کابینه کامل شد


کابینه کامل شد
جلسه علني مجلس شوراي اسلامي‌با حضور نمايندگان و به رياست علي لاريجاني براي بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي علوم و نيرو در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد. بعد از پايان اظهارات مخالفان و موافقان و توضيحات برنامه‌هاي غلامي‌و اردکانيان، مجلس وارد راي گيري از شد که رضا اردکانيان با ۲۲۵ راي موافق به عنوان وزير نيرو و منصور غلامي‌با ۱۸۰ راي موافق به عنوان وزير علوم راي اعتماد گرفتند.
در ابتداي اين جلسه حجت‌الاسلام حسن روحاني رييس‌جمهور در دفاع از منصور غلامي‌و رضا اردکانيان براي تصدي وزارتخانه‌هاي علوم و نيرو سخنراني کرد و سپس موافقان و مخالفان سخن گفتند.
 انتخاب‌هايمان دقيق نيست
ابتدا يک نماينده اصلاح طلب مجلس با طرح اين سوال که جايگاه واقعي وزارت علوم در ساختارهاي جهاني کجاست، درمخالفت با وزير پيشنهادي علوم گفت: سوال مي‌کنم اگر در مديريت اجرايي کشور مسئول بوديد غلامي‌را براي چه پستي انتخاب مي‌کرديد؟به گزارش ايسنا، عبدالکريم حسين زاده گفت: انتخاب‌ها بيشترين تاثير در منافع ملي و نظام را بايد داشته باشند. انتخاب فردي که کمترين سابقه مديريتي را داشته آن‌هم براي وزارتخانه‌اي که با بزرگترين چالش‌ها روبروست چه تاثيري مي‌تواند داشته باشد.وي افزود: نظر دانشجويان، اساتيد و تشکل‌هاي دانشجويي را ببينيد. با انتخاب وضع موجود مخالف هستند. عدم مشروعيت مديريتي براي وزيري که بخواهد در اين وزارتخانه کار کند چه مسائلي را پيش مي‌آورد. شخصي که از او نمي‌توانند حرف شنوي داشته باشند.
عمل با ادبيات انقلاب 
پس از آن دبير فراکسيون نمايندگان ولايي در موافقت با وزير علوم گفت: سخنان حين دفاع رييس جمهور از وزير پيشنهادي به دشمنان نشان داد جايي که پاي بيگانه در ميان باشد بين مسئولان اتحاد و همدلي به وجود مي‌آيد.عباس گودرزي جهت‌گيري وزير پيشنهادي را در راي اعتماد مجلس موثر دانست و افزود: در جلسات مشترک با ايشان، غلامي‌نشان دادند ادبيات انقلاب را دارند و رفتار مي‌کنند. اسلامي‌شدن دانشگاه‌ها از آرزوي انقلاب اسلامي‌است. براي مجلس گرايش يک وزير به سمت توسعه غربي و يا گرايش به فرهنگ اسلامي‌مهم است. اولويت اول کشور اقتصاد مقاومتي است. تفکر انقلاب در هر جا ورود کرده مشکلات کشور را رفع و کشور را از وابستگي خارج کرده است. برنامه‌هاي ناتوان از پاسخگويي پس از آن يک نماينده اصلاح طلب با انتقاد از برنامه‌هاي وزير پيشنهادي علوم، خطاب به رئيس جمهور گفت: حرف و وعده‌هاي شما اجرايي نشد و اکنون نوبت به دانشگاه رسيده است.سيده حميده زرآبادي در مخالفت با وزير پيشنهادي افزود: آقاي رئيس جمهور اگر همه فراموش کنند شما که حرف‌ها، قول‌ها و سخن‌هايتان را فراموش نمي‌کنيد. استفاده از ظرفيت زنان و اقليت‌ها در کابينه چه شد؟ ما نمايندگان مردم هستيم. زباني براي بيان مطالبات مردم. آقاي رئيس جمهور کابينه‌اميدتان اگر نگوييم همه را نااميد کرد اما حرف‌ها و وعده‌هايتان اجرايي نشد. اکنون نوبت به آخرين سنگر يعني دانشگاه رسيده است. صداي دانشجويان را در استان‌هاي مختلف شنيده‌ايد؟ آيا دانشگاه‌امن نه‌امنيتي که وعده داديد اينگونه ميسر مي‌شود؟
اشراف به مشکلات 
در ادامه نايب رييس کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس به عنوان موافق وزير پيشنهادي علوم گفت:نظرات اعضاي هيات علمي‌دانشگاه همدان را بارها جويا شدم آنان هيچگاه نگفتند غلامي‌نيرويي ضعيف در انجام مسئوليت‌ها بوده است. ايشان را که ترامپ به مجلس معرفي نکرده است بلکه دکتر روحاني ايشان را به ما معرفي کرده است.قاسم احمدي لاشکي افزود: وزارت علوم با چهار ميليون و ۵۰۰ هزار دانشجو منتظر تعيين تکليف هستند. دکتر فرهادي از وزارتخانه ديگري به اين وزارتخانه‌امد اما دکتر غلامي‌از درون وزارتخانه معرفي شده است که سلسله مراتب سازماني را در حوزه دانشگاهي طي کرده‌اند و به مشکلات شهرستان‌ها و استان‌ها اشرافيت دارند.
