تاکید شریعتمداری در مراسم روز ملی کیفیت؛

گروه صنعت- امروز مشکل اصلی بخش صنعت و معدن کشور و تولیدکنندگان، نبود بازار مناسب برای فروش کالاهاست که بر این اساس، باید به این نکته توجه کرد که کیفیت باید در مورد کالاهای تولیدی وجود داشته باشد‌.
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز ملی کیفیت با بیان مطلب فوق افزود: تسخیر بازارهای بین‌المللی نیازمند این است که کیفیت محصولات تولیدی و عرضه شده بالا رود چراکه در غیر این صورت نمی‌توان در بازارهای بین‌المللی سهم داشت؛ علاوه بر این باید نوسازی صنعت و معدن مورد توجه قرار گیرد‌.
وی معتقد است اگر در دهه‌های اخیر به ویژه چند سال گذشته بنابر جایگزینی واردات به منظور جلوگیری از خروج ارز بوده است، باید ۸۵ هزار واحد صنعتی که در ایران فعالیت می‌کنند مقوله صادرات‌گرا بودن را مدنظر قرار دهند‌.
اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو همچنان در دولت است


این عضو کابینه یازدهم گفت: اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو همچنان در دولت است و تصویب نشده است‌.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصلاحیه ثبت سفارش واردات خودرو همچنان در دولت است و تصویب نشده، گفت: مشکل اصلی صنعت کشور در حال حاضر، نبود بازار مناسب برای فروش کالاهاست‌.
شریعتمداری با بیان اینکه ۱۷ واحد صنعتی بزرگ در کرمانشاه آسیب دیده است، گفت: در بحث زلزله باید به کیفیت ساخت توجه کنیم‌. با توجه به اینکه کشور ما روی گسل قرار گرفته به‌طور حتم باید به استانداردهای ساخت توجه بیشتری داشته باشیم‌. در مجموع ۶۴ واحد صنعتی بزرگ در کرمانشاه وجود دارد که ۱۷ واحد به‌طور ۱۰۰ درصد تخریب شده و مابقی واحدها بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده‌اند‌.
وی با بیان اینکه صورت‌برداری و روش‌های بازگشت در مورد این واحدها، کارشناسی شده و این امیدواری وجود دارد که در اسرع وقت، به چرخه تولید بازگردند، گفت: البته دولت در این رابطه مصوباتی خواهد داشت. هرچند ما کارمان را برای بازسازی واحدهای صنعتی پیش از این مصوبات آغاز خواهیم کرد و امیدواریم هرچه سریع‌تر وضعیت واحدهای صنعتی استانی به حالت قبل برگردند‌.
اقتصاد ایران برای توسعه نیازمند کیفیت است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز اقتصاد ایران برای توسعه نیازمند کیفیت است و تسخیر بازارهای بین‌المللی جز با محصولات و تولیدات باکیفیت میسر نیست‌.
در بندهای 8 و 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بر الگوی مصرف مناسب، افزایش کیفیت محصولات و گسترش سطح استاندارد تاکید شده و در بند 30 قانون برنامه ششم توسعه نیز موضوع استاندارد مورد توجه قرار گرفته است‌.
وی جایزه ملی کیفیت را ابزاری مهم برای دستیابی به این هدف دانست و افزود: فشار به کیفیت، کار صحیحی است اما به موازات آن باید به نوسازی صنعتی و معدنی نیز توجه شود‌.
شریعتمداری یادآور شد: 85 هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها در دهه‌ها و سال‌های اخیر بر پایه سیاست جایگزینی واردات ساخته شده‌اند اما می‌خواهیم واحدهای جدید صنعتی بر پایه صادراتگرا بودن بنیان شود‌.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در این رویکرد به دنبال واردات مواد اولیه از خارج از کشور هستیم تا بتوانیم با فناوری بالا و استفاده از نیروی کار بومی تحصیل‌کرده به صادرات محصولات تولیدی بپردازیم که جز با ارتقای کیفیت امکان‌پذیر نمی‌شود‌.
