تقابل با جهان برای برخی نان آورده است

گروه سیاسی- رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر از تعامل با جهان بگوییم برخی‌ افراد بدشان می‌آید، گفت: برخی‌‌ها از تقابل با جهان خوششان می‌آید، نمی‌دانم این تقابل چه چیزی برایشان آورده، البته برای برخی نان آورده است.
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در نخستین مجمع ملی سلامت و تقدیر از برگزیدگان برگزیدگان مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت اظهار داشت: ما اگر از تعامل با جهان بگوییم بعضی‌ها بدشان می‌آید، نمی‌دانم چرا بعضی‌ها در تعامل با جهان حساسیت دارند. بعضی‌ها از تقابل با جهان خوششان می‌آید، نمی دانم این تقابل چه چیزی برایشان آورده، البته برای بعضی‌ها نان آورده است. در حوزه سلامت که از تعامل با جهان که می‌گوییم، ممکن است بعضی بگویند تعامل با جهان چه ربطی به سلامت دارد؟ وی گفت: شما وقتی تعامل با جهان ندارید و دچار تحریم هستید، ناچار می‌شوید از کود و سم غیراستاندارد استفاده کنید. کشوری که استاندارد دارد آن را به شما نمی‌دهد، اصلا صنعت و تولید برخی کشورها برای تحریمی‌ها ساخته شده است، اگر در دوران تحریم نباشد، دکان آنان نیز در دنیا برچیده می‌شود. روحانی تصریح کرد: وقتی کشاورزی ما نمی‌تواند در چارچوب سلامت حرکت کند، از همین‌جا شروع می‌شود. اگر از کود غیراستاندارد و سم غیراستاندارد استفاده کردیم و حتی از بذر نادرست، همین می‌شود. اینکه می‌گوییم بدن باید سالم باشد، مقداری از آن در مواد غذایی است، مردم که نباید قرص از داروخانه به عنوان مکمل بخرند. اینها باید در مواد غذایی باشد. رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: بهترین راه این است که ما همه نیازمندی‌هایی که داریم را بتوانیم به‌گونه‌ای در مواد غذایی تامین کنیم، آن زمان بذر گندم‌ها و ترکیب آن متفاوت خواهد شد. ما سلامت را باید از نانوایی، از مزرعه و باغات شروع کنیم. سلامت یک دنیای وسیعی دارد. در خود مساله دارو و درمان هم باز این‌چنین است. این‌گونه نیست که بگوییم در دارو و درمان و پزشکی، بدون نیاز به بخش‌های دیگر و جهان، باید باشیم. تعامل ما با دنیا در این خصوص برایمان مفید است.
رییس‌جمهور با بیان اینکه اگر برگردم به ابتدای سال 91 و 92 بعضی‌ها ناراحت می‌شوند، گفت: چراکه آمار و ارقام خیلی مشعشع و درخشان است! اگر از آن زمان بگویی، به ما می‌گویند چرا به قبل از این دولت رفته‌اید و چه‌کار دارید به قبل از این دولت؟ آن وقتی که آن دولت بود و می‌خواستیم انتقاد کنیم، می‌گفتند انتقاد نکنید؛ چراکه دولت تضعیف می‌شود. گفتیم چشم، امروز که آن دولت رفته و می‌خواهیم انتقاد کنیم می‌گویند آنکه رفته آن را رها کنید، پس ما به آن زمان برنمی‌گردیم. روحانی خاطرنشان کرد: ما در آغاز دولت مشکلات فراوانی داشتیم. آن زمان وضع دارو، قیمت داروها. بعضی‌ها حافظه‌شان نمی‌دانم چگونه است، ما آلزایمر سیاسی هم داریم. یادشان می‌رود که آن وقت وضع دارو و درمان وضعیت تجهیزات پزشکی چگونه بود، بعضی داروها و تجهیزات پزشکی به‌ دستمان نمی‌رسید. رییس‌جمهور تصریح کرد: از وزیر سوال کردم از آغاز دولت تا امروز داروهایی که از خارج وارد می‌کنیم، چند درصد ارزان یا گران شده؟ وی گفت حداقل 20 درصد داروهای خارجی و چهار درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است. دو روزی گوشت گران می‌شود، در برنامه اخبار تلویزیون، خبر یک می‌شود و می‌رود قصابی! دیدم که خبر یک بخش اخبار رسمی تلویزیون، قصابی است و اینکه گوشت چقدر گران شده است. اگر ارزان شود، خبر آخر می‌شود، البته اگر یادشان بماند.
رییس‌جمهور با بیان اینکه بعضی فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است، گفت: بزرگ‌ترین بودجه جاری، تعلق می‌گیرد به آموزش، بهداشت و امنیت و مسایل رفاه اجتماعی (بیمه‌ها و بهزیستی و حقوق بازنشستگان) بقیه که چیزی نیست. بعضی فکر می‌کنند بودجه جاری خیلی بد است، اما بودجه عمرانی خیلی خوب است البته همان بیمارستان باید از بودجه عمرانی ساخته شود اما بدانیم بودجه جاری دولت به معنای این است که خدمت به مردم بدهیم که آن هم در بخش سلامت و آموزش و امنیت خدمت است. وی افزود: همه این سرمایه را دولت نمی‌تواند تامین کند، لااقل به‌طور نقد نمی‌تواند تامین کند. پس باید سرمایه‌گذار را دعوت کنیم، سرمایه‌گذار اگر سرمایه‌اش را در بخش سلامت مصرف کند، سود را هم برایش تضمین می‌کنیم و آنها بدانند این کار، کار ارزنده و اساسی است که سود هم به آن تعلق می‌گیرد.


