بر اساس آمار کمیته امداد، ۱۱ میلیون ایرانی با حقوق ماهانه ۸۱۲ هزار تومان زیرخط فقر هستند

خط فلاکت
گروه جامعه- شنبه شب پرویز فتاح، رییس کمیته امداد با حضور در برنامه تلویزیونی «تیتر امشب» درخصوص اقدامات و درآمدهای کمیته امداد عنوان کرد: همه ماموریت و مسوولیت کمیته امداد «توانمندسازی» مددجویان است و غیر از آن وظیفه دیگری نداریم زیرا اگر قرار باشد فردی ۲۰ سال تحت پوشش کمیته امداد باشد،‌ پس در این میان هنر ما کجاست؟
وی در ادامه به افزایش 5/2 برابری مستمری مددجویان کمیته امداد اشاره کرد. به گفته فتاح، در حال حاضر رقم مستمری‌های کمیته امداد از ۵۳ هزار تومان برای تک نفر آغاز می‌شود و تا ۱۰۰ هزار تومان برای خانواده‌های پنج نفره است که بر این اساس متوسط پرداختی‌ها برای هر خانوار به‌طور ماهانه ۷۲ هزار تومان است که در صورت تصویب این مصوبه رقم مستمری‌ها به طور میانگین به ۱۸۰ هزار تومان در ماه برای هر خانوار می‌رسد که این رقم معادل ۲۰ درصد حداقل حقوق وزارت کار است.
رییس کمیته امداد همچنین به اشتغال مددجویان کمیته امداد اشاره کرد و گفت: در سال ۹۵، یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال و منابع بانکی داشتیم که تاکنون با همکاری بانک‌ها و دولت ۸۷۰ میلیارد تومان آن محقق شده و تا پایان فروردین این رقم به‌طور کامل جذب خواهد شد که بالغ بر ۱۰۰ هزار شغل با ارائه تسهیلات اشتغال در کمیته امداد ایجاد شد


پرویز فتاح در پاسخ به پرسشی درباره اینکه هم‌اکنون چه میزان از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند، گفت: نمی‌توانیم به طور مشخص اعلام کنیم که چه تعداد از افراد زیر خط فقر هستند اما اگر حداقل حقوق امسال را ۸۱۲ هزار تومان در نظر بگیریم می‌توان گفت براساس آن ۱۱ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند. این در حالی است که برخی حداقل حقوق را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر می‌گیرند که در آن صورت تعداد افراد زیر خط فقر بیشتر خواهد شد. به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق میزان افراد نیازمند یا زیر خط فقر که نیاز به دریافت کمک نهادهای حمایتی دارند را مشخص کنیم. اما نظر کارشناسان اقتصادی با توجه به اظهارنظرهای دو سه سال گذشته مبنی بر خط فقر، مطابقتی با این اظهارات فتاح ندارد. غلامرضا کیامهر، تحلیلگر اقتصادی در ارزیابی این صحبت به «جهان‌صنعت» عنوان می‌کند: این مبحث از زاویه منطقی‌تری باید بررسی شود. خط فقر عددی در سطح ملی نیست بلکه شهر به شهر و استان به استان و براساس نوع زندگی مردم متفاوت است به طوری که رقم خط فقر در کلانشهرها یک چیز است و در شهرهای کوچک رقمی متفاوت‌تر و کمتر است زیرا بخش اعظمی از علت این خط فقر، هزینه مسکن است که در کلانشهرها بسیار بیشتر است مثلا اگر در تهران اجاره خانه حدود یک تا دو میلیون تومان باشد، در شهری همچون سبزوار 500 تا 800 هزار تومان است. همین‌طور درخصوص هزینه تامین خوراکی و حمل‌ونقل و تردد نیز نوع هزینه‌ها در شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک بسیار متفاوت است. وی تاکید می‌کند: اشتباه رسانه‌ها و برخی کارشناسان امر در این است که در سطح فنی، یک رقم کلی را برای خط فقر اعلام می‌کنند در حالی که برای یک خانواده چهار نفره در تهران که فاقد مسکن شخصی هستند، طبق آمار دو سال گذشته مرکز آمار ایران و مرکز پژوهش‌های مجلس به ریاست دکتر توکلی، نماینده سابق مجلس، خط فقر سه میلیون تومان اعلام شده بود. در حالی که به همین رقم هم برخی‌ها اعتراض داشتند و میزان آن را 5/3 میلیون تومان اعلام می‌کردند. لازم به ذکر است چنانچه خانواده‌ای مسکن شخصی داشته باشد، هزینه خط فقر بسیار پایین‌تر می‌آید.