وی تصریح کرد: آموزش یکی از پایه‌های اصلی ارتقای کیفیت است و در این زمینه باید بکوشیم با ارائه آموزش‌های لازم حتی از دوران کودکی، بهبود کیفیت و اهمیت کار جمعی را در ذهن آنان نهادینه کنیم‌.
ستاری: آینده اقتصاد کشور از آن شرکت‌های دانش‌بنیان است
همچنین معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور نیز در این مراسم گفت: آینده اقتصاد کشور از آن شرکت‌های دانش‌بنیان است و سیستم‌های سنتی فعلی محکوم به شکست است‌.
وی افزود: امروز شهرها بستر آموزش هستند؛ شهرهایی که افراد هر روز در آن مطلبی جدید یاد می‌گیرند‌.
امروز شاهد آمارها و ارقام و تحلیل‌هایی غلط هستیم و مشکل اصلی آموزش کشور را مهاجرت عنوان می‌کنند‌.
به گفته ستاری، در چند سال گذشته به مدلی رسیدیم که چگونه بتوان آموزش را به اقتصاد تبدیل کرد و ثمره آن جوان‌هایی هستند که استارت‌آپ‌های خود را ایجاد و راه‌اندازی کرده‌اند‌.
در چند سال گذشته شاهد بازگشت جوان خلاق ایرانی از شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل به ایران بودیم که با حقوق‌های چند صد هزار دلاری کار در استارت‌آپ‌های خود را در وطن برگزیده‌اند و بسیار
موفق بوده‌اند‌.
وی خطاب به شرکت‌های سنتی و دولتی که می‌خواهند جلوی این جوانان بایستند، گفت: «شما محکوم به شکستید و نمی‌توانید جلوی این افراد بایستید‌.»
ستاری تاکید کرد: امروز نیازمند زیست‌بوم هستیم، نه وام و تسهیلات و باید بتوانیم روی جوانان و ایده‌های آنان سرمایه‌گذاری کنیم‌.
وی گفت: استارت‌آپ‌هایی که امروز در حوزه آموزش وارد شده‌اند، اتفاقات جدیدی را در جهان رقم زده‌اند و با اطمینان می‌توان گفت بسیاری از سیستم‌های سنتی تولید، توزیع و مال‌ها سبب در اختیار گرفتن تولیدات و محصولات با هزینه‌های کمتر و در دسترس‌تر می‌شوند و در این زمینه‌ها نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم‌.
این مقام مسوول یادآوری کرد: امروز شاهدیم شرکت‌هایی بدون حتی یک مترمربع فضای فیزیکی اما با ارزش چند میلیارد دلاری سر برآورده‌اند و به‌طور نمونه ارزش شرکت واتس‌آپ 48 میلیارد دلار عنوان می‌شود، حال فکر کنید برای دستیابی به این ارزش مالی باید چقدر در کشور نفت بفروشیم؟
وی با تاکید بر اینکه ارزش افراد به آن چیزی است که در ذهن‌شان است نه در جیب‌شان، تصریح کرد: پایه و اساس اقتصاد نوین و جدید فرزندان خودمان هستند که منشا تحولات بنیادین در آینده کشور خواهند شد، اما این ما هستیم که باید خود را با این تحولات هماهنگ کنیم و بدانیم راهی جز این نداریم‌.
ستاری با تاکید بر اینکه دروس مدارس باید قابل تغییر باشد، ادامه داد: با کتاب‌ها و جزوه‌های 30 سال پیش دیگر راه به جایی نخواهیم برد و باید سیستم‌های آموزشی کشور به سمت آموزش تا لحظه مرگ و شهرهای هوشمند حرکت کند‌.
وی با اشاره به پایتخت، به طرح این پرسش پرداخت که تا کی می‌خواهیم در این شهر ساختمان، فروشگاه و مال بسازیم و چقدر در این زمینه پتانسیل وجود دارد؟
معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به گزارش سال 2016 آنکتاد اشاره کرد که جمهوری اسلامی ایران را در معیار نیروی انسانی در اقتصاد دانش‌بنیان در ردیف چهارم کشورهای برتر جهان قرار داده است و بر این اساس تصریح کرد: فرزندان ما در آینده می‌توانند اتفاقات بزرگی در زمینه آموزش، خدمات و فناوری کشور رقم بزنند‌.
