متخصصان ایرانی شایسته مدیریت در آژانس هسته ای


تجارت-کورش شرفشاهی:  يوکيو آمانو، مديرکل آژانس بين المللي انرژي اتمي‌در رأس هياتي براي ديدار با مقامات کشورمان وارد تهران شد. در حالي آمانو به تهران سفر کرده که قرار است تا يک ماه آينده نهمين گزارش خود را درباره روند اجراي برجام در اختيار شوراي حکام و شوراي امنيت سازمان ملل بگذارد.
رييس جمهور در ديدار آمانو، ضرورت حفظ استقلال و بي طرفي آژانس بين المللي انرژي اتمي‌را مورد تاکيد قرار داد و با بيان اينکه آژانس تنها مرجع تاييد کننده پايبندي ايران به برجام است گفت: برجام معيار مشخصي دارد و ملاک عمل ايران نيز صرفا همان معيارها است. حجت الاسلام حسن روحاني با اشاره به اينکه آژانس تا اين مرحله در نحوه اجرا و ثبات توافق برجام نقش مثبت و سازنده اي داشته گفت: مجموعه همکاري‌هاي ايران با آژانس کامل و قابل توجه بوده است.وي با بيان اينکه ايران در چارچوب پادمان آژانس، مقررات بين المللي و توافق برجام آماده توسعه همکاري‌هاي خود با آژانس است، افزود: اراده ما مبتني بر انجام همکاري بلندمدت با آژانس در چارچوب مقررات بين المللي است و اميدواريم با توجه به همکاري کامل ايران در سالهاي اخير، آژانس هر چه سريعتر نتيجه نهايي مبني بر صلح آميز بودن ماهيت برنامه هسته اي ايران را اعلام کند. روحاني با بيان اينکه انتظار داريم آژانس در چارچوب اقدامات و وظايف خود، کمکهايي را که به ديگر کشورهاي متعهد به پادمان و ان پي تي در زمينه‌هاي مختلف علمي‌، کشاورزي ، حفاظت و پزشکي ارائه مي‌کند در اختيار ايران نيز قرار دهد، بر ضرورت حضور افراد توانمند ايراني در مسووليت‌هاي مديريتي آژانس تاکيد کرد.رييس جمهور با تاکيد بر اينکه يک کشور هر طور که بخواهد نمي‌تواند با توافقات چندجانبه و بين المللي برخورد کند ، گفت: استحکام مقررات و معاهدات بين المللي بسيار مهم است. روحاني با بيان اينکه ايران هرگز اولين کشوري نخواهد بود که از برجام خارج مي‌شود، گفت: تا زماني نسبت به برجام پايبند و متعهد هستيم که بتوانيم از منافع قيد شده در آن بهره مند شويم .رييس جمهور خاطرنشان کرد: اعتبار آژانس بين المللي انرژي اتمي‌به عنوان يک نهاد مهم بين المللي در افکار عمومي‌جهان بر مبناي اين است که بدون تاثيرپذيري از قدرتها، فعاليتهاي حرفه اي و فني خود را به انجام برساند و اينکه برخي از کشورها و مقامات آنها بخواهند بر تصميمات آژانس تاثير بگذارند و اعمال فشار کنند براي ما قابل قبول نيست. روحاني با بيان اينکه همکاري‌هاي ايران و آژانس بايد گام به گام موجب تقويت اعتماد دو طرف شود ، گفت: نبايد اجازه دهيم برجام به عنوان دستاوردي مهم، خدشه دار شود و بايد با همکاري گسترده اين تعهد مهم بين المللي را تثبيت کنيم.رييس جمهور با بيان اينکه رفتار جديد دولت آمريکا هيچ کمکي به ثبات و امنيت منطقه نخواهد کرد، گفت: مبارزه با تروريسم يکي از مهمترين اهداف در منطقه بشمار مي‌رود و امروز ثبات و امنيت براي ملتهاي منطقه بسيار حائز اهميت است.