 بهره‌گيري از تشکل‌هاي دانشجويي 
در ادامه نماينده زابل در موافقت با وزير پيشنهادي علوم گفت: حمايت از کارآفريني در دانشگاه‌ها با توجه به بيکاري دانشگاهيان، حمايت از زيرساخت مناطق محروم، ارتباط بين دانشگاه و صنعت، پذيرش دانشجو خارجي، تبديل به علم به فناوري و تقويت پارک‌هاي علم و فناوري جهت تجاري سازي از جمله برنامه‌هاي علمي‌آقاي غلامي‌است.به گفته حبيب‌الله دهمرده انتقال دانش فني و توسعه شرکت‌هاي دانش بنيان، ارتقاي کيفي آموزش و تاکيد بر افزايش مهارت‌هاي آموزشي دانش آموختگان، بازنگري در ساختارهاي راهبردي وزارت علوم در حوزه تصدي گري و اهتمام ويژه براي سياست گذاري برنامه ريزي و نظارت، التزام بخشي به سياست گذاري علمي، به کارگيري افراد توانمند، شايسته و لايق در مديريت کلان و عدم سياسي کاري در تصميم گيري‌ها از ديگر برنامه‌هاي آقاي غلامي‌به شمار مي‌آيد.
برنامه‌هاي کاربردي 
پس از آن يک عضو فراکسيون اميد در موافقت با وزير پيشنهادي علوم گفت: با معرفي آقاي غلامي‌موضوعاتي همچون دلايل مشکلات جامعه علمي‌از ايشان پرسيده مي‌شود. مشکلاتي که اکثرا به قبل از دوره آقاي غلامي‌بر مي‌گردد.نبي هزارجريبي گفت: رئيس‌جمهور گزينه خوبي را براي وزارت علوم به مجلس معرفي کرده است. آقاي غلامي‌عمر و جواني خود را صرف ارتقاي علمي‌کرده است.نماينده گرگان دانشگاه را مکاني مقدس و قابل اعتماد دانست که بايد در آن ارزش دانشجو و استاد حفظ شود لذا اگر عقيده وزيري با ما هماهنگ نيست نبايد از گردونه علم و دانش رانده شود. پيش از اين کساني بودند که به دليل اختلافات سياسي از جامعه دانشگاهي کنار گذاشته شدند که اين باعث ضربه به اين جامعه شد.
امتياز ويژه‌اي نداشته‌ام
در نهايت وزير پيشنهادي علوم سادگي،‌ صراحت و صداقت را سرمايه خود دانست و تاکيد کرد: هرگز از هيچ امتياز ويژه‌اي برخوردار نبوده‌ام. منصور غلامي‌پس از معرفي سوابق خود گفت: دانشگاه را عقل نقاد جامعه و محل اصلي تضارب انديشه و مکان اصلي رشد مي‌دانم. آزادي‌هاي علمي‌و اجتماعي،‌رعايت حقوق شهروندي، امنيت استاد و دانشجو،‌ فراهم آوردن محيط علمي‌با نشاط، لازمه حيات علمي‌دانشگاه است و دانشگاه را محل وحدت ملي تفاهم مي‌دانم که هر کس وارد آن مي‌شود بايد ارتقاء اخلاقي يابد.غلامي‌گفت: با وجود آن‌که برآمده از جريان اصلاحات هستم معتقدم اصلاح‌طلبان و اصولگرايان مي‌توانند دور يک ميز با تکيه بر قانون، حق و مدارا بنشينند و براي ايران بکوشند. تلاش مي‌کنم گوش شنوا براي نقدها و حرف‌ها باشم و چشم بر حقيقت نبندم. در اين مدت جلسات فراواني با فراکسيون‌ها، اساتيد و دانشجويان داشتم و نقدها و نگراني‌ها را در رسانه‌ها و تشکل‌ها دنبال کردم. با عمده اين نقدها احساس همدلي مي‌کنم. اگرچه براساس پيشينه‌ام خود را مصداق آن نمي‌دانم.وي مهم‌ترين رئوس برنامه‌هاي خود را اعلام کرد.
