شستشوی دام در منابع تامین آب شرب تهران!


گروه اجتماعي: روز گذشته هواي تهران براي پنجمين روز با افزايش غلظت آلاينده‌ها در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار گرفت. ديروز، هفتمين روز از دومين ماه پائيز در حالي سپري شد که هواي تهران براي پنجمين روز متوالي و ششمين روز در طول يک هفته در شرايط ناسالم براي گروه‌هاي حساس قرار دارد. روز يکشنبه درست در شرايطي که تهراني‌ها هواي ناسالم را به ريه‌هاي خود مي‌فرستادند، عيسي کلانتري، معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان حفاظت از محيط زيست کشور در جلسه علني شوراي شهر پايتخت حاضر شد و توضيحاتي درباره راه‌کارهاي پيش‌بيني شده براي کنترل و کاهش آلودگي هواي تهران ارائه کرد. در حالي که پيش از اين کلانتري نيمي‌از آلودگي هواي پايتخت را مربوط کاميون‌هاي در حال تردد در تهران مي‌دانست روز گذشته و در هفدهمين جلسه شوراي شهر در سهم 30 درصدي کاميون‌ها صحبت کرد.
روز گذشته عيسي کلانتري با حضور در جلسه شوراي شهر تهران ري و تجريش ضمن ارايه گزارشي گفت: به دستور رئيس‌جمهور قرار است براي بوي نامطبوعي که در اطراف فرودگاه‌امام خميني است راه چاره‌اي انديشيده شود چراکه 14 الي 15 واحد آلاينده در آنجا هستند که دارند خود را اصلاح مي‌کنند و تا پايان تابستان سال آينده بوي نامطبوع حل مي‌شود. او اظهار کرد: در جنوب تهران 60 منطقه وجود دارد که زباله‌ها و لاستيک‌ها را آتش مي‌زنند که بعد از آتش زدن آنها فلزات مشخص مي‌شود که مي‌توانند آن را بردارند و بفروشند. به گفته کلانتري يکي از قوي‌ترين مديرکل‌ها براي تهران انتخاب کرديم تا ظرف سه ماهه آينده اين مشکل زباله‌سوزي در جنوب تهران حل شود. وي ادامه داد: براي حفاظت از سدهاي تامين کننده آب تهران مثل لار، لتيان و... تمهيدات ويژه‌اي انديشيده‌ايم چراکه شما مي‌بينيد که در آنجا حيوانات و گوسفندانشان را مي‌شورند در حالي که براساس استاندارد جهاني تا شعاع 200 متري هيچ جنبنده‌اي نبايد اطراف سدها باشد. کلانتري گفت: کارخانه‌هاي آلاينده در پايتخت مشخص هستند. به‌طور مثال ۵۰ کارخانه آلاينده در تهران داريم که تعطيلي آنها سبب بيکاري ۱۰ هزار نفر خواهد شد و بايد تصميم بگيريم که اولويت براي ما پاکي هواست يا ساير موضوعات. وي تاکيد کرد: پدرخوانده‌هايي که در صنعت خودروسازي فعاليت مي‌کنند بدون آنکه تلاشي براي استانداردسازي صنعت خودرو براساس استانداردهاي روز کنند، يکي از عوامل اصلي آلودگي هوا خودروهاي بي‌کيفيت هستند اما همچنان از اين صنايع حمايت مي‌شود. رييس سازمان محيط زيست کشور گفت: وزير نفت مطرح کرده که اگر پالايشگاهي سوخت غيراستاندارد توليد کرد، تعطيلش کنيد، در حال حاضر نيروي متخصص براي پايش دائمي‌سوخت نداريم اما با قراردادي که با دانشگاه‌ها وضع خواهد شد ساکن دائمي‌پالايشگاه‌ها خواهيم شد.
کلانتري اين سوال را مطرح کرد که چطور است که شهرداري اگر يک متر ساختمان تخلف کند آن را متوقف مي‌کنند اما روزانه ده‌ها منطقه زباله‌هايشان را آتش مي‌زنند و آلودگي آن از آلودگي پالايشگاه‌ها کمتر نيست اما شهرداري ورود نمي‌کند. به گفته او نيروگاه شهيد رجايي در روزهاي وارونگي به تنهايي ۲۰ درصد آلودگي تهران و کرج را برعهده دارد و تاکيد کرده‌ايم اگر اين نيروگاه‌ها سوخت مازوت استفاده کنند، تعطيل خواهند شد. کلانتري تصريح کرد: ۴۲۲ صنعت آلاينده در کشور داريم. جرايم اين صنايع بايد براي برطرف کردن آلاينده‌هاي کشور باشد نه اينکه شهرداري‌ها آن را صرف کسب درآمدهاي شهرداري کنند. تاکنون با ۱۳۳ واحد برخورد شده‌اما براي برخورد بايد تمام مردم دست به دست هم دهند. وي با اشاره به اينکه قرار بود طي ۵ سال صنعت خودرو به استانداردهايي اروپايي دست پيدا کنند، ادامه داد: براساس اين قانون براي حمايت از خودروي داخلي 90 درصد عوارض به گمرکي براي خودروهاي خارجي در نظر گرفته شده بود که حالا اين قانون پنج ساله به قانون ۲۷ ساله رسيده و هنوز خودروسازان به تعهدات خود عمل نکرده و به استانداردهاي جهاني نرسيده‌اند.