پس از قفل ورزشگاه و ساختمان باشگاه، برنامه بعدی، حذف تیم سیاه‌جامگان است

امیرحسین میراسماعیلی- داستان باشگاه سیاه‌جامگان مشهد یا همان مشکی‌پوشان فعلی از آن نوع اتفاقاتی است که نمونه‌اش را در کمتر نقطه‌ای از دنیا مشاهده می‌کنید و شاید بتوان از شرح آن سریال طنزی پرمخاطب ساخت.
پس از سقوط تیم ریشه‌دار ابومسلم مشهد به دسته‌های پایین‌تر فوتبال ایران و محو شدنش، محمدرضا عباسی، فرد متمول مشهدی قصد احیای این تیم را می‌کند و با نامگذاری «سیاه‌جامگان» که یادآور لشکر ابومسلم خراسانی است، از دسته دوم به دسته اول لیگ آزادگان و سپس به لیگ برتر فوتبال صعود می‌کنند.
چند روزی از صعود تیم سیاه‌جامگان به لیگ برتر نگذشته بود که امام‌جمعه معروف مشهد مخالفت صریح خود را با نام این تیم اعلام کرد. علم‌الهدی دو سال قبل در جمع مدیران ورزشی استان خراسان رضوی گفت: «متاسفانه یکی از باشگاه‌های سابقه‌دار این شهر را به نام یکی از دشمنان سرسخت امام رضا‌(ع) نامگذاری کرده‌اند.
ابومسلم یک انسان جانی، بی‌باک و بی‌بند و بار بود که مایه ننگ اسلام است، آن وقت شما این باشگاه قدیمی را به عنوان سرسخت‌ترین دشمن امام رضا‌(ع) نامگذاری کردید؟


تا وقتی که چنین نامی است امام رضا به ورزش مشهد توجه نمی‌کند و مشهد در عرصه تربیت بدنی نیز پیشرفت نمی‌کند‌ اما نکته دیگر این است که حالا یک تیم دیگر درست کردند و اسمش را گذاشتند «سیاه‌جامگان» که این نام لشکر ابومسلم بود. دوستان اگر این موضوع را قبول دارند، این اسامی را تغییر دهند و ببینند ورزش خراسان رشد خواهد کرد یا نه»!
ورزشگاه مدرنی که خاک می‌خورد
همین مخالفت جناب علم‌الهدی کافی بود تا پس از گذشت یک سال از افتتاح ورزشگاه امام رضای مشهد، این ورزشگاه مدرن که با بودجه آستان قدس رضوی و نذورات مردم ساخته شده، همچنان در اختیار باشگاه سیاه‌جامگان قرار نگیرد و بسته بماند.
البته این مخالفت‌ها به همین جا خاتمه نیافت و هفته گذشته و دقیقا در روز برگزاری بازی تیم‌های سیاه‌جامگان با استقلال تهران، ساختمان باشگاه از سوی اداره اماکن مشهد پلمب شد و کارت بازی عوامل تیم هم در باشگاه ‌‌ماند. در نهایت مالک باشگاه و فرزندش علی عباسی که پست مدیرعاملی را در اختیار دارد، پس از رایزنی چندساعته موفق شدند فقط کارت‌های بازی را از باشگاه بیرون بیاورند و 24 ساعت بعد تسلیم مقامات مشهدی شوند. آنها فردای روز بازی با استقلال رسما اعلام کردند که نام باشگاه‌شان را از سیاه‌جامگان به «مشکی‌پوشان» تغییر داده‌اند‌ اما ظاهرا این اقدام برای امام جمعه مشهد و اطرافیانش رضایت‌بخش نبوده و آنها دست به اقداماتی دیگر هم زدند...
رهایی از ته جدول با جادوگری؟
در برنامه نود هفته قبل صحنه‌ای از آب ریختن یکی از عوامل باشگاه سیاه‌جامگان روی چمن ورزشگاه پخش می‌شود و سپس یک فرد که از او با نام «جادوگر» نام برده شده روی خط برنامه فردوسی‌پور می‌آید و از این می‌گوید که توسط علی عباسی، فرزند مالک باشگاه سیاه‌جامگان مامور شده تا تیم را از ته جدول رهایی بخشد و با سحر و جادو باعث برد سیاه‌جامگان در بازی‌های آینده شود.
