اعلام گوشی های مشمول رجیستری به تاخیر افتاد؛

گروه فناوری- در حالی که قرار بود با اجرای طرح رجیستری‌، در روز‌های نخستین آبان‌ماه دو برند مشمول این طرح که بیشترین سهم بازار را در اختیار دارند و عمدتا به صورت قاچاق وارد شده اعلام شود، هم‌اکنون با در نظر گرفتن فرصت شش‌روزه برای فروشندگان این گوشی‌ها زمان اعلام این دو برند موبایل به تاخیر افتاد.
در این خصوص مدیرکل فناوری ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد دلیل اعلام نشدن برند و مدل‌ گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری گفت: می‌خواهیم بازار خودش را با شرایط جدید وفق دهد، اگر برند و مدل‌ اعلام شود، فروشندگان متضرر می‌شوند.
حمیدرضا دهقانی‌نیا مدیرکل فناوری ارتباطات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر این که افزایش قیمت موبایل هیچ توجیهی ندارد خواستار ورود سازمان تعزیرات برای جلوگیری از گران‌فروشی شد و گفت: عده‌ای از فرصت‌طلبان می‌خواهند نظم بازار را بر هم بزنند و شایعه‌پراکنی می‌کنند اما با آنها برخورد خواهد شد.
این در حالی است که نایب رییس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور معتقد است افزایش قیمت موبایل به رجیستری مربوط نمی‌شود.


به گفته افشین اکبری، نایب رییس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور، قیمت گوشی موبایل در نتیجه دلایل ناشی از قطع تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل، بی‌ثباتی در مرز کردستان، افزایش نرخ ارز و پیچیده شدن روال ترخیص واردات قانونی از گمرک، افزایش یافته که این دلایل با آغاز اجرای رجیستری همزمان شده است و عملا هنوز رجیستری عملیاتی نشده که بخواهد روی قیمت اثرگذار باشد.
از طرفی گواهی تایید نمونه گوشی‌های جدید شرکت اپل با عنوان آیفون‌های ۸ و ۸ پلاس در شرایطی که این روزها خبرهای زیادی از این شرکت به گوش رسیده، توسط رگولاتوری ایران صادر شد.
تاخیر 6 روزه
حمیدرضا دهقانی‌نیا، مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد دلیل اعلام نشدن برندها و مدل‌های گوشی تلفن همراه مشمول طرح رجیستری گفت: می‌خواهیم بازار خودش را با شرایط جدید وفق دهد زیرا اگر به صورت یکباره برندها و مدل‌های مشمول طرح اعلام شود حلقه آخر (فروشندگان) متضرر می‌شوند و این امر شایسته نیست.
مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اعلام برندها و مدل‌های مشمول طرح رجیستری گوشی تلفن همراه محدودیت‌هایی را برای فروشندگان ایجاد می‌کند و ما هم قصد نداریم این محدودیت یک دفعه اعمال شود، گفت: تاخیر در اعلام برندها و مدل‌ها فرصتی را برای فروشندگان موبایل فراهم می‌کند‌ تا خودشان را با شرایط تطبیق دهند.
وی در مورد زمان اجرای برندها و مدل‌های مشمول طرح رجیستری موبایل گفت: کمتر از پنج یا شش روز آینده برندها و مدل‌های گوشی‌تلفن همراه مشمول طرح اعلام می‌شود.
گوشی‌های استفاده شده به خریدار اعلام می‌شود
دهقانی‌نیا در پاسخ به این سوال که واکنش ستاد در مقابل برخی از فروشندگانی که برای دور زدن طرح رجیستری و برای اینکه گوشی‌های موجود در انبارهایشان مشمول طرح نشود و بتوانند آن را سر فرصت بفروشند، یک بار در گوشی‌های خود سیم‌کارت می‌گذارند و با این کار آن گوشی را به شبکه وصل می‌کنند، چیست، گفت: از نظر فنی این امکان وجود دارد که به خریدار گوشی اعلام کنیم که پیش از خرید یک‌بار سیم‌کارت در گوشی قرار گرفته و گوشی یک‌بار روشن شده است.