روحانی با انتقاد در مورد سختگیری برای استفاده از صندوق ذخیره ارزی گفت: همه آدم‌ها در بانک پولی برای روز مبادا ذخیره می‌کنند. می‌شود شما پولی برای روز مبادا در بانک بگذارید حال در روز مبادا بانک به شما بگوید مقدار دیگری پول بگذارید؟ اصلا ما آن پول را گذاشته‌ایم برای این روز. ما صندوق حساب ذخیره درست کردیم برای روز مبادا. حالا روز مبادا به ما می‌گویند پول بریزید! 20 درصد از درآمد سال 93 را به صندوق ریختیم. 20 درصد درآمد ما در سال 94 را به صندوق ریختیم. امسال مجلس می‌گوید 20 درصد کم است و 30 درصد بریزید. اصلا همه آن را به صندوق بریزید! همه برویم در صندوق ما هم می‌رویم کنار صندوق! وی خاطرنشان کرد: یک روزنامه و یک ثانیه از صداوسیما اگر شما پیدا کردید که از این امر انتقاد کند و بگوید در روز مبادا چرا صندوق‌ نمی‌آید پول دهد. مشکلی که ما در طرح تحول سلامت داریم را صندوق باید بیاید. آن پول را در صندوق ریخته‌ایم که چه شود؟ تماشایش کنیم؟ برای همین امروز و برای روز مبادا است.
وی افزود: اگر باید بیمارستان بزرگی ساخته شود و شریک خارجی هم در آن شرکت کند که درمان مردم انجام شود، ما باید آن را انجام دهیم. ما می‌گوییم اگر ناوگان هوایی ما نیاز به هواپیما دارد، باید بخریم. ما می‌گوییم اگر حوزه ریل ما نیاز به لکوموتیو دارد، باید بخریم. روحانی اضافه کرد: عده‌ای می‌گویند نباید بخریم، پس چه‌کار کنیم؟ می‌گویند کهنه مصرف کردن خیلی افتخار است، ما اهلش نیستیم. ما می‌گوییم باید نو بخریم، ما می‌گوییم باید تجهیزات نو بیاید و باید ارتباط با دنیا تقویت شود. رییس‌جمهور تصریح کرد: البته روی اصول‌مان محکم ایستاده‌ایم و پافشاری می‌کنیم، اعتقادات و ارزش‌ها برایمان مقدس و محترم است. ارزش‌هایمان را هم با کسی معامله نمی‌کنیم، اما درعین حال باید با دنیا حرف بزنیم و تعامل کنیم. وی با بیان اینکه مساله محیط‌زیست که این‌همه معضل برای ما به وجود آورده باید حل شود، گفت: وقتی آب تالاب را قطع می‌کنیم و وقتی حق‌آبه‌ها را نمی‌دهیم، گردوخاک می‌آید. وقتی به وظایف قانونی‌مان عمل نمی‌کنیم، مسوول و مقصریم.
روحانی خاطرنشان کرد:‌ عده‌ای به ما ایراد گرفتند که چرا بر سر دریاچه ارومیه این همه سرمایه‌گذاری کردید، شما امروز آثار آن را می‌بینید که اگر دریاچه ارومیه خشک و طوفانی شده بود، طوفان نمک با 14 استان کشور چه می‌کرد؟ و چه بلایی بر سر مردم می‌آمد؟ رییس‌جمهور ادامه داد: ما در این خصوص قدم مهمی برداشته‌ایم و دریاچه تثبیت شده و 12 سانت هم ارتفاع آب بیشتر شده است. درباره هورالعظیم نیز دولت تصمیم گرفت آن را احیا کند که وزیر نیرو اعلام کرد 71 درصد هورالعظیم آبگیری شده و 30 درصد آن مانده است. وی در همین خصوص گفت: در سال آبی 93-92 یک میلیارد و هشت میلیون مترمکعب آب به هورالعظیم ریختیم، در سال بعد یک میلیارد و 800 میلیون و امسال هم یک میلیارد و 300 میلیون مترمکعب آب به هورالعظیم ریختیم. بعضی می‌گویند حال که خوزستان خاک شده به فکر افتاده‌اید، ما از سال 92 به فکر بودیم. روحانی افزود: ما گروه ملی مبارزه با ریزگرد را در سال 92 تشکیل دادیم. تصمیم‌گیری برای اینکه به هورالعظیم آبی بیندازیم در سال 92 بوده است، حال ببینید اگر آن کار صورت نمی‌گرفت، چه می‌شد. رییس‌جمهور در پایان با بیان اینکه باید به فکر آینده باشیم، گفت: اگر ما امید، نشاط و اعتماد را در این کشور حفظ کنیم، از همه پیچ‌ها و مشکلات عبور خواهیم کرد.