میانجیگری فرانسه و مصر برای ابقای حریری

منابع دیپلماتیک اعلام کردند فرانسه تلاش می‌کند با همکاری مصر برای ابقای سعد حریری در پستش نزد عربستان به میانجیگری بپردازد.
به نوشته روزنامه الاخبار لبنان، منابع دیپلماتیک اعلام کردند: نشست‌های گسترده‌ای میان مسوولان فرانسوی و مصری در پایتخت قبرس برگزار شده است. رییس‌جمهور مصر سفری را به قبرس آغاز کرده تا در نشست سران قبرس و یونان شرکت کند.
به گفته منابع، طرف فرانسوی به ابقای سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان در پستش اشاره کرده است. مذاکراتی میان قاهره، امارات و عربستان نیز برای تحقق این هدف درحال برگزاری است. قاهره بر بهره جستن از بیانیه اتحادیه عرب حساب باز کرده تا عربستان را قانع کند که هیچ جایگزینی برای حل و فصل کنونی در لبنان نیست. لبنانی‌ها مثل بقیه کشورهای عربی و اروپایی بسیار خواهان ابقای حریری در پستش هستند.
در حالی که نتایج مذاکرات هنوز مشخص نیست، همچنان موضع حریری نیز در ابهام قرار دارد. برخی که با او و تیمش در پاریس تماس گرفته‌اند معتقدند او به ابقایش در قدرت پایبند است اما برخی می‌گویند وی ناچار است استعفایش را تثبیت و شروط جدیدی را برای تشکیل دولت جدید مطرح کند. اما برخی دیگر می‌گویند، حریری که با میشل عون، رییس‌جمهور لبنان بعد از مراسم روز استقلال دیدار خواهد کرد اما احتمالا تصمیم نهایی را در این نشست نخواهد گرفت. این تحلیلگران معتقدند می‌توان از فضایی که به وجود آمده برای تقویت شروط حریری در راستای توافقی که با عون و حزب‌الله دارد، استفاده کرد و میشل عون قادر است اجرای این شروط را تضمین کند.


کاملا واضح است که میشل عون تمامی تلاش خود را برای آغاز روند سیاسی و قانونی در کشور اتخاذ کرده و رهبری مذاکراتی جدی را به دور از رسانه‌ها برای ابقای حریری در منصبش بر عهده دارد. میشل عون به فرانسوی‌ها و حریری ابلاغ کرده که تمامی رخدادهای کنونی نشان می‌دهند که حل و فصل سیاسی همچنان پابرجاست و میشل عون قادر است پایبندی لبنان به سیاست خویشتنداری را تضمین کرده و به موضعی از سوی حزب‌الله در این راستا دست یابد.
به نظر می‌رسد ارتباط بین عون و حزب‌الله شامل این نکته است. رهبری حزب‌الله خرسندی خود را از تسهیل ابقای حریری در پستش اعلام کرده است. اظهارات دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره عدم حمایت تسلیحاتی از یمن یا کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در راستای تحقق همین هدف است.