اتحاد ترامپ و ماکرون در مقابله با نفوذ ایران

همزمان با برگزاری مذاکرات صلح سوریه در ژنو، رییس جمهور آمریکا و همتای فرانسوی‌اش در یک تماس تلفنی بر ضرورت مقابله با دخالت‌های ایران در سوریه تاکید کردند. بخش مطبوعاتی کاخ سفید گزارشی از مضمون تماس تلفنی دونالد ترامپ با امانوئل ماکرون منتشر کرده است. در اطلاعیه‌ای که دوشنبه گذشته از سوی کاخ سفید منتشر شده، آمده که رهبران آمریکا و فرانسه درباره اهمیت مذاکرات صلح ژنو که از سوی سازمان ملل هدایت می‌شود، اتفاق نظر دارند.
به باور رهبران دو کشور، تنها آن دسته از مذاکراتی که توسط این مرکز و در ژنو صورت می‌گیرد برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی در بحران سوریه مشروعیت دارد. به این ترتیب‌ ماکرون و ترامپ عملا پیشبرد گفت‌وگوهای صلح سوریه که توسط کشورهای روسیه، ایران و ترکیه دنبال می‌شود را به رسمیت نمی‌شناسند.
روسای جمهور‌ روسیه، ایران و ترکیه ۲۲ نوامبر در نشستی سه‌جانبه در سوچی توافق کردند که به همکاری فعالانه برای برقراری صلح و ثبات در سوریه کمک کنند. آنها تنها راه پایان دادن به این بحران را تشکیل یک نهاد حکومتی انتقالی فراگیر با تمام اختیارات اجرایی در سوریه عنوان کردند. سران این کشورها با اشاره به توافق‌های پیشین در آستانه که از حدود ۱۱ ماه پیش به ایجاد مناطق امن و اجرای آتش‌بس در مناطق وسیعی از سوریه انجامید، این اقدام را بسیار کارآمد توصیف کردند.
ترامپ و ماکرون در این تماس تلفنی بر الزام مقابله با تلاش‌های ایران برای ایجاد بی‌ثباتی در سوریه تاکید کردند. از جمله دیگر موارد مطرح‌شده در تماس تلفنی بین رهبران دو کشور آمریکا و فرانسه، موضوع مناقشه هسته‌ای با کره‌شمالی بوده است. کاخ سفید در اطلاعیه خود متذکر شده است که ترامپ و ماکرون بر سر مشارکت سایر کشورها برای اعمال فشار بر دولت کره‌شمالی توافق کرده‌اند. بر اساس این توافق، آمریکا یا هر کشور دیگری از اقدام مستقل در مناقشه اتمی با کره‌شمالی منع می‌شود.


مذاکرات ژنو
دور هشتم مذاکرات صلح سوریه در ژنو دیروز برگزار شد. یک منبع دیپلمات اعلام کرد‌ هیات نظام سوریه امروز به منظور دستیابی به راه‌حلی برای بحران سوریه عازم ژنو می‌شود. این در حالی است که این هیات سفرش به ژنو را به حالت تعلیق درآورده بود. یک منبع دیپلمات اعلام کرد که هیات دولتی سوریه امروز به منظور مشارکت در مذاکرات سوری- سوری راهی ژنو می‌شود. منبع مذکور همچنین اعلام کرد‌ پیش‌بینی می‌شود مذاکرات این هیات ظهر امروز آغاز شود. این در حالی است که هیات دمشق در اعتراض به موضع اخیر مخالفان سوری در ریاض که رفتن بشار اسد از قدرت را به عنوان یک پیش‌شرط برای مذاکرات سوریه مطرح کرده بودند از حضور در نشست ژنو امتناع کرده بود‌ در حالی که فرستاده سازمان ملل به سوریه از مخالفان خواسته بود‌ پیش‌شرطی برای مذاکرات نگذارند.
ییلدیریم: اسد نمی‌تواند در قدرت بماند
نخست‌وزیر ترکیه در یک کنفرانس امنیت منطقه‌ای در انگلیس ادعا کرد‌ تاکتیک‌های بی‌رحمانه بشار اسد برای آنکارا و دیگر قدرت‌های منطقه به این معنی است که برای رسیدن به توافق صلح نمی‌توان بقای اسد را در قدرت پذیرفت.
به نوشته واشنگتن‌تایمز، ییلدیریم در سخنرانی‌ای در نشست موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در لندن گفت: فراموش کردن گذشته خیلی سخت است. بنابراین این نیز سخت است که ببینیم بشار اسد همچنان در قدرت باقی بماند. این مردم سوریه هستند که باید تصمیم بگیرند آیا خواهان باقی ماندن بشار اسد در قدرت هستند یا خیر.
