سایه هراس «پیونگ یانگ» بر سفر ترامپ


گروه بين الملل : دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا درحالي سفر طولاني خود به آسيا را شروع مي‌کند که پرونده رابطه کمپين انتخاباتی خود با روسيه در جريان انتخابات آمريکا هر روز وارد مراحل تازه اي مي‌شود. ترامپ در اولين مقصد خود به ژاپن و سپس به کره جنوبي، چين، ويتنام و فيليپين خواهد رفت. اين سفر يازده روزه طولاني‌ترين سفر خارجي يک رئيس‌جمهور آمريکا به آسيا در ربع قرن گذشته عنوان شده است. آخرين باري که يک رئيس جمهور آمريکا سفري طولاني به آسيا داشته، به روزهاي پاياني سال ۱۹۹۱ باز مي‌گردد که جرج اچ.دبليو. بوش به سفري ماراتن مانند در شرق آسيا رفت و هنگامي‌که در ژاپن بود از فرط خستگي و در خلال يک جشن، از حال رفت. به گزارش واشنگتن پست ، سفر ترامپ استراتژي آمريکا در سياست خارجي خود در آسيا را واضح خواهد کرد. موضوعات امنيتي مرتبط با کره شمالي و منافع تجاري آمريکا در صدر دستور کاري رئيس جمهور آمريکا قرار دارد. در ده ماه اول رياست جمهوري ترامپ سخنان وي با تناقض بوده که باعث بي اطميناني رهبران آسيايي نسبت به عملکرد وي شده است. خروج آمريکا از توافق تجارت آزاد ترنس پاسيفيک نيز استراتژي اقتصادي آمريکا در آسيا را تغيير داد و باعث نگراني سرمايه گذاران در اين منطقه شد. سفر يازده روزه ترامپ با هدف شفاف کردن سياست خارجي آمريکا ، ايجاد فرصتي براي تقويت روابط آمريکا با آسيا ، ايجاد اتحادي محکم دربرابر کره شمالي و يافتن فرصتي براي مذاکره بيشتر درباره منافع تجاري آمريکا صورت گرفته است.
سايه پيونگ يانگ بر سفر ترامپ
سفر دونالد ترامپ به ژاپن و کره‌جنوبي در حالي آغاز شده که تنش ميان واشنگتن و پيونگ‌يانگ در چند ماه گذشته به اوج خود رسيده و باعث نگراني بسياري از رهبران جهان شده که از وقوع يک جنگ اتمي‌در هراسند. بر همين اساس، انتظار مي‌رود  ترامپ در خلال ديدارش از ژاپن و کره‌جنوبي، بر حمايت آمريکا از اين دو کشور در برابر تهديدهاي کره‌شمالي، تاکيدي مضاعف کند.اگر چه قرار نيست  ترامپ هم‌چون ژنرال جيمز متيس که چند روز پيش به کره‎جنوبي رفته بود از "منطقه غيرنظامي‌نظامي‌(دي.ام.زي)" در مرز کره‌جنوبي و کره‌شمالي ديدار کند اما گفته شده رئيس‌جمهور آمريکا براي ديدار با نيروهاي نظامي‌آمريکايي به پايگاه نظامي‌اين کشور در جنوب سئول خواهد رفت.رئيس جمهور آمريکا که عصر جمعه به همراه همسرش ملانيا در نخستين بخش سفرش از واشنگتن به‌هاوايي پراوز کرد، قرار است بعد از ژاپن و کره جنوبي به چين برود تا با شي جين‌پينگ، رئيس جمهوري اين کشور که به تازگي دوباره جايگاه خودش را ثبيت کرده است، ديدار کند و به احتمال بسيار زياد يک بار ديگر پکن را براي متوقف کردن برنامه هسته‌اي کره‌‎شمالي، تحت فشار بگذارد. اين درحالي است که کره شمالي اعلام کرد که تحريم‌هاي بي‌رحمانه پس از آخرين آزمايش اتمي‌اين کشور در ماه‌هاي اخير از جانب جامعه بين‌الملل نسل کشي محسوب مي‌شود.هيئت کره شمالي در مقر سازمان ملل در ژنو در بيانيه‌اي اعلام کرد: امروز تحريم‌هاي تحت رهبري آمريکا و اقدامات عليه کره شمالي نقض مداوم حقوق بشر و نسل کشي عليه مردم اين کشور است.هيئت پيونگ يانگ اعلام کرد، تحريم‌ها برخي کشورها را بر آن داشته تا مانع از کمک‌هاي پزشکي و دارويي و برخي امدادرساني‌ها براي کودکان و مادران در کشور شوند.اين درخواست‌ها براي توقف سريع تحريم‌ها عليه کره شمالي در حالي مطرح شده که دونالد ترامپ، رئيس جمهوري آمريکا در آستانه آغاز سفر خود به آسيا از جمله چين، کره جنوبي و ژاپن به منظور کمک گرفتن از اين کشورها براي اعمال فشار بيشتر عليه کره شمالي براي متوقف کردن بحران اتمي‌است. ماه گذشته ميلادي آمريکا به صورت يکجانبه تحريم‌هاي را عليه هفت شخصيت حقيقي و سه شخصيت حقوقي کره شمالي اعمال کرد و گفت که اينها نقض کننده حقوق بشر از جمله کار اجباري هستند.
