فتح قله 91 هزار واحدي بورس


معامله‌گران بورس تهران روز گذشته در حالي شاهد تقويت حجم و ارزش معاملات سهام بودند که با افزايش تقاضا در گروه معدني‌ و فلزات اساسي با بازارگرداني سهام، نتوانست از اقبال پيشروها براي جمع‌آوري سهام جلوگيري کند.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز سه شنبه ۷ آذر ماه ۹۶ با افزايش 599 واحدي روي رقم 91 هزار و 255واحد ايستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 4 واحدي عدد 17 هزار و 628 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با افزايش 663 واحدي به رقم 98 هزار و 654 واحد دست يافت.  شاخص بازار اول اما در حالي با افزايش 734 واحدي به رقم 64 هزار و 979 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 351 واحدي عدد 193 هزار و 492 واحد را به نمايش گذاشت. ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 7 واحدي روي رقم يک هزار و 26 واحد ايستاد.
براساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي فولاد مبارکه با 169 واحد، معدني و صنعتي گل گهر با 100 واحد و گروه مديريت سرمايه گذاري اميد با 65 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي آسان پرداخت پرشين با 28 واحد، صنايع پتروشيمي‌خليج فارس با 15 واحد و ايران خودرو با 13 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را در برآورد اين نماگر به دوش کشيدند. به نقل از فارس، ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 283 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از يک ميليارد و 331 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 85 هزار و 657 نوبت داد و ستد بود. در بازار نقدي بورس اما ارزش معاملات از 274 ميليارد تومان اندکي فراتر رفت. طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي فراورده‌هاي غذايي و قند پيرانشهر، ايران ارقام، موتوژن، حق‌تقدم خريد سهام سرمايه‌گذاري صنعت و معدن از سوي ناظر بازار سهام بازگشايي و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي ليزينگ رايان سايپا، حق‌تقدم خريد سهام بهنوش ايران، تجهيز نيروي زنگان، اوراق اجاره هواپيمايي ماهان، واحدهاي صندوق سرمايه‌گذاري گنجينه آينده روشن، متوقف شدند. ديروز همچنين آگهي عرضه 50.31 درصد از سهام مديريتي غيرکنترلي سرمايه‌گذاري کوه نور براي عرضه در روز يکشنبه دو هفته آينده از طريق فرابورس منتشر شد.
ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، کمتر از 29 ميليون سهم چادر ملو به ارزش کمتر از 5 ميليارد تومان کدبه‌کد شد. در معدني و صنعتي گل گهر هم 15 ميليون سهم به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان کدبه‌کد شد. همچنين 7.5 ميليون سهم پتروشيمي‌جم به ارزش بيش از 6.5 ميليارد تومان کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده انتقال يافت. 7.5 ميليون سهم ريل سير کوثر به ارزش بيش از 2 ميليارد تومان کدبه‌کد شد. يک ميليون واحد سرمايه‌گذاري صندوق قابل معامله درآمد ثابت امين يکم فردا نيز کدبه‌کد شد. بر اساس اين گزارش ديروز بورس تهران، در حالي همچنان شاهد تقويت حجم و ارزش معاملات سهام در ميان بازار اولي‌ها به‌ويژه در گروه فلزات اساسي و معدني‌ها بود. لزوم اصلاح پرتفوي و استراحت قيمت سهام باعث شد تا معامله‌گران حرفه‌اي با نقد کردن سهام شرکت‌هاي کوچک به دنبال جذب سهام شرکت‌هاي صادرات محور و شرکت‌هايي در گروه فلزات اساسي و پالايشي‌ها باشند. در اين زمينه ديروز گروه مديريت سرمايه‌گذاري اميد در حالي با بيش از 51 ميليون سهم به ارزش کمتر از 10 ميليارد تومان روبرو شد که با صف خريد بيش از 16 ميليون سهمي‌به کار خود پايان داد. دوقلوهاي سنگ آهني نيز ديروز اگرچه شاهد شکل‌گيري صف خريد سهام در تابلوي معاملات سهام خود بودند که تداوم عرضه سهام از سوي سهامداران حقوقي انتظار براي متعادل شدن معاملات آنها در روز آينده را محتمل مي‌کند. در نماد «ومعادن» نيز امروز عرضه سنگين سهام از سوي سهامدار عمده حقوقي در دامنه نوسان مثبت قيمتي مانع از شکل‌گيري صف خريد در اين نماد شد. درعين‌حال روند معاملات سهام فولاد خوزستان نيز با وجود بازارگرداني سهام در روندي متعادل دنبال شد. همين وضعيت در فولاد مبارکه نيز رخ داد و درعين‌حال ملي مس با وجود معامله 24 ميليون سهمي‌درجا زد. ديروز بازار سهام، بازاري به نسبت پرحجم بود که همچنان با پيشرو شدن شرکت‌هاي فولادي و معدني شاهد خودنمايي هلدينگ‌ها و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري برخوردار از سهام مديريتي و کنترلي گروه فلزات اساسي و معدني بود. بازاري که به هر ترتيب همچنان چشم‌انتظار پا گذاشتن نقدينگي و پول‌هاي تازه به بازار است.