هفته آینده، صدور صورتحساب «سهام عدالت» 47 میلیون ایرانی

گروه اقتصادی/  روزگذشته که برای شرکت در نشست خبری رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی و معاون وزیر اقتصاد به محل این سازمان رفتم، هنگام ثبت‌نام خبرنگاران، کتاب «مجموعه قوانین، مقررات و مصوبات مرتبط با طرح توزیع سهام عدالت» به خبرنگاران اهدا شد. هرچند همواره چنین کتاب‌هایی مفید هستند، ولی زمانی که عبدالله پوری حسینی رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی سخنان خود را آغاز کرد، بیشتر متوجه اهمیت این کتاب شدم، چرا که بسیاری از نقدها و حواشی که برای این طرح در دولت یازدهم به وجود آمده است، ناشی از بی‌اطلاعی یا کم اطلاعی از متن قانون است که برای برخی از خبرنگاران و حتی نمایندگان مجلس مصداق پیدا می‌کند.
موضوع این نشست خبری «ساماندهی سهام عدالت» بود. ولی قبل از آنکه این نشست برگزار شود برخی از رسانه‌های منتقد براساس مصوبه دوم اسفند ماه جاری شورای عالی اصل 44 قانون اساسی که سازمان خصوصی‌سازی را مکلف به دریافت سود سهام عدالت و توزیع آن میان مشمولان این طرح کرد، دولت یازدهم را متهم کردند که برای برداشت انتخاباتی پیش از برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خرداد 96 قصد دارد سود سهام عدالت را بپردازد. برش