نياز به برنامه عملياتي 
نماينده مشکين شهر در مخالفت با وزير پيشنهادي نيرو با بيان اينکه بايد برنامه عملياتي در حوزه نيرو و همچنين اصلاح الگوي مصرف وجود داشته باشد، گفت: رسيدن به توسعه پايدار با شعار و نوشتن ممکن نيست.ولي ملکي گفت: آقاي اردکانيان از نظر علمي، تخصصي و تجربي در مورد آب از توانمندي بالايي برخوردار است اما مخالفت به معناي اين نيست که همه چيز را سياه ببينيم بلکه بايد عالمانه نقد کنيم.وي افزود: در برنامه‌هايي که وزير پيشنهادي نيرو به مجلس ارائه کرده است، ۴۲ درصد با اسناد بالادستي منطبق بوده، ۳۷ درصد همسو و در ۲۱ درصد هم اشاره اي به احکام بالا دستي نشده است.نماينده مشکين شهر در مجلس با اشاره به برنامه ريزي براي تخصيص آب به کشاورزان گفت: در الگوي کشت بيشترين وام به کشاورزان داده مي‌شود و ۱۵ درصد کشاورزان هم مشارکت مي‌کنند اما تخصيص آب به کشاورزان در اسناد ديده نشده و بايد حتما مورد توجه باشد.
اعتبار جذب سرمايه‌گذار خارجي 
همچنين نماينده قائم‌شهر در موافقت با وزير پيشنهادي نيرو گفت: با توجه به اوضاع نامناسب اقتصادي کشور نيازمند مديري هستيم که اعتبار بين‌المللي براي جذب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي را داشته باشد که خوشبختانه اردکانيان از اين نظر وضعيت خوبي دارد.عبدالله رضيان گفت: اردکانيان با زير و بم مسائل مربوط به آب کشور کاملا آشنا و سال‌ها در بالاترين سطح مسئوليتي در وزارت نيرو تجربه کاري دارد. تحصيلات دانشگاهي ايشان مرتبط با اين حوزه است. داشتن سوابق علمي‌درخشان، تدريس در دانشکده محيط زيست دانشگاه سازمان ملل متحد و تاليف و چاپ ۱۰۰ مقاله علمي‌بين‌المللي از ايشان چهره‌اي عملي و بين‌المللي ساخته است.
توان بهبود صنعت آب و برق 
در ادامه يک عضو هيات رييسه مجلس در موافقت با وزير پيشنهادي نيرو گفت: بحران آب از بزرگترين نگراني‌هاي غرب، جنوب، شرق و شمال کشور است. مردم در اين مناطق از نحوه مديريت منابع آبي نگران هستند. غلامرضا کاتب گفت: چه کسي مي‌تواند مديريت صحيح مدنظر برنامه ششم را انجام دهد، قطعا دکتر اردکانيان از افرادي است که در بخش آب اطلاعات جامعي دارد. در برنامه ايشان تنوع‌بخشي به سامانه‌هاي توليد و توزيع آب شرب و بهره‌گيري از آبهاي غيرمتعارف مورد تاکيد قرار گرفته است. براساس برنامه ايشان ۲۰۰ ميليون مترمکعب از آب‌هاي غيرمتعارف از طريق آب‌شيرين‌کن‌ها به چرخه توليد آب کشور افزوده خواهد شد. در برنامه ايشان عملياتي کردن اسناد بالادستي از جمله راهبرد بلندمدت توسعه منابع آب کشور و توسعه و مشارکت بخش خصوصي در طرح‌هاي آب و پسآب آمده و جاي نگراني براي مخالفان ايشان نيست.
برنامه‌هاي شعاري 
پس از آن يک عضو مجمع نمايندگان استان خوزستان به عنوان مخالف ارکانيان گفت: مخالفت من با يک تفکر و مديريت ناصحيح در حوزه آب است، گفت که برنامه‌هاي آقاي اردکانيان بيشتر شعاري بوده و جنبه اجرايي ندارد. همايون يوسفي گفت: در حال حاضر شاهد نوعي توجه افراط گونه و بدون بررسي‌هاي کارشناسي به حوزه آب هستيم، آن هم در شرايطي که طرح‌هاي توسعه‌اي اجرا مي‌شود که به جاي آنکه ما از اين طرح‌ها استفاده کنيم، طرح‌هاي توسعه‌اي بر ما سوار شده‌اند.وي ادامه داد: در حال حاضر موضوع آب تبديل به چالش جهاني شده، لذا بايد ديپلماسي آب جزء برنامه‌هاي سياست خارجي کشور باشد و در کنار آن جامعه و مردم درگير اين موضوع شده تا آب به يک موضوع ملي تبديل شود.
