قرارداد خريد هواپيماها پابرجاست


گروه راه و مسکن: مهمترين دستاورد دولت پس از اجرايي شدن برجام در صنعت هوايي كشور، امضاي قرارداد با سه شرکت بوئينگ براي خريد ۸۰ فروند هواپيما، امضاي تفاهنامه با ايرباس براي خريد ۱۰۰ فروند هواپيما و اي تي آر براي خريد ۲۰ فروند هواپيما بود به طوري که زمستان سال گذشته قرارداد خريد ١٠٠ فروند ايرباس از سوي شرکت هواپيمايي ايران اير نهايي شد که تاکنون شرکت هواپيمايي هما سه فروند ايرباس تحويل گرفته است و قرار بر اين بوده است که تا پايان سال ۲۰۱۷ ميلادي ۴ فروند ايرباس ۳۲۰ A وارد کشور شود، اما به نظر مي‌رسد شرکت هواپيماسازي ايرباس تصميم گرفته است که در پايان سال 2017 ميلادي، خط توليد محصولات خود يعني رجيستر هواپيماهاي ۳۲۰ A سفارش داده شده از سوي ايران را به نام شرکت‌هاي هواپيمايي ديگري تغيير دهد به طوري که با توجه به اينکه ايران هنوز نتوانسته فاينانسور براي خريد هواپيماهاي برجامي‌تامين کند، ايرباس هواپيماهايي که براي فروش به ايران کانديدا کرده بود را به تازگي به کشورهاي ديگري فروخته است. به گفته برخي کارشناسان صنعت هوايي، به نظر مي‌رسد هواپيمايي جمهوري اسلامي‌و وزارت راه و شهرسازي در يافتن فاينانسور براي خريد ۹۷ فروند ايرباس باقي مانده که تاکنون تنها ۳ فروند ايرباس پس از برجام وارد کشور شده است با مشکلاتي روبه رو شده است، اما صبح ديروز شنبه ( 4 آذرماه 96) عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در حاشيه سمينار سياست‌ها و برنامه‌هاي مديريت ايمني راه مجمع جهاني راه (پيارك) با محور سياست‌هاي بهبود ايمني ترافيك و جهت‌گيري آتي در جمع خبرنگاران درباره قراردادهاي مربوط به خريد هواپيماهاي پسا برجامي‌و حواشي آن در رسانه‌ها، گفت: اتفاقي رخ نداده است و قراردادها سر جاي خود هستند و تغييري در آن‌ها صورت نگرفته است.
سوخت ارزان باشد، انگيزه‌اي براي نوسازي ناوگان وجود ندارد
همچنين آخوندي درباره نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي‌جاده‌اي اظهار داشت: نوسازي ناوگان با قيمت سوخت ارتباط مستقيم دارد، هر چقدر سوخت ارزان باشد، علاقه‌مندي به نوسازي ناوگان کاهش پيدا مي‌كند.
لزوم تغيير ساختار مديريت جاده‌ها از مکانيکي به هوشمند
وي با اشاره به اهميت انتقال مديريت جاده‌ها از سنتي و مکانيکي به هوشمند، افزود: در روش مديريت هوشمند جاده به محض ورود خودرو به جاده، مي‌توان هويت کامل خودرو و راننده را مشخص کرد که در زمينه افزايش ايمني جاده‌ها به مديران ايمني راه‌ها کمک مي‌کند.
وزير راه و شهرسازي درباره لزوم يکپارچگي امداد و نجات در جاده‌ها ميان دستگاه‌هاي خدمات‌رسان جاده‌اي گفت: در يک حادثه‌امداد خودرو، سازمان راهداري، پليس راهور، هلال‌احمر و اورژانس درگير هستند؛ اما هر کدام به صورت فردي، نه يکپارچه که بايد اين يکپارچگي ايجاد شود.
آخوندي درخصوص اهميت افزايش حمل و نقل عمومي‌برون‌شهري و نقش آن در افزايش ايمني راه‌ها تصريح کرد: در تهران روزانه ۲.۵ ميليون نفر با ۵۵۰ هزار خودرو به تهران مي‌آيند که بايد بخش زيادي از آن‌ها به حمل و نقل عمومي‌منتقل شوند.
براي توسعه حمل‌ونقل ريلي نيازمند ۲۸ ميليارد دلار هستيم
وزير راه و شهرسازي، نقش ريل را در اين ميان مهم دانست و گفت: افزايش سهم ريل از سفرها نه تنها در کاهش مصرف سوخت بلکه در ايمني راه‌ها هم مؤثر است، ولي افزايش سهم ريل نياز به ۲۸ ميليارد دلار سرمايه از منابع داخلي و خارجي دارد که نقش صندوق توسعه ملي در توسعه ريل مؤثر است و اين صندوق بايد به کمک توسعه حمل و نقل ريلي بيايد.


