تعیین تکلیف صندوق های تامین اجتماعی

جلسه رسمی مجلس دیروز از ساعت هشت صبح برگزار شد ولی دوساعت و نیم از این جلسه به صورت غیرعلنی بود. استماع گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص آسیب‌شناسی و راه‌حل برون‌رفت از بحران صندوق‌های بازنشستگی محور اصلی جلسه غیر‌علنی بود. در این جلسه علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سیدتقی نوربخش، رییس سازمان تامین اجتماعی نظرات خود را در مورد وضعیت صندوق‌های تامین اجتماعی بیان کردند. همچنین رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارش جامعی در این زمینه ارائه کرد. روسای کمیسیون‌های اجتماعی و اقتصاد و بهداشت و درمان و همچنین مصری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه نوبت نطق پیدا کردند. اما ماحصل این جلسه غیرعلنی بهارستان‌نشین‌ها این بود که ظرف یک سال آینده نسبت به تعیین تکلیف این صندوق‌ها اقدام شود. همچنین مقرر شد مجموعه اقداماتی در قالب یک طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس مورد پیگیری قرار گیرد.
بهروز نعمتی در جمع خبرنگاران در تشریح جلسه غیر علنی مجلسی‌ها گفت: بیش از 51 درصد جمعیت کشور تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی هستند به همین دلیل بخش قابل توجهی از شهروندان درگیر مشکلات مربوط به این صندوق‌ها هستند و حساسیت زیادی در این زمینه وجود دارد.
نعمتی گفت: در جلسه غیرعلنی بازنشستگی پیش از موعد نیز مطرح شد که این مساله مشکلاتی را برای صندوق بازنشستگی ایجاد کرده و عملا حق‌الناس تضییع می‌شود بنابراین مقرر شد در این زمینه با دقت بیشتری عمل شود. سخنگوی هیات رییسه مجلس ادامه داد: در این جلسه بیان شد که شرکت‌های زیانده سازمان تامین اجتماعی مخصوصا شستا باید هر چه سریع‌تر ساماندهی شوند، به ویژه 127 شرکت زیانده باید در اسرع وقت تعیین تکلیف شوند.
نعمتی افزود: همچنین مقرر شد وضعیت صندوق‌های بازنشستگی فولاد و صندوق بازنشستگی کشوری در جلسات بعدی مجلس بررسی شود. وی تاکید کرد: در این جلسه درباره وام‌هایی که از سوی تامین اجتماعی و شستا پرداخت می‌شود نیز بحث‌هایی صورت گرفت، همکاران معتقدند این وام‌ها ضرورتی ندارد گرچه این مجموعه‌ها سرمایه‌گذار هستند و اگر قرار است سودی عاید آنها شود باید این سود در نهایت به سازمان تامین اجتماعی، شستا و مردم برگردد.


علیرضا رحیمی در کانال تلگرامی خود گزارشی در خصوص جلسه غیرعلنی مجلس نوشت که بحران مدیریتی و مالی صندوق‌های بازنشستگی باعث شد مجلس به‌صورت غیرعلنی تشکیل جلسه دهد. رحیمی با اشاره به اظهارات پورابراهیمی در صحبت‌هایش به نامه‌ای اشاره کرد که در آن به آسیب‌شناسی وضیعت صندوق‌های بازشستگی پرداخته و همچنین به تخلفات دولت‌های مختلف نیز اشاره شده بود. رییس مجلس این نامه را جهت رسیدگی به کمیسیون اصل «90» ارجاع داد و خواستار اعلام نتیجه رسیدگی کمیسیون اصل «90» شد.