مدیرکل فناوری ارتباطات و اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در حافظه اپراتور، یک بار قرار گرفتن سیم‌کارت در گوشی باقی می‌ماند و امکان اطلاع‌رسانی هم در این ارتباط به خریدار وجود دارد.
با فرصت‌طلبان برخورد می‌شود
سخنگوی طرح رجیستری گوشی تلفن همراه گفت: افزایش قیمت موبایل هیچ توجیهی ندارد. عده‌ای از فرصت‌طلبان می‌خواهند نظم بازار را بر هم بزنند و شایعه‌پراکنی می‌کنند اما با آنها برخورد خواهد شد.
دهقانی‌نیا تاکید کرد: افزایش قیمت گوشی که در این چند روز به بهانه اجرای طرح رجیستری رخ داده است هیچ توجیهی ندارد.
او با اشاره به اینکه پایش شبکه آغاز شده است، افزود: این پایش شناسه‌ها را درست می‌کند و به عرضه‌کننده فرصت می‌دهد کالا را هر چه سریع‌تر بفروشد.
سخنگوی طرح رجیستری گفت: از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات انتظار داریم برای جلوگیری از گران‌فروشی به اقتضای شرایط ورود کنند.
دهقانی‌نیا با بیان اینکه شناسه طرح رجیستری به صورت سیستمی و ترکیبی ساخته می‌شود و غیر‌قابل جعل است، گفت: تدابیر لازم از جمله تدابیر فنی برای جلو‌گیری از سوء‌استفاده از طرح رجیستری در نظر گرفته شده است.
دلایل گرانی موبایل
از سوی دیگر افشین اکبری گفت: قیمت گوشی موبایل در نتیجه چهار دلیل افزایش یافته که این دلایل با آغاز اجرای رجیستری همزمان شده است و عملا هنوز رجیستری عملیاتی نشده که بخواهد روی قیمت اثرگذار باشد.
نایب رییس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور از چهار دلیل افزایش اخیر قیمت گوشی تلفن همراه در بازار همزمان با آغاز اجرای طرح رجیستری خبر داد و اظهار داشت: افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار گوشی ناشی از قطع تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات موبایل، بی‌ثباتی در مرز کردستان، افزایش نرخ ارز و پیچیده شدن روال ترخیص واردات قانونی از گمرک است و هنوز طرح رجیستری گوشی تلفن همراه عملی نشده که تغییری در قیمت‌ها ایجاد کند.
وی افزود: طرح رجیستری گوشی همراه قرار است فعلا در مرحله اول روی حداکثر سه مدل گوشی از 250 مدل گوشی موجود در کشور اجرا شود و پیش از غیرمجاز اعلام شدن این مدل‌ها نیز سه روز تا یک هفته مهلت داده می‌شود که هر کس این گوشی‌ها را خریداری کرده فعال کند تا به مشکل برنخورد و عمده این بحث متوجه اصناف است نه مشتریان.
افشین اکبری گفت: پس از اجرای رجیستری با توجه به عوارض گمرکی پنج درصدی، ارزش افزوده 9 درصدی و مالیات علی‌الحساب چهار درصدی که از واردکننده اخذ می‌شود شاید تا 20 درصد افزایش قیمت‌ ایجاد شود.
وی با اشاره به نخستین دلیل افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار گوشی، گفت: از پایان شهریور ارز مبادله‌ای روی کالای قانونی موبایل حذف شده و تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و ارز آزاد 20 درصد است که به واردات قانونی تحمیل شده است.
عضو کمیته تخصصی تلفن همراه کشور تاکید کرد: در شرایطی که با آغاز رجیستری باید شرایط واردات قانونی تسهیل می‌شد در بدترین شرایط ارز مبادله‌ای واردات قانونی حذف شده است.