شخصيتي ملي و متخصص 
از سوي ديگر نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي‌با اشاره به تخصص وزير پيشنهادي نيرو وي را شخصيتي ملي توصيف کرد که محدود در جغرافيا نيست.عبدالرضا‌هاشم زايي در موافقت با وزير پيشنهادي نيرو با بيان اينکه «مخالفان وزير پيشنهادي نيرو با برنامه وي مخالفتي ندارند» گفت: ما در ۳۸ سال گذشته شخصيت ملي براي پذيرش مسئوليت‌ها کم داشتيم و به همين دليل با چالش مواجه شديم. بيشترين نيروي متخصص در وزارت نيرو وجود دارد اما گزينه‌هاي اين وزارتخانه از درون انتخاب نمي‌شد در حالي که آقاي اردکانيان ۳۵ سال سابقه دارد.
تاسيس وزارت انرژي 
در همين رابطه محمدعلي وکيلي در دفاع از اردکانيان گفت: موضوع آب مسئله مشترک مطالعات پيرامون چالش‌هاي کشور است و مخالفين هم اين دغدغه مشترک را دارند. بحران آب آنچنان است که فقط استان‌هاي يزد و کرمان نگران آن نيستند بلکه استان‌هاي ديگر نيز دغدغه يکساني دارند و همه ملت دل نگران اين موضوع هستند.وي با بيان اينکه «بيم تسري بحران آب به همه حوزه‌هاي انرژي وجود دارد» يادآور شد: اين نگراني هست که بحران آب به يک بحران امنيتي براي کشور تبديل شود و اين توصيف خوشايندي نيست که بگوييم که اين بحران برآيند سوءمديريتي است که ما را به اينجا رسانده است.وکيلي ضمن قدرداني از رئيس‌جمهور براي معرفي رضا اردکانيان خواستار ارائه سند دراز مدت پنجاه ساله آب از سوي وي شد و گفت: با توجه به ظرفيت تعاملي و شناخت آقاي اردکانيان انتظار داريم براي مسئله آب، محيط‌ زيست و خاک به عنوان يک پکيج يک جا درمانگري شود و از دولت مي‌خواهيم لايحه تاسيس وزارتخانه انرژي، آب و محيط‌ زيست را به مجلس بدهد.
تدوين سند جامع آب 
وزير پيشنهادي نيرو با تاکيد بر تدوين سند جامع آب کشور گفت: ساختار مديريت آب بايد متناسب با اصول و ظرفيت توامان عرضه و تقاضا طراحي شود.رضا اردکانيان در دفاع از برنامه‌هاي خود براي تصدي وزارت نيرو گفت: پيش از اين در نظر داشتم که راجع به اهميت آب و برق به عنوان عرصه‌هايي که مستقيم با امنيت و آسايش مردم در ارتباط است و همچنين ضرورت اقدامات اصلاحي زيست محيطي و مديريت مصرف و تقاضا صحبت کنم. واقعيت اين است که در خلال سه هفته گذشته از بامداد تا پاسي از شب به صورت رسمي‌و غيررسمي‌در جلسات، کميسيون‌ها و مجامع استاني با شما نمايندگان صحبت کرده‌ و برنامه‌هايم را اعلام کرده‌ام.وزير پيشنهادي نيرو همچنين بيان کرد: بنده به عنوان يک کارشناس بين‌المللي در يک دهه گذشته برنامه آب و محيط‌ زيست بيش از ۴۶ کشور دنيا چه در حال توسعه و چه برخي کشورهاي در حال توسعه را بررسي و با مديران و سياستمداران آنها نشست و برخاست داشته و در جلسات پارلماني آنها مسائل آب و محيط‌ زيست را به بحث گذاشته‌ام.