ستاری در ادامه با اشاره به آمار 170 هزار نفری دانشجویان کشور در دوره پیش از انقلاب که یکصد هزار نفر آنان در خارج کشور و 57 هزار نفرشان در دانشگاه‌های آمریکا تحصیل می‌کردند، یادآوری کرد: امروز از جمعیت 7/4 میلیون نفری دانشجویی برخورداریم که 47 هزار نفرشان در خارج و 12 هزار نفرشان در آمریکا تحصیل می‌کنند‌.
به گفته وی، امروز تعداد دانشجویان ایرانی نسبت به دوره پیش از انقلاب حدود 16 برابر شده، اما هیچ تاثیری در تولید ناخالص داخلی کشور نداشته است‌.
ستاری تاکید کرد: هرچقدر پول دولت را در این نظام آموزشی هزینه کنیم، کارآمدی بالا نمی‌رود. به‌طور نمونه امسال بودجه آموزش و پرورش 330 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده و این بودجه در دولت روحانی بیش از سه برابر گذشته شده است اما هیچ تغییری را شاهد نبودیم‌.
دپوی ۱۰۰۰ دستگاه خودروی وارداتی غیراستاندارد
رییس سازمان ملی استاندارد ایران نیز از دپوی هزار دستگاه خودروی وارداتی غیراستاندارد در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خبر داد‌.
نیره پیروزبخت در حاشیه چهاردهمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران در پاسخ به اینکه چه تعداد خودروی وارداتی که با معیارهای سازمان ملی استاندارد ایران انطباق نداشته‌اند مرجوع و دپو شده‌اند، اظهار کرد: در حال حاضر در گمرکات ما حدود هزار دستگاه خودرو مجوز ترخیص ندارند و مربوط به خودروهای مختلفی از جمله خودروهای اروپایی یا آسیای
دور می‌شوند‌.
تنها در یکی از گمرکات که مربوط به هرمزگان است، ۸۰ درصد خودروی غیراستاندارد وجود دارد و در دو گمرک دیگر حدود ۲۰۰ خودرو نیز چنین وضعیتی دارند‌.
وی افزود: این خودروها در حال حاضر در سازمان اموال تملیکی قرار دارند که اجازه ترخیص یا فروش به آنها نداده‌ایم و از ابتدای امر نیز اعلام کردیم که باید مرجوع یا صادر شوند‌. این خودروها ابتدا در گمرک بودند و سپس به اموال تملیکی رفتند و آنجا نیز نتوانستند تاییدیه‌های لازم را اخذ کنند‌.
رییس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به اینکه بیشترین مغایرت تطبیق استاندارد این خودروها چه بوده است، گفت: این خودروها موفق به اخذ گواهی تاییدیه نو نشدند و نتوانستند ۵۲ استاندارد لازم را کسب کنند‌. برخی از آنها در خصوص میزان مصرف سوخت تطبیق نداشتند و برخی دیگر با مسایل دیگری روبه‌رو بودند‌.
پیروزبخت همچنین در مورد کیفیت مصالح ساختمانی بیان کرد: استاندارد مصالح ساختمانی به روز شده و تولید در این حوزه مطابق استاندارد است‌. اما فرآیند ساخت از شناخت ساختگاه تا مرحله‌ نهایی باید براساس استانداردهای مربوطه که شامل آیین‌نامه‌ها و مقررات ساختمان است، مد نظر قرار گیرد و هر کدام از آنها رعایت نشود، مشکلاتی ایجاد خواهد شد‌. یکی از مسایل مهم این است که نظام‌مهندسی نباید تاییدیه‌های لازم را صادر کند‌.
وی در پاسخ به سوال دیگری مربوط به صنایع غیراستاندارد در بازار اعلام کرد: در سال گذشته حدود ۱۵۰ نشان جعلی استاندارد در همه صنایع کشف شده که در بخش لوازم خانگی بیشترین محصولات مربوط به اجاق گاز و کولر بود‌.
