اژه‌ای‌: نمی‌دانیم بخندیم یا گریه کنیم

گروه سیاسی- اقدامات اخیر احمدی‌نژاد و همراهانش از بست‌نشینی در حرم شاه‌عبدالعظیم گرفته تا انتشار ویدئویی از حمید بقایی در فضای مجازی که در آن از اعطای تعدادی سکه به مسوولان کشور خبر داده بود از یک‌سو و عدم برخورد مسوولان قضایی کشور با این جریان معترض از سوی دیگر به یکی از مهم‌ترین سوالات کارشناسان و تحلیلگران سیاسی کشور بدل شده است که چرا اصولگرایان در برابر هجمه‌های مختلف احمدی‌نژاد و یارانش سکوت اختیار کرده‌اند و واکنشی نشان نمی‌دهند‌. بسیاری از اصولگرایان که طیف وسیعی از آنها طرفدار احمدی‌نژاد بوده‌اند حالا حتی از آوردن نام او هم خودداری می‌کنند‌. به گفته کارشناسان، جریان اصولگرایی برای آنکه بتواند این فرد و یارانش را از خود جدا و به نوعی آن را از ذهن مردم پاک کند قصد دارد با بی‌توجهی به احمدی‌نژاد، او را منزوی کند‌. روشی که حتی غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قوه قضاییه در نشست خبری روز گذشته خود با اصحاب رسانه آن را مطرح کرد‌.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این پرسش که احمدی‌نژاد حرف‌های تندی را علیه سران قوا گفته که برخوردی نکردند چرا مدعی‌العموم شکایت نکرده است، گفت‌: این سوال من را یاد داستانی انداخت‌. یک لاتی یک مدت از چشم‌ها افتاده بود، رنج می‌برد‌. این فرد در یکی از میادین شهر شروع به داد و بیداد کرد‌. مثل آدم‌های عقده‌ای که کسی نگاه می‌کرد مردم رفتند ببینند چه می‌گوید‌. حکیمی در حال رد شدن بود‌. همراهان حکیم گفتند ببینیم چه می‌گوید حکیم گفت می‌خواهد دیده شود اگر بایستیم به خواسته‌اش می‌رسد‌.
سخنگوی قوه‌قضاییه افزود‌: من باید این قضیه را خیلی توضیح دهم و وقت‌گیر است بنابراین اگر طول کشید تامل کنید‌. بعضی از افراد مثل اینکه زبان‌شان به خلاف‌گویی و دروغگویی عادت کرده و زبان‌شان هرز شده است‌. بعضی از افراد اینگونه هستند که خود را بالاتر قانون می‌دانند و یک خودخواهی و نخوت دارند که فکر می‌کنند هرچه به ذهن آنها برسد حق است و بقیه نمی‌دانند‌.
معاون اول قوه‌قضاییه گفت‌: نمی‌دانم راجع اینها چه تعبیری بگویم‌. این آقا که اسم بردید به بخشی از حرف‌هایش نگاه کردم اعتباری نداشت. در این مقدار وقت حقیقتا ده‌ها دروغ و گنده‌گویی و توهین به این و آن وجود داشت‌.


این مقام ارشد قضایی ادامه داد‌: فرصت نبود بنشینم بگویم کجا راست و کجا دروغ است‌ اما موردی را می‌گویم‌. ایشان عادت کرده اینجوری حرف بزند و آدم غصه‌اش می‌شود‌. می‌گوید در کل دنیا سازمان‌ زندان، ثبت و اینها بدنه قوه قضاییه نیست و در دولت است آیا تحقیق کردی؟ من که از کل دنیا خبر ندارم اما تا جایی که اطلاع دارم اینطور نیست‌.
سخنگوی دستگاه قضایی اضافه کرد‌: این حرف مثل باقی حرف‌هایش بی‌پایه است‌. حرف زدن ایشان شهره عام و خاص است‌. او ادامه می‌دهد که این سازمان‌ها خلاف قانون اساسی جزو بدنه قوه هستند‌. تو خودت می‌گویی مدرک تحصیلی راه و ساختمان دارم‌. این سازمان‌ها طبق قانون تصویب شده است‌. چطور به خود اجازه می‌دهی بگویی خلاف قانون است‌. این حرف یعنی مجلس و شورای نگهبان بیخود کرده است‌. محسنی‌اژه‌ای ادامه داد‌: در جای دیگر می‌گوید قوه قضاییه ۳۸ سال است مورد نقد قرار نگرفته است‌.
