یک شکست دیگر برای ترامپ

یکی دیگر از نامزدهای یک مقام عالی دولتی در کابینه ترامپ، از پذیرش این مسوولیت سر باز زد‌. فیلیپ بیلدن که به عنوان نامزد وزارت نیروی دریایی معرفی شده بود، انصراف خود را اعلام کرد‌.
فیلیپ بیلدن که بازرگان است اعلام کرد: به دلایل خصوصی از پذیرفتن مسوولیت به عنوان وزیر نیروی دریایی معذور است‌. آن‌گونه که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده، بیلدن با اشاره به دارایی خصوصی خانواده خود، امکان مناقشه‌برانگیز شدن این موضوع را مطرح کرده است‌.
بیلدن از مقام‌های پیشین امنیتی در ارتش بود‌. او از اعضای هیات‌مدیره بنیاد آکادمی دریایی ایالات متحده و از هیات امنای بنیاد دانشکده جنگ‌های دریایی است‌. بیلدن در عین حال فعالیت‌های اقتصادی و مالی دارد و در بازار بورس آسیا هم فعال است؛ او برای یک شرکت سهامی خصوصی هم کار می‌کرد که اخیرا از آن بازنشسته شده‌ است‌.
جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا، اقدام بیلدن را مایوس‌کننده خواند اما گفت: به تصمیم او احترام می‌گذارد‌. ماتیس قصد دارد در روزهای آینده، شخص دیگری را برای این پست نامزد و به دونالد ترامپ معرفی کند‌. معرفی بیلدن از همان آغاز مناقشه‌هایی برانگیخت و تردیدهایی به همراه داشت‌. بسیاری معتقد بودند که این انتصاب می‌تواند باعث بروز تضاد منافع شود‌. این تردید جدی وجود داشت که بیلدن به عنوان تاجر و سرمایه‌گذاری موفق بتواند خود را برای پست وزارت از شبکه درهم تنیده امور تجاری رها کند‌.


در هفته‌های گذشته دو نفر دیگر از کسانی که از سوی ترامپ برای پست‌های عالی دولتی معرفی شده بودند، انصراف دادند‌. وینسنت وایولا که یک میلیاردر آمریکایی است پست وزارت نیروی زمینی را نپذیرفت و اندی پازدر که فرد مورد علاقه ترامپ برای وزارت کار بود هم انصراف داد‌. وینسنت وایولا، فعالیت‌های تجاری گسترده‌ای داشت و بنیانگذار چند شرکت از جمله در زمینه تجارت الکترونیک، صاحب یک تیم‌هاکی و رییس هیات‌مدیره بازار معاملات تجارتی نیویورک، یک بازار معاملات آتی کالاهای اقتصادی واقع در منهتن نیویورک بود‌. قرار بود رابرت ‌هاروارد جانشین مایکل فلن شود که اخیرا در پی برملا شدن تماس‌هایش با سفیر روسیه در واشنگتن مجبور به کناره‌گیری شد‌. با اینکه دلیل خودداری‌هاوارد از پذیرفتن این سمت مسایل شخصی و خانوادگی عنوان شد اما رسانه‌های آمریکا گزارش کرده‌اند که او می‌خواسته تیم مورد نظر خود را به همراه بیاورد و این درخواست پذیرفته نشده است‌. در نهایت دونالد ترامپ ژنرال سه ستاره هربرت ریموند مک‌مستر را به عنوان مشاور جدید امنیت ملی خود منصوب کرد‌.
داستان تکراری ترامپ با رسانه‌ها، این بار به بهانه روسیه
رییس‌جمهور آمریکا مجددا به رسانه‌های این کشور و همینطور حزب دموکرات حمله و آنها را به دروغگویی درباره روابط مقام‌های دولتش با روسیه متهم کرد‌. دونالد ترامپ بعد از طرح پرسش‌های جدید وانتقادهای دموکرات‌ها درباره ارتباط کمپین انتخاباتی او با مسکو برای واکنش نشان دادن به سراغ توئیتر، ابزار مورد علاقه‌اش رفت‌.
رییس‌جمهور آمریکا در توییتی نوشت، بحث مربوط به روسیه ناشی از اخبار دروغین است که دموکرات‌ها مطرح کرده و رسانه‌ها به آن دامن زدند تا بر شکست انتخاباتی بزرگ آنها و همچنین مساله افشارگری‌های غیرقانونی سرپوش بگذارند‌.
این در حالی است که ترامپ یک روز قبل از آن در توییتی دیگر دموکرات‌ها را به خاطر انتخابات برگزار شده برای رهبر جدید این حزب، مورد تمسخر قرار داده و تلاش کرده بود با طرح اتهام وقوع تقلب در این انتخاب، در میان آنها اختلاف بیندازد‌.
با این حال کاخ سفید با جلو رفتن تحقیقات درباره ارتباط نزدیکان ترامپ با روسیه هرچه بیشتر تحت فشار قرار می گیرد تا در این تحقیقات مداخله نکند‌. اخیرا یکسری مقامات آمریکایی پرسش‌هایی را درباره تحقیقات جاری درخصوص نقش روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته میلادی مطرح کرده و در این راستا مشخصا نقش جف سشنز، دادستان کل دولت ترامپ در نظارت بر این تحقیقات را به چالش کشیدند‌.
در روزهای اخیر مقام‌های دموکرات و جمهوریخواه تقاضا کرده‌اند تا سشنز تغییر کند چرا که او یکی از مهره‌های اصلی تیم ترامپ بوده و گفته می‌شود صلاحیت مدیریت این پرونده را به طور بی طرف ندارد‌. آنها می‌گویند باید یک دادستان مستقل عهده دار این پرونده شود حتی نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا و حامی ترامپ تقاضا کرده که سشنز از این تحقیقات کناره‌گیری کند‌.