رقابت کره‌شمالی و ایران

علیه شادی!
محمدرضا ستوده- دو کشور ایران و کره‌شمالی با وجود رفاقت‌هایی که در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی دارند اما در حوزه کاهش آزادی‌های اجتماعی مخصوصا شادی مردم در رقابت شدیدی با هم هستند. در سال‌های اخیر مسوولان ایران با جلوگیری از شادی مردم هنگام پیروزی تیم‌های ملی فوتبال و والیبال و همچنین ممانعت از آبپاشی جوانان با تفنگ آبپاش در مردادماه چند سال پیش و متهم کردن آنها به براندازی خیس، گام‌های بلند و مهمی را در این عرصه برداشتند.
آنها همچنین در شب پیروزی حسن روحانی در انتخابات، ساعت 12 شب به زور مردم را به خانه‌هایشان دعوت کردند به طوری که اگر کسی این دعوت را نمی‌پذیرفت، کمی دردش می‌گرفت!
پراکنده کردن مردم در خیابان اندرزگو، برخورد با صدای موسیقی زیاد، ورود به پارتی‌ها و مهمانی‌های خصوصی مردم بدون دعوت و به صورت سرزده بخش دیگری از این اقدامات مسوولان ایرانی در رقابت با اقدامات کیم جونگ اون بوده است.


آنها نه‌تنها بدون دعوت و گفتن «یاالله» وارد مهمانی‌ها می‌شوند بلکه با صلاحدید خودشان مهمانی را به بازداشتگاه منتقل می‌کنند و از مهمانان در آنجا پذیرایی می‌کنند.
اما رهبر کره‌شمالی بعد از یک دوره سکوت طولانی و بی‌پاسخ گذاشتن اقدامات مسوولان ایرانی در این رقابت تنگاتنگ، از آخرین حربه خود پرده برداشت به طوری که مسوولان ایران بعد از آن نتوانند کاری انجام دهند و در واقع بعد از آن چیزی نباشد که آنها بخواهند ممنوع کنند. کیم جونگ اون «شادی» را در کره‌شمالی ممنوع کرد. رهبر کره‌شمالی با هدف افزایش کنترل این کشور هر گونه شادی کردن را برای مردم منع کرده است.
حالا که شادی را برای مردم ممنوع کرده فی‌الواقع راهی برای مسوولان ایران باقی نمی‌ماند جز اینکه کلا «مردم» را ممنوع کنند!