 سوخت ارزان باشد، جاده‌ها ايمن نمي‌شود
صبح روز شنبه( 4 آذرماه 96) عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي در سمينار سياست‌ها و برنامه‌هاي مديريت ايمني راه مجمع جهاني راه (پيارك) با محور سياست‌هاي بهبود ايمني ترافيك و جهت‌گيري آتي با بيان اينکه در موقعيت سختي قرار داريم و تعداد زيادي از هموطنان ما در فاجعه زلزله اخير، مصيبت زده هستند و جان و روان مردم ايران متوجه آن‌هاست، گفت: موضوع ايمني راه‌ها يک بحث جهاني است و در تمام دنيا مطرح است. سالانه در دنيا ۱.۳ ميليون نفر کشته و بين ۲۰ تا ۵۰ ميليون نفر در سال در اثر سوانح رانندگي مجروح مي‌شوند که رقم کوچکي نيست و نبايد به سادگي از کنار آن عبور کنيم. به همين دليل است که سازمان ملل ۱۰ سال آتي را دهه اقدام نام نهاده است.
وي افزود: در کشور ما در زمان مناسبي که موضوع کاهش سوانح رانندگي و تلفات جاده اي توجه شد و نقشه راه افزايش ايمني راه‌ها در کميسيون ايمني راه‌ها به تصويب رسيده است.
وزير راه و شهرسازي ادامه داد: اين نقشه راه در ۵ محور راهبردي شامل جاده‌ايمن، خودرو ايمن، اعمال قانون، اقدامات ايمني و راهداري ايمن را شامل مي‌شود که اين ۵ راهبرد اساسي در سياست‌هاي عملياتي شامل ۸۰۰ اقدام عملي تنظيم و تدوين شده است.
آخوندي با تأکيد بر اينکه در هر يک از اين ۵ محور راهبردي ايمني راه‌ها بايد به صورت ساختاري ورود کرد، اظهار داشت: اگر در ساختارهاي حمل و نقل جاده اي ايران تجديدنظر نکنيم موفقيت ما در ايمني راه‌ها محدود خواهد بود.
وزير راه و شهرسازي با اشاره به مديريت سنتي جاده‌ها به شيوه اي که در سالهاي ابتداي انقلاب و زماني که تنها ۵۰ هزار کيلومتر جاده و دو ميليون دستگاه خودرو داشتيم، تصريح کرد: در حال حاضر ۲۵۰ هزار کيلومتر و بيش از ۲۰ ميليون خودرو داريم که بايد با تغيير مديريت سنتي به مديريت هوشمند، سطح ايمني جاده‌ها را ارتقاء بخشيم.
وي مديريت هوشمند جاده را شامل همه اقدامات اعم از مديريت سيستم، نصب تجهيزات، نصب دوربين، سامانه MIM، سامانه‌هاي يکپارچه‌امدادي و غيره دانست و گفت: دستيابي به اين اقدامات، فرآيندهاي بزرگتري همچون ارتقاي دانش فني کاربران سامانه‌ها، سرمايه گذاري کلان ريالي، آموزش کادر و سطح هماهنگي‌ها مي‌شود.
آخوندي در ادامه با اشاره به افزوده شدن سالانه ۱.۲ ميليون دستگاه خودرو به مجموعه خودروهاي فعال در کشور يادآور شد: در بحث ايمني راه‌ها علاوه بر اقدامات مذکور بايد موضوع امداد و نجات را نيز ارتقاء داده و به سيستم امداد يکپارچه برسيم. در حال حاضر عليرغم وجود نيروهاي ورزيده‌امدادي اما به دليل نبود سيستم يکپارچه‌امداد ميان پليس راهور، هلال احمر، بهداشت و درمان، راهداري و امداد خودرو ميزان موفقيت‌ها در سطح مطلوب نيست.
وزير راه و شهرسازي با تأکيد بر اينکه اجراي اين تحولات ساختاري اجماع ملي، راهبري ملي و پشتيباني ملي نياز دارد، خاطرنشان کرد: رسيدن به اين اجماع کار يک دستگاه و يا دولت نيست بايد نظام به اين اجماع برسد و هماهنگي‌ها در بالاترين سطوح اجرا شود که‌اميدواريم با تکرار گفتگوهاي انجام شده در اين زمينه در سطح کميسيون راه‌ها، مجلس شوراي اسلامي‌و رسانه ملي، موضوع ايمني راه‌ها به يک مسئله ملي منجر شود.