يوکيو آمانو نيز در اين ديدار برجام را توافقي بسيار خوب دانست و گفت: امروز بر اساس تلاش‌هاي مشترکي که به انجام رسيده مي‌توانيم تاکيد کنيم که جمهوري اسلامي‌ايران به تمامي‌تعهدات خود در چارچوب مقررات بين المللي و برجام عمل کرده است.مديرکل آژانس بين الملي انرژي اتمي‌با تاکيد بر اينکه اکثر مقامات و مسوولان عالي رتبه کشورهاي جهان در فضاي بين المللي با قدرت از برجام حمايت مي‌کنند، اظهار داشت: اجراي تعهدات و پايبندي به آنها از سوي همه طرف‌ها نقش اساسي و حياتي در ثبات و آينده برجام خواهد داشت.آمانو با تجليل از پايبندي جمهوري اسلامي‌ايران در عمل به تعهدات خود در برجام، گفت: اعتبار آژانس بسيار حائز اهميت بوده و همچنان بر بي طرفي خود در مواضع، ادامه مي‌دهد و بر اساس حقايق و پادمان‌ها گزارش‌هاي واقعي را ارائه خواهد کرد.مديرکل آژانس بين الملي انرژي اتمي‌با تاکيد بر ضرورت حمايت از پروژه‌هاي تحقيقاتي ايران و توسعه همکاري‌هاي ايران و آژانس در بخش‌هاي مختلف، گفت: از حضور متخصصين ايراني براي تصدي مسووليت‌هاي مديريتي در آژانس استقبال مي‌کنيم.
تاکيد بر پايبندي همه جانبه
همچنين در ديدار يوکيا آمانو مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي‌با دکتر محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان بر لزوم‌ پايندي همه طرف‌ها به برجام تاکيد شد. آمانو نيز در اين ديدار اظهار داشت که ايران به تعهدات خود در برجام عمل کرده و از ديدگاه آژانس اجراي برجام از سوي همه طرفها حائز اهميت است.
آمانو درخواست بازديد نداشت
به گزارش ايسنا، علي اکبر صالحي پس از ديدار با مدير کل آژانس بين المللي انرژي اتمي‌گفت: يوکيا آمانو درخواستي براي بازديد از سايت‌هاي هسته‌اي ايران نداشت. وي افزود: نسبت به گزارش‌هاي آژانس و بازرسي‌هاي آژانس اظهار رضايت کرديم که تا امروز به طور مستقل 8 بار درباره اجراي برجام و التزام ايران به تعهداتش گزارش داده و اميدواريم با همين روش به کار خود ادامه دهد.وي با تاکيد بر اينکه فشارهاي زيادي با توجه به مواضع اخير آمريکا به آژانس وارد مي‌شود گفت: براساس مقررات و سوگند نامه‌اي که مدير کل قرائت کرده، اميدواريم بدون جانبداري و جهت گيري نظرات فني خود را به طور مستقل ارائه دهد.رئيس سازمان انرژي اتمي‌با اعلام اينکه ايران نمي‌خو اهد برجام به هم بخورد گفت: اگر بدعهدي صورت گيرد، طي يک سال و نيم به 100 هزار سو مي‌رسيم و اين يک توانمندي بالقوه است اما اميدواريم از اين سناريوها استفاده نکنيم. صالحي گفت: آقاي آمانو ما را در جريان ديدارش با رئيس جمهور فرانسه گذاشت. صحبت‌هاي خوبي داشتند و گفتند که ماکرون اعلام کرده خواهان پايداري برجام هستند و اينکه آژانس نقش خود را جدي‌تر ايفا کند.
ايران به تعهداتش عمل مي‌کند
در اين ديدار مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌تاکيد کرد که ايران به تعهداتش طبق برجام عمل کرده و افزود: از همه طرف‌هاي برجام مي‌خواهيم به تعهداتشان عمل کنند. يوکيا آمانو درباره مواضع اخير ترامپ و تاييد نکردن پايبندي ايران به برجام برخلاف گزارش‌هاي آژانس گفت: در مورد صحبت‌هاي آقاي ترامپ حرفي ندارم.وي افزود: برجام توافقي بين ايران و ۱+۵ است که به تاييد شوراي امنيت رسيده است.آمانو گفت: ما تا حال حاضر بر برجام نظارت کرده‌ايم و مي‌گوييم ايران کاملا به تعهدانش در چارچوب برجام عمل کرده است. وي گفت: آژانس به صورت عيني و بي‌طرف به نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌اي ايران در چارچوب برجام و استانداردهاي پادماني عمل کرده و به آن ادامه خواهد داد. مساله مهم بي‌طرفي آژانس است. آمانو گفت:گاهي اوقات خبرهاي بد داده‌ام اما برخي مواقع نيز خبر خوب داده‌ام، مهم پايبندي به قواعد و اصول است.