وی با اشاره به دومین علت تغییر قیمت‌ها، افزود: در حال حاضر در منطقه کردستان ناامنی وجود دارد؛ حدود 30 تا 40 درصد قاچاق گوشی به کشور از مرز امارات و حدود 70 درصد از مرز بانه انجام می‌شود که به دلیل بسته بودن مبادلات در کردستان تامین کالا در بازار سخت شده است.
اکبری تصریح کرد: همچنین در هفته‌های اخیر شاهد افزایش نرخ دلار در بازار بوده‌ایم. به گفته وی، پیچیده شدن شرایط ترخیص از گمرک چهارمین دلایل سخت شدن تهیه کالا در بازار است.
عضو کمیته تخصصی تلفن همراه کشور توضیح داد:‌ در حال حاضر ترخیص کالای موبایل از گمرک 25 روز طول می‌کشد؛ زیرا برای جلوگیری از بروز فساد، سیستم گمرک با اعمال تغییراتی، پیشرفته‌تر شده و همچنین به سیستم شناسه کالا مجهز شده است.
وی ادامه داد: برای حذف فساد به صورت تصادفی ارزیابی ترخیص کالا توسط گمرک‌های مختلف انجام می‌شود. به این ترتیب در حالی که یک گمرک سال‌ها وظیفه ارزیابی و ترخیص کالای گوشی را انجام می‌داد امروز ارزیابی محموله به صورت سیستمی به گمرکی مثلاً در ارومیه ارجاع می‌شود و این گمرک به دلیل ناآشنا بودن با کار و جدید بودن مسوولیت ایراداتی می‌‌گیرد که رفع این ایرادات زمان‌بر است. همچنین سیستم شناسه کالا در گمرک نیز در هفته سه روز قطع است و در مجموع اعمال مانیتورینگ‌های بیشتر در گمرک پروسه را طولانی کرده است.
آیفون‌های ۸ و ۸پلاس گواهی تایید گرفت
از طرفی چهار روز از اجرای عملیاتی طرح ملی رجیستری گوشی‌های تلفن همراه برای مقابله با پدیده قاچاق که 95 درصد واردات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌گذرد که محصولات جدید کمپانی اپل تاییدیه موقت از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کردند.
پیش از اجرای این طرح، وزیر ارتباطات عنوان کرده بود که در فاز نخست اجرای رجیستری نظارت و برخورد با دو برند گوشی تلفن همراه آغاز می‌شود که خدماتی داخل کشور به مردم ارائه نمی‌دهند و بیشترین میزان قاچاق را دارند.
با این اظهارات، برخی رسانه‌ها در تحلیل‌هایی که داشتند یکی از آن دو برند را «آیفون» دانستند و اینگونه عنوان کردند که دولت قرار است جلوی واردات این مدل گوشی به کشور را بگیرد.
در حالیکه تاکنون اسامی آن دو برند عنوان نشده و حاکمیت حوزه ارتباطات این موضوع را به آینده نزدیک موکول کرده است اما امروز آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات ارتباطی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ICT با اندازه‌گیری مشخصات فنی تجهیزات گوشی‌های آیفون 8 و 8پلاس، گواهی موقتی را برای این دو مدل صادر کرد که تا ابتدای اردیبهشت‌ماه سال آینده اعتبار دارد.
به گزارش تسنیم، طی یکی، دو ماه اخیر اخبار مربوط به کمپانی اپل بیش از پیش به گوش ایرانیان رسید و حدود دو ماه پیش بود که بسیاری از نرم‌افزارهای ایرانی فعال در زمینه تحویل غذا، خرید اینترنتی و سایر خدمات ایرانی از اپ‌استور حذف شدند.
این اتفاق در حالی افتاد که شرکت اپل در پیامی به توسعه‌دهندگان ایرانی که نرم‌افزارهایشان از این اقدامات متاثر شده بودند، گفت: «براساس تحریم‌های دولت آمریکا، نرم‌افزار اپ‌استور نمی‌تواند میزبان، توزیع‌کننده یا طرف شراکت تجاری نرم‌افزارها یا توسعه‌دهندگان ایرانی مرتبط با برخی تحریم‌های آمریکا باشد.»