مقاومت در برابر خصوصی‌سازی با خودسوزی


رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: در یکی از واگذاری های انجام شده توسط این سازمان نماینده‌ای به صراحت به بنده گفت اگر این واگذاری را انجام دهید خودم را آتش می‌زنم، بنابراین اگر این گونه رفتارها ادامه پیدا کند باید خصوصی‌سازی را تعطیل کنیم. البته تا مادامی که بنده در سازمان خصوصی‌سازی مسئول واگذاری سهام دولت هستم با تمام توان و انرژی اقدام به واگذاری می‌کنم و در برابر مقاومت ها نیز می‌ایستم. وی با بیان اینکه که متأسفانه برخی از نمایندگان مجلس از قانون اصل 44 اطلاعی ندارند و در این زمینه مطالعه‌ای نکرده‌اند گفت: به این دسته از نمایندگان مجلس تذکر می‌دهم حرمت قانون را بدانند.   یعنی همان استراتژی سیاسی که بارها توسط دولت‌های نهم و دهم انجام شد و درآستانه برگزاری انتخابات سود سهام عدالت را میان تعدادی از مشمولان توزیع کرد و سپس به سیب زمینی هم سرایت کرد.
این درحالی است که براساس توضیحات رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری هیچ سودی به هیچ یک از مشمولان سهام عدالت پرداخت نخواهد شد و اقدامات فعلی   دولت گام به گام در جهت آزادسازی سهام عدالت است که هفته آینده نخستین گام آن یعنی صدور صورتحساب برای بیش از 47 میلیون ثبت‌نام شده قطعی درقید حیات سهام عدالت از طریق سایت اینترنتی صورت می‌گیرد. البته این صورتحساب تنها جنبه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی دارد و امکان خرید و فروش نخواهد داشت. درواقع پس از 10 سال بلاتکلیفی درصورتحساب‌هایی که برای هر مشمول صادر می‌شود، جزئیات سهام و ارزش آن مشخص می‌شود.
 سهامداران از اواخر سال 96 سود می‌گیرند
طبق قانون باید پس از 10 سال سهام عدالت آزادسازی شود که با توجه به آغاز این طرح از فروردین 1385 امسال موعد آزادسازی است. هرچند مصوبه شورای عالی اصل 44 اجازه پرداخت سود را صادر کرده است، ولی آنگونه که پوری حسینی توضیح می‌دهد، با توجه به اینکه مجامع شرکت‌های مشمول سهام عدالت تیرماه سال آینده برگزار می‌شود و طبق قانون تجارت شرکت‌ها 8 ماه برای توزیع سود فرصت دارند، به طور قطع تعیین سود هر مشمول و توزیع آن زودتر از اواخر سال آینده امکانپذیر نیست. بنابراین تا پایان سال 96 باید این اتفاق بیفتد و مشمولین می‌توانند در سال آینده سود سهام عدالت خود را دریافت کنند و دیگر این سود بابت اقساط سهام آنها به خزانه واریز نخواهد شد.برهمین اساس وی از برخی از رسانه‌ها خواست که سهام عدالت را سیاسی نکنند چرا که سیاسی کاری آفت بزرگی برای آن است. به گفته وی طرح سهام عدالت متعلق به یک جناح سیاسی نیست، چه آنکه نخستین آیین نامه آن در دولت هشتم تصویب شد و در دولت‌های نهم و دهم ادامه یافت و اکنون در دولت یازدهم دنبال می‌شود.
 مرحله اول آزادسازی سهام عدالت کلید خورد
طبق گفته‌های معاون وزیراقتصاد آزادسازی سهام عدالت در سه مرحله انجام خواهد شد که شامل صدور صورتحساب، توزیع اوراق سهام و امکان خرید و فروش می‌شود. در مرحله نخست که از ابتدای هفته آینده به صورت رسمی آغاز می‌شود، فرایند صدور صورتحساب مشمولان انجام می‌شود. برهمین اساس با توجه به وجود 49 میلیون و 226 هزار و 193 ثبت‌نام شده قطعی سهام عدالت، صدور صورتحساب تنها از طریق سایت امکانپذیر بود که سامانه
WWW.SAMANESE.IR راه‌اندازی و هفته آینده با حضور مقامات دولتی رونمایی می‌شود.
 مشمولان مراقب باشند
پوری‌حسینی در همین رابطه افزود: بجز این سامانه هیچ سامانه دیگری در رابطه با این طرح با مردم تماس نخواهد گرفت و راه‌اندازی هر سامانه و دریافت هر نوع وجوه از مشمولین طرح سهام عدالت غیرقانونی است. همچنین شماره تلفن ۸۳۳۳۸ با 90 خط از روز گذشته فعال شد که مشمولین سهام عدالت می‌توانند از آن استفاده کنند.
 نحوه دریافت صورتحساب
رئیس سازمان خصوصی‌سازی در رابطه با استفاده از این سامانه گفت: تا 10 روز نخست راه‌اندازی سایت بر اساس رقم یکان کد ملی (رقم سمت راست کدملی)، مشمول، باید در روزهای خاصی به این سامانه مراجعه شود. برای مثال اگر سامانه در روز ۱۶ اسفند افتتاح شد، تنها مشمولین با کد ملی که آخرین رقم سمت راست آن ۶ است، می‌توانند صورتحساب خود را دریافت کنند و در روز بعد از آن یعنی ۱۷ اسفند، مشمولین با رقم ۷ در یکان کد ملی خود می‌توانند از سامانه استفاده کنند. اما پس از اتمام ۱۰ روز سامانه برای تمام افراد باز خواهد بود و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. به گفته وی برای ورود به سایت تنها به کد ملی نیاز است و برگه‌هایی که در زمان ثبت‌نام به آنها داده شده هیچ ارزشی ندارد و نیازی به آن نیست.
پوری‌حسینی با اشاره به مراحل استفاده از این سامانه گفت: پس از وارد کردن کد ملی سامانه چند سؤال برای احراز هویت استفاده‌کننده خواهد پرسید تا به اطمینان برسد که شخص استفاده‌کننده خود مشمول است. این سامانه تنها از داخل کشور قابل دسترسی است. علاوه براین افرادی که از فیلترشکن استفاده می‌کنند امکان دیدن این سامانه را ندارند، بنابراین باید قبل از مراجعه به سامان سهام عدالت اقدام به غیرفعال کردن آن کنند.
 تعیین تکلیف متوفیان  در مرحله بعد
بر اساس آمارهای موجود حدود 2 میلیون نفر از مشمولین سهام عدالت در حال حاضر متوفی هستند که دراین مرحله امکان استفاده از سایت را ندارند و درآینده به وراث آنها اطلاع داده خواهد شد تا با مدارک موردنیاز برای دریافت صورتحساب و سپس ورقه سهم مراجعه کنند. علاوه براین حدود 2 میلیون نفر که مراحل ثبت‌نام خود را قطعی نکرده‌اند نیز جزو 49 میلیون مشمول قطعی محسوب نمی‌شوند. ولی دولت این اجازه را دارد تا درآینده در مورد جامانده‌ها و همچنین افراد تازه متولد شده تصمیم‌گیری کند.
 مشمولین سالانه 100 تا 200 هزار تومان سود می‌گیرند
وی همچنین در خصوص ارزش کنونی سهام عدالت مشمولین گفت: در حال حاضر ارزش بازار برگه‌های یک میلیونی سهام عدالت مشمولین، حدود 2 میلیون تومان است که سود سالانه آنها بین 100 تا 200 هزار تومان برآورد می‌شود که مشمولین از سال آینده و در سالیان آتی در صورت نگه داشتن سهام خود، می‌توانند از آن بهر مند شوند.
درواقع پس از صدور صورتحساب‌های سهام عدالت، مشمولان مطلع می‌شوند که تاکنون چه میزان سود از شرکت‌ها بابت قیمت سهام به خزانه دولت واریز شده است که در زمان آزادسازی به همان میزان سهم برای آنها آزاد می‌شود. ولی مشمولان می‌توانند مابه التفاوت پرداخت سود و تسویه ارزش سهام را به‌عنوان آورده نقدی پرداخت کنند تا سهام آنها به صورت کامل آزاد شود که برای این کار تا مهر ماه سال آینده فرصت دارند.
 ارزش سبد سهام عدالت بیشتر شد
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اصلاح سبد سهام گفت: پس از مصوبه دولت مبنی بر اصلاح سبد سهام عده‌ای گمان کردند با این کار سهام عدالت آب رفته یا رقیق شده است. در صورتی که این سومین یا چهارمین باری بود که دولت اقدام به اصلاح سبد می‌کرد و این کار در جهت شفاف‌سازی و بهبود عملکرد این طرح بوده است.
پوری‌حسینی با اشاره به مالکیت دولت در پالایشگاه‌ها گفت: اکنون ۹ پالایشگاه در شرکت داریم که از این تعداد دولت در ۷ مورد آن هیچ سهمی نداشت که این برای آینده این شرکت‌ها خوب نبود. زیرا ممکن بود در دو پالایشگاه دولتی رانت ایجاد شود و به پالایشگاه‌های خصوصی فشار وارد شود. در نتیجه قرار شد دولت در تمام پالایشگاه‌ها ۲۰ درصد مالکیت داشته باشد تا اگر فایده‌ای برای شرکتی داشت، بقیه شرکت‌ها نیز از آن بهره‌مند شوند. وی در همین باره افزود: در این صورت در پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی درصد مشخصی به سهام عدالت تعلق گرفت و با این کار ارزش این طرح پایین نیامد بلکه چند صد هزار میلیارد تومان افزایش نیز داشت.