 افزايش حمل و نقل ريلي؛ کاهش حمل و نقل شخصي
وي با تأکيد بر اينکه حمل و نقل شخصي جاده اي در ايران به شدت فزاينده است، افزود: نياز به دو اقدام داريم، يکي افزايش سهم حمل نقل ريلي در برابر جاده اي و دوم انتقال حمل و نقل شخصي به عمومي. آخوندي ادامه داد: آيا تصور مي‌کنيد که همچنان مي‌توانيم بيش از ۹۰ درصد حمل و نقل بار را در جاده‌ها داشته باشيم، تعداد خودروها نيز به ۳۰ ميليون دستگاه برسد اما باز هم ايمني در جاده داشته باشيم؟
به گفته وزير راه و شهرسازي اگر به اين سمت برويم که ريل ۲۰ درصد جابجايي مسافر و ۳۰ درصد جابجايي بار را برعهده بگيرد نيازمند سرمايه گذاري ۲۸ ميليارد دلاري در صنعت ريلي هستيم که يک تصميم بزرگ است و رهبر معظم انقلاب نيز در سياست‌هاي ابلاغي نظام به موضوع توسعه حمل و نقل ريلي توجه ويژه داشتند.
وي از ديگر موارد منجر به ارتقاي ايمني راه‌ها را يکپارچه شدن حمل و نقل همگاني درون و برون شهري عنوان و اظهار داشت: در حال حاضر در ايران يک ميليارد و ۷۰۰ ميليون نفر سفر در سال انجام مي‌شود که ۷۰۰ ميليون نفر سفر آن مربوط به حمل و نقل حومه اي است. يعني مردمي‌که صبح وارد کلان شهرها مي‌شوند و عصرها به شهرهاي خود باز مي‌گردند.
آخوندي ادامه داد: به عنوان مثال در تهران روزانه ۲.۵ ميليون سفر حومه اي انجام مي‌شود. از سوي ديگر ۳۰ درصد تلفات جاده اي در ۳۰ کيلومتري ابتدايي جاده‌ها واقع مي‌شوند. بنابراين اگر حمل و نقل حومه اي را با اين حجم از تصادفات و سوانح، تقارن بدهيم، اهميت توسعه حمل و نقل حومه اي آشکار مي‌شود.
وزير راه و شهرسازي تصريح کرد: روزانه اين ۲.۵ ميليون نفر از طريق ۵۵۰ هزار وسيله نقليه شهري وارد تهران مي‌شوند و عصرها از پايتخت خارج مي‌شوند. اهميت ايمني سفر اين تعداد مسافر فارغ از اهميت کاهش مصرف سوخت و آلايندگي مطرح مي‌شود که با افزودن اينها، اهميت موضوع دوچندان مي‌شود. بنابراين چاره اي جز اينکه تردد عمومي‌به سمت ريل منتقل شود، نداريم.
وي افزود: حمل و نقل عمومي‌با قيمت تمام شده سفر در ايران ارتباط ويژه اي دارد از آنجايي که هزينه سفر با خودرو شخصي از تهران تا کرج مقرون به صرفه تر از تردد با ريل است، به سختي مي‌توان اين جمعيت را به حمل و نقل ريلي منتقل کرد. تا زماني که کشور ما دومين کشور ارزان سوخت دنيا باشد حمل و نقل عمومي‌مزيت چنداني ندارد. آخوندي در پايان خاطرنشان کرد: بين ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار دستگاه کاميون در ايران داريم که ۲۰ سال است در نوسازي اين ناوگان موفق نبوده‌ايم. دليلش اين است که وقتي مي‌توان با سوخت ارزان که ۱۰ درصد قيمت جهاني سوخت خودروهاي سنگين است در جاده‌هاي کشور تردد داشت ديگر دليلي براي تغيير خودروي پرمصرف و نوسازي ناوگان وجود ندارد به خصوص اينکه ۲۰ درصد اين تعداد کاميون‌ها در وضعيت بسيار فرسوده قرار دارند.
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه نياز داريم ساختارها را در ايران مورد تجديدنظر قرار دهيم گفت: وقتي مجبور مي‌شويم که ساختار مديريت را به سمت جاده‌هاي هوشمند تغيير دهيم و اساساً برويم به سمت اينکه روش مديريت را از مديريت مکانيکي به مديريت هوشمند جاده‌ها ببريم، اين سطح و روش ديگري از مديريت است.