جهانگیری در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان؛

گروه بازرگانی- در حال حاضر قیمت کالاهای اساسی روز‌به‌روز در حال افزایش است و در هر بازاری سودجویان بدون ترس هر طور که به نفع‌شان است، رفتار می‌کنند و از جیب مصرف‌کننده مایه می‌گذارند. این در حالی است که برخی سازمان‌ها همچون سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان حتی در برخی موارد سکوت اختیار می‌کنند و تنها برای خواباندن سر و صداها گاهی اوقات اظهار نظر می‌کنند. به عنوان مثال چندی پیش در پی افزایش قیمت خودسرانه کره توسط صنایع لبنی، سازمان حمایت نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و حتی این صنایع را تهدید کرد‌ اما شواهد حاکی از آن است که جریمه‌های پایین یا درست کار نکردن این سازمان تاثیری روی این قضیه نداشته است به طوری که همچنان این افزایش قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف تکرار می‌شود.
با این حال شانزدهمین همایش روز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان با حضور معاون اول رییس‌جمهور، وزیر صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و برخی دیگر از مسوولان و فعالان اقتصادی برگزار شد تا در این همایش هر یک از مسوولان در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کننده صحبت‌هایی کنند که در نهایت به نظر می‌رسد به شعار ختم ‌شود.
تاکید بر تاسیس نمایندگی شرکت‌های خارجی
بر همین اساس معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه هر شرکت و برند خارجی که می‌خواهد در ایران به‌خصوص کالای سرمایه‌ای بفروشد، باید دفتر نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشد، گفت: ملت ایران باید کالایی را که شرکت آن دفتر نمایندگی و خدمات پس از فروش ندارد، تحریم کند.اسحاق جهانگیری افزود: باید بحث خدمات پس از فروش را جدی بگیریم. برای ملت ایران درست نیست که شرکتی خارجی دفتر نمایندگی و حتی خدمات پس از فروش در این کشور ایجاد نکرده باشد.معاون اول رییس‌جمهور اظهار کرد: بازار و کالای تولید داخلی باید به عنوان یک موضوع اساسی و جدی مورد توجه قرار گیرد. اینکه گفته می‌شود و ما مکرر می‌گوییم که مصرف کالای ایرانی افتخار ایرانی است یا تولید داخلی افتخار ملی است‌، نباید در حد شعار باشد.


وی تصریح کرد: این موضوع خطاب به ملت ایران است که دسترنج فرزندان خود را که در بنگاه‌ها تولید می‌شود، مصرف کنند.
جهانگیری همچنین گفت: ممکن است کیفیت کالای خارجی از ایران بهتر باشد. البته همه موارد هم این گونه نیست ولی این بد است که فرهنگ ملت ایران به این سمت است که کالای خارجی بهتراست در حالی که خیلی از کالاهای ایرانی بهتر از نوع خارجی در داخل بازار است.
وی افزود: باید تلاش کنیم مردم به سمت مصرف کالای ایرانی بروند‌. باید فرهنگ خرید کالای ایرانی نهادینه شود و بپذیریم همه کشورهایی که مسیر توسعه صنعتی را دنبال کردند و رسیدن به نقطه‌ای که کالاهای آنها برند شده، به دلیل این بوده است که مردم آن کشور به تولید‌کنندگان‌شان فرصت دادند کیفیت کالایشان بالا برود.
بنگاه‌ها به حقوق مصرف‌کننده
توجه کنند
جهانگیری با اشاره به اهمیت رعایت حقوق مصرف‌کننده اظهار داشت: اگر بخواهیم تولید‌کننده موفق و سرفرازی باشیم، باید تولیدات باکیفیتی ارائه کنیم و بنگاه‌ها به حقوق مصرف‌کنندگان کالا توجه کنند.وی با بیان اینکه بنگاه‌های موفق در دنیا به موضوع مشتری اهمیت زیادی می‌دهند، اظهار داشت: اعتماد مشتری به کالا و خدمات مهم‌ترین سرمایه یک بنگاه است و معتقدم سرمایه اجتماعی از سرمایه‌های مادی و طبیعی مهم‌تر است.
