کشف بزرگترين معدن سنگ آهن در يزد


وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به توسعه اکتشافات انجام شده در معادن، گفت: اخيرا ذخاير سنگ آهن جديدي کشف شده که از نظر حجمي‌با کل ذخائر سنگ آهن ايران برابري مي‌کند.
به گزارش ايسنا، محمد شريعتمداري در آيين گشايش سيزدهمين نمايشگاه بين‌المللي معدن (کانمين ۲۰۱۷) با تاکيد بر لزوم موقعيت براي جذب سرمايه‌هاي داخلي براي توسعه حوزه معدن، اظهار کرد: اکتشاف، ايمني و به کارگيري سرمايه‌گذاري خارجي از مهم‌ترين اولويت‌هاي دولت دوازدهم در حوزه معدن است تا اين حوزه بتواند نقش خود را به عنوان يکي از محورهاي اصلي اقتصاد ايران ايفا کند.
وي با اشاره به اهميت به کارگيري از متخصصين و مغزهاي ارزشمند در حوزه معدن، گفت: با استفاده از افراد متخصص و دانشمندان اين رشته همراه با آموزش و بروزرساني آموزش در اين بخش بايد بتوانيم بهره‌وري حوزه معدن و ايجاد ارزش افزوده در آن را افزايش دهيم.
وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به آخرين وضعيت اهداف فولادي، بيان کرد: زنجيره سنگ آهن بايد تا فولاد به تکامل برسد تا هدف ۵۵ ميليون تن فولاد که در برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله ديده شده است تحقق يابد و اين موضوع حائز اهميت است بايد ۱۵ ميليون تن فولاد را وارد بازارهاي صادراتي کنيم چرا که بازار داخلي ما توان استفاده از همه اين ظرفيت را ندارد.
شريعتمداري همچنين با اشاره به آخرين اکتشافات انجام شده بر حوزه سنگ آهن، ادامه داد: اکنون با توجه به اکتشافاتي که صورت گرفته ذخائري در يزد به دست آمده که معادل کل ذخائر موجود سنگ آهن است و بايد تلاش خود را براي جذب سرمايه و بهره‌برداري از اين ذخائر به دست آمده انجام دهيم.
وي با اشاره به‌امار صادرات محصولات معدني در سال گذشته، گفت: در سال ۱۳۹۵، ۵.۵ ميليارد تومان صادرات مواد معدني اتفاق افتاد که نسبت به سال ۱۳۹۴، ۷ درصد رشد را تجربه کرد که البته به خاطر رکود بخش ساختمان دستخوش افت شده است که لازم است سياست‌هاي مناسب از سوي وزارت راه و شهرسازي اتخاذ شود تا با ايجاد تحرک در اين بخش رونقي در حوزه معادن و صنايع معدني نيز ايجاد شود.
وزير صنعت، معدن و تجارت با تاکيد بر اين که بخش معادن نياز به ورود به بخش خصوصي و سرمايه‌گذاري خارجي دارد، اظهار کرد: براي توسعه و راه‌اندازي پروژه‌هاي بزرگ معدني نياز به سرمايه زيادي است که در اين مسير بايد سرمايه خارجي به قدر کافي جذب شود.
شريعتمداري در ادامه با اشاره به تسهيلات قابل ارائه به معادن کوچک و متوسط، عنوان کرد: معادن کوچک و متوسط مي‌توانند از اين پس از تسهيلات ۱۰ هزار ميليارد توماني نوسازي صنايع و ۱.۵ ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي با بهره کم نيز استفاده کنند تا رونق لازم در حوزه معدن به وجود بيايد.