همین گفته‌ها از سوی یک فرد مجهول‌الهویه باعث شد کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال دست به اقدامی حیرت‌آور بزند و به باشگاه سیاه‌جامگان دستور دهد «اگر مدیرعامل‌تان را تا چند روز آینده تغییر ندهید، دیگر امکان حضور در لیگ برتر را نخواهید داشت!» اینکه کمیته اخلاق با چه ادله و مدرکی به این نتیجه رسیده که علی عباسی به راستی به آن فرد پول داده و چطور می‌شود با استناد به سخنان فردی شیاد، مدیرعامل یک باشگاه لیگ برتری را برکنار کرد، از عجایب ماجراست و اختیارات فراقانونی برخی‌ها در کشور و البته فدراسیون فوتبال. فرزند مالک باشگاه سیاه‌جامگان در طول این دوسال بیش از پدرش با تغییر نام باشگاه مشهدی مخالفت کرده بود و اینکه آیا می‌شود این حکم عجیب فدراسیون فوتبال را به عنوان انتقام مقامات مشهدی از علی عباسی دانست یا خیر را باید خودتان پاسخ دهید.
تغییر مدیرعامل
رییس روابط عمومی باشگاه سیاه‌جامگان حالا در گفت‌وگو با خبرنگار «جهان صنعت» از رایزنی مدیران باشگاه با فدراسیون فوتبال خبر می‌دهد و اینکه در تلاش هستند این حکم تاریخی را تغییر دهند. مسعود حکم‌آبادی می‌گوید: «روایت درباره نوع رفتار و اخلاق ابومسلم خراسانی زیاد است و همان‌طور که برخی‌ها از او به عنوان فردی جنایتکار نام می‌برند، برخی مورخان و علما نیز به نیکی از او یاد می‌کنند که توانسته انتقام امام حسین‌(ع) را بگیرد. حالا هم هر چه نام تیم را تغییر دهیم باز هم مردم روی سکوها نام «ابومسلم» را فریاد می‌زنند و اصلا تیم ما را با نام ابومسلم می‌شناسند. اینکه کمیته اخلاق با چه قدرت و ماده قانونی می‌خواهد مدیرعامل یک باشگاه را تغییر دهد، نکته خنده‌دار ماجراست، ضمن اینکه محمدرضا عباسی، مالکیت باشگاه را هم به تازگی به فرزندش علی واگذار کرده و رسما اعلام کرده که اگر علی را محروم کنید‌ یعنی کل باشگاه را حذف کرده‌اید. این تغییر مدیرعامل اصلا چه تاثیری دارد؟ علی عباسی می‌تواند نام فرزند یک ساله‌اش محمدحسین را به عنوان مدیرعامل رد کند و خودش همچنان همه کاره باشگاه باشد.»
او در ادامه به حواشی پیرامون علی عباسی هم پرداخت و تصریح کرد: «این بحث‌ها برای فردی مثل علی عباسی واقعا خنده‌دار است‌ چرا‌که او خودش مداح اهل بیت است و روضه می‌خواند و آیا از چنین فرد‌ مذهبی می‌شود انتظار داشت دست به رمالی بزند؟ آقایان فقط کافی است جواب این سوال را بدهند که مگر خودشان به رمالی و جادو اعتقاد دارند که آن را در نتایج بازی‌ها تاثیرگذار دانسته‌اند و علی را محروم کرده‌اند؟ اصلا حالا که ما در رتبه آخر جدول هستیم و اگر بر فرض از رمالی هم استفاده کرده باشیم که نتیجه‌ای نداشته! دیدید که بازی امروز (شنبه) برابر سایپا را هم واگذار کردیم. پس به آقایانی که خودشان به این مسایل اعتقاد دارند، بگویید یک جادوگر باکیفیت‌تر را به ما معرفی کنند (به شوخی می‌گوید و می‌خندد...)
حالا باید منتظر ماند و دید که آخر و عاقبت باشگاه ابومسلم یا سیاه‌جامگان یا مشکی‌پوشان به کجا خواهد انجامید و امام جمعه مشهد موفق به حذف این باشگاه از فوتبال ایران خواهد شد یا عباسی‌ها تسلیم خواهند شد و کلا نامی بی‌ربط به ابومسلم و رنگ مشکی را برای تیم خود انتخاب می‌کنند‌ اما اینکه امام جمعه محترم مشهد پس از ممانعت از برگزاری کنسرت در سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، در جزیی‌ترین مسایل مانند انتخاب نام تیم‌ها هم اینچنین دخالت می‌کند، شاید از تلخی‌های ماجرا و بخت بد خراسانی‌ها باشد.