هشدار جدی ساکنان اکباتان به شهرداری تهران

پس از وقوع فاجعه پلاسکو هشدارهای جدی متعددی درخصوص ناامن بودن ساختمان‌های متعدد در پایتخت داده شده و نگرانی‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد. در همین زمینه ساکنان منطقه اکباتان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران درخصوص عدم توجه به ایمن کردن ساختمان‌های آنجا، خطاب به شهردار نامه‌ای نوشته و خواستار جدی گرفتن هشدارها درخصوص وضعیت ایمنی ساختمان‌های آنجا شده‌اند.
جناب آقای قالیباف‌!
شهردار محترم شهر تهران
سلام


عمق فاجعه پلاسکو در پایتخت‌، ایران را به سوگ نشاند‌. مردم و مسوولان به فکر پیشگیری از وقوع رخدادهای مشابه افتادند‌. در اکباتان نزدیک دو سال است که اهالی برای پیشگیری از چنین حادثه ناگواری به هر دری زده‌اند اما دریغ از هرگونه همکاری از سوی شهرداری‌.
در پی تخریب فضای سبز مشاعی ضلع جنوب شرقی فاز 2 شهرک اکباتان در مردادماه 93‌، ساختمانی دو طبقه موسوم به دارالقرآن، بدون مجوز کمیسیون ماده «5» برای تغییر کاربری ساخته شد که مصداق آشکار نقض فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جایز نبودن ساخت و ساز ولو حوزه علمیه در فضای سبز است (17/12/93)‌. صرفنظر از تعلق داشتن فضای متصرفی به مردم و عدم جواز شرعی و قانونی، این بنا در حریم ممنوعه تاسیسات شهری از جمله کابل برق فشار قوی 63 کیلو ولت و شبکه لوله‌های اصلی آبرسانی و کانال‌های فاضلاب احداث شد که در حین عملیات ساخت، یک کارگر بر اثر ریزش دیواره چاه به درون آن سقوط کرد (ایلنا- 8/3/94) و امدادرسانی به او ساعت‌ها به طول انجامید‌. همچنین ساختمان فاقد مجوز پلیس راهور و سازمان حفاظت محیط‌زیست و فاقد تابلوی مشخصات ساختمان است‌. از زمان ساخت غیرقانونی این سازه تاکنون اهالی شهرک مخالفت‌های خود را به هر ترتیب ممکن ابراز کرده‌اند، از جمله تهیه طومار اعتراضی با حدود 25 هزار امضا و طرح دعاوی حقوقی و کیفری‌. طی این پیگیری‌ها، دیوان عدالت اداری در تاریخ 29/2/95 حکم بدوی مبنی بر ابطال صورتجلسه واگذاری فضای سبز مزبور توسط شهرداری منطقه 5 به هیات مذهبی عشاق المهدی را صادر کرده است‌. به علاوه شرکت مهندسی تعمیرات انتقال نیروی تهران (متانیر) طی نامه شماره 24/93/71890 مورخ 6/10/93 ارتکاب تخلف به دلیل ساخت و ساز در حریم کابل‌های قدرت را تایید کرده و نسبت به احتمال بروز حادثه هشدار داده است‌.
آنچه مسلم است شهرداری تهران و سازندگان بنا، با توجه به هشدارهای صورت گرفته و تمکین به احکام و دستورات دیوان عدالت اداری و نیز دادسرای ناحیه 7 تهران مبنی بر توقف تصرف محل، می‌توانند از وقوع هرگونه حادثه ناگوار محتمل در شهرک پیشگیری کنند اما تا این لحظه هیچ‌گونه اقدامی از سوی این اشخاص انجام نشده و آنان بر تمرد از حکم دیوان عدالت اداری پافشاری می‌کنند‌.
از این‌رو ما اهالی شهرک اکباتان صراحتا اعلام می‌کنیم که شهرداری تهران مسوول هر گونه حادثه و خسارات جانی و مالی جبران‌ناپذیر ناشی از عدم اجرای حکم مراجع قانونی است و قاطعانه تقاضای جلوگیری از بهره‌برداری از سازه و رفع تصرف از زمین مشاع ملکی مالکان آپارتمان‌ها و اعاده آن به فضای سبز اولیه را طی دستورات مقتضی جنابعالی به عنوان شهردار محترم تهران داریم‌. باشد که پس از فاجعه پلاسکو، مدیران شهری با هوشیاری و مسوولیت‌پذیری افزون‌تر به پیشگیری از بحران‌ها، قبل از وقوع بیندیشند‌، ان‌شاءالله.
پی‌نوشت‌: این نامه از سوی جمعی از اهالی و مدیران بلوک‌های شهرک است که رونوشت آن به سازمان‌های مختلف ارسال شده است‌.