حقوق بشر و برجام محور گفت وگوها

گروه سیاسی- هفته گذشته بود که سومین دور گفت‌و‌گوهای سطح بالای ایران و اتحادیه اروپا در تهران و اصفهان برگزار شد. طرفین به دنبال توافق هسته‌ای و بر اساس بیانیه مشترک محمد جواد ظریف و فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تاکنون دو دور گفت و گوها را در تهران و بروکسل برگزار کرده‌اند. گذشته از افزایش حجم مبادلات اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا، طرف اروپایی به ویژه از زمان راهیابی دونالد ترامپ به کاخ سفید و ناسازگاری‌های وی با برجام تلاش‌های زیادی برای حفظ این توافق انجام داده است. در همین راستا هلگا اشمید، معاون موگرینی که در راس هیات اروپایی در تهران حضور داشت بار دیگر بر اهتمام اتحادیه اروپا بر حفظ برجام تاکید و تصریح کرد که برجام قابل مذاکره مجدد نیست و ایران مطابق با گزارشات مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تعهدات خود عمل کرده است و باید همه طرفین به تعهدات خود پایبند باشند. انرژی، حمل‌و‌نقل، محیط‌زیست، مبارزه با مواد مخدر، مسایل منطقه‌ای و حقوق بشر از محورهای گفت‌و‌گوهای طرفین در سه دور گفت‌و‌گوهای اخیر در تهران و بروکسل بوده است.
در این دور از گفت‌و‌گوها همچنین دومین سمینار همکاری‌های هسته‌ای، پیشرفت‌ها و چشم‌اندازها با حضور نمایندگان دو طرف در اصفهان برگزار شد. این سمینار در راستای تحقق‌بخشی به ضمیمه سه برجام برگزار شد که بر اساس آن کشورها باید در صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران همکاری کنند. همکاری در زمینه ارتقای ایمنی هسته‌ای، توسعه ظرفیت‌های انسانی از طریق همکاری‌های فیمابین‌ و حضور کارشناسان و متخصصان ایرانی در طرح‌هایی که اتحادیه اروپا در دست اجرا دارند از جمله مسایل مطرح در این سمینار دو‌روزه بود. این در حالی است که همکاری‌های بین‌المللی ایران در صنعت هسته‌ای بعد از برجام تحریک بیشتری یافته است. احداث واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر، بازطراحی راکتور اراک با مشارکت چینی‌ها، فروش آب سنگین‌، پروژه ایزوتوپ‌های پایدار در فردو و آغاز ساخت اولین بیمارستان هسته‌ای و مرکز یون‌درمانی در کرج از جمله طرح‌هایی است که بعد از توافق هسته‌ای در کشور آغاز شده است.
اما اکنون سخن از مذاکرات رییس گروه روابط پارلمان اروپا با ایران با محور برجام و مسایل حقوق بشر است. در مجموع باید گفت که ایران و اروپا بر ریل توسعه مناسبات قرار گرفته‌اند و حقوق بشر مهم‌ترین بحث فعلی بین آنهاست که در صورت رسیدن به یک راهکار عمومی و مورد توافق طرفین، روابط دو طرف به اوج خود خواهد رسید. رییس گروه روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا به همراه هیاتی 10 نفره از پارلمان اروپا دیروز به تهران آمد. کورنیلا ارنست نماینده پارلمان اروپا و معاون کمیته روابط با ایران از گروه چپ‌ها، کلاوس بوخنر نماینده پارلمان اروپایی از آلمان از گروه سبزها، جوزف وایدان هولتزر نماینده پارلمان اروپایی از اتریش از گروه سوسیالیست‌ها، فلاویو زانوتاتو نماینده پارلمان اروپا از اتریش از گروه سوسیالیست‌ها، زانو ناتو نماینده پارلمان اروپا از ایتالیا از گروه سوسیالیست‌ها و نیکولو ریانلدی منشی هیات روابط با ایران‌، لواندوفسکی را در سفر به تهران همراهی می‌کنند. سفر گروه رییس گروه روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا به دعوت کاظم جلالی، رییس گروه روابط با پارلمان اروپای ایران انجام شده است. سیامک مره‌صدق، زهرا ساعی، غلامرضا تاجگردون، کمال دهقانی‌فیروزآبادی و مهدی فرشادان نیز اعضای گروه روابط ایران با پارلمان اروپا در مجلس شورای اسلامی هستند. این برای نخستین بار است که یانوش لواندوفسکی به تهران سفر می‌کند، پیش از این رییس وقت گروه روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا‌ در مجلس هفتم به ایران سفر کرده بود.
همچنین هیات گروه روابط با پارلمان اروپای ایران اردیبهشت 94 به ریاست کاظم جلالی رییس این هیات به بروکسل، پایتخت بلژیک سفر کرد و با مارتین شولتس، رییس وقت پارلمان اتحادیه وقت اروپا و المار بروک رییس وقت کمیسیون سیاست خارجی پارلمان اروپا گفت‌وگو کردند.


دیدارهای رییس گروه روابط با ایران پارلمان اروپا
رییس گروه روابط با ایران اتحادیه اروپا در نخستین دیدار خود با کاظم جلالی رییس هیات ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.
لواندوفسکی با جمعی از نمایندگان اقلیت دینی ایران، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمد‌جواد ظریف وزیر امور خارجه و محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه دیدار و گفت‌وگو کرد. این هیات امروز با علی لاریجانی رییس مجلس، اللهیار ملکشاهی رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.
اعضای این هیات امروز ضمن حضور در مجلس شورای اسلامی از صحن علنی مجلس بازدید می‌کنند، اعضای گروه روابط با ایران پارلمان اروپا روز دوشنبه سفری یک روزه به اصفهان خواهند داشت. سفر رییس و جمعی از نمایندگان گروه روابط با جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا در راستای توسعه روابط پارلمانی، موضوع برجام و موضوعات حقوق بشری انجام می‌شود. به دلیل اینکه ریاست دوره‌ای پارلمان اروپا بر عهده بلغارستان است، سفیر بلغارستان در تهران در دیدار دیروز کاظم جلالی و هیات اروپایی حضور داشت.