توقف حمایت تسلیحاتی آمریکا از کردهای سوریه

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید، ترامپ به اردوغان قول داده که دیگر از کردهای سوریه حمایت تسلیحاتی نخواهد کرد‌. با این حال مساله توقف صدور روادید برای اتباع ترکیه و برگزاری دادگاه رضا ضراب در آمریکا بر روابط دو کشور سایه افکنده است‌.
چند روز پس از نشست سران روسیه، ترکیه و ایران در سوچی در موضوع بحران سوریه، دونالد ترامپ و رجب طیب‌اردوغان با یکدیگر گفت‌وگو کردند‌. در این گفت‌وگوی تلفنی که چهارشنبه گذشته صورت گرفته است، ترامپ وعده‌هایی در رابطه با روند صلح سوریه به اردوغان داده است‌.
مولود چاووش‌اوغلو شامگاه جمعه گذشته پس از این تماس تلفنی گفت: ترامپ با صراحت گفته که دستور داده به فوریت دیگر هیچ سلاحی برای کردهای سوریه (یگان‌های مدافع خلق) ارسال نشود و این عمل بی‌معنا در واقع باید پیش از اینها خاتمه می‌یافت‌.
ترکیه مدت‌هاست که از آمریکا به دلیل ارسال سلاح برای کردهای مستقر در شمال سوریه انتقاد دارد‌. مقام‌های ترکیه می‌گویند که این سلاح‌ها به دست نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) افتاده است‌.


چاووش‌اوغلو افزود: طبیعی است که این اظهارات مایه خشنودی ماست‌. او افزود که ارسال سلاح‌های آمریکایی به کردهای سوریه یکی از موضوع‌هایی است که بر مناسبات ما با ایالات متحده تاثیر منفی گذاشته است‌. با این حال وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده که باید منتظر بود و دید که این وعده ترامپ تا چه اندازه عملی خواهد شد‌.
کردهای سوریه یکی از متحدان اصلی آمریکا در مبارزه علیه نیروهای تروریست «دولت اسلامی» موسوم به داعش به شمار می‌روند‌. ترکیه اما این نیروها را تروریستی ارزیابی می‌کند‌. اردوغان در توئیتر گفت‌وگو با ترامپ را سازنده خوانده است اما نزدیکی اردوغان و پوتین و دوری ترکیه از پیمان ناتو و نزدیکی‌اش به روسیه، بر مناسبات این کشور با ایالات متحده و اتحادیه اروپا سایه افکنده است‌.
از سوی دیگر به دلیل تحریم متقابل صدور ویزا برای شهروندان آمریکا و ترکیه در ماه اکتبر سال‌جاری، روابط دو کشور بیش از پیش تنش‌آلود شده است‌. علت متوقف کردن صدور ویزا برای اتباع ترکیه از سوی آمریکا، دستگیری دو تن از دیپلمات‌های ایالات متحده در خاک ترکیه بوده است‌. آمریکا همانند آلمان خواستار آزادی شهروندان خود است‌.
یک معضل دیگر در مناسبات دو کشور، برگزاری دادگاه علیه رضا ضراب است که هم‌اکنون در آمریکا زندانی است‌. او به نقض مقررات تحریم‌ها علیه ایران متهم است‌. احتمال داده می‌شود که محاکمه رضا ضراب در آمریکا پای شخص اردوغان را نیز به میان بکشاند‌. اردوغان این دادگاه را توطئه علیه ترکیه خوانده است‌.