تعامل کردم اما معامله نه
رئيس‌جمهور با بيان اينکه متزلزل بودن روي پيمان قبلي و دعوت براي مذاکره بعدي داستاني مضحک است،گفت: آمريکا با شيوه‌اي که در پيش گرفته بايد مذاکره با دنيا را کناربگذارد. حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهورروز گذشته درصحن علني مجلس شوراي اسلامي‌دردفاع ازبرنامه‌هاي وزراي پيشنهادي نيرو وعلوم،تحقيقات وفناوري،گفت: خوشحالم باز فرصتي پيش آمد تا در محضر نمايندگان ملت نکاتي را به عرض برسانم،‌ به‌ويژه راجع به دو وزارتخانه‌اي که تعيين تکليف آنها متأسفانه کمي‌به تأخير افتاد.وي افزود: البته شايد اين تأخير خواصي هم داشت؛ اين تأخير نشان داد که فضاي جامعه ما و به‌ويژه دانشگاهيان عزيز ما نسبت به آينده و سرنوشت دانشگاه و محيط دانشگاه و آينده علم و پژوهش در اين کشور چقدر حساسيت دارند.رئيس‌جمهور ادامه داد: صحبت‌هاي راجع به دانشگاه و لزوم حساسيت دولت نسبت به استقلال دانشگاه‌ها به محيط دانشگاه‌ها و نسبت به آينده دانشجويان و همچنين نسبت به شيوه فعاليتهاي تشکل‌هاي دانشجويي نشان از آن است که دانشگاه‌هاي ما زنده و اساتيد ما فعال هستند و به سرنوشت خودشان توجه دارند.روحاني با بيان اينکه "از تمامي‌کساني که در اين مدت نسبت به وزارتخانه علوم سخن گفته‌اند، مقاله نوشته‌اند و نقد کرده‌اند تشکر مي‌کنم" اضافه کرد: به دانشجويان، اساتيد دانشگاه‌ها و ملت ايران عرض مي‌کنم که دولت مسير خود را در زمينه احترام به علم و دانشگاه، غيرامنيتي بودن محيط دانشگاه، احترام به دانشجويان و احترام به آزادي انديشه و بيان در دانشگاه‌ها ذره‌اي کوتاه نخواهد آمد.وي خاطرنشان کرد: هرآنچه در انتخابات 92 و 96 راجع به محيط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه‌ها و نه‌امنيتي بودن دانشگاه‌ها فضاي آزاد و امنيت لازم براي دانشجو و اساتيد گفته شد رئيس جمهور و دولت به عهد خود وفادار خواهند ماند. در محضر نمايندگان و ملت ايران عرض مي‌کنم مبناي من در نحوه سلوک با وزرايي که تاکنون انتخاب شده‌اند و دو وزيري که ان‌شاءالله‌امروز انتخاب خواهند شد، پيوست حکم است. تمام وزراي ما در دولت دوازدهم کنار حکم وزيري يک پيوست حکم دارند و در آن پيوست دقيقاً مشخص شده است که قدم به قدم اولويت دولت دوازدهم در اجراي مأموريتهاي آنها چيست. رئيس‌جمهور با بيان اينکه آن پيوست استخراج‌شده از برنامه دولت است که ملت ايران به آن رأي داده‌اند، اظهار داشت: در اين پيوست دقيقاً مشخص شده است که قدم به قدم اولويت‌ها در اجراي مأموريتها براي وزرا چيست و دولت اين پيوست را سه ماه به سه ماه پايش و ارزيابي خواهد کرد و مبناي من با وزرايم براي ادامه و يا توقف کار پيوست احکام آنهاست.روحاني درباره طولاني شدن معرفي وزير علوم به مجلس گفت: هماهنگي براي معرفي وزير علوم مقداري طولاني‌تر شد، برخي وزارتخانه‌ها براي هماهنگي آسانترند اما برخي ديگر طولاني‌تر، و لذا ما صبر و حوصله کرديم، تعامل کرديم اما معامله نکرديم. بنده بر سر دانشگاه، آزادي دانشگاه، فضاي دانشگاه و امنيت دانشجويان و خطوطي که دولت از ابتدا آن را اعلام کرده با هيچ کس معامله نکرده‌ام و معامله نخواهم کرد.روحاني ادامه داد: شرط اول من با وزير علوم اين بود که محيط دانشگاه از آن‌همه دانشجويان، احزاب، جناحها و تفکرهاي مختلف است هيچ کس در دانشگاه‌ها، هيچ انجمني و هيچ جمع و جناحي در داخل دانشگاه نبايد احساس بي‌پشتوانگي کند، هيچ جمعي نبايد احساس کند که براي ديگران امنيت است اما براي او نيست، هيچ جمعي نبايد در دانشگاه احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناحهاي مختلف متفاوت است.رئيس‌جمهور با ابراز اينکه وزارت علوم و وزير علوم بايد فضا را براي دانشگاه‌ها، اساتيد و دانشجويان باز و مسير مراحل علمي‌در سطح جهان و رقابت با کشورهاي پيشرفته را فعال کند، گفت: از دانشجويان عزيز که احتمالاً سخنان مرا مي‌شنوند و از شما نمايندگان ملت سؤال مي‌کنم آيا فضاي دانشگاه‌ها امروز نسبت به سال 91 بهتر شده است يا خير، آيا فضاي دانشگاه‌هاي ما آزادتر شده يا خير، آيا دانشجويان ما در اجتماعات و بيان نظراتشان آزادتر هستند يا خير، آيا رشد علمي‌دانشگاه‌ها نسبت به 4 و 5 سال پيش پيشرفت کرده است يا خير.رئيس‌جمهور با بيان اينکه متزلزل بودن روي پيمان قبلي و دعوت براي مذاکره بعدي داستاني مضحک است، گفت: آمريکا با شيوه‌اي که در پيش گرفته بايد مذاکره و معاهده با دنيا را کنار بگذارد. محبوبيت ايران در منطقه براي اين است که‌امريکا کاري جز دامن زدن به تروريسم و اختلاف در منطقه نکرده است.وي ادامه داد: ملت ايران حامي‌مظلومان منطقه در برابر تروريسم و تجزيه‌طلبي است؛ شما که پناه منافقين بوديد و داعش را ساختيد دلسوز منطقه‌ايد؟!روحاني درباره ادعاي آمريکا مبني بر مذاکره جديد، خاطرنشان کرد: وفاي به عهد و قرارداد اصلي جهاني و فراديني است. وفاي به عهد معيار تمدن يک ملت و اعتبار يک دولت است. دولت يک کشور که تعهد بين المللي دولت قبل را بشکند، قابل اعتماد نيست و متزلزل بودن روي پيمان قبلي و دعوت براي مذاکره بعدي، داستاني مضحک است.
