كابينه تمام وعده‌هاي ناتمام

سرانجام با وجود تمام حاشيه‌ها و انتقادها تكليف دو وزير ديگر كابينه دوازدهم نيز مشخص شد. روز گذشته و بعد از معرفی دو گزینه جنجالی وزارت علوم و نیرو، هر دو گزینه پیشنهادی از مجلس رای اعتماد گرفتند. البته حاشیه های جلسه دیروز پر رنگ تر از متن آن بود. در ابتدای جلسه حسن روحانی با استقبال علی مطهری، نایب‌رییس مجلس وارد صحن مجلس شد. روز گذشته محمدجواد ظریف، سیدمحمود علوی، سیدمحمودواعظی، حسینعلی امیری و سورنا ستاری، محمدرضا تابش، نایب رییس فراکسیون امید و بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس، روحانی را هنگام ورود به صحن همراهی کردند. البته بعد از اتمام سخنرانی روحانی در صحن و ورود اسحاق جهانگیری او نیز به همراه چند نفر از وزیران کابینه از جمله بیژن نامدار زنگنه و امیرحاتمی به صحن آمد و در ادامه حسن روحانی مجلس را ترک کرد.
مستقلین ولایی و ولایی هاي حامی غلامی
اما پیش از جلسه رسمی مجلس شورای اسلامی سه فراکسیون اصلی مجلس شورای اسلامی در جلساتی در رابطه با رای خود به دو وزیر روحانی اعلام موضع کردند. نتیجه کلی خروجی جلسات سه فراکسیون مجلس این بود که در رابطه با گزینه وزارت علوم یعنی منصور غلامی، فراکسیون مستقلین ولایی(نزدیک به لاریجانی) و فراکسیون ولایی(محافظه‌کاران مجلس) از او حمایت کردند. درباره رضا اردکانیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو اما نقش مجامع استانی در موافقت یا مخالفت با او پررنگ تر از فراکسیون های مجلس بود و از طرف ديگر در هر سه فراکسیون، اردکانیان موافقان و مخالفانی داشت که البته تعداد موافقان بیشتر از مخالفان بود.
فراکسیون امید ممتنع


بر اساس شنیده ها، در جلسه صبح فراکسیون امید، وقتی صحبت براي اعلام نظر این فراکسیون درباره گزینه پیشنهادی روحانی برای وزارت علوم می شود، از 100 نفر حاضر در این جلسه تنها 9 نفر با رای فراکسیون امید به غلامی موافق بودند و سایر نمایندگان با این تصمیم مخالفت كردند.
البته بعد از اعلام نظر فراکسیون امید، تصمیم بر این می‌شود که رای به غلامی برای تصدی وزارت علوم بر اساس تشخیص فردی صورت بگیرد و فراکسیون امید در رابطه با آن اعلام موضع نکند!تكاپوي نماینده اصلاح طلب برای مخالفت با غلامی و رايزني‌هاي نمایندگان در گوشه و کنار صحن نیز از دیگر حواشی جالب توجه مجلس بود. قاسم میرزایی نیکو روز گذشته ازجمله فعال‌ترین نمایندگان مجلس در جلسه علنی ديروز بود. نماینده اصلاح‌طلب دماوند ازجمله مخالفان وزیر پیشنهادی علوم بود که با تردد در گوشه و کنار صحن با تعدادی از دیگر نمایندگان از علی مطهری، نایب رییس مجلس گرفته تا غلامعلی جعفرزاده ایمن‌‌آبادی، نایب رییس فراکسیون مستقلین ولایی را خطاب قرار داده و با آن‌ها صحبت می‌کرد.
پزشکیان، تابش و صادقی موافقان وزير
اما جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره محتوای مذاکره خود با نماینده اصلاح‌طلب دماوند که در حضور عبدالکریم حسین‌زاده نایب رییس فراکسیون امید، محمد محمودی شاه‌نشین نماینده اصلاح‌طلب شهریار و سیدفرید موسوی نماینده تهران انجام شد، به ایلنا گفت که« این دوستان با غلامی مخالف هستند اما وزیر پیشنهادی علوم رای می‌آورد».
نماینده رشت در مجلس ادامه داده که در فراکسیون امید بيشتر مخالف غلامی بوده اما پزشکیان، تابش و صادقی با او موافق هستند.
راي ۱۰۰درصدی محافظه‌كاران
از طرف ديگر حمیدر ضا حاجی بابایی، رییس فراکسیون محافظه کار مستقلین ولایی نيز در رابطه با نظر این فراکسیون درباره دو گزینه پیشنهادی گفته بود که غلامی با ۱۰۰درصد آرا و اردکانیان با اکثریت آرا ، مورد تایید نمایندگان عضو فراکسیون نمایندگان ولایی قرار گرفتند.
روحانی به اصل خود برگشت
از حاشیه های سخنرانی حسن روحانی می توان به سخنان او اشاره کرد. نطقی که جملاتش شباهت فراواني به بيان اصولگرایان داشت. نطقی که احسنت نمایندگان به ویژه اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی را با خود به همراه داشت.
افرادی که موافقت‌شان نان دارد و مخالفت‌شان نوا
البته نطق نمایندگان مجلس نیز خالی از حاشیه نبود که در این میان سهم جهانبخش محبی‌نیا بیش از سایرين بود. این نماینده اعتدال‌گرا که از قضا در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم نطق می‌کرد، سخنانش را با نام بردن از مرحوم هاشمی رفسنجانی ورییس دولت اصلاحات آغاز کرد و گفت: به نام خداوندی که هاشمی و خاتمی را در میان ما آفرید تا عده‌ای از مخالفت با آن‌ها به نوا برسند و عده‌ای از موافقت با آن‌ها به نان! این نماینده مجلس در بخشی از سخنانش با انتقاد از وضعیت تدریس علوم انسانی در کشور گفت که متاسفانه باوجود سپری شدن چند دهه، هنوز سرفصل دروس علوم سیاسی ما تغییری نکرده و این سرفصل دروس توسط کسی تهیه شده که «خودش فیزیک خوانده و ادعا می‌کند که فلسفه هم می‌داند» اشاره‌ای غیرمستقیم به غلامعلی حدادعادل چهره سیاسی و فرهنگی اصولگرا و رییس پیشین مجلس شورای اسلامی که از قضا با واکنش ظریف لاریجانی نیز روبه‌رو شد. رییس مجلس بدون آن‌که کلامی به زبان بیاورد، هنگامی که متوجه منظور محبی‌نشد، تا دقایقی با لبخند به سخنان او گوش داد.
بازهم قاضي‌پور؛ بازهم حاشيه
نشست جلسه صبح مجلس كافي نبود و با راي بالاي نمايندگان صحن به جلسه نوبت دوم كشيده شد. حاشيه ديگري كه مي‌توان به آن اشاره كرد اظهارات قاضي‌پور، نماينده اروميه بود. نادر قاضی‌پور در اخطار اصل 19 قانون اساسی، اظهار داشت: مردم ایران از هر قوم و قبیله‌‌ای که باشند از حق و حقوق یک‍سانی برخوردار هستند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها باعث امتیاز نمی‌شود، گفت: قرار بود از استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل یک نفر به‌عنوان وزیر معرفی شود اما متاسفانه ريیس جمهور وزیری را از آذربایجان معرفی نکرده ‌است. اين اظهارات در حالي بيان مي‌شد كه نمايندگان به اين نوع رويكرد كه با نگاه ملي يك نماينده در تضاد است، انتقاد دارند.