بي تمايلي به شرکت در اجلاس‌هاي اقتصادي منطقه
براساس برنامه‌ها قرار است در ويتنام دونالد ترامپ در مراسم اجلاس سران سازمان همکاري‌هاي اقتصادي آسيا-پاسفيک (اَپک) حضور يابد و از‌هانوي هم بازديد کند. تصميم به شرکت در اين اجلاس در واپسين لحظات از سوي کاخ سفيد اتخاذ شد. عدم تمايل اوليه ترامپ براي حضور در اين اجلاس باعث انتقادي وسيع شده بود. او در آخرين بخش سفرش به فيليپين خواهد رفت تا در اجلاس سران گروه آسه‌آن (انجمن ملل آسياي جنوب شرقي) در شهر مانيل حضور يابد.به گزارش اکونوميک تايمز، اجلاس اَپک باهدف بررسي دست آوردهاي اقتصادي و بحث درباره چالش‌هاي آينده منطقه آسيا پاسيفيک برگزار خواهد شد. موضوعاتي چون رشد اقتصادي ، منابع انساني و مالي و توسعه فن آوري ديجيتال مطرح خواهد شد. بي تمايلي ترامپ به حضور در اين اجلاس شايد برگرفته با شعار "اول آمريکا" وي و سياست حمايتگرايانه از توليد داخلي به جاي جهاني سازي باشد. درعين حال انتظار مي‌رود ترامپ با ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه در اين اجلاس ديدار داشته باشد. امري که اين اجلاس را پراهميت خواهد کرد. در زمان رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا، ترامپ تمايل و اشتياق خود به ولاديمير پوتين را نشان داده بود و همين امر موجب قوت گرفتن موضوع دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري آمريکا گرديد. نخستين ملاقات رهبران دو کشور در نشست گروه ۲۰ در ماه ژوئيه در آلمان انجام شده بود. ماه اوت آقاي ترامپ با بي‌ميلي مصوبه جديد کنگره درباره تحريم‌ها عليه روسيه را تاييد کرد. احتمال ملاقات رهبران آمريکا و روسيه در ويتنام در فضاي ادامه اختلافات دو کشور بر سر جنگ سوريه، بحران اوکراين ، توافق هسته اي ايران و ادامه تحقيق درباره ارتباط و مشاوران و نزديکان ترامپ با کرملين مطرح خواهد بود.
دردسر پرونده رابطه با روسيه
در آمريکا بار ديگر موضوع تماس‌هاي پنهاني اعضاي تيم انتخاباتي دونالد ترامپ با مقامات سياسي و امنيتي روسيه خبر اصلي رسانه‌ها شده است. نيويورک تايمز در گزارش جديدي که پيرامون اين موضوع منتشر کرده، از تماس‌هاي کارتر پيج، مشاور سياست ‌خارجي تيم انتخاباتي ترامپ با مقامات روسيه خبر داده است. تايمز گزارش کرد، پيج ايميلي را دست‌کم به يکي از مشاوران کمپين ترامپ ارسال کرده که در آن به توصيف ديدگاه خود پس از گفت‌وگوهايش با مقامات دولت روسيه و افراد ديگر پرداخته بود. اين خبر درحالي منتشر مي‌شود که دولت ترامپ به دنبال تغيير مسير تحقيقات مولر است. سه قانونگذار جمهوري‌خواه‌امريکا خواستار استعفاي رابرت مولر از شوراي ويژه تحقيقات درباره مداخله روسيه در انتخابات ۲۰۱۶ آمريکا شدند. جمهوري‌خواهان طرفدار دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا خواستار تحقيقات درباره اين توافق اورانيوم شده‌اند. آنها بر اين باورند که مولر طرفدار و حامي‌اوباما و هيلاري کلينتون، رقيب دموکرات ترامپ در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ بوده است. نيويورک تايمز با اشاره به شهادت هفته اخير يک مشاور سياست خارجي کمپين انتخاباتي دونالد ترامپ در کميته اطلاعاتي مجلس نمايندگان، گزارش کرد که وي سال گذشته با مقامات دولت روسيه ملاقات کرده است. از سوي ديگر، مناسبات بين ترامپ و رکس ‌تيلرسون، وزير امور خارجه‌امريکا به سردي گراييده است. ترامپ در گفت‌وگويي با "فاکس‌نيوز" نسبت به عدم حمايت کافي از سوي برخي از مقامات وزارت امور خارجه‌امريکا از سياست‌هاي خود ابراز نارضايتي کرده است.ترامپ حتي در پاسخ به پرسشي درباره اينکه آيا تيلرسون تا پايان دوره زمامداري او مسئوليت وزارت امور خارجه را برعهده دارد يا خير، به سردي پاسخ داده است: «بايد منتظر ماند و ديد.». دردسر پرونده روسيه مي‌تواند دليل خوبي براي دور گزيدن رئيس جمهور آمريکا از مناقشات داخلي و سفر طولاني به آسيا باشد.