رئيس‌جمهور تصريح کرد: براي دفاع از خود در توليد سلاحي که نياز داشته باشيم، ترديد نخواهيم کرد و مسير قدرت دفاعي ايران قدرتمند است و با هيچ قانون بين المللي هم در تناقض نيست و پاسخ هر نقض عهدي را قاطع خواهيم داد.روحاني با اشاره به اهميت آب و مسئله وزارت نيرو براي کشور به برخي از سوابق اردکانيان، گزينه پيشنهادي وزارت نيرو، اشاره کرد و گفت: در انتخاب آقاي اردکانيان تخصص و نگاه ايشان در مسئله آب بسيار مهم بود. همه مي‌دانيم که آب براي آباداني کشور چقدر اهميت دارد و يکي از مسائل مهم امروز و فرداي کشور ما مسئله آب است.رئيس‌جمهور با اشاره به طرح مسئله واردات آب نيز گفت: زماني اين بحث مطرح شد که ما واردکننده آب باشيم و آب مورد نياز خود را از کشورهاي ديگر وارد کنيم البته اين موضوع هنوز مدنظر است و منتفي نشده است و بايد در اين بخش کار کنيم، به آن اميد بسته شده است.رئيس‌جمهور با ابراز اينکه دولت در همه موضوعات ابتدا به منابع مالي مي‌انديشد، گفت: معضل آب با تدبير، هماهنگي و برنامه‌ريزي مناسب قابل حل است. مسئله آب بحث اين دولت و اين مجلس نيست، بلکه مسئله‌اي است که بايد براي نسل‌هاي آينده در مورد آن فکر کرد و کمک کرد تا اقليم ايران در بلندمدت اين موضوع را حل‌شده ببيند. از نظر ما اين کار شدني است البته حقابه تالاب‌ها و درياچه‌ها را نيز نبايد فراموش کرد، در گذشته دقت لازم در اين بخش صورت نگرفته و با ساختن سدهاي مختلف به اين موضوع توجه نشد و اين‌گونه شد که‌امروز آب‌هاي زيرزميني نيز در خطر قرار گرفتند.روحاني درباره دليل انتخاب اردکانيان براي مسئوليت وزارت نيرو، يادآور شد: تخصص، دانش و مهارت آقاي اردکانيان در زمينه آب است البته به اين معني نيست که موضوع برق و انرژي براي ما مهم نيست اما مسئله آب امروز اصلي‌ترين مسئله کشور است و بايد تلاش کرد در اين بخش به طرح‌ها و راه‌حل‌هاي خوبي رسيد.رئيس‌جمهور با اشاره به سابقه آشنايي خود با اردکانيان گفت: من در دوراني که در دبيرخانه شوراي امنيت مسئوليت داشتم با آقاي اردکانيان آشنا شدم. در دهه 70 ما در دبيرخانه مسئله آب را مورد بررسي قرار داديم و طرح‌هاي مختلفي را در اين خصوص درنظر داشتيم. اين طرح در دبيرخانه شوراي امنيت بررسي شد و تقريباً در اواخر دوران رياست جمهوري مرحوم آيت الله‌هاشمي‌رفسنجاني آماده شد. آقاي‌هاشمي‌رفسنجاني پس از پايان دوران رياست جمهوري خود مدام پيگير اين طرح بودند حتي در دوران اصلاحات نيز مدام پيگير اين طرح بودند، حتي در دوراني که خيلي اميدوار نبودند کارها به‌خوبي پيش رود اين طرح را پيگيري مي‌کردند.