مدیریت ریسک؛ چالش امروز اقتصاد ایران و صنعت بیمه

تفاهم- گروه بانک و بیمه: شرکت های بیمه گر ضمن آنکه در صدد راهبری فرآیندهای قیمت گذاری،
مدیریت دارایی، بدهی و بازاریابی خود حول محور تحلیل ریسک جامع می باشند، به دنبال آن هستند تا به جای تدابیر ساده انگارانه مهار هزینه های
 غیر خسارات، استراتژی های خود را بر مبنای ریسک جامع طراحی کرده و به کار بندند. بروز حوادث گوناگون در چند سال گذشته در کشور نیز دست اندرکاران صنعت بیمه را بر آن داشته است تا حول محور مدیریت ریسک به ارزیابی راهکارهای مدیریت هرچه بهتر ریسک در صنعت بیمه بپردازند. در همین راستا، بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه با هدف ترویج، فرهنگ سازی و آگاه سازی جامعه از ریسک و زیان های ناشی از وقوع ریسک ۱۳ اذر ماه برگزار می‌ شود.
امیر صفری- سرپرست پژوهشکده بیمه و دبیر بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه در راستای برگزاری این همایش با اشاره به ضرورت انتخاب موضوع ریسک و مدیریت ریسک برای بیست و چهارمین همایش بیمه و توسعه اظهار کرد: ایران از نظر حوادث طبیعی یک کشور حادثه خیز است و وقوع حوادث طبیعی فراوانی را در کشور شاهد هستیم. صفری با اشاره به حوادث اخیر در ساختمان پلاسکو، پتروشیمی بوعلی، زلزله کرمانشاه و پالایشگاه تهران بیان کرد: می خواهیم از فرصت حضور گسترده رسانه ها در همایش برای ترویج و آگاه سازی جامعه از ریسک و بیمه بهره بگیریم و افکار عمومی را به اهمیت ریسک حساس تر


 کنیم. وی خاطرنشان کرد: روش های پیش بینی، پیشگیری، ایجاد آمادگی، تأکید بر آموزش های همگانی و فراگیر برای ایجاد آمادگی در برابر حوادث طبیعی فاجعه آمیز، روش های مقابله با حوادث و روش های مدیریت بحران، اقدامات لازم قبل، حین و بعد از وقوع حادثه، روش ها و سیستم های اطلاع رسانی و پیش هشدار و استفاده از تکنولوژی ها و روش های سریع اعلان خطر در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.
وی افزود: نیت ما در این همایش، تأکید بیشتر بر افزایش آگاهی و درک از ریسک و اولویت دار کردن توجه به ریسک، به منظور افزایش تقاضای عمومی برای امنیت، آرامش و سلامت است و تبیین و ترجمه منافع اقتصادی و غیر اقتصادی ناشی از امنیت و آرامش و تبیین زیان ها و خسارات احتمالی بی توجهی به ریسک، کاری است که باید از طریق این همایش انجام دهیم. وی ادامه داد: باید کاری کنیم تقاضای جامعه به سمت مسکن با کیفیت و ایمن، زیرساخت ها و سازه های ایمن، بهداشت مطمئن، راه و جاده و رانندگی ایمن معطوف گردد و به عبارتی تقاضای جامعه برای امنیت را به منافع قابل درک اقتصادی و مالی ترجمه و تفسیر کنیم. صفری اضافه کرد: اقدام عملی در این خصوص، شناسایی دقیق محرک ها و مکانیزم های مؤثر برای گنجاندن منافع اقتصادی ناشی از مدیریت ریسک در الزامات، مقررات و استانداردها است.
سرپرست پژوهشکده بیمه تصریح کرد: بیش از 2500 نفر از کارکنان و نهادهای صنعت بیمه، دانشگاهیان، صنایع و بنگاه های بزرگ و پرریسک و نهادهای مربوط به این رویداد، در کنار اصحاب رسانه به این رویداد دعوت شده اند. وی با تبریک روز ملی بیمه (13 آذر) درباره روند اجرایی این همایش توضیح داد: برگزاری همایش توسط پژوهشکده و با هماهنگی و همکاری بیمه مرکزی و مشارکت شرکت‌ های بیمه و سایر دستگاه های ذی ربط و با حمایت معنوی همه شرکت‌ های بیمه و سندیکا انجام می ‌شود و مقامات ارشد مرتبط در مراسم افتتاحیه حضور داشته و سخنرانی خواهند کرد.