کیامهر تصریح می‌کند: باید بررسی دقیقی صورت گیرد تا مشخص شود چند درصد از مردم کلانشهر تهران فاقد مسکن شخصی هستند و چند درصد حقوق و دستمزدشان کمتر از سه میلیون تومان است، آن زمان بهتر و دقیق‌تر می‌توان گفت چند نفر زیر خط فقر هستند. اما نکته واضح و مبرهن این است که آمار اعلامی، خط فقر نیست بلکه خط سیه‌روزی و فلاکت است. درآمد زیر سه میلیون تومانی خط فقر محسوب می‌شود، درآمد 800 هزار تومانی فاصله‌ای تا بی‌خانمانی و کارتن‌خوابی ندارد.
کیامهر: لمس فقر با آمار دادن از فقر متفاوت است
وی تاکید می‌کند: اگر آقایان مدیرعامل خودشان شخصا هزینه‌های خرید زندگی را برعهده گرفته و زنبیل به دست بگیرند و به بازار بروند و ببینند هر کیلو گوشت قرمز 50 هزار تومان است و هزینه خریدهای روزانه حدود 100 هزار تومان می‌شود، آن زمان می‌توانند بفهمند خط فقر واقعی چه مفهومی دارد. وی ادامه می‌دهد: مشکل اینجاست که مدیران ما بین مردم برای خرید نمی‌روند و مطالعات میدانی انجام نمی‌دهند تا درد آنها را لمس کنند و ببینند چه بر مردم می‌گذرد. کیامهر معتقد است: بین کسی که خودش فقر را تجربه می‌کند با کسی که در مورد فقر صرفا آمار و گزارش ارائه می‌دهد، تفاوت عظیمی وجود دارد. در همین زمینه وقتی بین مردم باشند، راز بزرگ بزهکار شدن جوانان و علت سه‌شغله بودن مردان را درک خواهند کرد. این کارشناس اقتصادی خاطرنشان می‌کند: فاصله ادراکی و مفهومی بین توده‌های مردم و مدیران ما بسیار زیاد است. در حالی که درآمد سرانه در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس 35 تا 40 هزار دلار است، درآمد سرانه کشور ما با منبع عظیم ثروت‌های بالقوه شش هزار دلار است و همین عامل نشان‌دهنده وضعیت نامناسب درآمدی مردم ماست.
کیامهر تاکید می‌کند: آقای فتاح یا آگاهی و اطلاعاتی در زمینه تفاوت خط فقر و فلاکت ندارد یا برایشان روشن نشده که این خط اعلامی‌شان، خط فلاکت است؛ نه خط فقر و این دو با یکدیگر تفاوت‌های عمده‌ای دارند.
فتاح در ادامه این برنامه درخصوص دیگر اقدامات و درآمدها و نحوه هزینه‌کرد کمیته امداد نیز اعلام کرده است: سال گذشته ۷۰ میلیارد تومان از محل جشن نیکوکاری جمع‌آوری شد. همچنین در حال حاضر یک میلیون و 600 هزار خانوار مستمری‌بگیر کمیته امداد هستند. این در حالی است که حدود ۴۰۰ هزار خانوار نیز به طور موردی از خدمات این نهاد حمایتی بهره‌مند می‌شوند و به این ترتیب بالغ بر چهار میلیون نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند.
کمیته امداد هزینه تحصیل ۷۲ هزار دانشجو را نیز پرداخت می‌کند. این در حالی است که هم‌اکنون چند نماینده مجلس، تعداد زیادی پزشک،‌ استاد دانشگاه، مسوول مملکتی و... روزی مددجوی کمیته امداد بودند. همچنین به گفته فتاح، از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۱۴۰ هزار نفر از مددجویان کمیته امداد از طریق اشتغال توانمند و خودکفا شده و به این ترتیب از چرخه حمایت این نهاد خارج شده‌اند.
رییس کمیته امداد چالش و مشکل سر راه کمیته امداد را در نهایت وسعت فقر می‌داند: ما فقر را تولید نمی‌کنیم و کمیته امداد مسوول تولید فقر نیست بلکه فقر به مسایل اقتصادی کشور بازمی‌گردد. به همین دلیل بهبود اوضاع اقتصادی قطعا میزان مراجعات به کمیته امداد را کاهش خواهد داد.
فتاح مطرح کرده تعداد مددجویان کمیته امداد کمتر شده و تعداد افراد زیر خط فقر 11 میلیون نفر است. در حالی که تعداد افراد زیر خط فقر طبق آمار غیررسمی بیش از اینهاست و نمی‌توان گفت درآمد 800 هزار تومانی و مثلا درآمد دو میلیون و 500 هزار تومانی هر دو زیر خط فقر محسوب می‌شوند.
در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که تناقض آماری کمیته امداد امام خمینی (ره) با دیگر نهادهای رسمی آماردهنده درخصوص وضعیت فقر، چگونه قابل حل است؟