این عضو هیات رییسه فراکسیون امید به گزارش نماینده مرکز پژوهش‌ها اشاره و اظهار کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش ۱۳ عامل را به عنوان ریشه‌های بحران صندوق تامین اجتماعی عنوان کرد که شامل تحولات جمعیتی کشور و رشد عدد امید به زندگی از ۵۵ به ۷۷ سال، تحمیل قوانین و مقررات حمایتی بیمه‌ای مغایر با اصول بیمه‌ای و بدون تامین اعتبار، نبود ضابطه برای تعیین دستمزد واقعی به منظور تعیین حق بیمه واقعی، افزایش بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی، افزایش بازنشستگی پیش از موعد، افزایش بیمه‌شدگان اختیاری، افزایش هزینه‌های درمان، سرمایه‌گذاری‌های ناکارآمد، عدم مدیریت صحیح در سازمان و مداخله دولت‌ها در مدیریت است.
به گفته وی، مرکز پژوهش‌ها معتقد است بحران ورشکستگی در صندوق تامین اجتماعی وجود ندارد بلکه وابستگی به دولت مهم‌ترین چالش این صندوق است. رحیمی همچنین گفت: در این گزارش، نماینده مرکز پژوهش‌ها افزایش هزینه‌های درمان را یکی از علل مشکلات صندوق ناشی از طرح تحول سلامت اعلام کرد. این موضوع به شدت مورد نقد و ایراد نوبخت رییس کمیسیون بهداشت و درمان قرار گرفت. نماینده تهران با اشاره به صحبت‌های نوربخش و ربیعی در تشریح شرایط سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی گفت: ‌آقای ربیعی در توضیحات خود به این موضوع اشاره داشت که حداقل سه جلسه دیگر مجلس برای تشریح مسایل صندوق بازنشستگی و تصمیم‌گیری لازم است. وی افزود: طبق گفته آقای ربیعی مسایل صندوق‌ها چهارشنبه همین هفته در دولت مطرح درباره آن و تصمیم‌گیری خواهد شد. همچنین در ساختار جدید صندوق تامین اجتماعی سهم شرکای اجتماعی از سه نفر به شش نفر افزایش یافته است. در مورد سایر صندوق‌ها باید انحلال یا ادغام اتفاق بیفتد یا پایدارسازی انجام شود در غیر این صورت دق مرگ می‌شویم.
این نماینده مجلس در پایان با اشاره به صحبت‌های رییس مجلس گفت: آقای لاریجانی هم بر این موضوع تاکید داشت که بخشی از راه‌حل اصلاحات درونی است و باید در سازمان و صندوق تامین اجتماعی انجام شود. نمی‌شود سن بازنشستگی را در شرایط مختلف مرتب کاهش داد؛ این پیام خوبی ندارد. بنابراین علاوه بر کمیسیون‌های مختلف، جلسات دیگری از مجلس به این موضوع مهم اختصاص خواهد یافت. قطعا همگرایی و مشارکت کل نمایندگان در حل این مهم ضروری است.
تسلیت به مردم زلزله‎زده کرمانشاه نقطه مشترک نطق‌های میان دستور نمایندگان در جلسه علنی بود.
البته نماینده مردم مشهد پای صحبت‌های معاون اول در مورد مسکن مهر کرمانشاه را هم به مجلس باز کرد. نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در تذکر شفاهی خود، گریزی به حاشیه‌های ایجاد شده بر سر صحبت‌های اسحاق جهانگیری در مورد مسکن مهر زد و گفت: «از این رفتار سخیف معاون اول که موجب بازی با احساسات مردم شد، گلایه دارم. من امروز سوالم این است که اگر طرح مسکن مهر و ساخت خانه‌های روستایی انجام نشده بود، میزان تلفات را چقدر اعلام می‌کردند؟»
گفتنی است جهانگیری اعلام کرده بود که ساختمان‌های تخریب شده متعلق به مسکن مهر بود. وی با ابراز تاسف از اینکه بیشتر خانه‌های تخریب شده در زلزله متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر است، از وزیر راه‌وشهرسازی خواسته بود با دقت این موضوع را که چرا خانه‌های نوساز تا این حد آسیب‌پذیر بوده‌اند، بررسی کند. بعد از آن کلیپی توهین‌آمیز از وحید حقانیان در فضای مجازی منتشر شد که در رابطه با همین انتقادات از مسکن مهر بود.