خودروسازی ایران در فاز جدید


گروه صنعت، معدن و تجارت: پس از به نتيجه رسيدن برجام، مذاکره حضور خودروسازان خارجي در ايران با سرعت بيشتري انجام شد. هرچند اولين قراردادهاي خودرويي پسابرجام توسط خودروسازان فرانسوي به‌امضا رسيد، اما از همان زمان صحبت‌هاي مختلفي از سوي مسئولان وزارت صنعت و همچنين خودروسازان ايراني درباره حضور خودروسازاني از ديگر کشورها مطرح مي‌شد. اسفندماه سال 94 بود که زمزمه‌هاي حضور خودروسازان کره‌اي در ايران و آمادگي آنها براي همکاري با خودروسازان داخلي مطرح شد. آن زمان اعلام شد که قرار است در ماه‌هاي ابتدايي سال 95 قراردادي ميان شرکت‌هاي هيونداي و کيا با خودروسازان ايراني منعقد شود.
هرچند از همان روزهاي ابتدايي نام هيونداي به‌عنوان يکي از شرکاي گروه خودروسازي کرمان موتور مطرح شده بود، اما با گذشت زمان قرارداد همکاري ميان سايپا و هيونداي نيز به‌امضا رسيد. با اين همه مهدي جمالي، مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در نيمه نخست سال جاري بود که اعلام کرد که قرار است تا توليد 100 درصدي دو محصول هيونداي در اين گروه خودروسازي به توليد برسد. به اين ترتيب برخي رسانه‌ها همان زمان خبر از بازگشت هيونداي به ايران را منتشر کردند.
از طرف ديگر مديرعامل شرکت ايران‌خودرو ديزل نيز پيش از اين از انعقاد قرارداد همکاري با شرکت هيونداي و آغاز مجدد همکاري با اين شرکت خبر داد. قرارداد آغاز مجدد همکاري ميان دو شرکت در جريان ديدار عليرضا ساجي مديرعامل شرکت ايران‌خودرو ديزل با ادوارد لي قائم‌مقام ارشد مديرعامل در بخش خودروهاي تجاري شرکت هيونداي، به‌امضا رسيد. مديرعامل ايران خودرو ديزل با اعلام اين خبر اظهار کرد: براساس اين قرارداد شرکت ايران خودرو ديزل به‌عنوان اولين و قديمي‌ترين همکار شرکت هيونداي در بخش خودروهاي تجاري، توليد چندين محصول جديد با فناوري روز شرکت هيونداي را آغاز و آنها را به بازار ايران عرضه خواهد کرد.
دومين همکاري سايپا و هيونداي
در همين حال آنطور که روز گذشته خبرگزاري‌ها اعلام کردند فاز دوم همکاري گروه سايپا با شرکت هيوندايي پاور تک (HPT) درخصوص توليد گيربکس6 سرعت اتوماتيک با انعقاد قرارداد جديد آغاز شد. به گزارش سايپانيوز؛ محمدرضا شيخ عطار، مديرعامل شرکت مگاموتور در حاشيه‌امضا اين قرارداد گفت: مذاکرات شرکت مگاموتور با هيوندايي پاور تک از اوايل سال 95 آغاز شده و اين همکاري با انعقاد اين قرارداد بسيار گسترده‌تر از قبل وارد فاز دوم خود خواهد شد. وي افزود: گروه سايپا براساس برنامه توسعه محصول خود و به منظور بهره‌گيري از تکنولوژي روز دنيا بر روي پلتفرم‌هاي sp پس از بررسي تامين کننده‌هاي مختلف درخصوص قواي محرکه شرکت هيوندايي پاور تک را انتخاب و در اواخر سال 95 با اين شرکت قراردادي جهت تامين گيربکس شش سرعته اتوماتيک براي خودروي sp100 به‌امضا رساند.
مديرعامل مگاموتور گفت: اين گيربکس با توان 170 نيوتن متر از جمله گيربکس‌هاي پرکاربرد در سطح دنياست که ضمن رعايت استانداردهاي روز دنيا در مباحث آلايندگي و مصرف سوخت پايين‌تر، در حين رانندگي انتظارات راننده را از يک سيستم انتقال قدرت خوب فراهم مي‌کند. وي تصريح کرد: در قرارداد اول توليد اين نوع گيربکس، براي استفاده بر روي محصولات خودروي sp100 در نظر گرفته شده و امروز با انعقاد قرارداد دوم، گيربکس قوي‌تري با گشتاور 270 نيوتن متر براي خودروهاي sp0 و همچنين مدل‌هاي کراس اوور پلتفرم sp است توليد خواهد شد.
