مبارزه با پولشویی؛ از موضوعات مهم عرصه بین الملل

تفاهم- گروه بانک و بیمه: در مراسمی که با حضور ولی ا... سیف- رئیس کل بانک مرکزی و جمعی از مقامات بانکی و دانشگاهی برگزار شد، از تیم المپیاد بانک دی به دلیل موفقیت در کسب رتبه دوم المپیاد بانکی در بین چهارده بانک خصوصی و مؤسسه اعتباری تقدیر شد. بر اساس این گزارش، در این مراسم، رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به دستاوردهای بانک مرکزی و دولت در زمینه مبارزه قاطع با مؤسسات غیرمجاز اظهار کرد: نظام بانکی نیاز مبرم به نیروی انسانی مستعد و مجهز به دانش روز دارد که در دوران تحریم های ناعادلانه، نظام بانکی از بعد عملیات بانکی از قافله دانش روز
بین المللی عقب ماند و لازم است این عقب ماندگی با اقدامات درخور و شایسته جبران شود.
سیف با ارزشمند دانستن برگزاری اولین المپیاد علمی بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی، این اقدام را گامی در جهت افزایش انگیزه کارکنان بانک ها خواند و افزود: کارکنان نظام بانکی، نیروی محرکه اقتصاد کشور هستند و اگر بانک ها تحرک لازم را نداشته باشند، اقتصاد به اهداف غایی خود نخواهد رسید. وی افزود: اگرچه شبکه بانکی با چالش هایی روبرو است، لیکن با توجه به بانک محور بودن اقتصاد کشور، نقش نظام بانکی علی رغم مشکلات انباشته چند دهه گذشته، کماکان پررنگ و حائز اهمیت است. سیف با بازخوانی دستاوردهای اقتصادی دولت دوازدهم تصریح کرد: خوشبختانه رویکرد دولت دوازدهم همچون دوره قبل بر انضباط پولی استوار است و این رویکرد شایسته منجر به رشد اقتصادی، ایجاد اشتغال و رونق تولید شده است.
رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به انتقاد برخی که عنوان می کنند بانک ها و مؤسسات اعتباری، بخشنامه الزامات سود سپرده ها را رعایت نمی کنند، اظهار کرد: بانک مرکزی با بررسی و نظارت بیش از ۴ هزار شعبه بانکی در سراسر کشور، شاهد پای بندی بانک ها و مؤسسات اعتباری به بخشنامه صادره بانک مرکزی در زمینه رعایت الزمات نرخ سود سپرده های بانکی است و تخلف قابل توجهی در این زمینه مشاهده نشده است. ضمن آنکه بانک ها و مؤسسات اعتباری درک مناسبی از تحولات و شرایط کنونی دارند و هم افزایی آنها قابل تقدیر است.


سیف با بیان اینکه الزام امروز نظام بانکی، گرایش به رویکرد آموزش های کاربردی است افزود: با توجه به این موضوع، مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران همچون رویه های بین المللی،
رویکرد سنتی ارائه مدارک را به رویکرد آموزش های
کاربردی و مورد نیاز نظام بانکی تغییر داده است و خوشبختانه خلاء دوره های کاربردی با رویکرد کنونی مؤسسه عالی آموزش بانکداری ایران در حال جبران است.
وی توجه به مباحث حاکمیت شرکتی، مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را از موضوعات روز بانکی بین المللی خواند و افزود: برخی تصور می کنند که توجه به این مباحث ناشی از تکالیف کشورهای خارجی است؛ در حالی که این موضوعات از دستاوردهای بشری و ناشی از انباشت تجربیات است و زمینه سوءاستفاده های مالی را از بین خواهد برد.
در ادامه این جلسه، کوروش پرویزیان- رئیس کانون بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی با ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین المپیاد علمی بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی اظهار کرد: در خردادماه سال ۱۳۹۵، برنامه ریزی برای برگزاری این المپیاد انجام شد و با مصوبه کانون بانک های خصوصی در شهریورماه همان سال، امور مقدماتی این المپیاد در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این المپیاد در واقع مسابقه دانش بانکی در موضوعات مختلف بوده است، افزود: بانک ها و مؤسسات اعتباری خصوصی با تمام توان، مشارکت فعال داشته اند
و خوشبختانه امروز شاهد آئین تقدیر از برگزیدگان این مراسم هستیم.
گفتنی است؛ در این مراسم محمدرضا قربانی- مدیرعامل بانک دی، علی فتحعلی- نایب رئیس هیئت مدیره، مجتبی حیدری- معاون منابع انسانی، احمد حشمی پور- مدیر کل حوزه مدیریت، جمشید قزوینیان- مدیر روابط عمومی و تبلیغات و تیم المپیاد بانک دی نیز حضور داشتند.