اژه‌ای گفت‌: سن شما اقتضا نمی‌کند اما از سال ۵۷ تا الان شاهد نقدهای زیادی به قوه قضاییه بودیم‌. از اول به صورت مغرضانه نقدهای جدی و حتی فحش به قوه‌قضاییه می‌دادند‌. حرف‌های منافقین در آرشیوها است‌. خود رییس‌جمهور فراری بنی‌صدر چه‌ها نمی‌گفت‌. خیلی‌ها هم نقد دلسوزانه داشتند پس این حرف که ۳۸ سال نقد نشده بی‌اساس است‌.
معاون اول قوه‌قضاییه به دیگر اظهارات احمدی‌نژاد اشاره کرد و گفت‌: در جای دیگر می‌گوید یک روزی قوه قضاییه خوب عمل می‌کرد کسی به آن انتقاد نمی‌کرد حالا خراب شده است‌. چطور شد؟ شما مورد تعقیب قرار گرفتید خراب شد؟ چرا مصالح خود را ارجح مسایل ملی قرار می‌دهید؟ ۸سال رییس‌جمهور بودید چرا انتقاد نمی‌کردید؟ یعنی در این چند ساله که شما تحت تعقیب قرار گرفتید خوب عمل نمی‌کند؟ وی ادامه داد‌: در جای دیگر می‌گوید امور زندان چه ارتباطی به قوه‌قضاییه دارد واقعا گاهی نخوت تا کجا؟ می‌گوید اول انقلاب شورای انقلاب یک مصوبه زده است که همین‌طور مانده است‌. شما ببینید شورای انقلاب متشکل از چه کسانی بود؟ حالا که آقا سر از همه مسایل حقوقی در می‌آورد این حرف یعنی امور سازمان زندان‌ها به خاطر آن مصوبه تحت اختیار قوه قضاییه مانده درحالی که سازمان زندان‌ها با مصوبه مجلس به عنوان سازمان زندان‌ها درآمد و قبل از آن شورای سرپرستی بود که البته آن مصوبه جایگاه حقوقی بالایی داشت‌ چون امام شورای انقلاب را تایید کرد و مصوبات شورا هم‌وزن قانون بود سازمان زندان‌ها در سال ۶۴ به وجود آمد‌.
محسنی‌اژه‌ای با بیان اینکه نمی‌دانم از حرف‌های احمدی‌نژاد خنده کنم یا گریه، گفت‌: می‌گوید خود مقامات قضایی می‌گویند ۹۹درصد دادگاه ما غیرعلنی است این حرف دروغ است‌. من بارها گفتم دادگاه‌های ما علنی است‌. یک زمانی قانون اجازه نمی‌داد تا زمانی که حکم قطعی نشده مجموعه محتوای دادگاه علنی پخش شود‌. در این مساله مکرر نظر شخص‌ام را پرسیدید گفته‌ام در مواردی خاص دادگاه‌ها علنی پخش شود قطعا بازدارندگی دارد‌. با رویه و طریقی بعدها اجازه دادند دادگاه‌ها پخش شود‌. مثلا در پرونده‌های ملی پخش شود که یکی، دو پرونده داشتیم نظیر بابک زنجانی که نشان داده شد‌. بسیاری از دادگاه‌های ما علنی برگزار می‌شود اما برای همه جذاب نیست که بروند دادگاه را ببینند‌.
وی افزود‌: مساله بعدی که احمدی‌نژاد عنوان می‌کند می‌گوید همه دادگاه‌ها باید علنی باشد غیر از دادگاه‌های خلاف امنیت ملی و عفت عمومی است‌. ایشان نمی‌داند که دادگاه خلاف امنیت ملی چیست و شاید نمی‌خواهد بداند‌. در یک جایی دیدم ایشان ۱۲ تا دروغ گفته است‌، مثلا گفته ۱۷ میلیون پرونده وجود دارد که طرف داشته باشد ۳۴ میلیون می‌شود‌. ایشان یا نمی‌خواهد بداند یا نمی‌داند ۱۷ میلیون پرونده خلاف واقع است‌. منظور از آماری که قوه قضاییه می‌دهد این است که مثلا در ۱۶ میلیون نقطه پرونده‌ها رسیدگی می‌شود‌.