شيخ عطار با اشاره به تغيير ذائقه مردم در استفاده از خودروهاي اتوماتيک گفت: نظر مردم نسبت به گذشته تغيير کرده و علاقه بيشتري به استفاده از خودروهاي اتوماتيک دارند و اين موضوع اهميت انتخاب و بهره‌گيري از گيربکس مناسب اتوماتيک را بيشتر کرده و مگاموتور بر همين اساس اقدام به انعقاد قرارداد با اين شرکت معتبر بين‌المللي کرده است. وي تاکيد کرد: با همين رويکرد گروه سايپا براي خودروهاي اقتصادي خود چون گروه ايکس 200 از گيربکس CVT شرکت پانچ بلژيک بهره گرفت و در حال حاضر اين نوع گيربکس بر روي دو خودرو ساينا و کوييک مورد استفاده قرار گرفته است.
مديرعامل مگاموتور گفت: يک دستگاه خودروي توليد شده sp100 در اختيار شرکت هيوندايي پاور تک قرار گرفته که پس از نصب گيربکس مذکور در حال گذراندن مراحل پاياني تست‌هاي مربوطه است. وي افزود: با انتخاب اين نوع گيربکس توانستيم گستره وسيعي از گيربکس‌هاي مختلف را براي پلتفرم‌هاي خود انتخاب کنيم و پوشش خوبي را براي محصولات متنوع گروه سايپا که در آينده به بازار وارد خواهد شد ارائه دهيم. شيخ عطار گفت: نگاه به همکاري با اين شرکت درسال‌هاي آينده، براي داخلي‌سازي و انتقال دانش و تکنولوژي به داخل کشور است که قاعدتا براي اين موضوع بايد از مرحله مونتاژ عبور کرده و وارد ساخت پوسته و دنده‌هاي گيربکس شويم و البته اين موضوع ارتباط بسيار زيادي با افزايش تيراژ توليدي جهت اقتصادي شدن از نظر سرمايه‌گذاري آن دارد و با روندي که گروه سايپا در جايگزيني محصولات جديد خود دارد اين موضوع در آينده‌اي نزديک انجام مي‌شود. وي تصريح کرد: در حال حاضر محصولات شرکت هيوندايي پاورتک در چهار کشور آمريکا، مکزيک، کره و چين توليد و مونتاژ مي‌شود و براساس قراردادي که با گروه سايپا منعقد کرده، در آينده‌اي نزديک محصولات اين شرکت معتبر بر روي محصولات گروه سايپا، به بازار ايران هم وارد خواهد شد.
فراهم شدن امکان توليد قطعات پژو در ايران 
در همين حال خبرگزاري ايسنا روز گذشته گزارش داده است که با تاييد مراحله ارزيابي اوليه کيفي پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي‌ايران توسط شرکت پژو- سيتروئن، طرفين آمادگي خود را براي قطعات مورد نياز اين شرکت در ايران اعلام کردند. براساس اين گزارش در ادامه تفاهم‌نامه‌امضا شده ميان پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي‌با انجمن پلاستيک فرانسه با هدف توليد مواد اوليه و قطعات پليمري مورد نياز صنعت خودروسازي، نشست مشترکي ميان طرفين در پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي‌ايران برگزار شد. در اين نشست مديران ارشد شرکت پژو- سيتروئن با مسؤولان پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي، صاحبان صنايع و شرکت‌هاي دانش‌بنيان بر توليد 70 درصد قطعات مورد نياز اين شرکت خودروسازي در داخل کشور و با استفاده از مواد اوليه داخلي تاکيد شد. صادرات مواد اوليه مورد نياز شرکت پژو- سيتروئن که در ايران توليد مي‌شود و توسط پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي‌ايران به تائيد مي‌رسد، يکي ديگر از توافقات اين نشست بوده است. دکتر مهدي نکومنش، رئيس پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي‌در اين نشست با تاکيد بر استفاده از توان داخلي، گفت: شرايط فراهم شده در دوران پسابرجام فرصت مغتنمي‌است تا ما به عنوان يک پژوهشگاه ملي نقش اصلي خود را در اقتصاد کشور ايفا کنيم. وي با بيان اينکه ما بايد با توجه به منابع سرشار موجود در کشور از خام فروشي جلوگيري کنيم، خاطرنشان کرد: با انتقال دانش فني به صنايع داخلي در جهت توليد قطعات با استاندارد در اين زمينه مي‌توانيم نقش موثري را ايفا کنيم. در اين نشست همچنين موريس کارفانتان، مدير گروه پلاستيک، کامپوزيت و لاستيک شرکت پژو- سيتروئن ضمن بازديد از پژوهشگاه، امکانات موجود در اين مجموعه را در دنيا کم نظير دانست و گفت: وجود اين همه‌امکانات سخت‌افزاري و نرم‌افزاري در همه زمينه‌هاي پليمري بستر مناسبي براي همکاري با اين مجموعه است. مراحل ارزيابي اوليه کيفي پژوهشگاه توسط شرکت پژو- سيتروئن به تائيد رسيده و گام اول براي شروع همکاري‌ها در زمينه تامين مواد اوليه و ساخت قطعات پليمري مورد نياز صنعت خودروسازي برداشته شده است.