پیروزبخت: نقص‌های زیادی در مقوله کیفیت ساخت و سازها داریم
رییس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین در این مراسم گفت: امروز نقص‌های زیادی در مقوله کیفیت ساخت و سازهای کشور داریم که ضعف اصلی آن به آموزش‌های ارائه‌شده بازمی‌گردد و باید جدی گرفته شوند‌.
وی افزود: با اینکه در زمینه طراحی مهندسان خوبی با برخورداری از آموزش‌های مناسب آکادمیک داریم و استانداردها، آیین‌نامه‌ها و مقررات فنی خوبی هم پیش‌بینی شده است اما همچنان در کیفیت ساخت و سازها با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌ایم‌.
این مقام مسوول اظهار کرد: در ساختمان‌های قدیمی یا روستایی نقص در پایه‌ریزی اولیه است اما امروز به سمت فناوری‌های نوین ساخت و ساز رفته‌ایم‌.
وی یادآور شد: در فرآیند ساخت عوامل متعددی از جمله سرمایه، مصالح ساختمانی، نیروی انسانی، ماشین‌آلات و شیوه‌های ساخت و تولید دخیل هستند که مهم‌ترین آنها نیروی انسانی و برخورداری آنها از آموزش است‌.
پیروزبخت ادامه داد: مهندسان ما فقط از آموزش آکادمیک برخوردارند و کارگران بخش‌های مختلف ساختمانی از آموزش‌ها و گواهینامه‌های مختلف برخوردار نیستند‌.
وی تصریح کرد: اگر در حوزه ساختمان و آموزش و پرورش توجه کافی به مقوله کیفیت داشته باشیم، جای امیدواری است که بسیاری از مشکلات حل شوند‌.
معاون رییس‌جمهور با تکذیب برخی ادعاها درباره بی‌کیفیت بودن مصالح ساختمانی، گفت: مصالح ساختمانی موجود در بازار از کیفیت لازم برخوردارند اما همه مولفه‌های موثر در حوزه ساختمان به‌ویژه منابع انسانی نیازمند ارتقای کیفیت هستند‌. وی خواستار آن شد که تمرکز اصلی روز ملی کیفیت بر صنعت ساختمان‌سازی باشد که در آن نه فقط از تولیدکنندگان کیفی برتر بلکه از ناظران، بازرسان، طراحان و محاسبان برتر ساختمان‌ها نیز تقدیر شود‌.
پیروزبخت با اشاره به آموزش به‌عنوان یک اصل بنیادین اجتماع، خاطرنشان کرد: امروز شاهد تغییرات گسترده‌ای در جهان هستیم که مستلزم کنار گذاشتن رویکردهای سنتی گذشته به‌ویژه در مقوله استاندارد است‌. وی اضافه کرد: در این پیوند باید به بسط و توسعه شناخت خود در حوزه‌های مختلف بپردازیم و نسبت به تغییر در آگاهی‌هایمان اهتمام داشته باشیم‌.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به ارزیابی کیفی واحدهای آموزشی در مراسم روز ملی کیفیت و تجلیل از واحدهای برتر کشور تصریح کرد: با حرکت جدیدی که در نظام آموزش و پرورش آغاز کرده‌ایم، به‌طور قطع و یقین تحولاتی به‌ویژه در زمینه «آگاهانه تغییر دادن» را شاهد باشیم‌.
وی با تاکید مجدد بر لزوم استقرار کیفیت در نظام آموزشی، اظهار داشت: این نظام باید به سمت یک نظام یادگیرنده حرکت کند‌.
پیروزبخت همچنین با اشاره به پیگیری سازمان ملی استاندارد برای استقرار راهبرد ملی کیفیت و تعریف آن برای کالاها، خدمات و فرآیندهای مختلف، تصریح کرد: رویکرد جدید این سازمان بر صدور گواهی محصول برپایه استاندارد و کیفیت است. در این زمینه فقط به علامت استاندارد بسنده نمی‌کنیم و به دنبال گواهی محصول و کیفیت هستیم‌.
وی گفت: امروز بسیاری از محصولات و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان نتوانسته‌اند نشان استاندارد بگیرند که در این زمینه نیز پیگیر بوده و این شرکت‌ها را به همین صورت رها نخواهیم کرد‌.