روحاني راجع به علاقه‌مندي مرحوم‌هاشمي‌به آباداني ايران، گفت: مرحوم‌هاشمي‌رفسنجاني مدام براي حفظ آب و خاک، کشاورزي و صنعت ايران فکر مي‌کردند و مي‌انديشيدند. شب و روز به‌فکر آب و آباداني کشور بودند. من فکر مي‌کنم بعد از نماز صبح تمام فکر ايشان آباداني کشور بود و تا زماني که به خواب مي‌رفتند نيز به آباداني ايران فکر مي‌کردند. در هر سفر خارجي که حضور مي‌يافتند به‌دنبال طرح‌ها و دانش آن کشور در مسئله حفظ آب و خاک بودند و معتقد بودند بايد از تجربه خوب ديگر کشورها استفاده کرد.وي افزود: دانش و تجربه آقاي اردکانيان کنار اخلاق و روحيات ايشان باعث مي‌شود در اين بخش نگراني‌هاي ما کمتر شود و از شما نمايندگان محترم مي‌خواهم دست به دست هم دهيم با رأي اعتماد خود به دو وزير پيشنهادي به دولت کمک کنيم که در اين مسير به فعاليت خود ادامه دهد.رئيس‌جمهور تصريح کرد: در زمينه برق مشکلات ما کمتر است اما در هر دو موضوع نيازمند سرمايه گذاري هستيم. وقتي به مسئله انتقال برق و آب مي‌رسيم مي‌بينيم در اين مسير خيلي چيزها را از دست مي‌دهيم. نمي‌توانيم بدون درنظر گرفتن شرايط و بهره‌وري مناسب از اين مسئله عبور کنيم هرچند در زمينه برق به‌دليل نيروگاه‌هاي مختلف جزو صادرکنندگان برق هستيم و کشورهاي همسايه از ما برق مي‌خواهند. اما در حوزه آب ما خود با محدوديت‌هايي مواجه هستيم که بايد بتوانيم اين تهديد را نيز به فرصت خوبي تبديل کنيم.روحاني ضمن تقدير از نمايندگان مجلس براي رأي‌دهي به وزراي معرفي‌شده اين دولت طي ماه‌هاي اخير گفت: اميدوارم با رأي‌دهي به اين دو وزير باقيمانده اجازه دهيد کار اين دو وزارتخانه هرچه سريعتر شروع شود زيرا اين مسئله به‌نفع همه است و با حضور دکتر اردکانيان و غلامي‌در وزارت نيرو و وزارت علوم با تعامل و همراهي شما مي‌توانيم نسبت به انجام اسناد بالادستي در اين دو وزارتخانه اقدام کنيم.وي با اشاره به شرايط پيش‌آمده در موضوع تعهد ايران و 1+5 و تخلفات پياپي از سوي دولت آمريکا گفت: در طول تاريخ همواره ملت‌ها و دولت‌ها تعاملاتي را با يکديگر داشته‌اند که طي آن به بستن عهدنامه‌ها و پيمان‌هايي با يکديگر مي‌پرداختند. اين مسئله بخشي از تاريخ گذشته کشورها و از جمله کشور ما محسوب مي‌شود. اصل وفاي به عهد اصلي فراملي و فراديني است اصلي است که همه انسان‌هاي عاقل باتدبير و داراي مذهب به‌عنوان يک اصل بايد به آن احترام بگزارند.رئيس‌جمهور تصريح کرد: وفاي به عهد و تعهد يک معيار براي قانوني بودن و حرکت صحيح يک دولت است اگر دولتي به عهد خود وفا نکرد اعتبار آن نزد افکار عمومي‌و مردم خود زير سؤال مي‌رود. اگر دولتي مثل دولت آمريکا به تعهدات خود نسبت به کشوري پايبند نباشد و بگويد "من متعهد نيستم زيرا اين تعهدنامه مربوط به دولت قبل است و کلاه سر دولت قبل رفته است و من به آن عمل نخواهم کرد" ديگر هيچ تعهدي بين دولت‌ها باقي نمي‌ماند زيرا هر روز دولتي روي کار مي‌آيد و هر روز دولتي مي‌رود پس تعهدات و ملت‌ها و دولت‌ها در قبال هم چه معنايي خواهد يافت.