حکمت صبر قوه قضاییه در آینده روشن می‌شود
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا نباید احمدی‌نژاد دستگیر و با وی برخورد شود، گفت‌: اینها فقط توهین به قوه قضاییه نیست و گاهی وقت‌ها نسبت به خیلی جاهای دیگر و مراکز دیگر است‌. فقط یک جمله می‌گویم‌. حکمت صبر قوه قضاییه ان‌شاءالله در آینده نه‌چندان دور برایتان روشن می‌شود‌. این صبر و عدم اقدام که مورد توقع بسیاری از مردم ماست بعدا علتش مشخص می‌شود‌. واقعا نزدیکان تو ۸۰ میلیون است و همه ۸۰ میلیون شما را قبول دارند؟ نمی‌گویند همه ملت اما حتما برخی مردم این توقع را دارند و وظیفه مدعی‌العموم هم هست و نیاز به شکایت خصوصی دارد اما این صبر ما حکمتی دارد که در آینده حکمت آن مشخص می‌شود‌.
وی ادامه داد‌:‌ ایشان می‌گوید رییس قوه قضاییه با هیات منصفه مخالف بود و بر همین اساس در یک سال و نیم نگذاشت هیات منصفه تشکیل شود‌. این هم دروغ و خلاف است‌. رییس قوه قضاییه که الان دوره دومش است، دوره اولش از سال ۸۸ شروع شد‌. همین امروز پرسیدم که گفتند در سال‌های ۸۸ و ۸۹ هیات منصفه داشتیم و جلسه هم داشتند‌. طبق آماری که دادند از مهر ۸۸ تا مهر ۹۰، جمعا ۱۳۵ جلسه دادگاه مطبوعات با حضور هیات منصفه برگزار شده است‌. یک نکته را ایشان یا نتوانسته فهم کند یا جهت دیگر دارد، آن چیزی را که ریاست قوه قضاییه به صورت صریح و شفاف و روشن در جلسه با اعضای هیات منصفه مطرح کردند و گفتند نظر شخصی‌شان و شورای نگهبان است، این بود که قاضی ملزم نیست در هر صورت نظر هیات منصفه را اعمال کند‌.
سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد‌: ما توقف کوتاهی در سال‌های ۸۲ و ۸۳ در هیات منصفه داشتیم‌. در مجلس ششم قانونی تصویب شد که ۵۰۹ نفر انتخاب شوند تا از دل آن اعضای هیات منصفه انتخاب شوند که مشکل‌ساز شد‌. این قانون اصلاح شد و در آن زمان وقفه‌ای افتاد که دوره آیت‌الله آملی نبود‌.
تکذیب ادعای بقایی در مورد اهدای سکه به برخی از مسوولان
محسنی‌اژه‌ای در مورد ادعای بقایی مبنی بر اهدای سکه به برخی از مسوولان نظام در جلساتی که در دوران تحریم تشکیل می‌شد، گفت‌: یک آقایی گفته زمانی که بحران تحریم‌ها بود به برخی پنج سکه دادند‌. این دروغ محض است. نه قبل و نه بعد اصلا جلسه‌ای با این ترکیب تشکیل نشد‌. تصویر یا صوت تمام جلسات است‌. می‌گوید مربوط به دولت دهم است اصلا این ترکیب دروغ است‌. در زمان احمدی‌نژاد ایشان به مناسبت اعیاد مخصوصا اعیاد اسلامی سکه می‌داد‌. در ذهنم هست‌ یک‌بار دو و نیم سکه هم داد‌. اگر در دولت نهم می‌گفت راست می‌گفت اما دولت دهم خبر ندارم‌. یادم نیست رسید می‌دادند یا خیر اما معمولا فرد مورد اعتماد که تحویل می‌داد معمولا رسید می‌گرفت‌.
