حادثه پشت حادثه!


دکل شماره 95 فتح واقع در ميدان رگ سفيد دچار آتش‌سوزي شد و چندين کشته و زخمي‌برجاي گذاشت.
فرماندار شهرستان گچساران گفت: آتش سوزي دکل حفاري در رگ سفيد گچساران ۳ کشته و يک زخمي‌بر جاي گذاشته است.
عبدالرحيم رحيمي‌در گفت‌وگو با تسنيم در گچساران اظهار داشت: طبق گفته مسئولان شرکت نفت آتش سوزي دکل حفاري در رگ سفيد گچساران 3 کشته و يک زخمي‌بر جاي گذاشته است.
وي عنوان کرد: نيروهاي امدادي به محل وقوع حادثه اعزام شدند.
بعد از ظهر يکشنبه دکل شماره 95 ميدان نفتي رگ سفيد واقع در منطقه ديلم استان بوشهر دچار حادثه شد.
جزئيات جديد از حادثه آتش‌سوزي دکل نفتي شماره ۹۵ فتح
يک منبع آگاه با اشاره به جزئيات حادثه آتش‌سوزي دکل شماره ۹۵ فتح گفت: سرعت و قدرت انفجار به حدي بالا بود که اجازه هيچ عکس‌العملي را به کارکنان دکل نداد.
يک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به حادثه آتش‌سوزي دکل شماره 95 فتح واقع در ميدان رگ سفيد اظهارداشت: اين دکل مشغول حفاري در عمق 2600 متري مخزن آسماري بود که به دلايل فني، لوله حفاري در عمق 80 متري متوقف مي‌شود و کارکنان و متخصصان به دنبال رفع مشکل بودند که ناگهان مواد سيال به بالا فوران مي‌کند و انفجار بزرگي رخ مي‌دهد.
وي افزود: حجم آتش و سرعت انفجار به حدي بود که هيچ يک از کارکنان نتوانستند عکس‌العمل به‌موقع از خود نشان دهند.
اين مقام آگاه تصريح کرد: حفار و سرحفار از افرادي بودند که در همان لحظه اوليه جان خود را از دست مي‌دهند.
دکل شماره 95 فتح جزو پيشرفته‌ترين دکل‌هاي خشکي ايران بود که با قدرت 2000 اسب بخار توان حفاري چاه‌هاي توصيفي و اکتشافي و توسعه‌اي را تا عمق بيش از 6000 متر داشت.
پيام تسليت وزير نفت براي جانباختگان حادثه دکل ۹۵ شرکت ملي حفاري
وزير نفت در پيامي‌درگذشت تني چند از همکاران صنعت نفت در شرکت ملي حفاري جنوب را بر اثر بروز حادثه در حين انجام وظيفه تسليت گفت.
به گزارش شانا، متن پيام تسليت بيژن زنگنه بدين شرح است: «خبر ناگوار درگذشت تني چند از همکاران عزيزمان در شرکت ملي حفاري جنوب بر اثر بروز حادثه در حين انجام وظيفه، مايه تالم و تاثر فراوان شد.
اين ضايعه را به خانواده معزز آنها و همکاران تلاشگرمان در شرکت ملي حفاري تسليت عرض نموده و از درگاه خداوند بزرگ براي درگذشتگان آمرزش و رحمت و براي بازماندگان شکيبايي و اجر مسئلت دارم.
لازم است مديران ذيربط ضمن رسيدگي و همدردي با خانواده‎هاي عزادار به سرعت و دقت نسبت به بررسي و شناسايي علت بروز اين حادثه‌اندوه‌بار اقدام کنند.»
عدم رعايت نکات ايمني علت حادثه پالايشگاه شهيد تندگويان
اين اتفاق در حالي روز يکشنبه رخ داد که بعداز ظهر جمعه، پنجم آبان‌ماه نيز بر اثر حادثه آتش‌سوزي در يکي از واحدهاي پالايشگاه شهيد تندگويان (تهران) به‌دليل نشت مواد اشتعالزا (واحد آيزوماکس) 7 نفر از کارکنان اين پالايشگاه در دم جان باختند و همين امر و بروز چنين اتفاقاتي، لزوم توجه بيشتر به نکات ايمني و رعايت هرچه بيشتر آن را مي‌طلبد.
در همين زمينه عضو شوراي شهر تهران عدم رعايت نکات ايمني را علت حادثه پالايشگاه شهيد تندگويان عنوان کرد.
افشين حبيب‌زاده (عضو شوراي شهر تهران) در هفدهمين جلسه شوراي شهر تهران در تذکر پيش از دستور خود به علت حادثه پالايشگاه شهيد تندگويان اشاره کرد.
او با ابراز تأسف از وقوع حادثه پالايشگاه شهيد تندگويان گفت: بازرسان وزارت کار بايد هرچه سريع‌تر گزارش مبسوطي در اين خصوص ارائه کنند، چراکه اين حادثه به عدم رعايت نکات ايمني رخ داده است.
 او ادامه داد: علاوه بر وزارت کار مسوولان آتش‌نشاني نيز بايد گزارشي در اين خصوص ارائه کنند.
تعداد کشته‌شدگان حادثه پالايشگاه تهران به ۷ نفر رسيد
به گزارش تسنيم، بعداز ظهر جمعه، پنجم آبان‌ماه بر اثر حادثه آتش‌سوزي در يکي از واحدهاي پالايشگاه شهيد تندگويان (تهران) به‌دليل نشت مواد اشتعالزا (واحد آيزوماکس) 6 نفر از کارکنان اين پالايشگاه در دم جان باختند و دو نفر با سوختگي شديد راهي بيمارستان شدند.
ساعات پاياني شنبه شب يکي از مصدومان حادثه نيز درگذشت و تعداد جان‌باختگان اين حادثه به 7 نفر رسيد.
وزارت نفت که صنايع پرخطري همچون نفت، گاز، پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي و پتروشيمي‌را در مجموعه مديريتي خود دارد، بيش از ديگر نهادها و وزارتخانه‌ها نيازمند سختگيري در پياده‌سازي مباحث مربوط به‌ايمني، بهداشت کار و محيط زيست است. جدا از تمامي‌تلاش‌هاي صورت‌گرفته از سوي «بيژن زنگنه» وزير نفت کشورمان و تيم مديريتي وزارت نفت در جهت صدور بخشنامه‌ها و پيگيري امور HSE از مديران مربوطه، آنچه حوادث رخ‌داده در طول وزارت زنگنه نشان مي‌دهد، مؤيد ضعف ايمني در مجموعه وزارت نفت است.
بررسي حوادث مهم صنايع زيرمجموعه وزارت نفت حاکي از اين است که بر تعد حوادث نفتي افزوده شده است. در اين بين پتروشيمي‌ها داراي بيشترين تعداد حوادث، پالايشگاهها در رتبه دوم و صنعت گاز در رتبه بعدي قرار دارند.