روحاني افزود: در چنين شرايطي تعهد يک ملت به يک ملت يا يک نظام با يک نظام و اگر آمريکا را يک رژيم بدانيم تعهد يک رژيم در مقابل نظام بزرگ جمهوري اسلامي‌ايران و حتي 5 کشوري که به اين تعهد پايبند شدند چگونه خواهد شد؟ تعهدي که بين ايران و 1+5 منعقد شد تعهدي بين المللي است که اجراي آن به تصويب شوراي امنيت ملي رسيد.وي با اشاره به اينکه اخيراً داستاني در اين خصوص مطرح مي‌شود، گفت: برخي مي‌گويند "تعهدي که قبلاً با هم بسته‌ايم فعلاً به‌شکل ضعيف و در وضعيت فعلي قرار داشته باشد و بياييم درباره موضوعات ديگري مذاکره کنيم."، اين حرف از حرف‌هاي خنده‌دار تاريخ است. شما که به تعهدات قبلي خود وفادار نبوديد چگونه مي‌خواهيد به تعهدات بعدي خود پايبند بمانيد؟ اساساً مذاکره با چنين کشوري چه معنايي دارد؟ آمريکا با عدم وفاي به عهد خود به همه مي‌گويد "من اهل مذاکره نيستم" زيرا صريحاً مي‌گويد "به تعهدات پايبند نخواهم بود". آيا اگر کشوري به جهان نشان داد که در مقابل تعهدات پايبند نيست مي‌تواند دم از اعتماد بزند؟ آيا اين کشور مي‌تواند به ساير کشورهاي شرق آسيا بگويد "بياييم با هم مذاکره کنيم"، شما که به مذاکرات قبلي خود با ايران پايبند نبوديد چگونه دم از مذاکره مي‌زنيد؟ شما نزد مردم بي‌اعتماد شده‌ايد.رئيس‌جمهور گفت: آمريکا با اين شيوه‌اي که در پيش گرفته است در آينده مذاکرات جايي نخواهد داشت. و ديگر شوراي امنيت در کشورهاي جهان نمي‌تواند به آن اعتماد کند. اين مسئله مشکل ايران نيست بلکه مشکل اين کشوري است که به تعهدات خود پايبند نمي‌ماند و مي‌گويند "چرا از لحاظ دفاعي و نظامي‌توانمند هستيد؟ چرا کشورهاي منطقه به شما احترام مي‌گزارند؟"، اين مشکل ما نيست، مشکل شماست که به شما احترام نمي‌گزارند. شما آمده‌ايد در منطقه‌امنيت و ثبات را برهم زده‌ايد. شما با تأسيس و ايجاد گروه‌هاي تروريستي امنيت و آرامش افغانستان و عراق را به‌بازي گرفته‌ايد. خود شما اعلام کرده‌ايد با تروريسم به‌دنبال ناامن کردن منطقه هستيد، حالا ايران را که با نيروهاي تروريستي شما در منطقه جنگيده و آنها را بيرون کرده است مقصر مي‌دانيد.روحاني ادامه داد: ايران به کشورهاي همسايه خود براي ايجاد امنيت کمک کرده و مي‌کند. اين کار ما کمک کردن است، و آن را به‌درخواست خود آنها انجام داده‌ايم اما شما با ايجاد گروه‌هاي تروريستي در مسائل آنها مداخله مي‌کنيد، به‌دنبال تقسيم کردن کشور عراق هستيد و مي‌خواهيد تماميت ارضي اين کشور خدشه‌دار شود. اگر بناست شما نسبت به اين اقدامات ما اعتراض کنيد ما بايد از شما بپرسيم "آيا ملت ايران که حامي‌کشورهاي منطقه است و به آنها براي حفظ امنيت کمک کرده است و از تجزيه‌طلبي اين کشورها جلوگيري کرده است تروريست است يا شما که داعش را ايجاد کرديد و گروه‌هاي تروريستي ديگري ساختيد و به‌دنبال ناامن کردن فضاي منطقه هستيد؟".وي گفت: شما در طول تاريخ به‌اشکال مختلف به ايران ظلم کرده‌ايد، شما سکوي نفتي ملت ايران را هدف قرار داديد آيا سکوي نفتي و هواپيماي مسافري ميدان جنگ بود، شما در داستان طبس به خاک ايران تجاوز کرده‌ايد، شما قبول نداريد متجاوز هستيد، شما هواپيماي مسافربري ما را زديد قبول نداريد بارها بي‌ادبانه ملت ايران را تروريسم خوانده‌ايد؟ ملت ايران مبارزه با تروريسم را با خارج کردن منافقين از خاک کشورش آغاز کرده است و در مقابل گروه‌هاي تروريستي شما در عراق ايستاده و آن را به زانو درآورده است.رئيس‌جمهور در پايان خاطرنشان کرد: از آن طرف به سلاح‌هاي ما ايراد مي‌گيريد، ما براي دفاع از خود و تماميت ارضي‌مان براي دفاع از ملت عزيزمان هر سلاحي از هر نوعي نياز داشته باشيم در ساختن، توليد کردن و انبار کردن آن اقدام خواهيم کرد و براي دفاع از خودمان از کسي اجازه نمي‌گيريم. ما موشک ساختيم، مي‌سازيم و خواهيم ساخت و اين مسئله با قرارداد 2231 در تناقض نيست. ايران براي دفاع از خود و حفظ منافع ملي و امنيتش با قدرت مسيري را که در پيش گرفته ادامه مي‌دهد و اگر شما در مقابل برجام بدعهدي کنيد خواهيد ديد به‌ضرر خود شما خواهد بود و جمهوري اسلامي‌ايران پاسخ شما را به‌خوبي خواهد داد.