ارتقاء کیفیت؛رمز تسخیر بازارهای بین المللی

تفاهم- گروه گزارش: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز اقتصاد ایران برای توسعه نیازمند کیفیت است و تسخیر بازارهای بین المللی جز با محصولات و تولیدات با کیفیت میسر نیست.
محمد شریعتمداری روز گذشته در مراسم روز ملی کیفیت در محل مرکز همایش های
بین المللی صدا و سیما افزود: در بندهای هشت و 24 سیاست های اقتصاد مقاومتی، بر الگوی مصرف مناسب، افزایش کیفیت محصولات و گسترش سطح استاندارد تاکید شده و در بند 30 قانون برنامه ششم توسعه نیز موضوع استاندارد مورد توجه قرار گرفته است. وی جایزه ملی کیفیت را ابزاری مهم برای دستیابی به این هدف دانست و افزود: فشار به کیفیت، کاری صحیح است اما به موازات آن باید به نوسازی صنعتی و معدنی نیز توجه شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: 85 هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که بسیاری از آنها در دهه ها و سال های اخیر بر پایه سیاست جایگزینی واردات ساخته شده اند اما


می خواهیم واحدهای جدید صنعتی بر پایه صادرات گرا بودن بنیان شود.
وی تصریح کرد: در این رویکرد به دنبال واردات مواد اولیه از خارج کشور هستیم تا بتوانیم با فناوری بالا و استفاده از نیروی کار بومی تحصیل کرده، به صادرات محصولات تولیدی بپردازیم که جز با ارتقاء کیفیت
امکان پذیر نمی شود.
شریعتمداری افزود: آموزش یکی از
پایه های اصلی ارتقاء کیفیت است و در این زمینه باید بکوشیم با ارائه آموزش های لازم حتی از دوران کودکی، بهبود کیفیت و اهمیت کار جمعی را در ذهن آنان نهادینه کنیم.وی خاطرنشان کرد: انتخاب واحدهای برتر کیفی آموزشی کشور از بین 11 هزار واحد آموزشی و معرفی آنها، کاری بسیار عقلایی و سازگار با قوانین و مقررات است که باید تداوم داشته باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد خسارت واحدهای صنعتی براثر زلزله پیش آمده در کرمانشاه نیز خاطر نشان کرد: در بحث زلزله باید به کیفیت ساخت توجه کنیم. باتوجه به اینکه کشور ما روی گسل قرار گرفته به طور حتم باید به استانداردهای ساخت توجه بیشتری داشته باشیم.
در مجموع 64 واحد صنعتی بزرگ در کرمانشاه وجود داشته که 17 واحد به طور 100 درصدی تخریب شده و مابقی واحدها بین 20 تا 80 درصد خسارت دیده‌اند. وی اظهار کرد:  صورت‌برداری و روش‌های بازگشت در مورد این واحدها کارشناسی شده و امیدواریم حیات در اسرع وقت به آنها بازگردد. دولت در این رابطه مصوباتی خواهد داشت؛ هرچند ما کارمان را برای بازسازی واحدهای صنعتی پیش از این مصوبات آغاز خواهیم کرد و امیدواریم هرچه سریع‌تر وضعیت واحدهای صنعتی استانی را به حالت قبل برگردانیم.