متـرو ؛ سالانه ۷۰۰ میلیارد تومان زیان می‌دهد

تفاهم-گروه شهری: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در بیست و پنجمین جلسه شورای شهر، با اشاره به اینکه پیشنهادهایی به شورای شهر برای اخذ عوارض داده شده است، گفت: طبیعتا راه تامین این منابع، اخذ عوارض از مردم نیست، اما این که فکر کنیم تامین این منابع صرفا به دولت محدود می‌شود، صحیح نیست. محسن پورسیدآقایی، با اشاره به اینکه در حال رایزنی با دولت در رابطه با بودجه سال 97 هستیم، ادامه داد: علاوه بر کمک‌های دولت در تامین منابع قرار است، شورای شهر در خصوص اخذ عوارض جدید پیشنهاداتی ارائه دهد، چراکه شهرداری امکان اخذ عوارض بدون مصوبه شورا را ندارد. وی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا مترو وارد بورس نمی‌شود، گفت: مترو سالی 700 میلیارد تومان زیان می‌دهد و شرکت زیان ده نمی‌تواند وارد بورس شود. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: متروی تهران، خدمات می‌دهد و هزینه‌های آن باید تأمین شود و این هزینه‌ها یا باید از سوی دولت و یا از طریق فروش عوارض ساختمانی تأمین می‌شود.
پورسیدآقایی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر ثبت‌نام آرم طرح ترافیک گفت: ثبت‌نام دریافت آرم، هر ساله در دی و بهمن‌ماه بوده است و امسال نیز در این ماه‌ها انجام می‌شود، ولی تغییراتی نیز برای ثبت‌نام آرم طرح ترافیک در سال آینده خواهیم داشت. وی، درباره تعدیل نیرو در شرکت مترو نیز گفت: سال 91 تعداد زیادی از افراد خلاف ضوابط جذب مترو شدند که پرونده آن از بازرسی به دادگاه ارسال شده است. ولی چون خطوط مترو در حال توسعه است، نیروهای مازاد در خطوط جدید به‌کارگیری خواهند شد. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، به کاهش درآمدهای پایدار شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: از محل مالیات ارزش افزوده 2 هزار میلیارد تومان از سهم شهرداری تهران کسر شده است و تنها 2 هزار میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.
تخصیص 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری به حمل و نقل
پورسیدآقایی، در ادامه با اشاره به چالش هایی


 که حوزه حمل و نقل و ترافیک با آن مواجه است گفت: در خصوص موضوع ترافیک و حمل و نقل قوانین حمایتی خوبی بیان شده است و چشم اندازی
 که برای حمل و نقل عمومی تهران در نظر گرفته شده حمل و نقل پاک یکپارچه و ایمن است. وی، با بیان اینکه به 5 مورد برای برنامه 1400 باید توجه می شد گفت: توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از سیستم های هوشمند، سازگاری حمل و نقل
 با محیط زیست، مدیریت عرضه و تقاضا و انسان محور بودن است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، گفت حدود 6 هزار میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری به حمل و نقل تخصیص داده شده که 57 درصد در مترو، 20 درصد اتوبوسرانى، 12درصد بهره برداری مترو است. پورسیدآقایی ادامه داد: مجموعا 79 درصد اعتبارات در بخش مترو است که جهت گیری درستی است و اعتباراتی هم در دولت اختصاص داده شد اما متاسفانه دریافت ناچیز بوده است.  
وی، با بیان اینکه 101 میلیارد تومان ردیف اعتباری از دولت برای مترو در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون پول نقدی از دولت دریافت نکرده ایم و این مبالغ اوراق مشارکت و بدهی هایی است که از قبل بوده و الان پرداخت می‌شود.