وی همچنین هشدار داد: هر گونه تصمیمی که به سبب عدم تغییر حکومت سوریه اتخاذ شود آنکارا و هم‌پیمانانش را وادار خواهد کرد به منظور حمایت از آن دست به فداکاری بزنند. این صحبت‌های ییلدیریم در آستانه برگزاری جدیدترین دور مذاکرات صلح با میانجیگری سوریه مطرح شدند.
مذاکرات آستانه رقیب ژنو نیست
نخست‌وزیر ترکیه همچنین گفت: تمرکز اصلی مذاکرات آستانه تدارک زیرساخت برای حل جنگ در سوریه بوده است. فرآیند صلح آستانه میان ترکیه، ایران و روسیه در رقابت با مذاکرات تحت حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار نمی‌شود بلکه در کنار این مذاکرات به منظور تضمین صلح برای سوریه اتفاق می‌افتد.
ییلدیریم خاطر‌نشان کرد: این فرآیند در رقابت با فرآیند ژنو نیست. مذاکرات صلح آستانه به عنوان نشست‌هایی سه‌جانبه قرار نیست آلترناتیوی برای مذاکرات ژنو باشند بلکه تلاش می‌کنیم زیرساخت لازم برای راه‌حل‌های حاصل شده در ژنو را آماده کنیم.
وی ادامه داد: میزانی از پیشرفت را در حوزه تشکیل مناطق کاهش تنش و همچنین کاستن از تنش‌ها در سوریه و حرکت به سمت یک آتش‌بس به دست آورده‌ایم. با این وجود نخست‌وزیر ترکیه اظهار کرد‌ کشورش مصمم به برکناری بشار اسد از قدرت است. ییلدیریم مدعی شد: ببینید اتفاقات در سوریه چطور پیش رفتند و چه کسی باعث شد سوریه در وضعیتی که امروز دارد قرار بگیرد. همه این اتفاقات به خاطر حکومت سوریه و بشار اسد رخ دادند! او اشاره کرد که بشار اسد در بلندمدت نمی‌تواند در سوریه بماند و ما باید این را بپذیریم.
شورای امنیت: ضرورت برگزاری نشست ژنو بدون پیش‌شرط
شورای امنیت از دولت و مخالفان سوریه خواست در دور جدید مذاکرات ژنو بدون هیچ پیش‌‌شرطی شرکت کنند و در عین حال حمایت خود را از تلاش‌های استفان دی‌میستورا اعلام کرد.
سباستیانو کاردی که در حال حاضر رییس دوره‌ای شورای امنیت است دوشنبه شب گذشته بعد از نشست شورا درباره سوریه گفت: اعضای شورای امنیت حمایت کامل خود را از تلاش‌های استفان دی‌میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه در ایجاد راه‌حلی دائمی برای سوریه از طریق یک پروسه سیاسی فراگیر توسط سوری‌ها که در جهت تحقق خواسته‌های ملت سوریه باشد، اعلام کردند.
رییس کنونی شورای امنیت افزود: شورا از تمام‌ طرف‌های سوری خواست بدون هیچ شرط قبلی به طور فعال در نشست ژنو شرکت کنند و همچنین از تلاش‌های صورت‌گرفته در جهت موفقیت مذاکرات حمایت کرد. استفان دی‌میستورا هم در این نشست ضمن ارائه گزارش خود درباره سوریه گفت: باید دور آینده نشست ژنو بین دولت و مخالفان سوریه بدون هیچ پیش‌شرطی باشد. وی ابراز امیدواری کرد‌ هیات دمشق خیلی زود در مذاکرات ژنو حضور یابد به ویژه که بشار اسد در نشست سوچی تعهداتی را درباره روند سیاسی داد.
دی‌میستورا افزود: هدف نهایی ما برگزاری انتخاباتی عادلانه با مشارکت تمام‌ سوری‌هاست. وی تصریح کرد: این بحران در حال حاضر شاهد امکان واقعی رفتن به سمت روند سیاسی واقعی است. در اینجا اجماع بین‌المللی وجود دارد. باید تلاش کنیم روند سیاسی نتایج قابل لمسی داشته باشد تا سوری‌ها خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند.
دی‌میستورا نسبت به افزایش خشونت در غوطه شرقی طی هفته‌های اخیر و تداوم محاصره انسانی در این منطقه ابراز نگرانی کرد. وی ایجاد فضای سیاسی واقعی را مستلزم آمادگی واقعی هیات دولت سوریه برای مذاکره،‌ وجود هیات یکسان مخالفان،‌ مذاکرات بدون پیش‌شرط و اینکه براساس اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت باشد و نیز حمایت از نقش سازمان ملل دانست.