چوبی با ۲۳۸۰ واحد معادل 90/4 درصد به ۵۰ هزار و ۹۹۰ واحد، زراعت با ۱۳۹ واحد معادل 10/2 درصد به شش هزار و ۷۹۲ واحد، فلزات اساسی با ۸۱۸ واحد معادل 56/1 درصد به ۵۳ هزار و ۲۵۵ واحد، انتشار و چاپ با ۶۵۹۳ واحد معادل 44/3 درصد به ۱۹۸ هزار و ۲۴۸ واحد و محصولات کاغذ با ۳۱۶ واحد معادل 83/2 درصد به ۱۳ هزار و ۱۳۷ واحد رسید. این گزارش اضافه می‌کند که روز گذشته نمادهای «قلرست، چفیر، وبانک، وامید، کفرا، خزر و کگل» با افزایش 66/4 تا 91/4 درصدی بیشترین رشد قیمتی را به ثبت رساندند. همچنین نمادهای «خموتور، رتکو، غالبر، غاذر، مرقام، حفارس و سغرب» با کاهش قیمت بین 05/4 تا 83/4 درصد بیشترین کاهش قیمت را در تابلوهای معاملاتی شکل دادند. این گزارش می‌افزاید، روز گذشته با دستور ناظر بازار، نماد شرکت‌های «ایران ارقام، فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن و موتوژن» باز و نماد شرکت‌های «لیزینگ رایان سایپا و بهنوش ایران» متوقف شد. بر این اساس، در پایان معاملات روز گذشته بورس در ۸۵ هزار و ۶۵۷ دفعه، یک میلیارد و ۳۳۱ میلیون سهم به ارزش دو میلیارد و ۸۳۷ میلیون سهم در بورس معامله شد و ارزش بازار نیز به ۳۶۴ هزار و ۹۱ میلیارد تومان رسید.
کاهش ۸ درصدی ارزش معاملات


از سویی دیگر یک گزارش آماری تازه نشان داد‌: حجم سهام معامله شده در بورس در آبان‌ماه ۲۶ درصد افزایش یافت‌ اما ارزش معاملات با هشت درصد کاهش روبه‌رو شد. به گزارش ایبِنا، در ۲۱ روز معاملاتی آبان‌ماه ۹۶، ارزش معاملات بورس در مقایسه با پایان مهر ۹۶ به میزان هشت درصد کاهش یافت و از 672/44 میلیارد ریال به 943/40 میلیارد ریال رسید. براساس اعلام اداره آمار و اطلاعات بورس تهران، از ابتدای سال تا پایان آبان‌ماه، متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازار اول و دوم به ترتیب برابر با ۸۴۷ میلیون سهم و ۱۹۳۳ میلیارد ریال بوده است. در عین حال حجم سهام معامله شده از 855/14 میلیون سهم به 803/18 میلیون سهم معادل ۲۶ درصد افزایش یافت. همچنین در آبان ۹۶، دفعات معاملات سهام در مقایسه با پایان مهر‌ماه ۹۶ با شش درصد کاهش مواجه شده است. این گزارش می‌افزاید: شاخص بورس در پایان آبان ۹۶ در مقایسه با مهر ۹۶، به میزان 294/2 واحد برابر با 7/2 درصد افزایش یافت و از 480/86 واحد به 775/88 واحد رسید. افزون بر این، ارزش بازار در پایان آبان‌ماه ۹۶ در مقایسه با پایان مهر۹۶ به میزان344/79 میلیارد ریال رشد برابر با ۲ درصد افزایش یافت و از 388/346 میلیارد ریال به472/354 میلیارد ریال رسید. براساس معاملات نرمال، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود 233/17 میلیارد ریال و معادل ۵۰ درصد از کل خرید‌ها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 882/16 میلیارد ریال و در حدود ۴۹ درصد از کل فروش‌ها بود. گفتنی است، در این ماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان ۴۱۱ میلیارد ریال شد. همچنین میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب ۴۹ و ۵۰ درصد از کل ارزش خرید و فروش بود.
سهم حقیقی و حقوقی‌ها
بر اساس آمار ۵۶ درصد معاملات بورس توسط اشخاص حقوقی و ۴۴ درصد توسط اشخاص حقیقی در آبان‌ماه صورت گرفته است. به گزارش اداره آمار و اطلاعات بورس تهران، آبان‌ماه اشخاص حقیقی ۴۴ درصد خرید‌ها و ۴۵ درصد فروش‌ها را به خود اختصاص دادند. این در حالی است که حقوقی‌های بازار، سهم ۵۶ درصدی از خرید و ۵۵ درصدی از فروش‌ها را به نام خود ثبت کردند. از سویی دیگر اشخاص حقیقی در آبان‌ماه مالکیت خود در سهام ۲۳ گروه را اضافه کردند که در خالص خریدها گروه‌های «فرآورده‌های نفتی با ۲۰۲ میلیارد ریال، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم با ۱۰۷ میلیارد ریال، صندوق‌های قابل معامله با ۱۰۵ میلیارد ریال، سیمان، آهک و گچ با ۶۰ میلیارد ریال و ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی با ۵۹ میلیارد ریال در رتبه یک تا پنج این فهرست قرار دارند. بنابراین گزارش حقوقی‌ها در این دوره مالی، مالکیت خود را در ۱۸ صنعت افزایش دادند و پنج گروه اول که بیشترین تغییر مالکیت از حقیقی به حقوقی را داشته‌اند و خالص جابه‌جایی شامل خودرو و ساخت قطعات با ۲۶۵ میلیارد ریال، اطلاعات و ارتباطات با ۲۳۵ میلیارد ریال، رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن با ۱۹۸ میلیارد ریال، فلزات اساسی با ۱۶۱ میلیارد ریال و استخراج کانه‌های فلزی با ۱۳۸ میلیارد ریال می‌شود.