خواب شوم «دستمال» برای جوانان ایرانی

سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر نسبت به خطرات و عوارض مخدر صنعتي NPS که اين روزها نوعي از آن تحت عنوان «دستمال» خبرساز شده، هشدار داد.
پرويز افشار در گفتگو با ايسنا، درباره مخدر جديدي تحت عنوان دستمال اظهار کرد: آنچه که در فضاي مجازي و سايت‌ها منتشر شده حکايت از نوعي مواد روانگردان جديد درگروه NPSها يا نيوسايکو اسيدها دارد که به نام دستمال مشهور شده است. وي با بيان اينکه عمده ترکيبات اين مواد صنعتي جديد ترکيبات محرکي است، اظهار کرد: اثرات اين مواد نيز از اثرات محرک‌هاي قديمي‌تر مانند آمفتامين‌ها و متافتامين‌ها بيشتر است و اثرات تخريبي آن هم بالاتر است.
به گفته سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر، بررسي‌ها نشان مي‌دهد که اين مواد از دسته کانابينوئيدهاي صنعتي است؛ موادي که از نظر ساختار شبيه ماري جوانا است، اما مانند ماري جوانا و علف و گرس و حشيش کاشتني نيست، بلکه موادي است که در آزمايشگاه سنتز مي‌شود و اثرات توهم‌زايي و تخريبش از حشيش خيلي خيلي بيشتر است و اثرات تخريبي‌اش هم شديدتر است. افشار با بيان اينکه در حال حاضر اين مواد در اندازه‌اي نيست که‌اندازه حشيش فراگيري داشته باشد، تصريح کرد: اما آينده تغيير الگوي مصرف در دنيا بيشتر به سمت و سوي اين مواد است و مردم بايد در جريان باشند اين مواد در قالب دستمال، قرص، اسپري و... عرضه مي‌شوند و حتي ممکن است اين مواد در آينده بيشتر در غالب عطريات و بخور و ... مصرف شود که بايد مراقب اين‌ها باشيم.
 وي درخصوص نحوه و کشور توليدکننده اين مواد گفت: معمولا NPSها جاي خاصي در دنيا ندارند و اينطور نيست که يک ان پي اس در همه جاي دنيا شايع باشد و بيشتر در هر منطقه جغرافيايي يکي از انواع آن شايع است. مثلا در اروپاي غربي و آسياي جنوب‌شرقي و... نوعي خاص از آن شايع است اما چون اين مواد از نوع صنعتي هستند، ميزان عرضه و توليد آن در کشورهاي آسياي شرقي و آن منطقه بيشتر است.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره‌امار کشفيات اين مواد نيز گفت: کشفيات تجاري نداشتيم اما در حد مصرف شخصي يا کمي‌بيشتر از آن بوده است.
 وي در مورد شکل ظاهري اين مواد توصيح داد: اين مواد هر روز به يک شکل درمي‌آيند و چيزي بيشتر از 700 نوع NPS تا امروز در دنيا شناسايي شده و روزانه چندعدد به آن اضافه مي‌شود. مردم به دنبال شکل و فرم خاصي از يک ماده نباشند و هرچيزي که در قالب قرص، شربت، موادگياهي و ... به غير از موادي که پزشک تجويز کرده، ماده اعتيادآور است مگر اينکه خلافش ثابت شود. 
در واقع هرچيزي که غير از کانون‌هاي اصلي و مجاز توزيع شود، مي‌تواند اين ويژگي‌ها را داشته باشد. افشار گفت: شواهدي درخصوص اينکه طي شش ماه يا يک سال فرد را از پا مي‌اندازد وجود ندارد اما معمولا اين مواد اثرات توهم‌زايي شديد دارند و هرچه مقدار مصرفش بيشتر باشد توهم بيشتر خواهد بود و در بلندمدت بدبيني و ... را به فرد اضافه مي‌کند.
سخنگوي ستاد مبارزه با مواد مخدر با بيان اينکه NPSها بسيار خطرناکند، افزود: اين مواد ممکن است حتي با يک بار مصرف، اعتياد ايجاد کنند و مطلقا بايد از مصرف آن پرهيز شود. ان‌پي‌اس‌ها ممکن است هرنوعي داشته باشد، مصرفي، تزريقي و... اما اين نوع که تحت نام دستمال ديده شده بوسيله سيگار مصرف مي‌شود. وي در مورد قيمت مخدر دستمال اظهار کرد: اطلاعاتي در مورد قيمتش نداريم؛ البته هنوز گزارش رسمي‌از پليس مبارزه با مواد مخدردر اين مورد نداشتيم و کشفيات هم منطقه‌اي بوده که ممکن است فردي از خارج از کشور آن را براي مصرف شخصي وارد و در حد محدودي توزيع کرده باشد.