وی با اعلام اینکه اگر مردم به نظام اعتماد داشته باشند از ده‌ها چاه نفت اهمیت بیشتری دارد، گفت: همچنین در بنگاه‌های اقتصادی اعتماد اهمیت زیادی دارد و یک مدیر باید بداند فقط ماشین‌آلات سرمایه وی نیست.
معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه هیچ موضوعی مهم‌تر از اعتماد مشتری نیست، گفت: رقابت حرف اول و آخر را در تولید محصول می‌زند.معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: دولت می‌تواند ظرفیت‌ها و استعدادها را فراهم کند اما این سرمایه‌گذار است که تعیین می‌کند در چه زمینه‌ای فعالیت کند. بنابراین یک بنگاه زمانی که دید محصولش مورد استقبال مردم است، باید آن را توسعه دهد.
جهانگیری با اشاره به اینکه تعرفه نباید آنقدر بالا باشد که مصرف‌کننده از سر اجبار، کالای داخلی بخرد گفت: تعرفه سه ذی‌نفع اصلی دارد؛ اول مصرف‌کننده، دوم تولید‌کننده و سوم دولت که این سه باید در تدوین تعرفه‌ها نقش داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه انجمن حمایت از مصرف‌کننده باید نقش دفاع از مصرف‌‌کنندگان را بر عهده گیرد، گفت: سازمان حمایت باید فکری کند تا نقش دفاع از مصرف‌کننده را چه کسی بر عهده داشته باشد. باید فکری کرد که یک نهاد مدنی از حقوق مصرف‌کننده در دولت دفاع کند.
معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: در بخش دولتی هم دستگاه‌ها و نهادهایی که بیشترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهند نهادهای حکومتی هستند که اینها هم باید حقوق مصرف‌کننده را رعایت کنند.
به فرهادی تبریک می‌گویم
جهانگیری همچنین در ادامه با اشاره به دریافت اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی از سوی اصغر فرهادی گفت: به فرهادی تبریک می‌گویم. همچنین به عوامل و دست‌اندرکاران فیلم فروشنده که موفق شدند در آمریکا جایزه اسکار را برای دومین بار دریافت کنند.وی با اشاره به اینکه این پیروزی از دو جهت اهمیت دارد، گفت: اول اینکه یک اثر هنری ارزشمند ارائه کردند و دوم اینکه اقدام بسیار صحیحی و ارزشمندی انجام دادند. ضمن اینکه در آمریکا برای دفاع از ملت در مقابل حرکت ضدانسانی و غیراصولی مقامات آمریکا حضور نیافتند.
معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: این نشان می‌دهد که ما ایرانی‌ها هر جا باشیم هر چند امکان دارد انتقاداتی از مسوولان داشته باشیم اما همین ایرانی بودن، ما را دور هم جمع می‌کند.
جهانگیری با تاکید بر اینکه باید از حقوق ملت دفاع کنیم، گفت: تمدن دنیا مرهون ایرانی‌هاست و باید به برخی اتهام‌های ناروا پاسخ داده شود. امیدواریم با همت ایرانیان عزیز مسیر رو به رشد و ترقی کشور پیش برود.
رشد صادرات زیاد نبوده است
همچنین در ادامه این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در ۱۰ ماه گذشته حدود ۹ درصد رشد صادرات داشتیم، گفت: البته این رشد، رشد زیادی نبوده است که دلیل آن تغییر برخی از قیمت‌های جهانی است.
محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه رشد صادرات در برخی کالاها چشمگیر بوده اما در برخی مانند گذشته ادامه یافته است، گفت: امیدواریم با افزایش تولید محصولات کمی و کیفی، حضور بیشتری در بازارهای خارج از کشور داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در زمینه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، قانون کلی و خاص داریم، اظهار داشت: به دفعات زیاد‌ این قانون‌ها را مطالعه کردم. از این رو در سال گذشته این قانون به دلیل اهمیت خودرو که شکایت زیادی می‌شد، اصلاح شده و در فروردین امسال به تصویب دولت رسید.وی با تاکید بر اینکه مصرف‌کنندگان خودرو باید از این حقوق بهره‌مند شوند، گفت: باید این حقوق در همه موارد به اجرا برسد، حتی در زمانی که خودرو را به تعمیرگاه می‌برند، اگر بیش از مدت تعیین شده باشد، تعمیرگاه باید خسارت بپردازد.نعمت‌زاده با اشاره به اینکه خودروسازان هم در سال‌های اخیر در زمینه رعایت حقوق مصرف‌کننده خیلی فعال شده‌اند، گفت: حتی در جلسات مطرح کردند که می‌خواهند برای برخی مناطق هلیکوپتر تهیه کنند تا راحت‌تر امدادرسانی را انجام دهند.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در هر صورت تولید و عرضه خدمات پس از فروش، یک فرآیند به هم پیوسته و پیچیده است که باید مورد توجه قرار گیرد.وی با اشاره به اینکه رعایت حقوق مصرف‌کننده باید در تمامی امور مورد تاکید باشد، گفت: همین نویزهایی که برخی‌ها منتشر می‌کنند، باید مشخص شود که مضر است یا نه. همچنین اثرات زیست‌محیطی و اثرگذاری دراز مدت برخی نگهدارنده‌ها در محصولات غذایی باید مورد بررسی قرار گیرد که چه اثری را در سلامت و روان مردم در آینده دارد.
نعمت‌زاده با تاکید بر اینکه بنابراین رعایت حقوق مصرف‌کننده یک فرآیند پیچیده علمی است که در زمینه طراحی، تولید، مصرف و خدمات پس از فروش مطرح می‌شود، گفت: تمامی اینها باید از سوی مسوولان ذی‌ربط مورد توجه باشد.
توقف تولید برخی خودروها
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه سطح ایمنی خودروها را باید بالا ببریم، اظهار داشت: به تازگی به همراه سازمان ملی استاندارد، ۸۳ استاندارد اجباری را برای خودرو به تصویب رساندیم. حتی به این جمع‌بندی رسیدیم که برخی پلتفرم‌ها باید کنار گذاشته شود تا استاندارد و کیفیت افزایش یابد.
نعمت زاده با اشاره به اینکه ساخت برخی خودروها متوقف می‌شود، گفت: برخی کالاهای بی‌کیفیت در قالب قاچاق وارد کشور می‌شوند و مرزنشینان باید از وارد کردن این اقلام خودداری کنند.وی به نقش آموزش برای آگاهی از حقوق مصرف‌کننده اشاره کرد و گفت: باید آموزش را در کتاب‌های دبستان داشته باشیم که مردم از ابتدا حق خود را بدانند که در این رابطه با وزیر آموزش و پرورش هم صحبت‌هایی را خواهیم داشت.
نعمت‌زاده ادامه داد: از انجمن حقوق مصرف‌کنندگان تقاضا دارم که بیشتر با ما در ارتباط باشد. همچنین NGOها و گروه‌های مردمی باید حضور پررنگ‌تری را در این فعالیت‌ها داشته باشند.وی در خصوص پدیده قاچاق کالا نیز گفت: خیلی از کالاهای بی‌کیفیت در این قالب وارد کشور می‌شود و می‌بینیم که ۲۰ حلقه لاستیک را یک پیرمرد از مرزها به داخل کشور می‌آورد؛ در حالی که مشخص نیست که این لاستیک‌ها چه کیفیتی دارند بنابراین از مرزنشینان تقاضا دارم که نگذارند کالاهای بی کیفیت وارد کشور شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای به عناوین مختلف برخی را اجیر می‌کنند و فقط منافع شخصی را در نظر می‌گیرند.وی گفت: دولت از مجلس خواسته است تا یک و نیم میلیارد دلار برای توسعه روستاهای مرزی اعتبار مصوب کند که اگر چنین اتفاقی بیفتد و این اعتبار به تصویب بیفتد، ما به عنوان وزارت صنعت پیشنهاداتی برای توسعه روستاهای مرزی داریم.
تبلیغات اغوا‌کننده
رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان نیز در ادامه با بیان اینکه قانون، تبلیغات اغوا‌کننده را ممنوع کرده است، گفت: متاسفانه این تبلیغات در برخی رسانه‌های دیداری و شنیداری دیده می‌شود.
محمود نوابی اظهار کرد : سال 88 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصویب شده و آمده است تا تمام کالاهای سرمایه‌ای مثل خودرو، لوازم خانگی باید خدمات پس از فروش داشته باشد که باید به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم تعمیم داده شود.
