ورود اتاق بازرگاني ايران به موضوع استارت‌آپ‌ها


گروه صنعت، معدن و تجارت: بخش خصوصي تصميم جدي دارد تا به عرصه کسب و کارهاي نوين و استارت‌آپ‌ها ورود پيدا کند. اين موضوع هرچند پيش از اين از سوي برخي از اعضاي پارلمان بخش خصوصي مطرح شده بود، اما حالا به صورت جدي‌تر مي‌توان آن را دنبال کرد. روز گذشته و نشست اعضاي هيات رئيسه اتاق بازرگاني ايران با وزير ارتباطات موضوع ورود جدي بخش خصوصي به حوزه کسب و کارهاي نوين و استارت‌آپ‌ها مطرح شد. صحبت‌هايي که حمايت وزير ارتباطات و فناوري دولت دوازدهم نيز همراه شد.
رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران از ورود پارلمان بخش خصوصي و اتاق‌هاي بازرگاني استاني براي توجه جدي به استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهاي نوين با هماهنگي و همکاري سازمان‌هاي ذيربط خبر داد. به گزارش ايرنا، غلامحسين شافعي روز گذشته در نشست هيات رئيسه اتاق ايران با محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در محل اتاق ايران افزود: رشد فناوري‌هاي نوين و توسعه زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات به سرعت در حال تسخير عرصه‌ها و فعاليت‌هاي مختلف اقتصادي در سطح جهان است و ارتقاي بهره‌وري و کارايي در گرو توسعه اين بخش است. به گفته اين مقام مسئول، اگر تا ديروز نام‌هايي همچون جنرال موتورز، سوني، سامسونگ و... به‌عنوان شرکت‌هاي بزرگ در جهان مطرح بود، به فاصله کوتاهي شرکت‌هاي بزرگ و تاثيرگذار به گوگل، مايکروسافت، آمازون و ... تغيير يافته است. وي تاکيد کرد: بايد در ايران نيز ضمن حرکت در اين راستا، در زمينه جبران مافات کرده و با هماهنگ کردن اقتصاد کشور با فناوري‌هاي نو، متناسب با آن رو به جلو حرکت کنيم.
شافعي ادامه داد: همگام با اين مساله، بايد نيروهاي جوان کشور را دريافته و نسبت به بهبود فضاي کسب و کار اقدام کنيم؛ هرچند مقاومت‌هايي نيز در اين راستا وجود دارد. وي ابراز اميدواري کرد بخش خصوصي به‌عنوان مجريان اصلي اين عرصه به حساب آمده و نظراتشان بويژه از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مود توجه قرار گيرد. رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي ايران همچنين خواستار آن شد که آرا و نظرات تشکل‌هاي مربوطه در اتاق ايران در سياست‌گذاري‌ها و برنامه‌ريزي‌ها در نظر گرفته شده و گنجانده شود تا در اجراي برنامه‌ها با مشکل مواجه نشويم.
همچنين حسين سلاح ورزي، نايب رئيس اتاق ايران در اين نشست اظهار داشت: در گزارش اخير سهولت فضاي کسب و کار در 190 کشور نشان مي‌دهد 119 کشور دستکم يک اقدام اصلاحي، 70 درصد 2 اقدام اصلاحي و 65 درصد کشورها سه اقدام اصلاحي در بهبود فضاي کسب و کارشان به انجام رسانده‌اند. به گفته وي، اما مطابق بررسي‌ها برخي شاخص‌هاي فضاي کسب و کار کشورمان بهبود و در برخي ديگر از شاخص‌ها تنزل داشته‌ايم و در مجموع به نظر مي‌رسد مشکل جدي در زمينه اهميت دادن به فضاي کسب و کار داريم. سلاح ورزي با اشاره به گام‌هاي اساسي دولت يازدهم در پيش‌بيني‌پذير کردن اقتصاد، يادآوري کرد: اکنون و در دولت دوازدهم شاهد افزايش دخالت‌هاي دولت هستيم و تصميم‌هاي نوساني و متعارض افزايش يافته است. وي به‌طور نمونه به سخنان اخير معاون اول رئيس‌جمهوري در لزوم استفاده از ساز وکارهاي اقتصادي براي تنظيم اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: با اين حال به فاصله کوتاهي از اين اظهارات، و پس از ابلاغ دستورالعمل اصلاح قيمت نان، اين تصميم لغو شد. سلاح ورزي با انتقاد از قيمت‌گذاري تعرفه اينترنت، تصريح کرد: وظيفه دولت قيمت‌گذاري نيست بلکه سياست‌گذاري و نظارت بر کيفيت کار است و اگر بتوانيم شرايط را براي فضاي رقابتي فراهم کنيم، بهترن راهکار براي توسعه و تنظيم اقتصاد است.
همچنين محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات روز گذشته و در جلسه صبحانه کاري اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي، با اشاره به کاهش تصدي‌گري وزارت ارتباطات و واگذاري شرکت‌هاي زيرمجموعه، اظهار داشت: تنها شرکتي که به صورت کامل و مستقيم زيرنظر اين وزارتخانه قرار دارد، شرکت ارتباطات زيرساخت است. آذري جهرمي‌اضافه کرد: هرچند اين واگذاري از نوع خصولتي بوده، اما اين وزارت سعي دارد تا جايي که ممکن است، کمترين ميزان تصدي‌گري را در اين زمينه داشته باشد. وي افزود: براساس تکاليف برنامه ششم، بايد حجم بازار حوزه ارتباطات در کشور رشد 2.5 برابري را تجربه کند، اما در سويي ديگر، آنچه در دنيا وجود دارد با اين روند متفاوت است زيرا در دنيا شتاب رشد چندين برابري در حال رخ دادن است.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره اقتصاد ديجيتال گفت: انقلاب صنعتي چهارم در دنيا در حال رخدادن است و اقتصاد ديجيتال پيش برنده اقتصاد دنيا خواهد بود. جهرمي‌ادامه داد: در اقتصاد ايران همچنان تکيه بر درآمدهاي اقتصاد سنتي پابرجا است و اگر بررسي و تحقيق جامعي انجام شود، رابطه معناداري ميان اقتصاد ديجيتال و رشد GDP به دست خواهد آمد. وزير دولت دوازدهم همچنين ادامه داد: مهم‌ترين پيام اقتصاد ديجيتال ترکيب بخش‌هاي مختلف است که زيرساخت آن فناوري اطلاعات است. 
وزير ارتباطات و فناورزي اطلاعات دولت دوازدهم همچنين درباره شاخص رقابت‌پذيري گفت: اين شاخص در دو حوزه سهولت کسب و کار و سرمايه‌گذاري با مشکلاتي همراه است، زيرا شروع يک کسب و کار زمان بر است و ضعف قوانين نيز وجود دارد. آذري جهرمي‌ادامه داد: همچنين سنگ‌اندازي‌هايي بر سر راه تاسيس و راه‌اندازي يک استارتاپ وجود دارد که در نهايت اغلب آنها به نتيجه نمي‌رسد.