تصمیمی برای واگذاری «شهرآفتاب» و «شهروند» نداریم

تفاهم- گروه گزارش: معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران در نشست خبری که پیرامون تشریح اقدامات مالی و اقتصادی شهرداری تهران برگزار شد، با بیان اینکه شرکت‌های کارگزاری از فلسفه اصلی خود دور شده بودند، گفت: قرار بود از محل پرداختی ملک دریافت کنند اما پول نقد می‌گرفتند و این شفافیت درستی نداشت. سمیع ا... حسینی مکارم، با بیان اینکه رویکرد اصلی شهرداری شفافیت و انضباط مالی است، گفت: در نظر داریم که شرایطی را فراهم کنیم که شهروندان دسترسی آزاد به اطلاعات مالی شهرداری داشته باشند، چرا که مردم باید بدانند تعاملات مالی در شهرداری تهران چگونه است و پول کجا و چگونه هزینه می‌شود.
قراردادهای بالای 1 میلیارد تومان
در سامانه قراردادهای شهرداری قرار می‌گیرد
مکارم با بیان اینکه در راستای شفاف سازی مالی، قراردادهای بالای 1 میلیارد تومان در سامانه قراردادها قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: در حال حاضر این سامانه طراحی شده و در حال ارتقاء است و قول می‌دهیم تا 3 ماه دیگر سامانه تکمیل و کلیه قراردادها به اضافه نحوه انعقاد قرارداد، مبلغ و .... بر روی این سامانه قرار گیرد. وی با اشاره به شرایط مالی شهرداری تهران گفت: بودجه شهرداری 17 هزار و 900 میلیارد تومان است که هزینه‌ها نیز باید همین مقدار باشد که 21 درصد درآمد پایدار و 79 درصد ناپایدار است که تاکنون 72 درصد از درآمدها محقق شده است. معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری، با بیان اینکه شاهد کاهش درآمدها هستیم، گفت: عامل اصلی کاهش درآمدها، کاهش درآمد ناشی از مالیات بر ارزش افزوده است،‌ چرا که در سال 95 دریافتی شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده 350 میلیارد تومان بوده، به گونه‌ای که هر ماه این 350 میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز می‌شد و در حالی که هزینه جاری شهرداری نیز 475 میلیارد تومان بوده، اما امسال به دلیل افزایش حقوق و افزایش استخدام‌ها، هزینه‌های جاری ماهانه به 600 میلیارد تومان افزایش داشته؛ در حالی که مالیات بر ارزش افزوده تنها 170 میلیارد تومان محقق شده و باید اعلام کنم درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده 2500 میلیارد تومان کاهش داشته و در کنار این مساله باید کاهش ساخت و ساز در تهران به دلیل رکود و پر شدن ظرفیت طرح تفصیلی و جامع را هم اضافه کنید. حسینی مکارم، در خصوص شایعه کم کردن تسهیلات کارکنان شهرداری، گفت: نه حقوق، نه اضافه کار و نه تسهیلات کم و یا قطع نشده، اما می‌توانیم برای کارمندانی که نیستند، تصمیمی بگیریم. وی، در ادامه با اشاره به دستاوردهای صدور بخشنامه ضد فساد شهردار تهران در خصوص هولوگرام‌ها، گفت: این بخشنامه شهردار در راستای شفاف سازی مراودات مالی و انضباط مالی و همچنین جلوگیری از انحرافات صادر شده است و بررسی‌ها نشان داد، شرکت‌های کارگزاری از فلسفه اصلی خود دور شده‌اند. چرا که شهرداری برای پرداخت سریع‌تر مطالبات خود به پیمانکارانش از ظرفیت شرکت‌های کارگزاری استفاده می کرد به گونه‌ای که از شرکت‌های کارگزاری می‌خواست که پول پیمانکار را بدهند و بعد به ازای آن ملک دریافت کنند. وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر شاهد بودیم که شهرداری به شرکت‌های کارگزاری پول نقد می‌داد، گفت: فلسفه وجودی شرکت‌های کارگزاری این بود که به صورت غیرنقد با شهرداری کار کنند و اینکه شهرداری پول نقد به آنها می‌داد قابل قبول نبود و حتی حالا یکی از شرکت‌های کارگزاری اعلام کرده که به واسطه درخواست شهرداری مبنی بر اینکه وام بگیرد، وام گرفته که حالا باید همه این موضوعات بررسی شود.


همچنین وی با اشاره به حجم زیاد نیروی کار در شهرداری، گفت: 13 هزار نفر سال جاری در شهرداری تهران جذب و یا تبدیل وضعیت شدند که این جذب بار مالی زیادی بر روی دوش شهرداری گذاشت و این در حالیست که وزارت ورزش و سازمان محیط زیست در کل کشور 7000 نیرو و وزارت صنعت و معدن نیز در کل کشور تنها 3500 نفر کارمند دارد اما تنها در شهرداری امسال 13 هزار نفر جذب شده‌اند.
واگذاری شهر آفتاب و شهروند
به بانک شهر منتفی شد
وی درباره وضعیت کمیته راستی آزمایی نیز با بیان اینکه در حال حاضر این کمیته بررسی هولوگرام‌ها را در دستور کار قرار داده است، گفت: نتایج این کمیته به زودی اعلام می‌شود.
وی همچنین درباره وضعیت واگذاری شهر آفتاب و فروشگاه شهروند به بانک شهر نیز گفت: واگذاری شهر آفتاب و شهروند به بانک شهر منتفی شده است، اما واقعیت این است که کار شهرداری تهران فروشگاه داری و رقابت با بخش‌های خصوصی نیست.