اميد به توسعه صنعت خودرو
در همين ارتباط حسن کريمي‌سنجري، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار «تجارت» مي‌گويد: در هر صورت بايد اين نکته را مد نظر داشته باشيم که طرف‌هاي خارجي جايي سرمايه‌گذاري مي‌کنند که احساس پايداري بيشتري از سرمايه‌گذاري و مشارکت خود داشته باشند، در واقع ريسک سرمايه‌گذاري آنها کمتر باشد. به گفته اين کارشناس حوزه صنعت خودرو، به‌دليل کوچک بودن سهم بخش خصوصي در صنعت خودرو ايران از يک طرف و قوانين دست و پاگير و شرايط سختگيرانه اقتصاد ايران براي سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي از طرف ديگر، انگيزه حضور خودروسازان بزرگ دنيا براي حضور مستقل يا مشارکت با بخش خصوصي ايران کاهش پيدا مي‌کند اما از آنجا که تجربيات موفقي در زمينه همکاري يک خودروساز با چند شريک خارجي وجود دارد؛ بنابراين مي‌توان اميد به توسعه صنعت خودرو ايران از اين مسير داشت، اما در اين زمينه هم بايد سياست‌گذاري‌هاي مشخص و مدوني صورت بگيرد.
کريمي‌سنجري همچنين ادامه داد: مشارکت‌هاي چندبعدي يک خودروساز با چند خودروساز در دنيا مسبوق به سابقه است و اين موضوع به تنهايي نمي‌تواند، محل اشکال باشد. موضوع اصلي اين است که چرا همه مشارکت‌ها حول دو خودروسازي که داراي مديريت دولتي و به‌نوعي انحصاري هستند در حال شکل‌گيري است؛ بنابراين اگر مي‌خواهيم در صنعت خودرو مشارکت‌هايي شکل بگيرد که سازنده بوده و ما را در مسير توسعه صنعت خودرو قرار دهد چاره‌اي نداريم که اجازه دهيم شرکت‌هاي بزرگ خودروسازي براي حضور در بازار و صنعت ايران، خودشان روش‌هاي مشارکت و سرمايه‌گذاري را انتخاب کنند. اين کارشناس صنعت خودرو همچنين در پايان تصريح کرد: يکي از موضوعاتي که از همان ابتداي مطرح شدن شروط قراردادهاي خودرويي مورد توجه مسئولان و خودروسازان ايراني قرار گرفت، بحث مربوط به داخلي‌سازي قطعات و تجهيزات مربوط به راه‌اندازي خطوط توليدي اين واحدهاست. هرچند در حال حاضر به نظر مي‌رسد با برنامه‌هاي اعلام شده براي داخلي‌سازي کمي‌فاصله وجود دارد، اما به نظر مي‌رسد که در حال حاضر اراده براي اين موضوع نزد مسئولان وجود دارد و از طرف ديگر واحدهاي قطعه‌سازي داخلي نيز توان اجراي تعهدات خودشان و توليد قطعات مورد تاييد خودروسازان خارجي را دارند.