70 امضا به خاطر ناتوانی در مدیریت بحران پلاسکو

گروه سیاسی- مجلس شورای اسلامی دهمین جلسه علنی خود برای رسیدگی به لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ را به ریاست علی لاریجانی دیروز در دو نوبت صبح و عصر برگزار کرد .علی لاریجانی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزییات لایحه بودجه سال ۹۶ ارجاع بندهای الحاقی تبصره ۴ به کمیسیون تلفیق بودجه جهت رفع ایرادات را مطرح کرد‌. گفتنی است که بندهای الحاقی مذکور درخصوص افزایش مالیات منابع برای افزایش تولید بهره وری گوشت قرمز و مجوز بانک‌های عامل برای خرید تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها به تفکیک وزارتخانه‌های مختلف است‌. نمایندگان همچنین با اخطار علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران نیز درخصوص بند الحاقی ۲ تبصره ۴ مبنی بر حفظ استقلال صندوق توسعه ملی موافقت کردند‌. این اخطار در راستای مجوز بانک‌های عامل برای خرید تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها بود، در واقع برای این بخش نباید از محل صندوق توسعه ملی که در بانک‌ها سپرده‌گذاری شده، برداشت شود بنابراین این بند الحاقی برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد‌. در ادامه نمایندگان مجلس سهم دولت در اجرای طرح‌های مربوط به قطار شهری را مشخص کردند‌. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین به دولت اجازه دادند بدهی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی و تعاونی‌ها را تا پایان سال ۹۵ و تا مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال از محل اوراق تسویه خزانه پرداخت کند‌. بهارستان‌نشین‌ها در جلسه علنی مجلس منابع لازم برای آبرسانی به روستاها و عشایر را نیز تعیین کردند‌. نمایندگان‌، ضمن تعیین نرخ مالیات بر درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی، میزان معافیت مالیات را برای این دو بخش یکسان تعیین کردند‌.
نمایندگان در ادامه، در جریان بررسی بخش هزینه‌ای جزییات لایحه بودجه سال ۹۶ با بند ح تبصره ۵ این لایحه موافقت کردند‌. براساس بند ح تبصره ۵ بخش هزینه ای لایحه بودجه ۹۶؛ به دولت اجازه داده می‌شود جهت بازپرداخت اصل و سود اوراق سررسید شده در سال ۱۳۹۶ تـا معــادل 50 هزار میلیارد ریال اوراق اسلامی با سررسید پنجساله منتشر کند‌. اصل و سود و هزینه‌های مترتب بر انتشار این اوراق در بودجه‌های سنواتی کل کشور پیش‌بینی می‌شود‌. نمایندگان مردم در خانه ملت شرایط پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی را نیز در صحن علنی مجلس مشخص کردند‌.
محمود صادقی در نشست علنی مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت‌: به متولیان اجرایی و نظارتی انتخابات تذکر می‌دهم با مدنظر قرار دادن قوانین موضوعه و سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی مقام معظم رهبری از هم اکنون مراقب رفتارها و گفتارهای خود باشند و از هرگونه اقدام و اظهاری که مستقیم یا غیرمستقیم شائبه سوءگیری آنان له یا علیه کاندیدا را ایجاد می‌کند خودداری کنند‌. صادقی در تذکری دیگری گفت‌: وزیر کشور به تعهدات خود در حل و فصل مشکل پدیده در عمل پایبند باشد، همچنین پاسخگوی سوال اینجانب درخصوص دقت در انجام وظیفه نظارتی خود بر شهرداری‌ها به خصوص شهرداری تهران در موضوع املاک نجومی باشد‌. این درحالی است که نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخزر در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح استیضاح وزیر کشور در پایان هفته جاری به هیات‌رییسه مجلس ارائه می‌شود‌. جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی اظهار کرد‌: بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان طرح استیضاح وزیر کشور را به امضا رساندند‌. در این استیضاح ضعف وزارت کشور در مدیریت بحران پلاسکو، ناتوانی در اجرای قانون احزاب،‌ عدم تعامل با مجلس، گسترش آسیب‌های اجتماعی و فقدان مشخص برای مقابله با آن، ضعف امنیت اجتماعی و بر هم خوردن اجتماعات سیاسی مجوزدار مورد توجه قرار گرفته است‌.