وی افزود: آیین‌نامه حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو فروردین 95 تصویب شده است و از مصرف‌کنندگان می‌خواهیم مطالعه و حقوق خود را از ما مطالبه کنند.
رییس سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: کیفیت خودرو پایین نیامده است و ما آمار داریم که خودروهایی که مشکل موتور یا مشکل اساسی داشتند پس گرفته شدند.
تولیدکنندگان «خسارت اعتماد» پرداخت می‌کنند
وی با تاکید بر الزام پرداخت «خسارت اعتماد» از سوی تولیدکنندگان گفت: اگر مصرف‌کنندگان رضایت نداشته باشند، آنها باید علاوه بر پس گرفتن کالا، غرامتی بابت «خسارت اعتماد» به مصرف‌کننده پرداخت کنند.
نوابی افزود: اکنون شعار «جنس فروخته شده پس گرفته نمی شود» شعاری ناهنجار شناخته می‌شود و دیگر نباید اثری از آن وجود داشته باشد.
معاون وزیر صنعت با بیان اینکه برخی با تجمیع «مصرف‌کنندگان» و «تولیدکنندگان» مخالفت می‌کنند، گفت: مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به راحتی می‌توانند در کنار هم باشند؛ امروز روز ملی حمایت از مصرف‌کنندگان است اما از بنگاه‌های اقتصادی برتر که در خدمت مصرف‌کنندگان فعالیت کرده‌اند، تقدیر می‌شود.
وی اضافه کرد: اعتماد در ترغیب مصرف تولیدات داخلی، افزایش رقابت، توسعه فرهنگ مشتری محوری، توجه به مسوولیت‌های اجتماعی، سازگاری با محیط‌زیست، کیفیت، قیمت و خدمات رسانی، نداشتن پرونده تخلف در محاکم از جمله شاخص‌های مورد توجه سازمان حمایت در همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است.
افزایش کشفیات کالای قاچاق
نوابی همچنین درباره عملکرد صنعت معدن و تجارت در بازرسی‌ها و کشفیات کالاهای قاچاق نیز گفت: در 10 ماه امسال بدون اینکه نیروی قهری داشته باشیم، 10 درصد در حوزه بازرسی‌ها افزایش عملکرد داشتیم و کشف کالای قاچاق نیز 22 برابر افزایش داشت.
معاون وزیر صنعت افزود: برای بازرسی‌های هوشمندانه زیرساخت‌هایی از جمله تجهیز به صندوق‌های مکانیسم فروش و ترویج فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیاز داریم اما اکنون سهم فروشگاه‌های زنجیره‌ای در کل عرضه کالا حدود هفت درصد است.وی ادامه داد: درباره بعضی ابلاغیه‌ها، گاهی یک فضاسازی نادرست می‌شود؛ به عنوان نمونه در ماه‌های اخیر ابلاغیه‌ای از طرف دولت صادر و بر مبنای آن ثبت سفارش خودرو منوط به داشتن نمایندگی رسمی و خدمات پس از فروش شد؛ بعد از صدرو این ابلاغیه، فضایی منفی علیه وزارت صنعت ایجاد شد که این وزارتخانه به دنبال انحصار است.
وی افزود: این در حالی است که در سال 1388 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان تصویب شده و در ماده چهارم آن آمده است که همه کالاهای سرمایه‌ای خارجی برای ورود باید نمایندگی رسمی داشته باشند.
رییس سازمان حمایت افزود: برای کشور ما مناسب نیست برخی کالاها را از کشورهای دیگر خریداری کنیم؛ موضوع این قانون را باید به مناطق ویژه نیز تعمیم دهیم.
وی اضافه کرد: در ارتباط با رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، آیین‌نامه قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو نیز به تصویب رسید و فروردین ماه امسال ابلاغ شد؛ این آیین‌نامه حقوق مناسبی را برای مصرف‌کنندگان خودرو به صورت شفاف مطرح کرده است.
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با یادآوری تردد بیش از 18 میلیون و 500 هزار خودرو در سطح کشور، گفت: براساس آیین‌نامه ابلاغ شده، مشاهده می‌شود که تولیدکنندگان، خودروهایی که معایب فنی در حوزه گیریبکس و موتور دارند را بازگردانده‌اند.