از صدور حکم خاوری بی‌اطلاعم
سخنگوی قوه‌قضاییه در ادامه این نشست در مورد آخرین وضعیت پرونده فساد سه هزار میلیاردی و اینکه ادعای توصیه‌نامه مشایی صحت دارد یا خیر، اظهار کرد‌: توصیه دو گونه دارد‌؛ زمانی حق و زمانی ناحق که در ناحق خلاف قانون است‌. مثلا زمانی کسی آدم خوبی است اما در گرفتاری افتاده طرف توصیه می‌کند‌. در بحث وام هم همین است. توصیه می‌کنند که مثلا فلانی خوب است اما شرایط او در حال حاضر خوب نیست‌. من او را می‌شناسم و بنا بر مقررات وام دهید‌. زمانی هست فردی هیچ ویژگی‌ای ندارد اما توصیه‌ می‌کنند که وام دهید که این خلاف قانون است‌. وی ادامه داد‌: نمی‌دانم توصیه‌نامه آقای مشایی چیست‌. زمانی ناظر این پرونده بودم تا آن زمان چیزی ثابت نشده است‌. محسنی‌اژه‌ای گفت‌:‌ در پرونده فساد مالی از ۵۰۰ نفر تحقیق شد که بیش از ۱۸۰ مورد کیفرخواست صادر شد که در یکی از آنها ۳۹ نفر به دادگاه رفتند‌. آن زمان افرادی هم بودند که برایشان کیفرخواست صادر نشد اما بعدها کیفرخواست خوردند‌. یکی از این افراد، خاوری بود که دادگاهش برگزار شد که نمی‌دانم حکمش صادر شده است یا خیر‌.
نازنین زاغری شرایط آزادی مشروط داشته باشد، آزاد می‌شود
سخنگوی قوه‌قضاییه با بیان اینکه نازنین زاغری در حال سپری کردن دوران محکومیتش است، گفت‌:‌ اگر شرایط او شامل آزادی مشروط باشد، از زندان آزاد می‌شود‌. محسنی‌اژه‌ای درباره اظهارات وزیر خارجه بریتانیا در خصوص آزادی نازنین زاغری و اینکه اعلام کرده‌اند ۴۰۰ میلیون بدهی را پرداخت می‌کنند، گفت‌:‌ مثل بقیه متهمان، حکم این فرد صادر شده و در حال گذراندن است و اگر شامل آزادی مشروط باشد آزاد می‌شود‌. هر کس زندانی در خارج از کشور داشته باشد برای آزادی او تلاش می‌کند‌. ما هم اگر در خارج از کشور زندانی داشته باشیم تلاش می‌کنیم‌. وی درباره حکم دری‌اصفهانی و اینکه آیا ایشان جاسوس بوده است، گفت‌: ایشان اتهامی داشته است و حکم دادگاه تجدید نظر تایید شده است‌. ایشان از جلساتی که شرکت می‌کرده به صورت مخفیانه گزارش تهیه کرده است‌.
علاوه بر این محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده سعید مرتضوی گفت‌: او سه پرونده داشت‌. در پرونده‌ای به معاونت در قتل عمد متهم شد‌. نهایتا دادگاه بدوی، وی را به پنج سال حبس محکوم کرد و دادگاه تجدیدنظر به خاطر اظهار ندامت به دو سال تخفیف داد‌. خبرنگاری از وی پرسید با توجه به صدور حکم دو سال حبس برای معاونت در قتل در خصوص مرتضوی با توجه به اینکه در این‌گونه جرم‌ها یعنی قتل، افراد به زندان‌های رجایی‌شهر و تهران بزرگ می‌روند، آیا مرتضوی هم قرار است حبس‌اش را در رجایی‌شهر تحمل کند، گفت‌: این‌گونه که حتما فردی که قتل عمد انجام داد در رجایی‌شهر حبس خود را تحمل کند، نیست. افرادی را داریم که قتل عمد انجام داده‌اند و در رجایی‌شهر نیستند‌.
همچنین سخنگوی قوه‌قضاییه در مورد اینکه آخرین وضعیت پیمانکاران متخلف کرمانشاه چیست، سازمان بازرسی کل کشور وارد عمل شده و هنوز گزارش نداده است‌. سازمان بازرسی کل کشور راجع به بیمارستانی که تخریب شد گزارش داده بود اما گزارش جدید آن نیامده است‌. راجع به بیمارستان اسلام آباد غرب گفت‌: افراد مختلفی آمدند و گفتند تخلف احراز شده است. از این رو پرونده تشکیل و خود پیمانکار قبول کرده و گفته بیمارستان را ترمیم می‌کند‌. البته این به معنی عدم پیگیری نیست هرچند هنوز نظر کارشناسی ارائه نشده است‌. محسنی‌اژه‌‌ای ادامه داد‌: هنوز غیر از بیمارستان اسلام‌آباد گزارشی نیامده است‌. اینکه گفته شده ۱۰۰ نفر در مسکن مهر فوت کرده‌اند خلاف است و هنوز گزارش آن نیز نیامده است و بعد از ارائه گزارش می‌توان اظهارنظر کرد‌.